איידיאיי: הרווח ירד 40% ל-47 מ' בצל התחרות בביטוחי רכב רכוש
במגזר זה הרווח החיתומי נשחק וירד בחצי לכ-15 מ' ש' ברבעון השלישי. ענפי רכוש אחרים פיצו על כך והפרמיות שהורווחו ברוטו קטנו ב-5% ברבעון לכ-584 מ'. מדיניות החל"ת שטרם הסתיימה בתקופת הדוח הקשתה על גיוס נציגי מכירות שיתרמו לצמיחה
חברת איידיאיי ביטוח -2.88% (ביטוח ישיר) מדווחת על רווח כולל אחרי מס של 47.5 מיליון שקל ברבעון השלישי, ירידה של 38% מרמה של 76.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הפרמיות שהורווחו ברוטו הסתכמו בבכ-583.8 מיליון שקל בהשוואה לכ-611.6 מיליון שקל שנה קודם לכן, קיטון של 5%. הפרמיות ברוטו קטנו ב-3% ל-584.2 מיליון שקל. התשואה להון במונחים שנתיים עמדה על 23.7% לעומת 41.3% בתקופה המקבילה.
בביטוח ישיר הסבירו כי בעוד נרשמה עליה בהיקף הלקוחות בתחומי דירות, חיים ובריאות מחד, טיוב של התיק הביא לקיטון בענפי הרכב ולצד זה השינויים בסביבה התחרותית הביאו להורדת תעריפים בענף רכב רכוש. כמו כן במאי הסתיים ההיתר לשווק את ביטוח התאונות האישיות, מנגד, ברבעון השלישי של 2021 החברה כבר חזרה לשווק ביטוחי נסיעות לחו"ל, מה שלא עשתה באותה תקופה ב-2020 בשל הקורונה.
"לאור הקושי המשמעותי בגיוס עובדים, עקב מדיניות הממשלה בנושא דמי אבטלה בתקופת הקורונה, חוותה החברה בתקופת הדוח מחסור בנציגי מכירות, בדגש על ענפי חיים, בריאות ודירות, אשר האט את הצמיחה בענפים אלו", הוסבר בדוח.
הקיטון ברווח ברבעון נובע בעיקרו מירידה ברווחיות החיתומית בענפי הרכב שהוזכרה, בין היתר בשל השפעת הירידה בעקום הריבית ועליית המדד על ההתחייבויות הביטוחיות. אלה קוזזו בחלקם על ידי עלייה ברווחיות החיתומית בענפי הרכוש האחרים. הוצאות מכירה, הנהלה וכלליות וכן הכנסות המימון נותרו ברמה דומה.
- IDI בתוצאות טובות - רווח של 74 מיליון שקל ברבעון הרביעי
- איי.די.איי ביטוח: הרווח הנקי גדל ב-13% - 72 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במגזר הביטוח הכללי הפרמיות שהורווחו בשייר ירדו ב-3% בשנה החולפת ל-339.3 מיליון שקל והרווח בו ירד 66% ל-23.9 מיליון שקל. בתוך סעיף זה, ובהמשך לאמור לעיל, בביטוח רכב רכוש הרווח החיתומי נחתך בכחצי ל-14.7 מיליון שקל. ביטוח רכב חובה עבר להפסד כולל פני מס של 22 מיליון שקל לעומת רווח בסכום דומה אשתקד. בענפי רכוש אחרים הרווח החיתומי הוכפל ויותר ל-16.9 מיליון שקל.
במגזר ביטוח חיים וחסכון ארוך טווח הפרמיות שהורווחו בשייר עלו 2% ל-71 מיליון שקל הרווח במגזר נותר ללא שינוי בסך 26.3 מיליון שקל. במגזר ביטוח בריאות הפרמיות שהורווחו בשייר ירדו ב-1% ל-61.1 מיליון שקל וכך גם הרווח עם 10.6 מיליון שקל.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳