רכב חשמלי
צילום: shutterstock

כמה כסף המדינה מכניסה ממיסוי רכבים וכמה תרוויח מרכבים חשמליים?

מחירי הרכב בישראל גבוהים. כשמסתכלים על המספרים שהמדינה מרוויחה מבינים מדוע ענף הרכב חשוב כל כך - הוא מהווה 10% מכלל גביית המסים. כמה מתוך זה הוא מס הבלו, ומה יקרה בעוד מספר שנים, כאשר הרפורמה הירוקה תיכנס לתוקף?
איציק יצחקי | (3)

מחירי הרכבים בישראל גבוהים מאוד, וכך גם מחירי הביטוח. ההוצאה על רכב בישראל היא גבוהה ואפשר ללמוד זאת גם באמצעות ההכנסות ממיסוי של המדינה על הענף. 

> חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

על פי דוח הכלכלן הראשי של משרד האוצר, ההכנסה של המדינה ממיסוי על עולם הרכב הסתכמה בשנת 2022 ב־43.8 מיליארד שקל, כ-10% מכלל גביית המסים של הממשלה. עוד נמצא כי מס הבלו על דלק לתחבורה הסתכם ב-18.2 מיליארד שקל, שהם 42% מסך המיסוי על ענף הרכב. כפי שתראו מיד, בעתיד, כשעניין הרפורמה על הרכבים החשמליים תיכנס לתוקף ותאיץ - היא תספוג ירידה חדה בהכנסות מכיוון מס הבלו ומנגד, תרשום עלייה בהכנסה ממיסוי בעקבות הכוונה להטיל מס על כל קילומטר.

מסים נוספים על הרכב

על רכבים יש מסים נוספים. מס קנייה על רכישת כלי רכב חדשים וחלקי חילוף הוסיף 13.5 מיליארד שקל - 31% מסך המיסוי על ענף הרכב; על כלי רכב וחלקי חילוף מוטל גם מכס שהסתכם בשנת 2022 ב-1.1 מיליארד שקל. נוסף על כך, מוטלות אגרות, בעיקר אגרת רישוי שנתי, של 5.3 מיליארד שקל. בלו דלק, מס קניה ומכס הם חלק ממחיר לצרכן שעליו מוטל מע"מ שהסתכם ב-5.6 מיליארד שקל. 

ייבוא רכבים (תמר מצפי)

מה יקרה ב-2030? ייבוא רכבים (תמר מצפי)

הסיכום של שנת 2022 מצביע על עלייה של 7.6 מיליארד שקל לעומת שנת 2020 שהייתה נמוכה מהרגיל כתוצאה ממשבר הקורונה. ביחס לתמ"ג, סך המיסוי בענף הרכב נמצא במגמת ירידה – מהשיא של 3.5% תוצר בממוצע בשנת 2010 ל-2.5% תוצר בשנת 2022.

הירידה בבלו על דלקים אחראית על כ-65% מירידה זו. פרט להפחתת הבלו בהוראת שעה בשנת 2022, הירידה בהכנסות נובעת מכניסה של כלי רכב חסכוניים בדלק. על פי הצפי, המעבר ההדרגתי לכלי רכב חשמליים יעמיק בשנים הבאות את הירידה בגבייה.

 

הרפורמה הירוקה תצליח?

בשנת 2009 נכנסה לתוקף רפורמת המיסוי הירוק, במסגרתה כלי רכב נהנים מהפחתה במס קניה שהולכת וגדלה עד לכ- 18 אלף שקל, ככל שכלי הרכב מזהם פחות. כתוצאה מהרפורמה עלה משקל כלי רכב בדרגות הזיהום הנמוכות מ-19% בשנת 2009 ל-69% בשנת 2012.

מאגף הכלכלן הראשי נמסר כי "על מנת להתאים את התמריץ לסביבה הטכנולוגית המתפתחת, נוסחת הציון הירוק מתעדכנת מידי פעם. השינוי בנוסחה שהתבצע באוגוסט 2013 הקשיח את התנאים לקבלת זיכוי ירוק מוגדל. בינואר 2015 עודכנה שוב הנוסחה והוחלט שמעתה היא תתעדכן אחת לשנתיים. העדכון האחרון בוצע בינואר 2023. בשנת 2022, 35% מהרכבים שיובאו לישראל היו בדרגות זיהום נמוכות (1-5), 22% בדרגות זיהום בינוניות (6-10) ו-43% בדרגות זיהום גבוהות יותר".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הערכת גבייה רכבים חשמליים (הכלכלן הראשי)

הערכת גבייה רכבים חשמליים (הכלכלן הראשי)

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ציקי 08/08/2024 01:23
    הגב לתגובה זו
    הרכבים הסינים החשמליים אין מנוע. חסכו מנוע. עלות רכב שש עשרה אלף דולר בחול. מאיפה המחירים בארץ לקופסת פח אייפד מנוע חשמלי וסוללה
  • 1.
    יגאל 07/08/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
    1. קונספטואלית מס נסועה בא להקטין גודש בכבישים ןלא לשמר את הכנסות המדינה 2. תדמיתית מיסוי של רכבים חשמליים בלבד יהווה פגיעה קשה במדינה שמתיימרת למצב עצמה כירוקה 3. למה לא למסות גם רכבי בעירה פנימית? הרי כולם רוצים שהם ירדו מהכביש כמה שיותר מהר
  • אחד שיודע 29/12/2024 12:44
    הגב לתגובה זו
    הנזקים של תחבורה פרטית, אותם ניתן לכמת כלכלית הם גודש בכבישים, תאונות דרכים, רעש וזיהום אוויר. רכב מכל סוג ייצר את אותו הגודש ואותן תאונות הדרכים, אך רכב חשמלי ייצר פחות רעש וזיהום אוויר ולכן המיסוי על הרכב החשמלי צריך לפצות על פחות נזק שהוא מייצר, בזמן שמס הנסועה צריך להיות זהה בין כל סוגי ההנעה.
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס


טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).