השבוע של איזנברג

סיכום האירועים המרכזיים שקרו השבוע ועל הצפוי בשבוע הבא
יהודה קונפורטס |

זה היה ללא ספק השבוע של שלמה איזנברג האיש החזק במלם-תים. ביום ב' בערב נזרקה פצצה לאוויר, לפיה הוא, באמצעות מלם-תים, עומד לרכוש את נטקום מלוני הרציקוביץ. הידיעה החלה כשמועה, שהוכחשה בתחילה ואחר כך אושרה על ידי נטקום. בציבור הרחב מוכר הרציקוביץ מתחום הספורט מהשקעותיו במכבי תל אביב, עד שנמכרה לא מכבר לאיש עסקים אמריקני. אבל ההיסטוריה של הרציקוביץ דווקא החלה בטכנולוגיה, בהיי-טק, בין היתר כבעלים של ישפאר שמייצגת את סוני בישראל ואת החזקותיו בנטקום, אחת מחברות התקשורת שבלטו בשוק תשתיות התקשורת והפרויקטים בעשור הקודם. לטישת העיניים של איזנברג לחברה זו נבעו בין היתר מסיבות של דריסת רגל בתחום שמלם-תים לא חזקה בו וגם בגלל הכלל של זיהוי "מציאות" בשוק החברות למכירה. נטקום, כך נאמר בפרסומים לא רשמיים, מוצעת למכירה בכ-20 מיליון שקלים, כאשר אם נצא מתוך הנחה שזה מחיר פתיחה, מן הסתם עוד עלול המחיר לרדת.

איזנברג חזר לכותרות, יומיים אחרי סיפור הרכישה, בעקבות פצצה אחרת שיצאה מעסקיו המגוונים במלם-תים. לוי הלוי הודיע בצהרי אותו יום על כוונתו להתפטר. שוב הוכיח איזנברג מי הבעל הבית האמיתי בקבוצת מלם-תים, ושוב הוכח הכלל, כי בעל המאה הוא בעל הדעה, ואם אחד המנכ"לים בקבוצה לא מרוצה, הוא זה שצריך להסיק את המסקנות. נכון לכתיבת שורות אלו, שני כוכבי ההצגה הטובה ביותר בעיר לא מגיבים והם מעדיפים לשמור על זכות השתיקה.

השבוע של האקזיטים

השבוע היה גם השבוע האקזיטים של הסטורג'. נטוורק אפליינס, אחת המתחרות המרות של יבמ, לא המתינה אפילו שבוע מאז שנודע על עסקת יבמ - XIV בבעלות משה ינאי, תמורת 300 מיליון דולרים עד שהודיעה על אקזיט ציוני משלה: רכישת אונארו בכ-100 מיליון דולרים - 200 מיליון דולרים פחות מינאי, אבל בכל זאת סכום לא מבוטל.

וזה לא היה האקזיט היחיד השבוע. אלדד בר אדון, שזה עתה סיים את עסקת נס-גב מערכות, שוב היה בסביבה כאשר One1 הודיעה לבורסה על כוונתה לרכוש את אנטרופי, במחיר של 12 מיליון שקלים תמורת 75% מהמניות. One1 חשפה ברכישה את כוונתה להיכנס לאחד התחומים החמים ביותר שצפויים ב-2008: ניהול סיכונים, תחום שכמה ממתחרותיה של One1 כבר פועלות בו כמה שנים.

ספיח נוסף למיזוגים ולרכישות השבוע היה בבבילון, המוכרת בזכות המילון המוצלח שלה. בעקבות השקעה שביצע איש העסקים נעם לניר, לפיה קיבל 37% מהחברה, התבקש דוביק פאר, המנכ"ל שמלווה את החברה כמה שנים (אבא של הטניסאית שחר פאר), לפנות את מקומו לטובת אלון כרמלי שהיה בעבר סמנכ"ל המכירות של החברה. כל הצדדים שידרו עסקים כרגיל ודוביק פאר, שעדיין נשאר בחברה, מיהר להצהיר, כי הבקשה שיפנה את מקומו היא טבעית.

על משפטים ומחשבים

ערב ביקורו של בוש קיבלנו שוב דרישת שלום מהסאגה הבלתי גמורה הנקראת המכרז לתעודות זהות חכמות. גם המכתב המתוקשר של שגריר ארצות הברית לנשיא בוש, עם תלונה נגד משרד הפנים לא סייע כל כך כנראה ואפילו קונדוליסה לא כל כך יודעת מה לעשות.

אז מה עושים? בינתיים פונים לבית המשפט לעניינים מנהליים ומגישים בקשה לבירור מחדש לגבי ההחלטה לפסול את המכרז. אם למישהו עוד הייתה איזושהי תקווה שמשרד הפנים יצליח להציל את המכרז הזה מהבוץ העמוק שהוא תקוע בו, אז הנה באה HP, כשנימוקיה עמה, וקבעה את המתכון להקפאתו של המכרז לעוד כמה שנים טובות. בסרט הזה כבר היינו לפני חמש שנים, כאשר EDS ערערה על תוצאות זכייתה של HP והביאה לביטולו. מה שבטוח שהמילה האחרונה בנושא זה עוד לא נאמרה.

וקרה עוד משהו ערב ביקורו של בוש: שר התקשורת וראשי החברות אינטל, 012 ואלבריון ירדו לשדרות כדי לחנוך את פרויקט ה-WiMAX שיחבר בעתיד את תושבי האזור לרשת אלחוטית שמסוגלת לאפשר תקשורת נייחת, אינטרט ווידיאו, וכל זה ללא מ"ר אחד של חפירות.

בזק הזכירה לנו השבוע שתקשורת זה לא לווינים, אינטרנט ודיגיטלי אלא עדיין תשתיות, צינורות והרבה נחושת. מסתבר, כי לנחושת של בזק יש ביקוש, והחברה הוציאה דיווח אזהרה, כי גניבות הנחושת מאתרים שלה מסבים לה נזק של חמישה מיליון שקלים. ואיפה המשטרה? שאלה טובה.

ממשל זמין?

זה היה גם השבוע שהממשלה התגאתה בביישנות מסויימת בהיקף הפעילות של אזרחים באתרי ממשל זמין. בשנה שעברה בוצעו עסקאות באמצעות האינטרנט, כלומר אזרחים שילמו לממשלה סכום של 5.1 מיליארד שקלים. זה אמנם עדיין סכום זעום מסך כל ההכנסות של המדינה ממסים ואגרות אבל בהחלט מספר שיש להתייחס אליו ברצינות. אמרנו שהממשלה קצת התביישה בפרסומים ויש על מה. כמה ימים לאחר הפרסום עלה לאתר Gov.IL הדו"ח השנתי שמסכם את ביצועי משרדי הממשלה ל-2006. בדקנו שוב ושוב אם נפלה טעות דפוס, ומסתבר שלא. למה הדו"ח עלה לאוויר באיחור של חצי שנה? בגלל פוליטיקות פנימיות בתוך המשרד. זליכה כבר הזכרנו?

ומעבר לים מתנהלת לה תערוכת CES שם כיבד בנוכחותו ביל גייטס, שבישר לעולם על מכירות מוצלחות של הוויסטה, וגם פרש את חזונו לעשור הדיגיטלי הבא.

והרי התחזית

ואם כבר עוסקים בתחזיות אז השבוע היו עוד שתיים לפחות. האחת של אנליסטים אמריקנים, מבשרים את הקץ הקרוב של מחשבים שולחניים לטובת מחשבים ניידים. על פי סקר של השבועון האמריקני ה-InformationWeek, צפויה בשנה הבאה עליה של 25.8% במכירות ניידים לעומת השנה. התחזית השניה היתה של אנליסטים לשוק ההון המכסים את תחום הטכנולוגיה בישראל והם בישרו, ללא קשר למיתון בארצות הברית, כי 2008 תהיה שנה פחות טובה מאשר שנה שעברה.

ומה צפוי לנו בשבוע הבא?

אפקט ינואר ותחילת שנה עדיין ניכר ואיתו גם מספר האירועים בענף. ובכל זאת אי אפשר בלי זה.

ביום ב', ה-14 בינואר, תיערך וועידת המיחשוב המוניציפלי של ThePeople. לראשונה יתקיים דיון מקצועי טכנולוגי וענייני על צרכיהם של הרשויות המקומיות, שעל הנייר הן די מאחור לעומת המיחשוב בממשלה. את הוועידה ינחה עופר גור אריה, יועץ מיחשוב לשלטון המקומי. בנוסף לחברות המספקות פתרונות למיחשוב המקומי, ישתתפו בפאנל מיוחד דמויות בולטות בשלטוןן המקומי ביניהן: ד"ר יגאל צדוק, מנכ"ל עיריית אשדוד; דוד בנימין, מנכ"ל עיריית רמת גן; גיל לבנה, ראש מועצת שוהם; וחן פרץ, גזבר עיריית קריית ביאליק. באותו יום אחר הצהריים יתקיים כנס ההיי-טק השנתי של המי"ל במלון שרתון סיטי טאואר. בכנס יוכתרו מנכ"לי ההיי-טק של השנה. את שבוע האירועים יסגור כנס של Chip PC שידון במגמות והכיוונים אליהם צועד עולם המיחשוב הארגוני. הכנס ייערך במרכז הכנסים אווניו, והוא בהפקת ThePeople. שיהיה שבוע טוב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".