רכב חשמלי
צילום: shutterstock

כמה כסף המדינה מכניסה ממיסוי רכבים וכמה תרוויח מרכבים חשמליים?

מחירי הרכב בישראל גבוהים. כשמסתכלים על המספרים שהמדינה מרוויחה מבינים מדוע ענף הרכב חשוב כל כך - הוא מהווה 10% מכלל גביית המסים. כמה מתוך זה הוא מס הבלו, ומה יקרה בעוד מספר שנים, כאשר הרפורמה הירוקה תיכנס לתוקף?
איציק יצחקי | (3)

מחירי הרכבים בישראל גבוהים מאוד, וכך גם מחירי הביטוח. ההוצאה על רכב בישראל היא גבוהה ואפשר ללמוד זאת גם באמצעות ההכנסות ממיסוי של המדינה על הענף.  > חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות? על פי דוח הכלכלן הראשי של משרד האוצר, ההכנסה של המדינה ממיסוי על עולם הרכב הסתכמה בשנת 2022 ב־43.8 מיליארד שקל, כ-10% מכלל גביית המסים של הממשלה. עוד נמצא כי מס הבלו על דלק לתחבורה הסתכם ב-18.2 מיליארד שקל, שהם 42% מסך המיסוי על ענף הרכב. כפי שתראו מיד, בעתיד, כשעניין הרפורמה על הרכבים החשמליים תיכנס לתוקף ותאיץ - היא תספוג ירידה חדה בהכנסות מכיוון מס הבלו ומנגד, תרשום עלייה בהכנסה ממיסוי בעקבות הכוונה להטיל מס על כל קילומטר.

מסים נוספים על הרכב

על רכבים יש מסים נוספים. מס קנייה על רכישת כלי רכב חדשים וחלקי חילוף הוסיף 13.5 מיליארד שקל - 31% מסך המיסוי על ענף הרכב; על כלי רכב וחלקי חילוף מוטל גם מכס שהסתכם בשנת 2022 ב-1.1 מיליארד שקל. נוסף על כך, מוטלות אגרות, בעיקר אגרת רישוי שנתי, של 5.3 מיליארד שקל. בלו דלק, מס קניה ומכס הם חלק ממחיר לצרכן שעליו מוטל מע"מ שהסתכם ב-5.6 מיליארד שקל.  ייבוא רכבים (תמר מצפי) מה יקרה ב-2030? ייבוא רכבים (תמר מצפי) הסיכום של שנת 2022 מצביע על עלייה של 7.6 מיליארד שקל לעומת שנת 2020 שהייתה נמוכה מהרגיל כתוצאה ממשבר הקורונה. ביחס לתמ"ג, סך המיסוי בענף הרכב נמצא במגמת ירידה – מהשיא של 3.5% תוצר בממוצע בשנת 2010 ל-2.5% תוצר בשנת 2022. הירידה בבלו על דלקים אחראית על כ-65% מירידה זו. פרט להפחתת הבלו בהוראת שעה בשנת 2022, הירידה בהכנסות נובעת מכניסה של כלי רכב חסכוניים בדלק. על פי הצפי, המעבר ההדרגתי לכלי רכב חשמליים יעמיק בשנים הבאות את הירידה בגבייה.  

הרפורמה הירוקה תצליח?

בשנת 2009 נכנסה לתוקף רפורמת המיסוי הירוק, במסגרתה כלי רכב נהנים מהפחתה במס קניה שהולכת וגדלה עד לכ- 18 אלף שקל, ככל שכלי הרכב מזהם פחות. כתוצאה מהרפורמה עלה משקל כלי רכב בדרגות הזיהום הנמוכות מ-19% בשנת 2009 ל-69% בשנת 2012. מאגף הכלכלן הראשי נמסר כי "על מנת להתאים את התמריץ לסביבה הטכנולוגית המתפתחת, נוסחת הציון הירוק מתעדכנת מידי פעם. השינוי בנוסחה שהתבצע באוגוסט 2013 הקשיח את התנאים לקבלת זיכוי ירוק מוגדל. בינואר 2015 עודכנה שוב הנוסחה והוחלט שמעתה היא תתעדכן אחת לשנתיים. העדכון האחרון בוצע בינואר 2023. בשנת 2022, 35% מהרכבים שיובאו לישראל היו בדרגות זיהום נמוכות (1-5), 22% בדרגות זיהום בינוניות (6-10) ו-43% בדרגות זיהום גבוהות יותר". הערכת גבייה רכבים חשמליים (הכלכלן הראשי) הערכת גבייה רכבים חשמליים (הכלכלן הראשי) על פי החלטת הממשלה, שטרם אושרה על ידי הכנסת, יוטל החל משנת 2026 מס של 15 אגורות לקילומטר על נסועה של כלי רכב חשמליים. ההכנסות ממס זה צפויות להסתכם ב-1.4 מיליארד שקל בשנה הראשונה להפעלתו ולעלות ל-3.2 מיליארד שקל בשנת 2030. בטווח הארוך, בהנחה שכל הרכבים במצבת כלי הרכב יהיו חשמליים, המס יניב כ-10 מיליארד שקל בשנה. עם המעבר לרכב חשמלי, ירד משקל הרכבים עם מנוע בעירה פנימית, כך שמס הנסועה יפצה על חלק מהירידה החדה שצפויה בגביית הבלו על בנזין.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ציקי 08/08/2024 01:23
    הגב לתגובה זו
    הרכבים הסינים החשמליים אין מנוע. חסכו מנוע. עלות רכב שש עשרה אלף דולר בחול. מאיפה המחירים בארץ לקופסת פח אייפד מנוע חשמלי וסוללה
  • 1.
    יגאל 07/08/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
    1. קונספטואלית מס נסועה בא להקטין גודש בכבישים ןלא לשמר את הכנסות המדינה 2. תדמיתית מיסוי של רכבים חשמליים בלבד יהווה פגיעה קשה במדינה שמתיימרת למצב עצמה כירוקה 3. למה לא למסות גם רכבי בעירה פנימית? הרי כולם רוצים שהם ירדו מהכביש כמה שיותר מהר
  • אחד שיודע 29/12/2024 12:44
    הגב לתגובה זו
    הנזקים של תחבורה פרטית, אותם ניתן לכמת כלכלית הם גודש בכבישים, תאונות דרכים, רעש וזיהום אוויר. רכב מכל סוג ייצר את אותו הגודש ואותן תאונות הדרכים, אך רכב חשמלי ייצר פחות רעש וזיהום אוויר ולכן המיסוי על הרכב החשמלי צריך לפצות על פחות נזק שהוא מייצר, בזמן שמס הנסועה צריך להיות זהה בין כל סוגי ההנעה.
לנדרובר דיפנדר, פורד ברונקו, ג'יפ רנגלר רוביקון, טויוטה לנדקרוזר 250. צילום יואב פולסלנדרובר דיפנדר, פורד ברונקו, ג'יפ רנגלר רוביקון, טויוטה לנדקרוזר 250. צילום יואב פולס

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?

ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר  

יואב פולס |

ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.

אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.

חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות. 


ג'יפ רנגלר רוביקון. אגדת שטח כבר עשרות שנים. צילום יואב פולס


אז מי על הפרק:

לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

אלפא רומיאו ג'וניור 1.2. צילום יואב פולסאלפא רומיאו ג'וניור 1.2. צילום יואב פולס

אלפא רומיאו ג'וניור - יותר מעוצבת, פחות ספורטיבית

על כתפיה המעוצבות של הג'וניור (יחד עם האלפא טונאלה) מוטלת משימה לא פשוטה, להביא את אלפא לקהלים חדשים, ולא בהכרח כאלה שמחפשים את המורשת הספורטיבית של המותג, אלא מחפשים את הייחודיות והעיצוב. 

אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, סביבת נהג

פחות אהבנו: הספק מנוע, מחיר, בטיחות

ציון מסכם: 3.9 במדד פולס

יואב פולס |

תאום ציפיות

מותג אלפא רומיאו הוא אחד הנחשקים בעולם. לחובבי המותג עובר רטט קטן בלב כשהם רואים אלפא אחות בכביש, או כשהם שומעים על השקת אלפא חדשה. המסורת שהמותג מביא עימו היא מהגדולות בענף הרכב, מסורת של דגמים ספורטיביים נחשקים, מסורת של ספורט מוטורי ענפה. חובבי המותג סולחים לו על הכל, אבל זה בדיוק גם מה שהביא את אלפא רומיאו לחוסר וודאות לגבי עתידה הכלכלי. תחת כנפי פיאט, ועכשיו סטלנטיס אלפא חייבת לפנות לקהלים חדשים, לקהלים שהעיצוב מדבר אליהם, והם לא חולמים על רעם מנוע 3.0 V6. וכאן באה אלפא עם שני דגמים מהשנים האחרונות, האלפא טונאלה, ולאחרונה גם האלפא ג'וניור שתיהן מהמכוניות היפות ביותר על הכביש, בתנאי שתבחרו אותן בצבע אדום.

       

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר – B-SUV
מימדים (מטר)אורך 4.173 /רוחב 1.781 /גובה 1.533 /בסיס גלגלים 2.562
מספר מושבים        חמישה
הנעה                בנזין, היברידי קל. קדמית
הספק ומומנט        145 כ"ס (משולב), 23.4 קג"מ מנוע בנזין, 5.2 קג"מ תגבור חשמלי
צריכת דלק        20.4 ק"מ לליטר, נתוני יצרן
בטיחות            ציון איבזור בטיחות 1 לדגם CORE. יתר הדגמים - 3. כרגע ללא EuroNcap
מחיר        החל מ 175.0 אש"ח עד 203.0 אש"ח


עיצוב חיצוני ופנימי 

העיצוב של הג'וניור החדשה מצריך כמה דקות התבוננות על מנת לראות שהיא באמת יפה. מעצבי אלפא ידעו לצקת בה את המאפיינים המזוהים עם המותג. הגריל המורכב מכמה אלמנטים, עם סמל אלפא גדול במרכז, שמרחוק הוא נראה כמו סתם גריל שחור, אבל מקרוב רואים את ההטבעה של סמל אלפא עם הצלב והנחש. יחידות תאורה המורכבות מארבעה פסי לד אופקיים, שלושה למעלה ואחד למטה, וביניהם התאורה הראשית. עוד משחקים עם פתחי אוויר משולבים בתוך הפגוש עצמו. מהר מאוד חובבי המותג יאהבו את החזית שלא דומה לאף רכב אחר בכביש. צללית הג'וניור מציגה חישוקי סגסוגת יפים, קורות מושחרות, וקו חלונות עולה מאמצע הדלת האחורית, ומשתלב עם הקורה האחורית השחורה. ואז מגיע החלק האחורי עם יחידות תאורה משולבות בספוילר, כיתוב alfa Romeo, והיתר בתבע הרכב. קצת מוזר, מאוד שונה. אישית, אהבתי.


אלפא רומיאו ג'וניור - סביבת נהג. צילום יואב פולס


פנים הרכב מרגיש אלפא, עם צג לוח מחוונים בגודל ''10.25 הממוקם לכאורה בתוך שני צילינדרים עמוקים, זכר לאלפא של פעם. מולטימדיה בגודל ''10.1 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מוטה קלות לעבר הנהג. הצימוד קל ואינטואיטיבי. קונסולה צרה בין הנהג לנוסע, ובמרכזה מתג התנעה, ולצידו בורר הילוכים, מתג מעצור יד חשמלי ובורר מצבי נהיגה. המושב עצמו נוח וקל למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. מעבר למושב האחורי מזכיר שאנחנו בקרוסאובר B-Suv ולא מהגדולים שבהם, עם בסיס גלגלים של 2.56 מטר, מעט צפוף, ולתחושה הצפופה משהו תורם גם קו חלונות גבוה יחסית. שני מבוגרים יוכלו להסתדר, שלושה ילדים גם, רק כל עוד הם לא גדולי מידות.