למה נפלה מובילאיי? התשובה במנהלים

מה הייתם עושים אם הייתם יודעים שהמנהלים של החברה שאתם משקיעים בה עושים דברים נוספים ורבים? על החוצפה הישראלית בהתגלמותה ועל האפסיות של אינטל

אבישי עובדיה | (68)

ביום שישי התפרסמה כתבה ב"ידיעות אחרונות" על פרופ' שי שלו שוורץ והסטארטאפים שלו ושל פרופ' אמנון שעשוע. שלו שוורץ הוא גאון, גם שעשוע הוא גאון. שעשוע המציא את מובילאיי ובהמשך צירף את שלו שוורץ להיות יד ימינו  (יד ימינו של פרופ' שעשוע - כל הדרך מ-20 אלף שקל בחודש לשכר של 11 מיליון דולר בשנה). שניהם מובילים את מובילאיי שנחשבת להבטחה גדולה בשוק הרכבים האוטונומיים כשהיא בעצם מתחרה מול טסלה. 

אבל בשנה וחצי האחרונות מובילאיי מפשלת בעיקר בגלל שהשוק הסיני מפנה לה עורף. המספרים פחות טובים מהתחזיות, המניה בקריסה. מובילאיי היא לא חברה שנבחנת על פי רבעון, גם לא על פי שני רבעונים. היא באמת חברה חדשנית ומהפכנית והיא כזו כבר יותר מעשר שנים. בגלגול הקודם, בשנת 2017 היא נמכרה בתמורה לכ-16 מיליארד דולר לאינטל - האקזיט הישראלי הגדול מעולם. שעשוע הפך למלך. זיו אבירם השותף שלו החליט להוריד פרופיל תקשורתי, שעשוע דווקא התאהב ברעיון. בהמשך הוא אפילו רצה להציל אותנו בקורונה עם מודל מתמטי שפיתח. 

שעשוע המשיך לנהל את מובילאיי שאחרי כמה שנים טובות חזרה לוול סטריט - אינטל הנפיקה אותה בסוף 2022 ובהתחלה המניה זינקה יותר מפי 2 לשווי של מעל 30 מיליארד דולר ואז היא נפלה כמו אבן. בשנה האחרונה היא נפלה כמעט 50% וזה מגלם נפילה של כ-40% מההנפקה. השווי שלה כעת כ-12.2 מיליארד דולר. שעשוע התגאה ברבעונים שאחרי ההנפקה כמה החברה מוצלחת טובה ולראיה - המניה עלתה. עכשיו הוא שומר על שתיקה. עד כדי כך הוא בשקט שלמרות שהוא מיליארדר בזכות האקזיט שעשה מול אינטל, הוא כמעט ולא קנה מניות של מובילאיי בנפילה הגדולה. ככה לא מביעים אמון בחברה.  

אבל לא רק שהוא לא מביע אמון בחברה דרך השקעות, הראיון החגיגי בשישי מלמד ששעשוע ושלו שוורץ הקימו בשנים האחרונות מעין קרן השקעות שיוזמת ומרימה סטארטאפים בתחום ה-AI ובכלל. שורה של סטארטאפים מאוד משמעותיים הוצגה בכתבה בתחום הכי חם - הבינה המלאכותית, ושלו שוורץ שהוא באמת מרשים ומדען דגול, דיבר על כל אחד מהם כאילו הוא הבייבי שלו, עם תשוקה ועם תחושה שזה הסטארט אפ שהולך לכבוש את העולם.

רגע, מר שלו שוורץ, אתה עובד במובילאיי של אינטל, נכון? אתה מחויב לחברה, נכון? אתה משקיע מהזמן והיכולות שלך בתחומים אחרים למובילאיי? אהה, נכון - יש לך את כל האישורים. אישור מבעלי המניות קיבלת? כנראה לא. נכון, אתה ומר שעשוע אומנם לא תעברו על החוק, אבל עברתם על החוק הראשון בשוק ההון - פגעתם באמון המשקיעים שלכם. למה שהם יאמינו לכם שאתם ממוקדים, מאמינים, מסורים למובילאיי כשיש לכם בחצר האחורית סטארטאפים שיכולים להיות שווים מיליארדים רבים, אפילו פי כמה ממובילאיי? איפה הלב שלכם נמצא - במובילאיי או בחברות אחרות? איפה הכסף והפוטנציאל שלכם נמצא - במובילאיי או בחברות אחרות? ואיפה המוח שלכם נמצא - במובילאיי או בחברות אחרות? להבדיל כמובן - האם מישהו יעלה על הדעת שג'וניור או אפילו מהנדס של כמה שנים במובילאיי יעבוד במקביל על סטראטאפ שלו שבמקומות מסוימים יש נגיעות שהידע הנצבר יעזור וישמש אותו? כנראה שלא (בעצם אולי כן - אם זה הסטארטאפ ששייך גם לשעשוע ושי שוורץ).


שעשוע ושי שוורץ, אתם יורקים לבאר שאתם שותים ממנה. זה נשמע קיצוני, אבל גם אם נרכך את הדברים הרי שאתם כל כך בטוחים בעצמכם, כל כך יהירים ויודעים מה אתם עושים, ששכחתם את התפקיד הראשון שלכם - להשיא ערך לבעלי המניות שלכם. מי עושה עוד דברים לטובתו ולטובת כיסו כשהוא בעמדה שלכם? מי שיכול. מי שהוא מעל הכול. אין עובדים "פשוטים" שיכולים לעשות זאת, אחרת הם יפוטרו מיד, ויש בכירים מעטים  שעושים זאת בפועל - כי יש להם בעלי מניות ובעל בית ששולט בהם. 

אבל, שעשוע ושלו שורץ יודעים שהם לא יקבלו לא. מובילאיי בלעדיהם כנראה לא תהיה אותו דבר. מי יגיד להם באינטל שהוא לא מסכים שהם יפעלו בעוד פעילויות? זה ניצול ציני של מקום עבודה, ועוד אחרי שהמקום הזה כבר העשיר אותם (את שעשוע במיליארדים, את שלו שוורץ בעשרות מיליונים רבים).   

קיראו עוד ב"בארץ"

כל זמן שהם משקיעים בסטארטאפים שלהם, הוא זמן שלא מושקע במובילאיי. כל מחשבה, רעיון, המצאה שיש להם ולא מנותבת לעסקים של מובילאיי אלא לעסקים הצדדיים שלהם, היא פגיעה בערך של מובילאיי, שלא לומר שבמקרים רבים הוא מסתמך על הידע, הניסיון והלמידה שהיתה להם במובילאיי. הם יכולים לעשות את זה כי הם חושבים שהם בעלי הבית - הם ההנהלה של החברה ואין לחברה באמת בעל בית - אינטל זה לא בעל בית אמיתי. באינטל נתנו את המושכות לשעשוע, וזה בגד באמון וניצל את החולשה של החברה המדממת. אולי המנכ"ל החדש יעמיד אותם במקום. בינתיים הם עושים כתבות מלטפות בעיתון והחברות שלהם נערכות להשיק את הרובוט AI שיעשה לכם כביסה ואת מודל ה-AI החכם בעולם שיודע לבדוק את השגיאות של עצמו. במקביל כנראה שיהיו גיוסים ענקיים. השניים יוצרים עסקים שיכולים להיות שווים הרבה מאוד מיליארדים, אפילו יותר ממובילאיי עצמה וזה באמת נהדר, אבל קודם שימו את המפתחות במובילאיי. 

תגובות לכתבה(68):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 43.
    כתבה מתבכיינת (ל"ת)
    אנונימיכתבה 30/06/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 42.
    החברה אנחנו חיים בBBלנד...שכחתם (ל"ת)
    דודי השמן 18/03/2025 11:23
    הגב לתגובה זו
  • 41.
    עובדיה כמו תמיד נותן בראש מבלי לחשוש (ל"ת)
    אנונימי 18/03/2025 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 40.
    מה עם אורקם והבנק הדיגיטלי עוד שתי כשלונות של שעשוע .ואין כאן המקום להרחיב (ל"ת)
    לא משנה 17/03/2025 16:11
    הגב לתגובה זו
  • הבנק שנה הבאה רווחי וכן לא כל חברה 100 אחוזי הצלחה (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2025 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 39.
    אמת ויציב 17/03/2025 12:23
    הגב לתגובה זו
    זה כמו שעובד שבזמן עבודתו הרשמי עוסק בדברים אחרים שמקדמים את מצבו. כמו מכירה וקניה של ניע טיפול וקידום סטארטאפ נוסף וכו. זה לא הוגן. בעלי המניות במובילאיי הפסידו המון כסף ברובם והם מנצלים את הידע שלהם למטרות אחרות לקידומם.
  • כל עוד זה מסוכם עם הדירקטוריון זה בסדר ראה אלון מסק (ל"ת)
    חומי 17/03/2025 16:59
    הגב לתגובה זו
  • הייטקיסט 17/03/2025 18:38
    גם אם זה חוקי לחלוטין קשה מאד לקדם חברה שהמנהל שלה לא מרוכז כל כולו בה.
  • 38.
    מזרח תיכון חדש מאוד... 17/03/2025 09:37
    הגב לתגובה זו
    הכתבה נוגעת במקומות רלוונטיים ונכונים. ניהול חברה בעלת מוצר דורש מיקוד ולא משקיעים שמפזרים סיכונים. כל מה שצריך זה למנות מנכל רציני ושהם יתעסקו בהשקעות ובפיתוח חברות נוספות..כתבה טובה
  • 37.
    עושה חשבון 17/03/2025 05:58
    הגב לתגובה זו
    החברה מחויבת לבצע אינטגרציה עם מערכות הלקוח. כך עובר ידע וללקוח אין קושי להחליף את מובייל בחברה אחרת או ייצור עצמי .
  • ב2 מיליארד דולר לשנה (ל"ת)
    שוקי א 17/03/2025 16:59
    הגב לתגובה זו
  • 36.
    אנונימי 16/03/2025 23:35
    הגב לתגובה זו
    אינטל היא חברה שאבדה את זה לגמרי התפרקה מערכיה ופיתחה לאורך הזמן מנטליות של הערצת המנהלים וביטול ערך העבודה. שעשוע ועוזרו הם אכן אנשים מוכשרים מאוד אבל הלב בשלהם במקום הלא נכון.
  • 35.
    עובד החברה לשעבר 16/03/2025 22:12
    הגב לתגובה זו
    העבודה לא מעניינת ולא חדשנית. המון המון עבודה שחורה. השכר לא משהו והיחס למהנדסים צעירים מתחת לכל ביקורת. תתרחקו.
  • כשרונות עוזבים כל חברה אחרי כמה שנים (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2025 07:56
    הגב לתגובה זו
  • זה די אתי לעזוב כעבור כמה שנים לחברות אחרות או ליצירת חברות חדשות. לא רואה שום פסול בכך. (ל"ת)
    נכון אבל בינתיים עד העזיבה הם עוזרים בפיתוח 17/03/2025 12:26
  • 34.
    אלי 16/03/2025 20:25
    הגב לתגובה זו
    אין למובילאיי להוציא רכב אוטונומי הניהול כושל ההנהלה עיוורת וכל שאר החברות עקפו אותה כבר.לא לגעת במניות
  • 33.
    מפטרים עובדים משאירים מנהלים (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 19:02
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    כמה אחוזים מזמנו משקיע מאסק בכל אחת מהחברות שהקים (ל"ת)
    אילון 16/03/2025 18:45
    הגב לתגובה זו
  • טראמפ 18/03/2025 13:56
    הגב לתגובה זו
    מניית טסלה צללה מטה מאז שמאסק מתעסק בייעול הממשלתי והטענה על מאסק נכונה פי כמה מהטענות על שעשוע גם שהוא מוטה פוליטי לטראמפ וגם הזמן שהוא נותן מאסק אכן אשם
  • למאסק יש מניות שליטה לשעשוע אין מניות (ל"ת)
    עושה חשבון 17/03/2025 05:51
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    חברה ציבורית עם דוחות ציבוריים. הכל שקוף ואפשר לבחור אם להשקיע או לא (ל"ת)
    שוק ההון 16/03/2025 18:44
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    ביזור סמכויות. זה שם המשחק. יש במשק עדות יזמים שהקימו חברות רבות והם מסוגלים לנהל את כולן (ל"ת)
    זה נקרא להיות יזם 16/03/2025 18:44
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    דני אבדיה 16/03/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    והכל תלוי בשני אנשים חברה ותיקה עם עומק של שדרה ניהולית והעובדים הטובים ביותר במשק. תנוח דעתכם
  • 28.
    איך אפשר לשכפל גאונים כאלה (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    בהצלחה לכל חברה ישראלית כן ירבו (ל"ת)
    חיים קרני 16/03/2025 18:37
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    כעובד החברה כמות הפרויקטים אסטרונומית השקעה בטוחה (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 18:35
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    כאחד שמכיר את החברה החברה הזו מצויינת כל השוק בצלילה אבל לא לאורך זמן (ל"ת)
    אלי אברהמי 16/03/2025 18:15
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    אחד שיודע 16/03/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    שניהם יחד יצרו תרבות ארגונית עלובה בסטנדרטים של חברות הייטק בישראל.החברה מנופחת עמוסה בפוליטיקה כמו סגני נשיא כאילו מדובר בחברה של 50 אלף עובדים פוליטיקה מובילה את ההחלטות ולא שיקולים מקצועיים וזה מתבטא בשורה התחתונה החברה של עומדת ביעדים.
  • 23.
    הייטקיסט 16/03/2025 16:53
    הגב לתגובה זו
    לפחות עפ תהליכי ראיונות שהיו לי שם עושה רושם של חברה ברדקיסטית ללא תהליכים מובנים. חלק מהראיונות היו ממש לא מקצועיים עם שאלות בנאליות וחוסר יכולת להבין באמת מי המועמד שיושב מולם.
  • 22.
    יריב 16/03/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
    חברות הרכב הסיניות פיתחו טכנולוגיות משל עצמן והן לא צריכות את מובילאיי. מקסימום קונות בזול אצל ספק סיני מתחרה בלי כל הרעש והצלצולים.
  • 21.
    אחד שמבין 16/03/2025 15:43
    הגב לתגובה זו
    כאילו מי ישמע אלון מאסק לא מתפעל כמה וכמה חברות אחרות.. אבישי עובדיה כבר כתב על זה אפשר לבקר את ההנהלה אבל הכתבה הזאת בעלת ניחוח אישי.. בפועל מובילאי חברה ריווחית ללא המשיכות של אינטל עם פוטנציאל עצום ועם למעלה מ200 מיליון רכבים על הכביש. תרימו תרימו כחול לבן רבותי!!!
  • קונילמךל 16/03/2025 17:44
    הגב לתגובה זו
    חושש לצאת בגלוי נגד הביזה החרדית
  • 20.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    עובד חברה 16/03/2025 15:23
    הגב לתגובה זו
  • אני מוצא בזה שעשוע (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 16:41
    הגב לתגובה זו
  • אמנונימי (ל"ת)
    אמנונימי 16/03/2025 19:47
  • 19.
    אנונימי 16/03/2025 15:23
    הגב לתגובה זו
    כל מילה בסלע. אני מאוד מאמין במובילאיי לפחות האמנתי בגלל הניהול והאישיות מאחוריה אבל הסחרורים האחרונים מראים אחרת. מאוד מקווה שהכל יתקדם לאותו וקטור אחרת תפסת לא תפסת.
  • 18.
    אנונימי שלומי 16/03/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
    אבל שניהם משתינים מהמקפצה. ביזיון
  • 17.
    החברה יצרה אלפי מקומות עבודה והכנסה של מיליארדים למדינה (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אנונימי 16/03/2025 14:57
    הגב לתגובה זו
    קנו יקר .מכרו בזול.אינטל חיפשה עצים גבוהים במקום לייצר תוכן יותר איכותי למעבדים שלהם.לפטר כל הדירקטוריון בעשר שנים האחרונות .אנבידיה בזמן הזה המריאה.
  • 15.
    מובילאי תעוף למעלה השקעה מצויינת (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 14:36
    הגב לתגובה זו
  • בנתיים נראה כמו חלום (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 15:25
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    יש שקיפות מלאה של מנהלי החברה (ל"ת)
    חיים נ 16/03/2025 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מה הבעיה יש שקיפות מלאה על הכל (ל"ת)
    חיים א 16/03/2025 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אנונימי 16/03/2025 14:26
    הגב לתגובה זו
    המנהלים מבקשים מהמהנדסים הכי טובים לעבור לחברות החדשות שלהם
  • 11.
    אנונימיאני 16/03/2025 13:55
    הגב לתגובה זו
    אני יכול לעשות את הדברים האלה ב 300 שורות תוכנה. בחיי. לא יותר.להיות חקלאי אגב זה הרבה הרבה הרבה יותר נשגב מ איש הייטק וההגזמות האלה.
  • 10.
    אנונימי 16/03/2025 13:30
    הגב לתגובה זו
    זה יפתור פקקים בגוש דן יפיל את הנדלן באיזורי היוקרה ויעלה אותו באיזורים הנידחים של גוש דן לכן זה גם ירחיב את הפערים בין גוש דן לפריפריה. זה יוזיל את המוניות והרכבים ויפגע במשפחת חרלפ בדירקטוריון וביבואנים. כשאני שומע שעשוע ומאסק אני רואה רק עמותות פילנתרופיה לא יזמים.
  • אנונימי 16/03/2025 20:17
    הגב לתגובה זו
    הכתבה מלאה בטעויות
  • 9.
    אנונימי 16/03/2025 13:11
    הגב לתגובה זו
    לא אתפלא אם המנכל החדש ימחק את ההשקעה ויתקדם. טכנולוגיה מיושנת עד היום אין סרטון של רכב שנוסע עם הטכנולוגיה שלהם אוטונומית.
  • אנונימי 16/03/2025 16:38
    הגב לתגובה זו
    מי שמפעיל את הבוטים האלה צריך להשתדל שמשהו במה שהוא כותב יהיה קשור למציאות. זה בוט סהרורי
  • 8.
    דגימי 16/03/2025 12:46
    הגב לתגובה זו
    והפרעה בנסיעה רכב שלנו נסע בליל חורף גשום עץ ברוש ענקי שכב על רוחב הכבישהמערכת של מובלאיי ישנה מתחת לשמיכה ולא הצליחה להתעורר בכדי להתריע...שפנינו אליהם הם אמרו שזה לא תפקידה...
  • תביא לי חברה כזו בבקשהההההה (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לפני שמשקיעים בחברה בודקים ביצועים והנהלה (ל"ת)
    גד 16/03/2025 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לא מאוד שונה מתשומת הלב שאילון מאסק מקצה לניהול טסלה.. (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 12:31
    הגב לתגובה זו
  • דוד 16/03/2025 12:44
    הגב לתגובה זו
    אבל זה שאחד משוגע לא אומר שהשני צריך להיות כזה
  • 5.
    מישהו אמר אילון מאסק (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 12:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא האמנתי ששעשוע ושוורץ הם עד כדי כך נוכלים (ל"ת)
    יוסי 16/03/2025 12:11
    הגב לתגובה זו
  • ועכשיו אתה מאמין צריך להיות אחד כדי לזהות אחד (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 16:39
    הגב לתגובה זו
  • נביאקומ 16/03/2025 15:08
    הגב לתגובה זו
    הצליחו להשחיל את אינטל באחת הרכישות הכי גרועות שלו ולכן זה המצב של אינטל חברות לא רלוונטיות מנוהלות גרוע ומבוססות על נוכלות ושקרים שעשוע צוחק כל הדרך אל הבנק נוכלים כאלה לא חסרים
  • מוכן לקחת אותה 2 מילירד דולר מחזור (ל"ת)
    יורם בודו 16/03/2025 18:42
  • שני גאונים שתורמים להייטק הישראלי במגוון חברות ופילנטרופיה (ל"ת)
    שוקי אליהו 16/03/2025 14:34
    הגב לתגובה זו
  • מופסד חזק 16/03/2025 15:16
    זקוק למענק לחברה שלי
  • 3.
    כתבה מבריקה (ל"ת)
    מיכל 16/03/2025 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 16/03/2025 12:03
    הגב לתגובה זו
    בוא נגיד שלחברות שלהם אני לא אשקיע חצי שקל לעולם...לאנשים כאלה אסור לתת שקל שיקחו מאמא שלהם.
  • אני ועוד 300 איש ניהינו מיליונרים ממובילאי תשקיע בהם (ל"ת)
    חומי 16/03/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    על שעשוע מזמן עלו שהוא לא. גועל נפש! (ל"ת)
    עמית 16/03/2025 12:03
    הגב לתגובה זו
  • קצת בושה שעשוע תורם למדינה ולגופים יותר ממה שאי פעם תחלום (ל"ת)
    רמי תם 16/03/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
  • שלומיד 16/03/2025 15:17
    זה מאוד בעייתי
  • נחי קטלר 16/03/2025 15:14
    אין שום מקום שיש פה אחוז נוכלים יותר מישראל שעשוע שיחק אותה בענק כשהשחיל את אינטל ומכר להם את החברה הזו במחיר מנופח פי 10000 מהשווי שלה הכל היה מבוסס מצגי שווא ואחיזת עיניים כמה טירלטל
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".