ארה"ב: עשרות נפגעים בהתמוטטות גשר

7 בני אדם נהרגו ועשרות אחרים נפצעו כשגשר מרכזי החוצה את נהר המיסיסיפי קרס בשעת שיא התנועה, ועשרות כלי רכב צנחו אל המים. המשרד לביטחון המולדת: לא נראה שמדובר בפיגוע

אסון בארצות-הברית: לפחות שבעה בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו כאשר גשר מרכזי החוצה את נהר המיסיסיפי בעיר מיניאפוליס שבמדינת מינסוטה, ונמצא בפעולות שיפוץ, התמוטט אל תוך הנהר בשעת שיא התנועה. עדי ראייה סיפרו כי מכוניות רבות, משאיות וכן אוטובוס שהוביל ילדים - צנחו אל המים. כוחות הצלה רבים ולפחות שלוש ספינות החלו בפעולות החילוץ. המשרד לביטחון המדינה: לא נראה שמדובר בפיגוע טרור.

בשעה 18:15 (זמן מקומי) קרס הגשר בן ארבעת הנתיבים, המהווה חלק מהכביש המהיר מספר 35 לכיוון מערב. גורמים רשמיים העריכו כי בזמן ההתמוטטות היו על הגשר בין 50 ל-100 כלי רכב, שהיו תקועים בשל עומס תנועה, ונסעו בקצב מאוד איטי.

ראש עיריית מיניאפוליס, אר.טי. ריאבק, אישר כי לפחות שבעה בני אדם נהרגו, עשרות נפצעו וכ-50 כלי רכב נפגעו במהלך קריסת הגשר. הוא הדגיש כי כוחות ההצלה יפעלו במהלך כל הלילה, בסיוע כוחות הצלה של המדינה ושל הגופים הפדרלים. "אנחנו ממשיכים בחיפושים אחר אנשים שהיו על הגשר", אמר. "אנו מבקשים את עזרת הציבור בשימוש מינימלי בטלפונים, כדי שכוחות ההצלה יוכלו לפעול באמצעות טלפונים יותר בקלות".

חלק מהמכוניות אשר נסעו באותה השעה על הגשר צנחו לתוך המים מגובה של כ-20 מטרים. על-פי הדיווח, במקום מספר רב של נפגעים שמפונים במסוקים ובאמבולנסים אל בתי חולים בסביבה, כמה מהם נמצאים במצב קשה. דוברת בית החולים נוורת'ווסטרן, ננסי אברט, סיפרה לרשת סי-אן-אן כי לבית החולים הגיעו מספר פצועים, ביניהם ילדים. לדבריה, בתי חולים נוספים באזור מטפלים בפצועים רבים, אולם אין לה פרטים על מצבם.

עם זאת למרבה המזל, 60 ילדים שהיו על האוטובוס שנתקע במרכז הגשר, ממש בסמוך לשבר הגדול בכביש, חולצו כולם בשלום עם פגיעות מועטות. חלקם הועברו לבתי החולים באזור וכמעט כל הילדים אוחדו עם משפחותיהם. אוטובוס הילדים היה בסיכון גדול, שכן לאחר שנפל מחצית הדרך עם הגשר שקרס, פרצה שריפה גדולה במשאית שעמדה לצד האוטובוס.

הגשר הוא חלק ממערכת תחבורה מרכזית של העיר. במפלס נמוך מתחת לכביש עוברים פסי רכבת. על-פי הדיווחים, בשעת הקריסה היו על פסי הרכבת שישה קרונות של רכבת משא.

מאז תחילת הקיץ נעשו בגשר שיפוצים. במשטרה המקומית ציינו כי עדיין מוקדם לדעת מה הוביל לקריסת הגשר, ובמקביל הודיע המשרד לביטחון המדינה בארצות-הברית כי לא נראה שמדובר בפיגוע טרור.

מושל מינסוטה, טים פאוולנטי, אמר כי מדובר באסון גדול מאוד עבור המדינה. "הייתי באתר יותר מוקדם, זו קטסטרופה", אמר בעצב. "אנו רוצים לומר למשפחות שלבנו עמכם, ואנו מתפללים עבורכם. אנחנו גם רוצים לוודא שאתם מבינים שאנו עושים ככל שאנו יכולים לטפל במצב". המושל ציין כי הגשר שנבנה בשנת 1967, נבדק בשנת 2005 ו-2006.

לדבריו, רשויות ההנדסה אמרו קודם להתרחשות האסון כי הגשר יזדקק לתיקון צפוי בשנת 2020. "לא היו בעיות מבניות על הגשר, עד כמה שידוע לנו", ציין. "היו עבודות בנייה על הגשר, שהתחילו לאחרונה ואמורות היו להסתיים בספטמבר 2007".

האוהדים היו בדרך למשחק בייסבול

משימת החילוץ של המכוניות שצנחו למים או שנלכדו על הריסות הגשר היא קשה במיוחד, מאחר שקיים חשש שחלקים נוספים של הגשר ימשיכו להתמוטט ויגרמו לנפגעים נוספים. בשעות הלילה (זמן ארה"ב) הופסקו פעולות החילוץ בתוך המים, על מנת לא לפגוע בטעות במחלצים עצמם. הרשויות באזור קראו באמצעות התקשורת לציבור להתרחק מהאזור, ובמידת האפשר לתרום דם בבתי החולים.

תמונות מהמקום הראו שחלק מן כלי הרכב צנחו עם הגשר ונקברו תחת מפולת של טונות רבות של בטון ומתכת. סירות הצלה נקראו לסייע בחילוץ הנפגעים. עדי ראייה סיפרו לאמצעי התקשורת במדינה כי לפחות משאית אחת נחתכה לשניים בעקבות התמוטטות הגשר. על פי עדות נהג המשאית שניצל, הגשר החל לרעוד והתמוטט במהירות רבה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: