טבלה

עלו בשוק יורד: 10 מניות שהצליחו לטפס גם כשהשוק אדום - עד 11%

בבורסה בתל אביב נרשמה היום מגמה שלילית על רקע האפשרות לתקיפה של ארה"ב בסוריה, אך 10 מניות הצליחו להישאר בצד הירוק
חן דרסינובר | (1)

הבורסה בת"א איבדה היום (ג') גובה בחדות. זאת, על רקע חששות המשקיעים מתקיפה אפשרית של ארה"ב ומדינות המערב בסוריה בצל דבריו של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי אמש כי "סוריה תהיה חייבת לתת את הדין על השימוש בנשק הכי נורא בעולם". בתוך כך, מדדי המניות המובילים סגרו בירידות שערים חדות בהובלת מדד היתר 50 שאיבד 3.7% מערכו.

אולם, למרות המגמה השלילית בשוק המניות, מעיון קצר בתוכנת סופרביזפורטל ניתן להבחין במניות שהצליחו לבלוט לחיוב וסגרו את יום המסחר בצד הירוק. בחלק מן המקרים ניתן לייחס את המגמה החיובית במניות לדיווחים או על רקע אירועים כלשהם ולחילופין ללא כל הודעה מצד החברות עצמן.

ראשית, נתחיל במניית טבע שהוסיפה 1.4% במחזור המסחר השני בגודלו בבורסה. מנייתה של ענקית הגנריקה מדשדשת מזה תקופה, ונחשבת בקרב המשקיעים כמניה 'דפנסיבית' על רקע תחום פעילותה בשוק התרופות שאינו רגיש בד"כ לתנודות בשווקים. זאת, למרות שהתפישה הזו נסדקה באופן משמעותי על רקע ביצועי החסר שרשמה המניה גם בשוק יורד בצל התחרות לתרופת הדגל הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה מצד ביוג'ן.

נציין כי יו"ר טבע פיליפ פרוסט אמר ל-Bizportal כי "טבע נמצאת כיום ברנסאנס והמניה כנראה 'דוגרת', כשהיא תתחיל לזוז - העלייה תהיה חדה". בהקשר זה, גם מניות של חברות נוספות בשליטת פיליפ פרוסט עלו היום בבורסה בת"א: אופקו הלת' הוסיפה 0.3% לערכה ופרולור ביוטק עלתה 1.7%.

גם מניית מרתון זינקה ב-11.2% במחזור מסחר גבוה יחסית של 4.8 מיליון שקלים. קרן ההשקעות בניהולו של שרון תוסייה כהן מחזיקה ב-2.5% ממניות חברת הביומד פרוטליקס, וכן מחזיקה בחברות הביומד די.אן.איי ביומד וביו ויו. במקביל, מניית פרוטליקס עלתה ב-0.2%.

נציין כי מניית מרתון זינקה ללא כל הודעה מצד החברה, ומקור הפעילות הספקולטיבית שם אינו ידוע. נזכיר כי שלשום דיווחה החברה על הפסד של 5.311 מיליון שקל ברבעון השני של 2013 לעומת הפסד של 5.124 מיליון שקל ברבעון אשתקד.

ונישאר בתחום הביומד מניית מיינרום שבלטה בעליות שערים חדות של 9% במחזור מסחר של 722 אלף שקל. אתמול זינקה מניית החברה, שפעילות חברת הביומד כיטוב מוזגה לשלד הבורסאי מיינרום בחודש שעבר, על רקע מצגת אופטימית שפירסמה מיינרום שלשום למשקיעים.

בד בבד, מיינרום הודיעה הבוקר כי בעלת השליטה בחברה JPW PCH LLC, בבעלות יו"ר הדירקטוריון ד"ר פול ווימאק, וד"ר מוריס לסטר התחייבו לחסום באופן וולנטרי מכירה של ניירות הערך ששבעלותם עד למוקדם מבין ה-27 בדצמבר 2014 או קבלת התוצאות בשלב קליני 3 במוצר הדגל של החברה ה-KIT-302. נראה על פניו שהתחייבות זו של בעלי המניות במיינרום מעודדת במידת מה את בעלי מניותיה. נציין כי ההתחייבות הינה בתוקף כל עוד שער המניה נמוך מ-5.4 שקל, המשקף שווי שוק של 40 מיליון דולר ( 144 מיליון שקל). נציין גם כי בעלי המניות חתמו על הסכם הלוואה לחברה בסך כולל של 1.02 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אני מחזיקה במרתון. המניה בדרך לשער 200 (ל"ת)
    תל אביבית 27/08/2013 15:30
    הגב לתגובה זו
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -1.92%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.