אייל פרדיס
צילום: יח"צ
טור

חגיגת בחירות: מודעות לא חוקיות, מקומונים מעודדים עבירות

יועץ התקשורת אייל פרדיס מספר על ארץ מלאה בעבירות בחירות, וועדת בחירות שלא מצליחה להרתיע את המועמדים. מה עושים המועמדים בבחירות?
אייל פרדיס | (2)

מאילת ועד קריית שמונה, כל הארץ מלאה בעבירות בחירות לקראת הבחירות המוניציפאליות, רק חלק קטן מהן מגיע לוועדת הבחירות המרכזית בראשות השופט סלים ג'ובראן. הסיבה - הגשת עתירה כרוכה בהוצאות עו"ד שהמועמדים מבקשים לחסוך, וגם כי חוץ מההד התקשורתי של אקט זה, אין בה ממש. בדרך כלל ייפסקו הוצאות לצד המפסיד ותו לא, אם בכל זאת יחליט השופט על קנס שלא יעלה על 5,000 שקלים.

ועדת הבחירות לא מצליחה לאכוף את חוק הבחירות - דרכי תעמולה בשל העובדה שמתמודדות ברחבי הארץ אלפי רשימות עצמאיות, וכ-20 אלף מועמדים למועצות הערים והמועצות המקומיות, להבדיל מהבחירות לכנסת שם מבקרת ועדת הבחירות כ-30 רשימות בערוצי המדיה הארציים, וכאשר לכל מפלגה ישנה כתובת מסודרת.

אין כמעט רשימה או מועמד שלא ביצעו עבירות בחירות, כאשר עבירה "פופולארית במיוחד" היא סוגיית גודל מודעות הבחירות בעיתונות (בטווח הזמן של 3 חודשים לפני הבחירות מותר לפרסם רק מודעות 40 אינטש). אז מה קורה עם עבירה זו? רוב המועמדים מעדיפים שלא להתלונן האחד על השני, כדי שהם עצמם יוכלו להמשיך בפרסום האסור. בחלק מהמקומות, המקומונים אף עודדו גישה זו כדי להרוויח מודעות נוספות (האיסור בחוק קובע מודעה אחת בכל עיתון).

רק בודדים העזו להתלונן על כך לוועדת הבחירות המרכזית: בכפר יונה למשל התלונן אחד המועמדים על פרסום 2 מודעות במקומון אחד. העונש הקשוח כלפי המפרסם עמד על 1,500 שקלים.

במקום אחר פסל השופט ג'ובראן 2 אירועים מעין אלו - האחד להצדעה למערכת החינוך בעיר והשנייה אירוע הוקרה למתנדבים. 2 האירועים אמורים היו להיערך יום אחר יום. השופט ג'ובראן טען כי יש באירועים כאלה מתן במה לראש העירייה סמוך מידי לבחירות.

כנגד ראש ערים מכהנים, מתלוננים גם על שימוש בעובדי עירייה (רק בבחירות האלה נפסק לראשונה כי אסור לעובדי עירייה כאלה לתלות שלטים על בתיהם), שילוט מבני ציבור ושימוש במשאבים עירוניים. למשל - על ראש עיריית הרצליה יונתן יסעור נאסר לחלק פלאייר עליו התנוסס מספר הטלפון של לשכת ראש העיר.

שאר התלונות מתבססות על הפרה בוטה של חוקי הבחירות: מתן מתנות או שווי ערך, כיבוד ואלכוהול באירועים. בפתח תקווה למשל עתרה 'יש עתיד' נגד תנועת 'יחד' מאחר וזו ערכה למצביעיה והמתלבטים אירועי אומנות וקוסמים. השופט ג'ובראן עצר את הדברים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אחת העבירות שהפכו שיגרה הייתה פרסום אותיות הרשימה לפני המועמד המותר בחוק (42 ימים לפני יום הבחירות). גם כאן רוב הרשימות לא התלוננו מאחר ו"כולם עושים את זה". רק בודדים הגיעו לוועדת הבחירות, והתלוננו. באשדוד למשל נקנס ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי ב-5,000 שקלים.

הבחירות המקומיות הפכו ג'ונגל: ראשי ערים ומועמדים יודעים שמערכת האכיפה אינה אפקטיבית, ולכן הם עושים ככל העולה על רוחם. הסנקציות עליהם מגוחכות ואינן מרתיעות, מערכת היחסים שלהם עם אמצעי המדיה והפרסום המקומיים היא אינטימית, והקולגות מעדיפים שלא להתלונן. חלק מהמתמודדים חשודים בעצמם ועומד נגדם כתב אישום.

גילוי נאות: אייל פרדיס עובד בבחירות המקומיות הנוכחיות עם מועמד 'יש עתיד' לראשות העירייה ביקנעם; רשימות 'יש עתיד' בטבריה, פתח תקווה, זיכרון יעקב ובתחילה גם עם קצרין; רשימת אוהבי חיפה; ועם ראש עיריית קריית ביאליק אלי דוקורסקי

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלין 22/10/2013 17:45
    הגב לתגובה זו
    מקבלים מאיזה קבלן תרומה של חצי מיליון שקל שהיא לא חוקית, כי מותר עד 5000 שקל מאותו תורם. ואז מעבירים את הכסף דרך 100 תורמים "תמימים" שכל אחד 5000 שקל.
  • 1.
    וגם 22/10/2013 14:06
    הגב לתגובה זו
    אם כבר גילוי נאות
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.