איך אפשר להמר באינטרנט מבלי לעבור על החוק?
בשנה האחרונה נחסמו אתרי ההימורים באינטרנט על ידי השלטונות האמריקאים, באמצעות הוצאתם אל מחוץ לחוק הפדרלי.
כמובן, שאין כל אפשרות למנוע מאזרח אמריקאי שהורגל לבצע הימורים באינטרנט מלגלוש לאתר אינטרנט שיהיה ממוקם במדינה אחרת ולהמר שם, אולם שלטונות ארה"ב מצאו דרכים עקיפות כדי לכפות על נטישת אתרי ההימורים את היבשת.
למצב המשפטי של הימורים באינטרנט בארה"ב יש השפעה גם על הנעשה בתחום ההימורים בישראל, שכן מהמרים רבים מלקוחות אתרי ההימורים מתגוררים בארה"ב. גם חברות הסליקה הגדולות, קיבלו הוראה מאת שלטונות ארה"ב לפיה עליהן להימנע מלסלוק כספי הימורים באינטרנט, ובנוסף גוגל אינה מפרסמת עוד הימורים באינטרנט באמצעות מודעות הפרסומת שלה "אד-וורדס" (AdWords).
כיצד פועלים הימורים באינטרנט?
הגולש מגיע לאתר האינטרנט העוסק בקזינו הימורים או בהימורי ספורט. האתר מזהה את כתובת ספק האינטרנט של הגולש ומציג "דף בית" ידידותי, בשפת האם של הגולש ובו אתר ההימורים. חלק מזערי של אתרי ההימורים יזהיר את הגולש כי עליו להישמע להוראות החוק במדינתו וכי אם החוק המקומי אוסר על הימורים, עליו לעזוב את האתר.
חלק קטן עוד יותר מאתרי ההימורים, ישאל מאיזו מדינה הגיע הגולש לאתר ואם יתברר כי מדובר באזור האסור להימורים, הגולש יוצא מאזור ההימורים עם התנצלות. מובן שהגולש יכול לשקר ולא לגלות מאיזו מדינה הוא גולש.
מרבית אתרי ההימורים יבקשו מהגולש להוריד תוכנה ולהתקינה במחשבו, בעוד מיעוטם, יאפשרו לגולש להיכנס לאתר ולהמר ללא הורדת תוכנה כלשהי. חשוב לציין, כי התקנת התוכנה נעשית באופן כמעט אוטומטי וידידותי להפליא למשתמש.
כעת יוכל הגולש להתחיל במשחקי הימורים, אם משחק על כסף וירטואלי שהועמד לרשותו על-ידי הבית (אך כמובן שלא יהיה רשאי למשוך רווחים מכסף וירטואלי זה), ואם באמצעות הפקדת סכום כסף לקופת הקזינו והימור על סכומי כסף מתוך ההפקדה. העברת הזכיות לגולש המאושר נעשות באמצעות הפקדה לחשבון בנק או באמצעות משלוח שיק בדואר אל כתובת שמסר הגולש.
ההימורים באינטרנט מצידה של תעשיית ההימורים
החברות אשר פיתחו בעולם פלטפורמה אינטרנטית ממוחשבת למשחקי הימורים אינן רבות וניתן לספור אותן על אצבעות שתי הידיים. בתי הקזינו האחרים רכשו או שכרו או התקשרו באופן כזה או אחר עם חברות התוכנה אשר פיתחו את המשחקים. כל שעליהם לעשות הוא לפתח חזות אינטרנטית שונה לכל בית קזינו: שינוי צבעים, שינוי אווירה, תוספת שפות וכיוב'.
כל בית קזינו שכזה נדרש לדאוג למערכת סליקה משלו, משרדים המאויישים 24 שעות ביממה על ידי טלפנים המשיבים לפניות ותלונות מהמרים במספר שפות (כמספר השפות המופיעות באתר), אנשי אבטחת מידע, על מנת שהאקרים לא ינצלו כישרונם כדי לשדוד את קופת הקזינו, וכן מתמטיקאים וסטטיסטיקאים המתמחים במיוחד בניהול הימורים און-ליין.
האם ניתן להרוויח בקזינו?
התשובה היא בהחלט כן. מחשב הקזינו מתוכנת להחזיר לגולשים כ-97-98% מסך הסכומים שנצברים בקופת הקזינו. רווח הקזינו מתבטא בסך הכל באותם 2-3% ממחזור המשחקים, לכן דרוש לקזינו מחזור שחקנים גדול ככל שניתן. מאין מגיעים השחקנים? זו אחת השאלות החשובות ביותר בתעשייה, שכן שחקנים אינם נשארים יותר מדי זמן בבית קזינו אחד והם נודדים תוך חיפוש אחר ריגושים חדשים. בתי הקזינו מפעילים שיטות מתחכמות ביותר כדי לאתר שחקנים חדשים שיבואו להמר אצלם.
המקור הראשון והעיקרי הוא שיטת ההפניות (affiliate). כדאי להיות ער לשיטה זו שכן טמון בה מקור לא קטן לרווחים באינטרנט. כיצד זה עובד?
המפנה מקים מעין פורטל אינטרנטי העוסק בהימורים מקוונים, ובו כתבות, הסברים, השוואות בין בתי קזינו, המלצות בכל מה שנוגע להימורי אינטרנט. הפורטל מפנה תנועת גולשים לאתרי קזינו עמם התקשר תחילה בחוזה affiliate מיוחד, ומתחלק עמו ברווחים שנוצרים מהפסדי המהמרים שהגיעו לקזינו באמצעות אותו פורטל.
קיימים פורטלים רבים של affiliate כאלו על פני הרשת והטובים מביניהם יצרו קהילות של גולשים נאמנים המביאים "פרנסה" טובה לקזינו שהתקשר עם בעל הפורטל.
שיטה נוספת היא שיטת ה-White Label, או בתרגום חופשי "תווית לבנה", באמצעותה בית הקזינו מתקשר עם איש שיווק המתמחה בהבאת תנועת גולשים לאתרי אינטרנט ומעמיד לרשותו אתר קזינו שלם ללא שם. כל שעל איש השיווק לעשות הוא לתת שם לקזינו החדש שלו ולהפנות תנועה אל אותו אתר, כאשר הוא מתאר אותו בפני הגולשים כקזינו בבעלותו.
במקרה זה, חלוקת השלל בין הקזינו המקורי לבין בעל ה-White Label מתקרבת לחצי חצי, אך לעיתים יידרש בעל ה-White Label לשלם עבור הקמתו. היתרון הבולט של בעל ה-White Label על פני בעל קזינו רגיל הוא בכך שאינו נדרש לעסוק בבעיות הסליקה המעיקות מאוד על בעלי חברות ההימורים.
ועוד שיטה למשיכת מהמרים - שיווק אוף-ליין (offline). קהילות מסוימות בעולם (נתקלתי בתופעה זו ביוון, ובחלק ממדינות ערב), נותנות אמון באיש קשר המתגורר באזור מגוריהם. הוא אוסף מן המהמרים כסף ומפקידו בקופת הקזינו עבורם, מתקין את המשחק במחשב שלהם באמצעות CD ומאפשר בכך לגולשים להמר. כאשר הגולש זוכה, כספי הזכיה מועברים באמצעות איש הקשר אשר מתחלק, באופן ברור, ברווחים הנצברים מהפסדיהם של הגולשים שהביא לקזינו.
ניהול אתר הימורים
כדרכם של דברים, מתפתים היזמים להתחיל בניהול האתר ממקום מגוריהם בישראל. מצב זה מעלה סכנות למנהלי ומפתחי האתר, אם במישור הפלילי ואם במישור המיסוי.
על כן, בטרם יועלה אתר הימורים באינטרנט לרשת, יש לדאוג למטריה חוקית. האתר, הדומיין וניהולם ייעשה מחו"ל באמצעות חברה זרה וחשבון בנק בחו"ל, באופן שהשליטה וניהול בחברה יבוצעו מחו"ל.

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״
מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?
השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.41% אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.
אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה.
לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים.
הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.
- גילת זינקה 8.4%, אנלייט ב-6.9%; חברה לישראל איבדה 5.4% - נעילה חיובית בבורסה
- הדולר בשפל של יותר מ-3 שנים, עד לאן הוא ירד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפגעים
מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות
בכמה יעלה מדד המחירים מחר?
מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?
אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.
בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.
מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?
אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.
גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה ימתן את המדד?
מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.
