מביט על הפקיעה מהצד: הדולר נחלש ב-0.1% הבוקר

פותח בירידה למול השקל ונסחר סביב רמת 4.586 שקל. האירו יורד ב-0.56% ונסחר סביב רמת 5.4409 שקל. בעולם: הדולר מתחזק על רקע עלייה בבטחון הצרכן האמריקאי
ענת שגב |

בניגוד למגמה בעולם, הדולר האמריקני נחלש אל מול השקל הישראלי. הבוקר פותח הדולר בתוספת של 0.09% למול השקל ונסחר סביב רמת 4.586 שקל. האירו יורד ב-0.56% ונסחר סביב רמת 5.4409 שקל. אך את עיקר תשומת הלב בשוק ההון עתידה לתפוס פקיעת האופציות בבורסה. בעולם מחדר העסקאות של פינוטק נמסר כי במהלך הלילה התחזק הדולר כנגד המובילים על רקע פרסום נתוני ביטחון הצרכן לחודש דצמבר שהגיע לרמת שיא של 103.6 נקודות, בעוד שהקודם היה 98.9 נקודות בלבד. כעת נסחר הדולר סביב הרמות של 1.1850 כנגד האירו, סביב הרמות של 1.7165 כנגד הסטרלינג וסביב הרמות של 117.90 כנגד היין. העלייה בביטחון הצרכן האמריקאי מלמדת כי ישנה אופטימיות בקרב הצרכנים האמריקאים ."העלייה המפתיעה בביטחון הצרכן היא תוצר של אמון הציבור האמריקאי בקובעי המדיניות ובדרך פעולתם כעת יותר מאשר בתחילת 2005", מוסר אנליסט בכיר. כלכלנים מוסרים כי הצמיחה במס' המשרות בארה"ב יחד עם הגידול הניכר בהוצאות הצרכנים, מניעים את הצמיחה ושיעור האנפלציה קדימה ומרמזים על אפשרות כי ה-FED עשוי להמשיך עם העלאות שיעורי הריבית בשנת 2006. היום צפויים להתפרסם בארה"ב נתוני תביעות מחוסרי עבודה שבועי ומכירות בתים חדשים שעל פי ציפיות המשקיעים יצביעו על נתונים נמוכים ועשויים להחזיר את הדולר לרמות נמוכות יותר. במהלך הלילה נסחר האירו בטווח כנגד העיקריים וכעת נסחר האירו סביב הרמות של 0.6890 אל מול הסטרלינג וסביב הרמות של 139.20 כנגד היין. כלכלנים אירופאיים מעריכים כי המטבע האירופאי יגיע לרמות גבוהות של 1.22-1.23 כתוצאה מנתוני מקרו אשר מצביעים על יציאה מהמיתון שפקד את אירופה בשנים האחרונות. כמו כן גידול בצמיחה של אירופה יגרור אחריו גם עליות מחירים אשר יעודדו את הבנק המרכזי האירופאי להתאים את שיעור הריבית לרמת המחירים. "הבנק המרכזי האירופאי (ECB) מעדיף לראות מטבע מקומי איתן שמשמש כבלם כנגד שיעור אינפלציה גבוה, לכן המשקיעים עשויים לראות את ה-ECB מעלה את שיעורי הריבית בתחילת 2006", כך מסר הבוקר אסטרטג מטבעות בכיר בגרמניה. היום בשעה 12:30 (שעון ישראל) צפוי להתפרסם באנגליה סקר בטחון הצרכן (GFK) אשר צפוי להשתפר. יין במהלך הלילה נסחר המטבע היפני בטווח כנגד המטבעות המובילים וכעת נסחר סביב רמות של 117.75 כנגד הדולר וסביב רמות של 139.50 כנגד האירו. החולשה אשר פוקדת את היין ביומיים האחרונים באה על רקע הנתונים המאכזבים של הייצור התעשייתי והמכירות הקמעונאיות אשר הניבו תוצאות נמוכות מהציפיות ונטעו אכזבה בקרב המשקיעים. אנליסטים בכירים צופים כי היחלשות המטבע היפני תימשך בימים הקרובים, כל עוד זרימת הון וחיפוש אחר תשואות גבוהות מחוץ ליפן. טריידרים מוסרים שפריצת רמת 118.00 היא איתות נוסף שעשוי להביא את היין להסחר היום ברמות נמוכות .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיסכון
צילום: רוי שיינמן

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנקים פקדונות

הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.

וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.

הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה).  מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.  

על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה  היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת  - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה. 


הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:




טעינה
צילום: ChargePoint

מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א

הוועדה הארצית לתכנון אישרה הרחבת זכויות הבנייה בתחנות דלק לטובת עמדות טעינה מהירה ואזורי המתנה, כחלק מהיעד הלאומי למעבר מלא לתחבורה חשמלית עד 2050

מנדי הניג |

מינהל התכנון אישר תיקון משמעותי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18), שיתאים את המרחב הציבורי לעידן הרכב החשמלי. השינוי יאפשר הרחבה והתקנה של עמדות טעינה מתקדמות, עם שילוב תשתיות בסטנדרט טכנולוגי עדכני ותכנון משולב בסביבה העירונית.

המהלך הוא חלק ממדיניות לאומית להאצת המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. במסגרת השינוי יתווספו זכויות בנייה לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ"ר, שיתמכו בטעינה מהירה של יותר מ־5 רכבים בו-זמנית. בנוסף, יינתנו זכויות נוספות של עד 20 מ"ר ליצירת אזורי המתנה ושירות לנוסעים בזמן ההטענה.

בדיון השתתפו נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, לצד חברות דלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המפגש נערך שולחן עגול שעסק בהיבטים הכלכליים, התפעוליים והסביבתיים של המהלך, תוך בחינת צורכי השוק בפועל.

משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב. 

לדברי מינהל התכנון, "אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה".