מקצוע עם אחוזי נטישה גבוהים: למה שוק הפרסום לא פועל בנושא?
באתר אייס התפרסמה ידיעה מרעישה שעל פי נתוני משרד הפרסום האמריקני דויטש ל.א.,
הלוואי ובארץ שיעור הנטישה היה עומד על 33%. הבעיה היא שבארץ המצב הוא הפוך בדיוק. בארץ רק שליש מהעוסקים מעוניין להישאר. שני שליש נוטשים או חולמים על נטישה כבר בשנה-שנתיים הראשונות שלהם בענף.
גם הסיבות לנטישה בארה"ב ובישראל שונות בתכלית.
בארה"ב, כך נטען על פי נתוני דויטש ל.א., הסיבות אצל התקציבאים הן היעדר קרדיט מהלקוחות, אצל אנשי הקריאייטיב בגלל לחצי הלקוחות ל"יציאות".
בארץ עיקר הסיבות הן: עבודה מסביב לשעון, תגמול נמוך (למי שאיננו טאלנט), לקוחות שמכתיבים עבודה בינונית ובטוחים שהם יודעים פרסום טוב יותר מהפרסומאים שלהם, ומעל לכל - היעדר אופק קריירה מעבר לגיל 40.
עד כאן, אני מניח שלא חידשתי דבר. אלה הן הסיבות האובייקטיביות הידועות לכל. אבל אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לדון בסיבות הסובייקטיביות שלדעתי הן הגורם המרכזי לנטישה ההמונית.
לאורך כל שנותיי הרבות בפרסום, עלו אליי לרגל צעירים רבים שבאו להתייעץ עמי האם כדאי ללמוד פרסום והיכן. ולכולם הייתי אומר וממשיך לומר: אם אש הפרסום לא בוערת בעצמותיך, חפש לך עיסוק אחר. העיסוק בפרסום הוא עיסוק נוראי, שוחק, תובעני ובעיקר כפוי טובה (מצד הלקוחות). ואז הייתה מגיעה תמיד השאלה המתבקשת: "אז למה אתה עובד בזה?", ותשובתי המוכנה מראש היא: "כי לא הכל שחור". מקצוע הפרסום מציע גם טובות הנאה גדולות. זהו מקצוע עם סיפוקים מהירים ובקני מידה שאינני מכיר בשום מקצוע אחר (מלבד אולי רפואה).
אתה קם בבוקר ורואה שבמו ידיך השפעת על הנוף הסביבתי, על השפה, על התנהגות האנשים, על אורחות חייהם ועל העדפותיהם בכל תחומי החיים. יש לך חלק, לפעמים מכריע, בהקמת אימפריות עסקיות ובבניית מותגים מצליחים. וגם אם הלקוחות לעולם לא יכירו לך טובה או יודו בחלקך בהצלחותיהם (והם אף פעם לא מודים), זה לא כל כך משנה, כי מה שחשוב באמת הוא שאתה בתוך לבך, יודע שהקרדיט מגיע לך, שההישג הוא שלך ואתה רשאי לעמוד מול הראי ולטפוח לעצמך על השכם בגאווה.
ואם אש הפרסום בוערת בעצמותיך, התגמול הכספי הוא אף פעם לא המטרה, כי אם התוצאה. איש פרסום אמיתי עובד קודם כל עבור התלהבות היצירה, עבור הסיפוק הבא בעקבות ההישגים, עבור ההכרה וההערכה מצד עמיתיך למקצוע, ורק במקום הרביעי בדירוג עומד הכסף. ואם אתה מצוין במה שאתה עושה ומפיק מזה הנאה וסיפוק, התוצאה היא שאתה גם זוכה לתגמול כספי יפה מאוד.
הבעיה היא שהרוב הגדול של הנכנסים לעולם הפרסום, עושים זאת מהסיבות הלא נכונות. נדמה להם שהם נכנסים לעולם שכולו זוהר, תהילה, סקס ורוקנ'רול, וקידום מהיר, ואז הם לומדים מהר מאוד את עובדות החיים. הם מגלים לאכזבתם המרה שהעולם הזה חף מכל זוהר, התהילה ריקה מתוכן, ולעומת זאת - יש בו מנות גדושות של עבודה, יזע ודמעות. כתוצאה מכך, עוד טרם שהספיקו לטעום מהפירות האמיתיים של הענף, הם כבר מגששים את דרכם החוצה.
2 מכל 3 אנשי פרסום צעירים המגיעים אלי לריאיון, מכריזים מיד שהם רוצים לעבור "לצד של הלקוח". הם מיצו - בפרסום אין חיים והם בכלל רוצים לעבוד בשיווק. הם בטוחים ש"אצל הלקוח" יהיו להם חיים קלים יותר, השפעה רבה יותר ושכר גבוה יותר. אבל אחרי שהם השיגו עבודה אצל הלקוח, הם כבר ממהרים לגלות ששוב טעו.
אני לא מכיר אף מקצוע אחר שאחוזי הנטישה שלו גבוהים כמו מקצוע הפרסום. אפילו בעריכת דין, האחוזים אינם כאלה. מה שמפתיע בכל הסיפור הזה הוא שחברי האיגוד הישראלי לפרסום - בעלי משרדי הפרסום, הנפגעים העיקריים מנטישת העובדים ההמונית, לא עשו ולא חושבים לעשות דבר כדי לטפל בבעיה, אפילו לא יזמו דיון אחד כדוגמת דויטש ל.א. - הרי כולם מבינים כמה כסף עולה להם תופעת הנטישה ואיזה שם רע היא יוצרת לענף, ולמרות זאת הם מעדיפים להתעלם, ולי לא ברור למה, זו ממש תעלומה.
הם יכולים לשנות את פני הדברים או לפחות לנסות. אבל איש מראשי האיגוד הישראלי לפרסום עמו דיברתי (ודיברתי עם כולם, מלבד הנוכחי), לא הרים את הכפפה.
נ.ב.
ויש לי סיבה נוספת להתקנא באמריקנים. בארה"ב פרסום זה מקצוע שאפשר להתבגר בו.
- 15.אלכסנדר 30/06/2012 12:43הגב לתגובה זוכתבה גורמת לי עצב רב...אני מסיים לימודי תקשורת במסלול תקשורת שיווקית , תואר ראשון...לאחר הדברים שנאמרו בכתבה אין כל כך מוטיבציה להיכנס לענף...מישהו חושב שהמצב ישתנה בעתיה?? שכר, שעות עבודה, יחס לעובדים???
- 14.אף אחד לא רוצה פרסומאי בן 38 אבל זה מה שיש (ל"ת)אא 21/06/2012 23:39הגב לתגובה זו
- 13.ליאון 21/06/2012 15:40הגב לתגובה זו"לקוחות שמכתיבים עבודה בינונית ובטוחים שהם יודעים פרסום טוב יותר מהפרסומאים שלהם", כל כך מדוייק ! (סוף כל סוף קונצנזוס בכל התגובות???- סחתיין) אבל... ניקח בחשבון שמנהל השיווק בצד הלקוח ,היה תקציבאי/ת בכיר/ה במשרד פרסום, רגש ה"נקם" חזק - פרגון , לא יהיה...
- 12.לאה גרינשפן 21/06/2012 15:09הגב לתגובה זוגינגי יקירי, כרגיל כל מילה בסלע! ולענין הגיל - הניסיון והזמן הם בונוס פרוגרסיבי - מחדדים את הפרופורציה והפרספקטיבה, הן בהיבט המקצועי(כמה הצלחנו לברוא מותג חדש)והן השירותי (יחסינו עם לקוחותינו, לאן?) אך הבונוס הזה הוא שלנו בלבד! כאמור, הבינוניות...
- 11.בני קרת 21/06/2012 14:16הגב לתגובה זוזה מקרה קלאסי להקמת ועד שישמור וילחם על זכויות העובדים. הבעיה היא שברגע שעובד רק יזוז בכיוון של הקמת ועד הוא יפוטר, לא ממשרד זה או אחר - אלא מהתעשיה כולה. אף משרד לא יעסיק אותו.
- 10.כתבה יפה ונכונה (ל"ת)דניאל 21/06/2012 11:29הגב לתגובה זו
- 9.טאלנט 21/06/2012 10:12הגב לתגובה זושיטת התמחור - פר מדיה - היא זאת שהפכה את המשרדים למה שהם היום. לדעתי משרדי הפרסום צריכים ליישר קו ביחד ולהחליט שמתחת לסכום מסויים לא יורדים.כדי לאפשר לעצמם להרוויח יותר,לשכור יותר אנשים ולהוריד את כמות העבודה פר עובד. בנוסף בהעדר הלחץ שמשרד אחר יקח להם את הלקוח עם תעריף נמוך יותר הם יכלו לעמוד מול הלקוח באופן בטוח יותר מול דרישות לא הגיוניות שלקוחות מצטיינים בהם
- 8.נפתלי 20/06/2012 19:11הגב לתגובה זושוק עבדים. יורקים דם מסביב לשעון והעובדים לא גומרים את החודש ומקבלים יחס של אסירים. אבל מה זה חשוב העיקר שלמירי, ניר והמשנה למנכ"ל נפתלי יהיה טעים בסדנת שף להנהלה. ירים את ידו העובד הלא בכיר שלא מקבל תמיכה מההורים או משלים הכנסה בשבת...
- 7.אא 20/06/2012 15:16הגב לתגובה זומעדיפים עובדים פחות מנוסים, צעירים שאפשר לנצל אותם. אז לוקחים איזה טאלנט שידחוף ומקיפים אותו בעושי דברו. ומה לדבי איכות העבודה... עזבו, לא בשבילנו.
- 6.נכון מאוד!! 20/06/2012 12:24הגב לתגובה זוכל שאלה שאני שואל את התקציבאיות .. כמה זמן את עובדת כאן ? היא עונה לי אני עובדת פה 3 חודשים וזה נראה כמו 9 חודשים הבעיה במשרדי פרסום זה השעות המטורפות והמשכורת הגלובלית ללא שעות נוספות בתשלום!!! ואז אנשים מתייאשים ועוזבים
- 5.יניב 20/06/2012 11:59הגב לתגובה זומי שמרוויחים מכל הסיפור זה בתי ספר לפרסום שמוכרים חלומות.
- 4.גיא 20/06/2012 11:05הגב לתגובה זוקדנציה ממוצעת במשרד פרסום - חצי שנה לפי הראיון של יונית לוי עם יאיר לפיד אתמול, מעמד הביניים מרוויח משכורת של עשרת אלפים ש"ח בחודש. ירים את ידו הקופירייטר שמרוויח כך.
- 3.מישהו 20/06/2012 10:50הגב לתגובה זומדינת ישראל שבויה בגרסה הקיצונית ביותר של ההוויה הקפיטליסטית: פער בלתי נתפס בין מעמדות, ריכוזיות המעניקה לכמה בודדים בחברה הון וכוח ללא הגבלה, תרבות צריכה בזבזנית וחסרת רסן, היחלשות מוסדות המדינה ואובדן האמון במנהיגים ובשיטה הדמוקרטית כולה. אנחנו חיים בחברה שבה אין ערך לנכסי רוח ותרבות, אין ערך למסורות ומיומנויות, רק כסף מהיר ואקזיטים. עובדים הם רק חומר גלם, לא בני אדם, ניתן להשתמש ולזרוק, ואם השוק מאפשר זאת ויש המון היצע: מחליפים עובדים כמו גרביים וחוסכים בגדול. הפרסום הוא מיקרו-קוסמוס. כל מה שחולה בחברה שלנו, נמצא גם בענף הפרסום.
- 2.אלי 20/06/2012 09:25הגב לתגובה זואני חושב שדוגמה מעולה לעניין היא אדלר חומסקי ששוחקת את העובדים שלה עד העצם עם אחוזי נטישה לא שפויים. בדיוק החודש כל מחלקת הדיגיטל שלהם נטשה אותם. אין להם טיפת הערכה לעובדים שלהם והם עובדים על שיטת המפעל. עובדים ללא הערכה או מילה טובה. ומי שנשחק בדרך, "שיעזוב". הם לא מאמינים במתן מילה טובה או חלילה בבונוסים. אבל אדלר זו דוגמה קיצונית. אני חושב שבלי קשר, משרדי הפרסום צריכים לעשות חושבים ולהרגיע עם השעות או פשוט לשלם שעות נוספות במקום לרמות ולפרק את השכר שלך לבסיס ושעות נוספות מראש. אני מתפלא איך מס הכנסה או כל גוף אחר שאחרי על כך שלא ינצלו את העובדים, עדיין לא אסר את הקומבינה המרושעת הזו. יש לא מעט תקציבאים שמרוויחים פחות מעובד זר. זאת בגלל שהן טוחנות שעות ומקבלים 5,000 שזה פשוט בלתי נתפס!
- גלית 23/06/2012 17:36הגב לתגובה זוכל מילה נכונה. זה שוק עבדים מהדרגה הנמוכה ביותר,שעות נוספות נחשב כמושג מעולם האשליות. זכויות בסיסיות אין לעובדי משרד פרסום, בעלי המשרדים יודעים שאם תעזוב מיד יגיע מישהו חדש שיהיה מוכן לתזז בעבור משכורת רעב עד שעות הלילה עד שזה יתעייף והבא אחריו יבוא. אתה נותן את נשמתך למקצוע אבל המשרדים מוציאים לך את נשמתך. הם בינתיים מחליפים גיפים ווילות. אבל לאף אחד בתחום אין ביצים לשנות את המצב. כי זה פשוט נוח לכל בעלי המשרדים כמו בקפיטליזם טהור.
- שמענו 20/06/2012 16:29הגב לתגובה זומקאן, יהושוע, באומן, גיתם, בעצם רוב העשירייה הראשונה אונסת את עובדיה להיות זומבים.
- 1.אפי 20/06/2012 09:20הגב לתגובה זוחידוד קטן - הסיבה שזה לא באמת אכפת לאיש היא שעדיף "דם חדש" וזול, מאנשים מנוסים איכותיים ויקרים. זו הסיבה מאחוריי הרצון לנטוש, ומאי הרצון לשמר.

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.