TV

מבריק, וקשה לצפייה: פרסומת מציגה לנוער "כמה" באמת עולה קופסת סיגריות

מחירה של חפיסת סיגריות הוא הסכום הנקוב שאתם משלמים למוכר, או שיש מחיר נסתר מן העין וקשה הרבה יותר? זה הקונספט של הקמפיין החכם. צפו
משה בנימין |

הדבר המבאס ביותר שאפשר לחשוב עליו כשצופים בפרסומות נגד עישון, הוא כמה חבל שהתעוררנו מאוחר כל כך. יכול להיות שהתשדירים הממשלתיים של השנים האחרונות היו מצליחים למנוע, או לפחות לעכב את הדור הקודם של המעשנים, זה שעוד תפס את הסיגריה כסמל סטטוס אשלייתי של כח, גבריות, העצמה נשית או סקס אפיל.

מבט חטוף על קטגוריית הסרטונים נגד עישון מהשנים האחרונת מגלה שהארכיון הזה עמוס בדוגמאות מעולות (מכל העולם) שבצידן תובנות חדות כתער, כאלו שעשויות לחדור למוחו של המתבגר העיקש ביותר. פרסומת כזו שיכולה בקלות להיכנס, יחד עם חברותיה, למצגת של כל איש חינוך המבקש לחדור לנפשם של התלמידים ולהציג בפניהם את ההשלכות ההרסניות ארוכות הטווח של העידון עלתה לאחרונה בארה"ב.

הפרסומת כפי שתוכלו לראות מציגה את "המחיר האמיתי" של העישון, זה שלא נמדד בכסף שמחליף ידיים בין הקונה למוכר, אלא במחיר שהנערים של היום ישלמו ברקמת העור שלהם, או הגיינת הפה ומצב השיניים בעוד מספר שנים.

המחיר האמיתי - השיניים שלך

המחיר האמיתי - העור שלך

מאחורי הפרסומת עומד 'מנהל המזון והתרופות האמריקאי' או בשמו המוכר יותר בארה"ב ה-FDA. משרד הפרסום הוא Draftfcb, ולדברי ה-FDA ההשקעה בקמפיין תעמוד על 115 מיליון דולר במטרה להגיע לקהל היעד שכולל 10 מיליון בני נוער בין הגילאי0 12 ל-17.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.