מי המניה הבודדת שיכולה לשלוח את כל השוק לירידות?
שוק המניות רשם אמש עליות הודות ליו"ר הפד, ג'רום פאוול, שאותת על הורדת ריבית צפויה בהמשך החודש, אך ישנה מניה אחת בודדת שיכולה לשלוח את כל השוק לכיוון ההפוך, מזהיר ביל בליין, אסטרטג שארד קפיטל, המנהלת נכסים בהיקף של למעלה ממיליארד דולר.
"אני חושש שהשוק אינו מעריך נכונה כמה דברים רעים יכולים להיגרם לבואינג", הזהיר שארד, "כשזה יקרה, כל השוק יתהפך באגרסיביות, וזה יורגש בכל המניות".
מניית בואינג, בעלת המשקל הגבוה ביותר במדד הדאו ג'ונס, סיימה את יום המסחר בוול סטריט בירידה קלה והיא נסחרת סביב המחיר איתו התחילה את השנה לאחר שאיבדה כ-7% על רקע התקלות במטוס ה-737 מקס שהובילו לשתי התרסקויות תוך חצי שנה.
"זה מצב די יציב עבור חברה שיכולה להיות בצרות רציניות ממגוון רחב של בעיות ביקוש, תקנה, צד משפטי (הרבה אנשים הולכים לתבוע), מזומנים, אובדן אמון, ותפיסה לפיה החברה מקריבה את הבטיחות לטובת רווחים", הסביר בליין.
בסקירתו, נכנס בליין לסוגיות ספציפיות בבואינג כדי לתאר את מה שנראה לו כתמונה עגומה, לא רק למלאי, אלא גם לשאר השוק.
ראשית, הוא אומר, זה לא סביר שמקס 737, עם המלאי הנערם במגרשי החניה, יחזור לאוויר השנה. "בואינג מדממת מזומנים כדי לבנות מטוס שאף אחד לא יכול לטוס בו - לא אסטרטגיה נהדרת", כתב בליין. "אז החברה מנסה למהר משלוחים של מטוסים אחרים כדי לפצות על זה".
- אוויר הרים: תדיראן מאמצת את מטפסת ההרים, דניאל וולפסון, בדרכה לכבוש את 7 הפסגות הגבוהות ביותר
- מה לא עושים כדי לרגש עוד יותר את קהל צופי הספורט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, גם המטוסים האחרים של החברה לא בדיוק חפים מפשע, כאשר לאחרונה בואינג דיווחה על הסוגיות שלה במטוסי הדרימליינר 787, כשבין היתר תואר כי הם סובלים מ"ייצור גרוע" ו"פיקוח חלש" במפעל בואינג בצ'רלסטון.
בעיה נוספת היא הגישה של היצרן האמריקאי לשדרוג המטוס הישן במקום לעצב חדשים. "זה היה הגיוני מבחינה מסחרית עבור בואינג להמשיך ולשדרג ולהעשיר את ה-737", אמר בליין, "כי זה שמר על המפעלים עובדים והם יכולים היו להגיד לרגולטורים שזה רק שדרוג, לא עיצוב חדש ולחסוך מיליארדים על בדיקות ואימונים".
- 4.שלמה 11/07/2019 22:36הגב לתגובה זונדבקת מגורביץ
- 3.באמת מצחיקים החכמולוגים נותני העיצות בדיאבד (ל"ת)שי 11/07/2019 19:46הגב לתגובה זו
- 2.זו הגזמה.אפילו אם החברה מטרסקת ההשפעה היא אפסית (ל"ת)רונן 11/07/2019 13:10הגב לתגובה זו
- 1.גם אם בואינג תתרסק 30%, אין לזה השפעה על מאות מניות (ל"ת)ניתוח ירוד ולא רציני 11/07/2019 11:11הגב לתגובה זו

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%
הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%
חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42% , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.
מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.
החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.
סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?
הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.
- חג'ג' אירופה תעבור מנדל"ן לגז? - "זה לא 'במקום', זה 'גם וגם'"
- חג'ג' אירופה בפרויקט של 100 מיליון דולר בבוקרשט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות.

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%
טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%
השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת.
ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?
הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42% , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.
הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
- נאום נתניהו, הירידות בבורסה והדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ״ל
משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל
מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים
של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".