רכב חשמלי
צילום: shutterstock

כמה כסף המדינה מכניסה ממיסוי רכבים וכמה תרוויח מרכבים חשמליים?

מחירי הרכב בישראל גבוהים. כשמסתכלים על המספרים שהמדינה מרוויחה מבינים מדוע ענף הרכב חשוב כל כך - הוא מהווה 10% מכלל גביית המסים. כמה מתוך זה הוא מס הבלו, ומה יקרה בעוד מספר שנים, כאשר הרפורמה הירוקה תיכנס לתוקף?
איציק יצחקי | (3)

מחירי הרכבים בישראל גבוהים מאוד, וכך גם מחירי הביטוח. ההוצאה על רכב בישראל היא גבוהה ואפשר ללמוד זאת גם באמצעות ההכנסות ממיסוי של המדינה על הענף. 

> חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

על פי דוח הכלכלן הראשי של משרד האוצר, ההכנסה של המדינה ממיסוי על עולם הרכב הסתכמה בשנת 2022 ב־43.8 מיליארד שקל, כ-10% מכלל גביית המסים של הממשלה. עוד נמצא כי מס הבלו על דלק לתחבורה הסתכם ב-18.2 מיליארד שקל, שהם 42% מסך המיסוי על ענף הרכב. כפי שתראו מיד, בעתיד, כשעניין הרפורמה על הרכבים החשמליים תיכנס לתוקף ותאיץ - היא תספוג ירידה חדה בהכנסות מכיוון מס הבלו ומנגד, תרשום עלייה בהכנסה ממיסוי בעקבות הכוונה להטיל מס על כל קילומטר.

מסים נוספים על הרכב

על רכבים יש מסים נוספים. מס קנייה על רכישת כלי רכב חדשים וחלקי חילוף הוסיף 13.5 מיליארד שקל - 31% מסך המיסוי על ענף הרכב; על כלי רכב וחלקי חילוף מוטל גם מכס שהסתכם בשנת 2022 ב-1.1 מיליארד שקל. נוסף על כך, מוטלות אגרות, בעיקר אגרת רישוי שנתי, של 5.3 מיליארד שקל. בלו דלק, מס קניה ומכס הם חלק ממחיר לצרכן שעליו מוטל מע"מ שהסתכם ב-5.6 מיליארד שקל. 

ייבוא רכבים (תמר מצפי)

מה יקרה ב-2030? ייבוא רכבים (תמר מצפי)

הסיכום של שנת 2022 מצביע על עלייה של 7.6 מיליארד שקל לעומת שנת 2020 שהייתה נמוכה מהרגיל כתוצאה ממשבר הקורונה. ביחס לתמ"ג, סך המיסוי בענף הרכב נמצא במגמת ירידה – מהשיא של 3.5% תוצר בממוצע בשנת 2010 ל-2.5% תוצר בשנת 2022.

הירידה בבלו על דלקים אחראית על כ-65% מירידה זו. פרט להפחתת הבלו בהוראת שעה בשנת 2022, הירידה בהכנסות נובעת מכניסה של כלי רכב חסכוניים בדלק. על פי הצפי, המעבר ההדרגתי לכלי רכב חשמליים יעמיק בשנים הבאות את הירידה בגבייה.

 

הרפורמה הירוקה תצליח?

בשנת 2009 נכנסה לתוקף רפורמת המיסוי הירוק, במסגרתה כלי רכב נהנים מהפחתה במס קניה שהולכת וגדלה עד לכ- 18 אלף שקל, ככל שכלי הרכב מזהם פחות. כתוצאה מהרפורמה עלה משקל כלי רכב בדרגות הזיהום הנמוכות מ-19% בשנת 2009 ל-69% בשנת 2012.

מאגף הכלכלן הראשי נמסר כי "על מנת להתאים את התמריץ לסביבה הטכנולוגית המתפתחת, נוסחת הציון הירוק מתעדכנת מידי פעם. השינוי בנוסחה שהתבצע באוגוסט 2013 הקשיח את התנאים לקבלת זיכוי ירוק מוגדל. בינואר 2015 עודכנה שוב הנוסחה והוחלט שמעתה היא תתעדכן אחת לשנתיים. העדכון האחרון בוצע בינואר 2023. בשנת 2022, 35% מהרכבים שיובאו לישראל היו בדרגות זיהום נמוכות (1-5), 22% בדרגות זיהום בינוניות (6-10) ו-43% בדרגות זיהום גבוהות יותר".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הערכת גבייה רכבים חשמליים (הכלכלן הראשי)

הערכת גבייה רכבים חשמליים (הכלכלן הראשי)

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ציקי 08/08/2024 01:23
    הגב לתגובה זו
    הרכבים הסינים החשמליים אין מנוע. חסכו מנוע. עלות רכב שש עשרה אלף דולר בחול. מאיפה המחירים בארץ לקופסת פח אייפד מנוע חשמלי וסוללה
  • 1.
    יגאל 07/08/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
    1. קונספטואלית מס נסועה בא להקטין גודש בכבישים ןלא לשמר את הכנסות המדינה 2. תדמיתית מיסוי של רכבים חשמליים בלבד יהווה פגיעה קשה במדינה שמתיימרת למצב עצמה כירוקה 3. למה לא למסות גם רכבי בעירה פנימית? הרי כולם רוצים שהם ירדו מהכביש כמה שיותר מהר
  • אחד שיודע 29/12/2024 12:44
    הגב לתגובה זו
    הנזקים של תחבורה פרטית, אותם ניתן לכמת כלכלית הם גודש בכבישים, תאונות דרכים, רעש וזיהום אוויר. רכב מכל סוג ייצר את אותו הגודש ואותן תאונות הדרכים, אך רכב חשמלי ייצר פחות רעש וזיהום אוויר ולכן המיסוי על הרכב החשמלי צריך לפצות על פחות נזק שהוא מייצר, בזמן שמס הנסועה צריך להיות זהה בין כל סוגי ההנעה.
צ'רי טיגו 4 היברידי. צילום יואב פולסצ'רי טיגו 4 היברידי. צילום יואב פולס

צ'רי טיגו 4 - קרוסאובר היברידי חסכוני במחיר הגיוני

הצ'רי טיגו 4 הוא האח הקטן במשפחת הקרוסאוברים של צ'רי. עתה הוא מקבל הנעה היברידית יעילה וחסכונית ושומר על היתרונות הבסיסיים של הדגם.

אהבנו: עיצוב, מרווח פנימי, חסכון בדלק

פחות אהבנו: מתלים קשיחים, רעש תחת עומס

ציון מסכם 4.2 בסולם פולס

יואב פולס |

הצ'רי טיגו 4 משווק בישראל מזה כמה חודשים בגירסת בנזין בסיסית. לאחרונה נוספה גירסה היברידית מסקרנת מאוד, שכן אפילו בגירסה הבסיסית מצאנו בו לא מעט יתרונות.

תעודת חובה            
קטגוריה                    קרוסאובר – B-SUV
מימדים (מטר)                אורך 4.32 /רוחב 1.831 /גובה 1.653 /בסיס גלגלים 2.61
מספר מושבים                חמישה
הנעה ותיבת הילוכים            היברידית, תיבת הילוכים DHT (רציפה)
הספק ומומנט                    משולב (בנזין + חשמלי ) 163 כ"ס, 26.5 קג"מ
נפח מיכל דלק                    51 ליטר
צריכת דלק משולבת            18.9 ק"מ לליטר, תקן יצרן
בטיחות                    ציון איבזור בטיחות 7, חמישה כוכבים  במבחן ה NCAP האוסטרלי
מחיר                    136.0 אש"ח לקומפורט / 138.0 אש"ח ללקשרי

 

עיצוב חיצוני ופנימי

הטיגו 4 הוא קרוסאובר B-SUV יחסית גדול מהמתחרים, הן במימדים החיצוניים והן בפנימיים. העיצוב החיצוני זהה לכל הקרוסאוברים של צ'רי, מה שאומר שעם הטיגו 7 והטיגו 8, ועכשיו הטיגו 4 והטיגו 9 בצ'רי הצליחו לייצר זהות ועקביות עיצובית.

בחזית גריל גדול, עם פסים בצורת שתי וערב, סמל צרי גדול במרכז, תאורת DRL באמצעות פסי לד אנכיים, יחידות תאורה צרות משולבות לד, ומתקבלת חזית נאה, אגרסיבית מעט, ובכל מקרה כזו שלא נראית ששייכת לרכב קטן. למרות שהרכב עצמו יחסית גבוה עם מרווח גחון שנושק ל 20 ס"מ, לא התאפקו בצ'רי והתקינו גם חיפויי פלסטיק שחורים לבתי הגלגלים ולסף התחתון של הדלתות, לטובת מראה עוד יותר גבוה. חלונות אחוריים מושחרים (ברכב המבחן ברמת גימור לקשרי), וצביעה נאה בקורה האחורית של הרכב תורמים למראה הגבוה.

מאחור דלת אחורית זקופה עם יחידות תאורה לכל הרוחב ברוח העיצוב של הטיגו 8 והטיגו 7 בגירסאות הפלאג אין הייבריד.