דעה

אהבה לאשה או כדורגל? לפומה יש מחקר, לגינגי - תשובה

עם פתיחת הליגות בעולם, גינגי מתפנה לשאלה הקיומית - האשה או הקבוצה. "אין מותג שלא היה מת לייצר רמת נאמנות כזאת ואין מותג שהצליח"
גינגי פרידמן | (1)

המגזין אדוורטייזינג אייג' מדווח שיצרנית ציוד הספורט פומה הזמינה עבודת מחקר כדי ללמוד מה חשוב יותר לאוהדי הכדורגל, אהבה לבנות זוגם או למועדון הכדורגל שלהם. המחקר נערך בקרב בעלי מנויים של מועדון הכדורגל ניוקאסל, באנגליה. תוצאות המחקר עומדות להתפרסם בקרוב.

לו מנהלי פומה היו שואלים אותי (והם לא) הייתי מייעץ להם לחסוך את הכסף והמאמץ, התשובה לשאלה זאת היא ברורה ונסמכת על נתונים אמפיריים, מכל העולם. האהדה למועדון הכדורגל חזקה, יציבה וחשובה יותר לאוהד הכדורגל המושבע.

-עובדה: 50% מהזוגות הנשואים מתגרשים. לעומת זאת עוד לא קרה שאוהד כדורגל הפסיק לאהוד את המועדון שלו. אי פעם.

-עובדה: רוב האהבות מתלהטות, נרגעות ,שוככות ונגמרות תוך פרק זמן כזה או אחר. האהדה למועדון שלך לעולם לא נגמרת.

-עובדה: הרוב המכריע של האוהדים המושבעים החייבים לבחור בין בלוי בחברת בת זוגם לבין משחק של המועדון שלהם, יעדיפו את המשחק. בת הזוג יכולה לחכות.

-עובדה: האהבה בין גבר ואישה תלויה באיכות היחסים ביניהם, בקרבה הרגשית והאינטלקטואלית, בדפוסי ההתנהגות ובעוד אלף ואחד פרמטרים שונים. האהדה למועדון, לעומת זאת, איננה תלויה בדבר. לא באיכות המשחק של שחקניו, לא בתוצאות ולא במיקום בטבלת הליגה.

-עובדה: האהבה בין בני זוג, כל עוד היא קיימת, היא מתגמלת. ביחסי מין, בתמיכה נפשית ופיזית ובתמיכה כלכלית.

האהדה למועדון הכדורגל, חפה מכל תגמול. כשהמועדון שלך מנצח אתה שמח אבל פרט לזה אין לך כל טובת הנאה מהניצחון. כשהמועדון שלך נכשל ומפסיד אתה עצוב אך אין לכך שום השלכה מעשית עליך ועל חיי היום יום שלך. מכל המחקרים שנערכו בהיסטוריה של המותגים עולה שמערכת היחסים בין אוהד הכדורגל למועדון שלו היא התופעה הבלתי מפוענחת ביותר, בתורת המותגים.

בגיל שש או שבע מתחבר הילד למועדון כדורגל, מסיבות שונות. או שהוא הולך בעקבות אביו, או בהשפעת הסביבה הקרובה או אפילו מטעמים משונים כגון משיכה לצבע או לכדורגלן מסוים. מרגע זה ואילך, עד יומו האחרון ישאר הילד, נער, מבוגר, זקן-נאמן למועדון. במהלך חייו הוא עשוי להחליף את שמו, את אזרחותו, את מקומות מגוריו, את שפתו,את חבריו, את בנות זוגו ואפילו את דתו.

רק דבר אחד הוא לא יחליף לעולם: את אהדתו למועדון. מאידך, במועדון הכל מתחלף לאורך השנים: השחקנים, המאמנים והבעלים ואין לזה כל השפעה על נאמנותו של האוהד. כל עוד המועדון ישמור על שמו. זאת היא ללא ספק הנאמנות האולטימטיבית למותג.

בקרב האוהדים ניתן להבחין ברמות שונות של אהדה. האוהד המושבע , הרוכש מנוי לכל המשחקים ומלווה את קבוצתו לכל משחקיה ברחבי הארץ. אוהד הכורסא שלא יחמיץ אף משחק של קבוצתו המשודר בטלויזיה. והאוהד לייט - זה שלא חייב לצפות בכל משחק אבל לעולם יהיה מזוהה עם המועדון שלו. אבל האוהד האולטימטיבי הוא זה שמלווה את קבוצתו לכל המשחקים, לא במטרה לצפות במשחק כי אם במטרה לעודד. גם כשגבו מופנה אל המגרש.

בכל מקרה אחר, כאשר המותג מאכזב את הצרכן או בוגד בערכיו הצרכן ימהר לנטוש את המותג ולאמץ לו מותג אחר. לא כן בכדורגל. הנאמנות איננה תלויה בביצועי הקבוצה. כשהקבוצה מכזיבה האוהד יכעס עליה ויקלל את כל מי שקשור אליה אבל בשום פנים ואופן לא יעלה בדעתו להעביר את אהדתו לקבוצה אחרת. הוא ימשיך לדבוק בקבוצה הכושלת בתקווה שבמשחק הבא היא תשפר את דרכיה ואם לא במשחק הבא אז במחזור הבא או בשנה הבאה או בשנה הבאה הבאה. הנאמנות לקבוצה היא מעל לכל ולנצח נצחים.

אין מותג שלא היה מת לייצר רמת נאמנות כזאת ואין אף מותג אחר שהצליח בכך.

אם מישהו היה משקיע במחקר המנסה לעמוד על פשר התופעה היחודית החובקת עולם הזאת, היה יוצא נשכר עשרות מונים יותר ממציאת התשובה לשאלה הטריוויאלית מה חשוב יותר, האהבה או הכדורגל.

נ.ב: ויש עוד סוגיה מעניינת ששווה מחקר מעמיק. מדוע למעלה מ-80% מאוהדי הכדורגל בעולם הם גברים? איפה הנשים? מה מונע מהן להתחבר לכדורגל?

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    וואלה 21/08/2012 12:23
    הגב לתגובה זו
    נכון ,איזה מטומטמים האד אייג' האלה,יכלו לחסוך מלא כסף וישר לפנות לגינגי
אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.