כמה כסף המדינה מכניסה ממיסוי רכבים וכמה תרוויח מרכבים חשמליים?
מחירי הרכבים בישראל גבוהים מאוד, וכך גם מחירי הביטוח. ההוצאה על רכב בישראל היא גבוהה ואפשר ללמוד זאת גם באמצעות ההכנסות ממיסוי של המדינה על הענף.
> חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?
על פי דוח הכלכלן הראשי של משרד האוצר, ההכנסה של המדינה ממיסוי על עולם הרכב הסתכמה בשנת 2022 ב־43.8 מיליארד שקל, כ-10% מכלל גביית המסים של הממשלה. עוד נמצא כי מס הבלו על דלק לתחבורה הסתכם ב-18.2 מיליארד שקל, שהם 42% מסך המיסוי על ענף הרכב. כפי שתראו מיד, בעתיד, כשעניין הרפורמה על הרכבים החשמליים תיכנס לתוקף ותאיץ - היא תספוג ירידה חדה בהכנסות מכיוון מס הבלו ומנגד, תרשום עלייה בהכנסה ממיסוי בעקבות הכוונה להטיל מס על כל קילומטר.
מסים נוספים על הרכב
על רכבים יש מסים נוספים. מס קנייה על רכישת כלי רכב חדשים וחלקי חילוף הוסיף 13.5 מיליארד שקל - 31% מסך המיסוי על ענף הרכב; על כלי רכב וחלקי חילוף מוטל גם מכס שהסתכם בשנת 2022 ב-1.1 מיליארד שקל. נוסף על כך, מוטלות אגרות, בעיקר אגרת רישוי שנתי, של 5.3 מיליארד שקל. בלו דלק, מס קניה ומכס הם חלק ממחיר לצרכן שעליו מוטל מע"מ שהסתכם ב-5.6 מיליארד שקל.
מה יקרה ב-2030? ייבוא רכבים (תמר מצפי)
הסיכום של שנת 2022 מצביע על עלייה של 7.6 מיליארד שקל לעומת שנת 2020 שהייתה נמוכה מהרגיל כתוצאה ממשבר הקורונה. ביחס לתמ"ג, סך המיסוי בענף הרכב נמצא במגמת ירידה – מהשיא של 3.5% תוצר בממוצע בשנת 2010 ל-2.5% תוצר בשנת 2022.
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי גם בחודש אוקטובר - סמוטריץ' חתם על צו
- בעקבות הפחתת מס הבלו - מחיר הדלק צפוי להתייקר ב-8 אג'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה בבלו על דלקים אחראית על כ-65% מירידה זו. פרט להפחתת הבלו בהוראת שעה בשנת 2022, הירידה בהכנסות נובעת מכניסה של כלי רכב חסכוניים בדלק. על פי הצפי, המעבר ההדרגתי לכלי רכב חשמליים יעמיק בשנים הבאות את הירידה בגבייה.
הרפורמה הירוקה תצליח?
בשנת 2009 נכנסה לתוקף רפורמת המיסוי הירוק, במסגרתה כלי רכב נהנים מהפחתה במס קניה שהולכת וגדלה עד לכ- 18 אלף שקל, ככל שכלי הרכב מזהם פחות. כתוצאה מהרפורמה עלה משקל כלי רכב בדרגות הזיהום הנמוכות מ-19% בשנת 2009 ל-69% בשנת 2012.
מאגף הכלכלן הראשי נמסר כי "על מנת להתאים את התמריץ לסביבה הטכנולוגית המתפתחת, נוסחת הציון הירוק מתעדכנת מידי פעם. השינוי בנוסחה שהתבצע באוגוסט 2013 הקשיח את התנאים לקבלת זיכוי ירוק מוגדל. בינואר 2015 עודכנה שוב הנוסחה והוחלט שמעתה היא תתעדכן אחת לשנתיים. העדכון האחרון בוצע בינואר 2023. בשנת 2022, 35% מהרכבים שיובאו לישראל היו בדרגות זיהום נמוכות (1-5), 22% בדרגות זיהום בינוניות (6-10) ו-43% בדרגות זיהום גבוהות יותר".
- ריינג' רובר ספורט - לאצולה הממהרת
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
הערכת גבייה רכבים חשמליים (הכלכלן הראשי)
- 2.ציקי 08/08/2024 01:23הגב לתגובה זוהרכבים הסינים החשמליים אין מנוע. חסכו מנוע. עלות רכב שש עשרה אלף דולר בחול. מאיפה המחירים בארץ לקופסת פח אייפד מנוע חשמלי וסוללה
- 1.יגאל 07/08/2024 13:33הגב לתגובה זו1. קונספטואלית מס נסועה בא להקטין גודש בכבישים ןלא לשמר את הכנסות המדינה 2. תדמיתית מיסוי של רכבים חשמליים בלבד יהווה פגיעה קשה במדינה שמתיימרת למצב עצמה כירוקה 3. למה לא למסות גם רכבי בעירה פנימית? הרי כולם רוצים שהם ירדו מהכביש כמה שיותר מהר
- אחד שיודע 29/12/2024 12:44הגב לתגובה זוהנזקים של תחבורה פרטית, אותם ניתן לכמת כלכלית הם גודש בכבישים, תאונות דרכים, רעש וזיהום אוויר. רכב מכל סוג ייצר את אותו הגודש ואותן תאונות הדרכים, אך רכב חשמלי ייצר פחות רעש וזיהום אוויר ולכן המיסוי על הרכב החשמלי צריך לפצות על פחות נזק שהוא מייצר, בזמן שמס הנסועה צריך להיות זהה בין כל סוגי ההנעה.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
