פסגות עומד במילה שלו - לא ישתתף בהנפקת האג"ח ללא בטחונות של קבוצת דלק

"פסגות בוחנת השתתפות בהנפקות בין היתר בהתחשב בהסדרי חוב שבוצעו ותוך הקפדה מוחלטת על שמירת זכויות לקוחותיה"

אבי שאולי |
נושאים בכתבה יצחק תשובה

התוכנית של דלק קבוצה 0.05%  נמצאת בשליטת יצחק תשובה, להנפיק אג"ח חדשה בהיקף של עד 400 מיליון שקל נתקלת בקושי מצד גוף מוסדי גדול - בית ההשקעות פסגות שהתחייב שלא להשתתף בהנפקה של חברות של בעלי שליטה שביצעו "תספורות" ענק, לא ישתתף בהנפקה של קבוצת דלק.

מבית ההששקעות נמסר כי "פסגות בוחנת השתתפות בהנפקות על פי קריטריונים ברורים שנקבעו על ידה, המעוגנים בין היתר, באמנת פסגות למעורבות מוסדית, לרבות בהתחשב בהסדרי חוב שבוצעו ותוך הקפדה מוחלטת על שמירת זכויות לקוחותיה".

בשנת 2012 חברת דלק נדל"ן שהייתה בשליטה פרטית של יצחק תשובה (אחרי שהוצאה מקבוצת דלק) עברה הסדר חוב שכלל "תספורת" של כ-1.4 מיליארד שקל. כעת מבקש יצחק תשובה להנפיק בקבוצת דלק במטרה למחזר חוב. בשנת 2015 נדרשת קבוצת דלק להחזיר 978 מיליון שקל - מרבית הסכום באג"ח.

בשנת 2014 מימשה קבוצת דלק מניות בחברות ברק קפיטל, דלק אירופה, רודשף, דלק רכב, דלק US ועוד בהיקף של מיליארדי שקלים.

שני הנכסים המרכזיים של קבוצת דלק היום הם: החזקה בפרויקט "תמר" באמצעות החברות דלק אנריגה ודלק קידוחים יהש וכן החזקה בפרויקט "לוויתן" באמצעות החברות דלק קידוחים יהש ואבנר.

שתי סדרות האג"ח המוצעות: הראשונה - שקלית לא צמודה עם מח"מ של 6.9 שנים; השניה - צמודה למדד עם מח"מ של 7.3 שנים.

זהב נפט ותבואה - גיוון סל מניות. קרדיט: נוצר עם AIזהב נפט ותבואה - גיוון סל מניות. קרדיט: נוצר עם AI

תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס

מחקרים מראים שבכל תקופה שבה מניות ואג"ח נשחקו ריאלית הסחורות סיפקו תשואה חיובית; אם ככה איזה משקל מומלץ להקדיש בתיק לסחורת כדי לצמצם את התנודתיות אבל לא להכביד על התשואה?
ליאור דנקנר |

מחקר שביצעו בגולדמן סאקס בחן נתונים היסטוריים רחבים וגילה תוצאה די עקבית. בכל התקופות שבהן מניות ואג"ח רשמו ירידה ריאלית, סל סחורות רחב נתן תשואה חיובית. הממצא הזה חזר על עצמו לאורך עשרות שנים, ומציב את הסחורות לא כמרכיב שולי או אקזוטי בתיק, אלא החזקה לגיטימית שמאחוריה העלות האמיתית של חומרי הגלם. בתקופות של אינפלציה גבוהה, מתחים גיאופוליטיים (כמו שחווינו בעוצמה לאורך השנה האחרונה), הסחורות תפקדו כמרכיב דפנסיבי, והם מקור לפיזור נוסף שצריכים לשקול כשבונים תיק.

אחרי שמסכימים בעניין הזה השאלה הופכת להיות גם פרקטית - כמה מקום קטגוריית ה"סחורות" צריכה לקבל. הניתוחים של מורגן סטנלי, CFA ופרמטריק נעים על אותו אזור: חשיפה של כ-10% לסחורות מפחיתה את התנודתיות של התיק ומשפרת את היציבות שלו בלי לשנות מהותית את התשואה השנתית הממוצעת.

כמובן שצריכים להתייחס גם לאילו סחורות נכנסות לתיק, מה המשקל של אנרגיה מול מתכות בסיסיות, ומה רמת הקשר בין כל אחד מהקבוצות לתנאי המאקרו ולסיכונים שאנחנו מוכנים "לסבול" כמשקיעים.

למה בכלל סחורות? איך הן מתנהגות כשמחירים עולים

סחורות משחקות לפי חוקים קצת אחרים. מניות ואג"ח תלויים ברווחיות של חברות, בציפיות צמיחה ובריבית. סחורות מסתכלות יותר "על הרצפה": כמה נפט מוציאים מהאדמה, כמה תבואה נקצרת, כמה מתכת נכרתת.

כשהאינפלציה מתגברת, חומרי הגלם בדרך כלל מתייקרים יחד איתה. לכן סחורות נתפסות כסוג של ביטוח על יוקר המחיה ועל כוח הקנייה של הכסף.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות הביטוח מזנקות 3.2% - מגמה חיובית מתונה במדדים

סוגת עם קבלת פנים חמה מהשוק - מזנקת ביומה הראשון ושווי השוק עוקף את 1.3 מיליארד שקל; גם אוריון שקיבלה 3 נכסים בפולין של ג׳י סיטי - מתחזקת עם פתיחת המסחר במניה; סולרום בולטת עם הזמנה קטנה מלקוח ביטחוני; ארית ממשיכה בתיקון ומתחזקת אחרי ביטול הנפקת רשף אמש - בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?

מערכת ביזפורטל |

  


מגמה מעורבת במדדים אחרי פתיחה חיובית שהגיעה לכמעט אחוז, מדד ת״א 35 מוסיף 0.2%, בעוד ת״א 90 מאבד כ-0.1%.

בהסתכלות ענפית מגזר הפיננסים ברוטציה, ת״א בנקים יורד 0.1% בעוד ת״א ביטוח מזנק 2.9%. ת״א נדל״ן יורד 0.2%, ת״א נפט וגז יורד 0.1%.

מחזור המסחר עומד על כ-1.3 מיליארד שקל


הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית - הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15% בעוד ההוצאות עלו ב-4% בלבד