רכב חשמלי
צילום: shutterstock

כמה כסף המדינה מכניסה ממיסוי רכבים וכמה תרוויח מרכבים חשמליים?

מחירי הרכב בישראל גבוהים. כשמסתכלים על המספרים שהמדינה מרוויחה מבינים מדוע ענף הרכב חשוב כל כך - הוא מהווה 10% מכלל גביית המסים. כמה מתוך זה הוא מס הבלו, ומה יקרה בעוד מספר שנים, כאשר הרפורמה הירוקה תיכנס לתוקף?
איציק יצחקי | (3)

מחירי הרכבים בישראל גבוהים מאוד, וכך גם מחירי הביטוח. ההוצאה על רכב בישראל היא גבוהה ואפשר ללמוד זאת גם באמצעות ההכנסות ממיסוי של המדינה על הענף. 

> חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

על פי דוח הכלכלן הראשי של משרד האוצר, ההכנסה של המדינה ממיסוי על עולם הרכב הסתכמה בשנת 2022 ב־43.8 מיליארד שקל, כ-10% מכלל גביית המסים של הממשלה. עוד נמצא כי מס הבלו על דלק לתחבורה הסתכם ב-18.2 מיליארד שקל, שהם 42% מסך המיסוי על ענף הרכב. כפי שתראו מיד, בעתיד, כשעניין הרפורמה על הרכבים החשמליים תיכנס לתוקף ותאיץ - היא תספוג ירידה חדה בהכנסות מכיוון מס הבלו ומנגד, תרשום עלייה בהכנסה ממיסוי בעקבות הכוונה להטיל מס על כל קילומטר.

מסים נוספים על הרכב

על רכבים יש מסים נוספים. מס קנייה על רכישת כלי רכב חדשים וחלקי חילוף הוסיף 13.5 מיליארד שקל - 31% מסך המיסוי על ענף הרכב; על כלי רכב וחלקי חילוף מוטל גם מכס שהסתכם בשנת 2022 ב-1.1 מיליארד שקל. נוסף על כך, מוטלות אגרות, בעיקר אגרת רישוי שנתי, של 5.3 מיליארד שקל. בלו דלק, מס קניה ומכס הם חלק ממחיר לצרכן שעליו מוטל מע"מ שהסתכם ב-5.6 מיליארד שקל. 

ייבוא רכבים (תמר מצפי)

מה יקרה ב-2030? ייבוא רכבים (תמר מצפי)

הסיכום של שנת 2022 מצביע על עלייה של 7.6 מיליארד שקל לעומת שנת 2020 שהייתה נמוכה מהרגיל כתוצאה ממשבר הקורונה. ביחס לתמ"ג, סך המיסוי בענף הרכב נמצא במגמת ירידה – מהשיא של 3.5% תוצר בממוצע בשנת 2010 ל-2.5% תוצר בשנת 2022.

הירידה בבלו על דלקים אחראית על כ-65% מירידה זו. פרט להפחתת הבלו בהוראת שעה בשנת 2022, הירידה בהכנסות נובעת מכניסה של כלי רכב חסכוניים בדלק. על פי הצפי, המעבר ההדרגתי לכלי רכב חשמליים יעמיק בשנים הבאות את הירידה בגבייה.

 

הרפורמה הירוקה תצליח?

בשנת 2009 נכנסה לתוקף רפורמת המיסוי הירוק, במסגרתה כלי רכב נהנים מהפחתה במס קניה שהולכת וגדלה עד לכ- 18 אלף שקל, ככל שכלי הרכב מזהם פחות. כתוצאה מהרפורמה עלה משקל כלי רכב בדרגות הזיהום הנמוכות מ-19% בשנת 2009 ל-69% בשנת 2012.

מאגף הכלכלן הראשי נמסר כי "על מנת להתאים את התמריץ לסביבה הטכנולוגית המתפתחת, נוסחת הציון הירוק מתעדכנת מידי פעם. השינוי בנוסחה שהתבצע באוגוסט 2013 הקשיח את התנאים לקבלת זיכוי ירוק מוגדל. בינואר 2015 עודכנה שוב הנוסחה והוחלט שמעתה היא תתעדכן אחת לשנתיים. העדכון האחרון בוצע בינואר 2023. בשנת 2022, 35% מהרכבים שיובאו לישראל היו בדרגות זיהום נמוכות (1-5), 22% בדרגות זיהום בינוניות (6-10) ו-43% בדרגות זיהום גבוהות יותר".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הערכת גבייה רכבים חשמליים (הכלכלן הראשי)

הערכת גבייה רכבים חשמליים (הכלכלן הראשי)

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ציקי 08/08/2024 01:23
    הגב לתגובה זו
    הרכבים הסינים החשמליים אין מנוע. חסכו מנוע. עלות רכב שש עשרה אלף דולר בחול. מאיפה המחירים בארץ לקופסת פח אייפד מנוע חשמלי וסוללה
  • 1.
    יגאל 07/08/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
    1. קונספטואלית מס נסועה בא להקטין גודש בכבישים ןלא לשמר את הכנסות המדינה 2. תדמיתית מיסוי של רכבים חשמליים בלבד יהווה פגיעה קשה במדינה שמתיימרת למצב עצמה כירוקה 3. למה לא למסות גם רכבי בעירה פנימית? הרי כולם רוצים שהם ירדו מהכביש כמה שיותר מהר
  • אחד שיודע 29/12/2024 12:44
    הגב לתגובה זו
    הנזקים של תחבורה פרטית, אותם ניתן לכמת כלכלית הם גודש בכבישים, תאונות דרכים, רעש וזיהום אוויר. רכב מכל סוג ייצר את אותו הגודש ואותן תאונות הדרכים, אך רכב חשמלי ייצר פחות רעש וזיהום אוויר ולכן המיסוי על הרכב החשמלי צריך לפצות על פחות נזק שהוא מייצר, בזמן שמס הנסועה צריך להיות זהה בין כל סוגי ההנעה.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

איון V. עיצוב שונה. מרווח פנימי מצוין. צילום יואב פולסאיון V. עיצוב שונה. מרווח פנימי מצוין. צילום יואב פולס

איון V - קרוסאובר חשמלי שימושי

מותג איון מוצא את עצמו בכותרות הכלכליות בגלל רשות התחרות שממליצה לבצע שינוי בזיכיון הייבוא. התעלמנו מהכותרות ולקחנו את האיון V לתהות על קנקנו בלי להתייחס לרעשי הרקע.

אהבנו: עיצוב, מרווח פנימי, ביצועים

פחות אהבנו: מתלים רכים, מערכות בטיחות אגרסיביות

ציון מסכם 4.1 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה AION V איון V

מעט לפני ראש השנה העברית השיקה מחדש אוריון מוביליטי (חברה בת של יוניון מוטורס יבואנית טויוטה) את מותג AION בישראל, אחד המותגים של GAC  הסינית. את GAC אנחנו זוכרים מסיבוב קצר ועגום משהו שנפגע קשות ממגיפת הקורונה (זוכרים שהיה כזה דבר?).

דגמי GAC החדשים עשו קפיצת דרך משמעותית מאז, ואוריון מוביליטי השיקה שלושה דגמים, את ה AION Y את ה AION HT שניהם ללא תקינה מערבית, ואת הדגם החשוב ביותר לשוק הישראלי הוא ה AION V שמגיעה עם תקינה מערבית מלאה.

תעודת חובה        
קטגוריה            קרוסאובר C-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.605 /רוחב 1.876 /גובה 1.686 /בסיס גלגלים 2.775
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    קדמית, חשמלית
הספק ומומנט        204 כ"ס, 21.4 קג"מ
סוללה וטעינה         75.3Kwh, טעינת AC בהספק 11Kw, טעינת DC בהספק 180Kw
טווח ותקן            510 ק"מ. תקן יצרן.
בטיחות            ציון איבזור בטיחות 7.
מחיר                 167.0 אש"ח


האיון V שלנו מגיעה בכתום אדום בולט שעושה חסד עם העיצוב המעט שונה של האיון. חזית האיון V לא דומה לאף קרוסאובר גנרי על הכביש. יחידות תאורה גדולות תחומות עם שני פסי לד אנכיים ורחבים, חזית אטומה שנראית מחייכת משהו, כיתוב AION גדול במרכז וכונס אוויר שחור בתחתית. מהצד בולטת עוד יותר סכימת הצביעה של האיון V. הספים התחתונים (וחיפויי הגלגלים) שחורים, הדלתות בצבע המרכב, כתום במקרה שלנו, מסגרת החלונות העליונה בצבע לבן, הקורות האנכיות בצבע שחור, וקורות הגגון בצבע כסוף. מאחור דלת חמישית אנכית ויחידות תאורה גדולות גם בהן פסי לד אנכיים ורחבים.

פנים הרכב לוקח לקצה את ה'אין מתגים'. צג לוח מחוונים בגודל ''8.88, מולטימדיה בגודל ''14.6, עם קישוריות לאפל קארפליי. בשלב זה קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו באמצעות מתאם, ופתיחת ממשק ייעודי במסך. המפתיע היה שהרכב סגור ונעול, אני בבית, ושיחות הטלפון עוברות ישירות למתאם שבאוטו, למרות שהרכב כבוי ונעול.