אחישי גל איסתא
צילום: יח"צ

איסתא - סוכנות הנסיעות הגדולה בארץ מדלגת על הקורונה - הכיצד?

סוכני הנסיעות סוגרים את הבסטה, אבל איסתא מצליחה לעבור את המשבר עם "מכה קלה בכנף"; המניה זינקה ב-50% בשבוע וחצי, אך עדיין נמוכה ב-40% מהשיא 
ערן סוקול | (24)
נושאים בכתבה קורונה תיירות

חברת איסתא -1.42% אמורה היתה להיות אחת מהנפגעות הגדולות כתוצאה ממשבר הקורונה. החברה הנשלטת על ידי אחישי גל היא המובילה בתחום תיירות הפנאי והתיירות העסקית. במילים אחרות היא סוכנת הנסיעות הגדולה בארץ – היא מסדרת טיסות לחו"ל, נופשונים, בתי מלון ועוד הרבה דברים שעכשיו אנחנו יכולים רק לחלום עליהם. אז איסתא בדומה לכל סוכני הנסיעות היתה אמורה "לסגור את העסק", אלא שבפועל מצבה מצוין.

החברה מדווחת על הפסד של 7 מיליון שקל בלבד כתוצאה מהקורנה בתחום התיירות. זה בדיחה וזה נובע מכך שהחברה פשוט כמעט ואיפסה את ההוצאות – העובדים שהם ההוצאה הגדולה של החברה נשלחו הביתה, המנהלים קיצצו בשכר, וככה עוברים את המשבר בלי בעיה.

7 מיליון שקל לא באמת מדגדגים לאיסתא ששנה שעברה הרוויחה 80 מיליון שקל – רווחים שהגיעו מתחום התיירות, לצד הנכסים המניבים שלה בתחום – בתי מלון ביון קפריסין ומקומות נוספים, החברה הפכה להיות בשנים האחרונות חברה עם שני מוקדי פעילות – תיירות ובמקביל גם נדל"ן. מדובר על נכסים להשכרה (נדל"ן מניב), וכן ייזום של בנייה למגורים והתחדשות עירונית. 

בפועל, תחום התיירות הבסיסי הפך להיות יחסית קטן במכלול פעילותה של החברה, כאשר הנדל"ן, בעיקר הנדל"ן בחו"ל (לרבות בתי המלון), הפך למוקד הפעילות. יתר התחומים פחות רגישים לקורונה, כאשר החברה מדווחת במסגרת הדוחות השנתיים ל-2019 שסך הפגיעה בתוצאות הרבעון הראשון ביחס לרבעון הראשון של 2019 צפויה להגיע ל-9 מיליון שקל (הרוב מתחום התיירות המסורתי).

כך או אחרת, בשוק ייחסו לתחום התיירות באיסתא משקל גדול יותר והמניה צנחה מהשיא ב-55%, אך בשבוע וחצי האחרונים היא תיקנה ב-50% לשווי של 500 מיליון שקל.

מוקדי הרווח של החברה בשנתיים החולפות

מקור: דוחות כספיים איסתא

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    ניר 13/08/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
    לקוח יקר, עקב ההחמרה של המלצות משרד הבריאות וביטולי טיסות של חברות התעופה, מוקדי השירות שלנו עמוסים במענה למאות פניות בנושאי ביטול. אנחנו יודעים שיש לך טיסה בחודש אפריל וסביר להניח שלא הצלחת להשיג את המוקד שלנו. אנחנו כרגע מטפלים בלקוחות שמועד טיסתם הוא חודש מרץ בלבד, אך מיד שנסיים את הטיפול בהם נחזור אליך! לאור המצב החריג נודה למעט סבלנות. אנו מבקשים כרגע לשלוח לנו מייל לכתובת: הי, תודה שמילאת את טופס הפניה. קריאת השירות שלך נקלטה אצלנו. מספר הפניה שלך הוא: ..... אנו נחזור אליך בהקדם האפשרי. שלכם איסתא
  • 20.
    מיכל 22/06/2020 10:44
    הגב לתגובה זו
    שיחזירו את כספי הלקוחות גבו כספים לא שילמו למלונות ולא לחברות התעופה ולא מחזירים כסף ללקוחותמעל 90 יום למרות התחייבותם נזכור לא לעבוד עם איסתא בעתיד
  • 19.
    א.ילון 26/04/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
    רכשתי כרטיס טיסה באיסתא בחודש דצמבר.דרך הסוכנת בחדרה.הוציאו אותה לחלת ובאתר לא עונים לפניות מסודרות.הטיסה במאי שולמה כמובן ואין שירות.כמוני מאות מתלוננים.אין פלא שהחברה לא מפסידה..
  • 18.
    מאיר 02/04/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    לא מחזירים כסף.לאף אחד. ולא עונים לטלפונים ולא לאימייל.כלבים
  • 17.
    אוראל 02/04/2020 00:26
    הגב לתגובה זו
    מגיע לנו כסף סגרנו חופשות ובוטלו לקחתם את כספנו ודוחים אותנו אחרי 65 יום ובנתיים ערב פסח צריכים לחשוב מה עושים
  • המודיע 14/04/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    ממש אין קורלציה... הכל סגור - מובטלים - אין כסף לשכירות...
  • 16.
    בני 01/04/2020 15:02
    הגב לתגובה זו
    לאחר הקורונה נבוא אתכם חשבון על ההתעלמות שלכם מהלקוחות על אחזקת כספינו ערב פסח. אתם חוגגים פעמים על גבינו. מצד אחד המדינה משלמת את שכר עובדיכם ומצד שני אתם מחזיקים בכספי הלקוחות
  • 15.
    קופץ בראש 01/04/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    יום ההומר הבין לאומי
  • 14.
    החברה לא צפויה להתאושש בשנתיים הקרובות, וסביר שמאב 01/04/2020 14:14
    הגב לתגובה זו
    החברה לא צפויה להתאושש בשנתיים הקרובות, וסביר שמאבד את כל עובדיה
  • 13.
    לרון 01/04/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
    גדולה מדי בנדל"ן,גם זה יכול לרדת,היו זמנים במערב
  • 12.
    בתי המלון של כולם ריקים ושלהם מלאים ? (ל"ת)
    ארי 01/04/2020 13:11
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עובד באיסתא 01/04/2020 12:04
    הגב לתגובה זו
    בואו נציין כמה עובדות חיובות בתוך כל התגובות השליליות הללו. 1. הוצאנו אלפי זיכויים ועדיין מוציאים זיכויים ללקוחות שבוטלה להם החופשה. נכון, זה לוקח זמן ולא מיידי כי כל המשק בהאטה. 2. אנחנו החברה היחידה שעדיין נותנת מענה ושירות בעוד שכל שאר חברות התיירות סגרו שעריהן ואת הטלפונים שלהן. 3. דאגנו להמון ישראלים שתקועים בדרום אמריקה ללא דרך חזרה ארצה לקורת גג ובית מארח עד יחלוף זעם. 4. כאשר עוד היו טיסות עבדנו עד השעות הקטנות של הלילה כדי למצוא פתרונות להחזיר אנשים שתקועים החול, לביתם. 5. אנחנו מנהלים מלחמה מול הספקים השונים בחו"ל כדי להשיב לכם את כספכם, במיוחד לאור המצב. לא תמיד בהצלחה לצערי, דבר שהלקוח הפרטי לא היה יכול לנהל לבד בעצמו מול מלון או חברת תעופה. אז נכון, לא תמיד כולם יהיו מרוצים, אבל אני יודע שאני עובד במקום הכי משפחתי והכי אנושי שקיים. כולנו בתקופה לא פשוטה, אז תעטו חיוך, תלבשו סבלנות ונגיע גם אליכם. בברכת חג שמח, עובד איסתא גאה :)
  • לרון 01/04/2020 13:36
    הגב לתגובה זו
    שם משונה,אחיה של המתנה,מרמז על כך שאין ארוחות חינם!
  • 10.
    חודש אני רודף אחריהם שיחזירו את העסף על חבילת ספור 01/04/2020 08:53
    הגב לתגובה זו
    חודש אני רודף אחריהם שיחזירו את העסף על חבילת ספורט שמן הסתם לא התקיימה כל יום סיפור אחר. זה מול הספק זה לא אנחנו הטיסה יצאה אומנם ריקה אבל לא היית עליה. פשוט בושה מחבילה שעלתה 13000 בנתיים החסירו 2700 שח
  • לרון 01/04/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
    מעולם לט עלתה כמו באחרונה, עשיתי 33% וברחתי,אולי נחזור אחרי המלחמה
  • 9.
    הזיכוי שמגיע לי על ביטול נסיעה שמגיע לי? 01/04/2020 07:39
    הגב לתגובה זו
    הזיכוי שמגיע לי על ביטול נסיעה שמגיע לי?
  • 8.
    בני 01/04/2020 07:38
    הגב לתגובה זו
    ברור שהם מרוויחים. הם לא מחזירים כספים ללקוחות בגין הטיסות שבוטלו ולא עונים לפניות
  • 7.
    אז איפה ההחזר שמגיע לי על ביטול נסיעה שעשיתי כבר ב 01/04/2020 07:38
    הגב לתגובה זו
    אז איפה ההחזר שמגיע לי על ביטול נסיעה שעשיתי כבר באמצע פברואר?
  • 6.
    אנונימי 01/04/2020 07:29
    הגב לתגובה זו
    עובדים על אחוזי רווח על התיווך...אין הוצאות. מה עוד שאת העובדים שלח לחל"ת...
  • 5.
    (ל"ת)
    01/04/2020 06:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שיחררו את כולם הבייתה ואכלו את כל המזומן, באמת? מה 01/04/2020 06:54
    הגב לתגובה זו
    שיחררו את כולם הבייתה ואכלו את כל המזומן, באמת? מה יהיה ברבעון הבא?
  • 3.
    בני 01/04/2020 02:05
    הגב לתגובה זו
    למרות שאנחנו לקוחות קבועים של איסתא והעובדה שארקיע ביטלה טיסה, טרם קיבלנו את החזר עבור 5 כרטיסי טיסה שבוטלה.הם מזלזלים בנו ורוצים למשוך את התשלום 90 יום.חצופים ומזלזלים.שמעו לי ותפסו מהם מרחק.מזלזלים בלקוחות הקבועים שלהם!
  • 2.
    אם רב הנדלן היזמי שלה זה בתי מלון... (ל"ת)
    אלון 01/04/2020 01:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש ר א לי 01/04/2020 01:02
    הגב לתגובה זו
    ג.נ. מחזיק. נפלו יותר מדי ויתקנו. נאוי רווח 55 מיליון. ראלקו רוו 16 מיליון מתוכם מחלקים רק 9 מיליון שזה כ 11 % מהמחיר. בדרך כלל מחלקים את מרבית הרווח, השנה כנראה לאור המצב שמרו מזומנים. בידקו אותי במאיה בהודעת החברה ובדוחות.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.