דיויד מאייר מנכל פינרגי
צילום: יחצ

איך אומרים בהודית ריקשה חשמלית? פינרג'י תלמד אתכם

החברה מדווחת על השלמת אבטיפוס לריקשה חשמלית שאם תתפוס בהודו, תאפשר להגדיל על פי החברה את טווח הנסיעה של ריקשה לכ-400 ק"מ, מ-130 ק"מ, עם זמן טעינת אנרגיה קצר מאוד
לימור זילבר |
נושאים בכתבה אבץ אנרגיה ירוקה

חברת פינרג'י 2.73% המפתחת טכנולוגיית מתכת-אוויר המאפשרת הפקת חשמל משילוב של חמצן מהאוויר החופשי עם מתכות (אלומיניום ואבץ), מדווחת על השלמת הפיתוח של אבטיפוס לריקשה חשמלית המבוססת על סוללת האלומיניום אוויר שפיתחה החברה.

הפיתוח נעשה במסגרת שיתוף פעולה של החברה עם מהינדרה אלקטריק, חברת-בת השייכת לחברת הענק ההודית מהינדרה יצרנית רכבים חשמליים מובילה בהודו והראשונה להשיק רכב חשמלי בשוק ההודי שרשמה ב-2019 הכנסות של כ-15 מיליארד דולרים.

 

במסגרת שיתוף הפעולה, שנמצא בשלבי הפיילוט, הושלמו ההטמעה והפיתוח הנדרשים ליצירת ריקשה חשמלית המבוססת על בסיס סוללת האלומיניום-אוויר של החברה הישראלית כאשר טווח הנסיעה של ריקשה מ-130 קילומטרים לכ-400 קילומטרים ומאפשרת זמן טעינת אנרגיה של מספר דקות.

עם השלמת הפיילוט ולאחר ניסויי שדה בהודו, שואפות החברות להשיק בשוק ההודי ריקשות חשמליות בהן יותקנו סוללות אלומיניום-אוויר. לפי התכנית, שירות טעינה מחודשת של מקור האנרגיה של הסוללה (החלפת האלומיניום) יינתן ברשת תחנות הדלק הקיימות של Indian Oil, ענקית האנרגיה ההודית שמפעילה כ-30 אלף תחנות דלק בהודו ויש לה היקף הכנסות של כ-70 מיליארד דולרים בשנה. 

על פי החברה, השימוש בטכנולוגיה יאפשר לריקשה משך נסיעה ארוך יותר ביחס לסוללות ליתיום בגודל ומשקל דומים וכן, טעינה מחודשת מהירה ומחיר תחרותי. באופן זה, טווח הנסיעה שיתקבל בריקשות יעלה מ-130 קילומטרים לכ-400 קילומטרים. בסיום יום העבודה יגיעו הריקשות לתחנות דלק של חברת Indian Oil, יטענו תוך מספר דקות ויוכלו להמשיך ליום עבודה נוסף.

שוק הריקשות החשמליות כבר הגיע, על פי הערכות, להיקף כולל של 3.5 מיליון רכבים חשמליים ומהווה את השוק הגדול ביותר לרכבים חשמליים בהודו. שוק זה צפוי להמשיך ולגדול משמעותית כשהערכות עתידיות לתחום הריקשות החשמליות מסמנות פוטנציאל מכירות של 20 מיליון כלי רכב בשנה.

דיוויד מאייר, מנכ״ל פינרג׳י: ״סוללות האלומיניום-אוויר שפתחה פינרג׳י יאפשרו לריקשות חשמליות להסיע נוסעים ללא זיהום ותוך שמירה על הסביבה. התועלת הסביבתית מחשמול הריקשות היא מובהקת, מדובר בכלי רכב הנעים במרכזי הערים ומהווים מוקדי זיהום אוויר ופיח. ביחס למנועי הבעירה המזהמים של ריקשות רגילות, כלים אלה מאפשרים הורדה של זיהום האוויר לאפס וצמצום של זיהום הרעש לרמה הקרובה לאפס. הטמעת הסוללות בריקשות, כלי התחבורה הנפוץ בהודו ומפרנס משפחות רבות, יאפשר לקיים יום עבודה פרודקטיבי יותר, ללא הפסקות מהותיות.״

קיראו עוד ב"שוק ההון"

פינרג'י (Phinergy) הינה חברה ישראלית העוסקת בפיתוח מערכות לייצור, גיבוי ואגירת אנרגיה נקייה המבוססות על טכנולוגיית מתכת-אוויר סחרת כיום בשווקי שוק של כ-922 מיליון שקל ומחיר המניה עומד על כ-12.5 שקל למנייה נכון לכתיבת שורות אלו. החברה החלה להיסחר בפברואר 2021 בתל אביב וגייסה במסגרת ההנפקה, סכום של 200 מיליון שקל לפי שווי של 780 מיליון שקל לפני הכסף. החברה מעסיקה כיום כ-50 עובדים במשרדיה בכפר סבא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טריוויה (צ'אט)טריוויה (צ'אט)
טריוויה

בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית

כמה הרוויחו מתחילת השנה המחזיקים בקופות גמל וקרן השתלמות במסלול מנייתי? לאיזה שווי מכוונת OpenAI בהנפקה הציבורית? מי יזם ההייטק המצליח שהגיע למצב של פשיטת רגל? ועוד - 
- טריוויה על הנושאים הכלכליים של השבוע האחרון

צוות ביזפורטל |
נושאים בכתבה טריוויה

טריוויה שבועית.  ככה תדעו אם אתם בעניינים.

20 שאלות מהאירועים של השבוע האחרון - נשמח לשמוע תגובות מכם (הערות, הארות, ביקורת, וגם - שבחים).

הכי נוח לשחק דרך הכלי בהמשך האייטם.  לאור בקשת הקהל אנחנו מעלים את השאלות והתשובות האפשריות גם כאן ( חידון עם תשובות מודגשות בתחתית העמוד) .   



מי המניה שעברה ביום אחד מירידה של מעל 20% לעלייה של 20%?
טבע
סולאראדג'
נובה
טידס

וואן זירו נותן ללקוחות חדשים ריבית של 5.5%. האם יש תנאים ומה הם?
אין תנאים
יש תנאים - העברת חשבון מבנק קודם
יש תנאים - העברה של מעל 5,000 שקל בחודש או תשלום דמי ניהול של 49 שקל בחודש
יש תנאים - העברה של לפחות 100 אלף שקל

כמה מקבלת המשפחה של חייל רוסי שנהרג במלחמה?
לא מקבלת כלום
20 אלף דולר
כ-40 אלף דולר
קרוב ל-200 אלף דולר

מה הרעיון המרכזי של הרפורמה המתוכננת במכשירי החיסכון?
הטלת מס על קרנות השתלמות נזילות
הגבלת דמי הניהול בפוליסות חיסכון
יצירת חשבון כולל לכל המכשירים שרק הוצאת כספים ממנו תחוייב במס
יצירת חשבון כולל לכל המכשירים ומס קבוע אחיד של 25% במכירת מכשירים

יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד 15.37%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”