אפל
צילום: טוויטר

פגעה בתחרות: האיחוד האירופי קנס את אפל בכ-2 מיליארד דולר

לפי הודעת הנציבות האירופית, "אפל הטילה הגבלות על מפתחי אפליקציות, שמונעות מהם ליידע את משתמשי iOS (מערכת ההפעלה של אפל) על שירותי מנוי מוזיקה חלופיים וזולים יותר מאפל מיוזיק"
עוזי גרסטמן |

אפל נקנסה ביותר מ-1.8 מיליארד יורו (1.95 מיליארד דולר) על ידי הנציבות האירופית, בעקבות "כללים פוגעניים של חנות אפליקציות" שלה לספקי שירותי מוסיקה בסטרימינג.

בהחלטה נכתב כי, "הנציבות מצאה שאפל הטילה הגבלות על מפתחי אפליקציות, שמונעות מהם ליידע את משתמשי iOS (מערכת ההפעלה של אפל, ע"ג) על שירותי מנוי מוזיקה חלופיים וזולים יותר (מאפל מיוזיק, ע"ג), שזמינים מחוץ לאפליקציה ('הוראות נגד היגוי'). זה לא חוקי לפי חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי".

נציבת התחרות והדיגיטל של האיחוד האירופי, מרגרת' וסטגר, אמרה שאפל, "ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי" כמפיצת אפליקציות מוסיקה בסטרימינג, והוסיפה שלצרכנים אירופאים אין "בחירה חופשית היכן, איך ובאילו מחירים לקנות מנויים לשירותי מוזיקה בסטרימינג".

אפל מסרה בתגובה כי החלטת הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, התקבלה למרות "כישלונה לחשוף ראיות מהימנות כלשהן לפגיעה בצרכנים, ומתעלמת מהמציאות של שוק משגשג, תחרותי וצומח במהירות". החברה מסרה בהצהרה שמפתחי אפליקציות "מתחרים במגרש שווה" בחנות האפליקציות של אפל. הנציבות פתחה בחקירת הגבלים עסקיים רשמית בנושא ב-2020, לאחר שספוטיפיי הגישה תלונה נגד אפל בשנה הקודמת.

בהודעת ספוטיפיי נטען כי אפל דרשה מחברת שירותי המוסיקה השוודית ומספקי תוכן אחרים לשלם עמלה של 30% על רכישות שבוצעו באמצעות מערכת התשלום בתוך האפליקציה של אפל, בעוד שבשירות שלה, אפל מיוזיק, לא היה צריך לשלם את העמלה. ספוטיפיי גם טענה שאפל מנעה ממנה לשתף מידע על עסקות מנוי עם לקוחות שמשתמשים באייפון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוט AI (גרוק)רובוט AI (גרוק)
מהפכת הרובוטים

המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה

השחקניות המרכזיות בתחום הרובוטים ההומנואידים, המחירים, מתי זה יגיע אלינו הביתה והסיכונים? 

רן קידר |
נושאים בכתבה רובוט טסלה

מכירות המכוניות החשמליות של טסלה צונחות ב-13%, אבל המניה מגיבה ואז מתקנת, וסך הכל עלתה בכ-2% בחודש האחרון. הסיבה אחת: Optimus, הרובוט ההומנואידי של החברה. אילון מאסק כבר לא מתבייש להגיד בקול רם שלדעתו 80% משווי טסלה בעתיד יגיע מ-Optimus, לא מהמכוניות.

לאחרונה הוא העלה וידאו של גרסה חדשה של הרובוט שמקפל כביסה, מזהה חפצים ומדבר בקול טבעי, והאופן שבו הוא רץ נראה אנושי להפליא. הגרסה הבאה, Gen-3, תיחשף ברבעון הראשון של 2026 עם ידיים בעלות 22 דרגות חופש ודיוק מרשים. המחיר שמאסק מבטיח: 20 עד 30 אלף דולר כשהייצור ההמוני יתחיל. זה פחות ממשכורת שנתית של עובד ממוצע בארה"ב.

בגיגה-טקסס, המפעל של טסלה ליד העיר אוסטין, כבר בונים קו ייצור, ומאסק הציב יעד של מיליון יחידות בשנה תוך חמש שנים. וול סטריט קונה את זה בגדול: RBC נותנת יעד של 500 דולר למניה, דויטשה בנק מוסיפה 111 דולר רק בזכות הרובוטים, וביירד מגיעה ל-548 דולר. גם הבית הלבן נכנס לתמונה עם צו נשיאותי מתוכנן ל-2026 שיזרים מיליארדים לתעשייה, בעיקר כדי שלא להפסיד לסין.

אבל המציאות עדיין קשה: עד עכשיו נבנו כמה מאות יחידות בלבד, יש בעיות בסוללות ובמנגנוני אחיזה עדינים, והרבה מההדגמות עדיין דורשות שליטה מרחוק על ידי אדם. מאסק כבר הבטיח דברים דומים עם מערכת הנהיגה האוטונומית שלו, ועד היום נהגים נדרשים להחזיק יד על ההגה. ובכל זאת, השוק מאמין. זה יכול להתעכב, אבל יש תמימות דעים שזה יגיע - גם רכבים אוטונומיים וגם רובוטים הומנואידים.


            אופטימוס, מאסק וברקע חבר. קרדיט: רשתות חברתיות 

ארה"ב: חדשנות מטורפת, אבל ייצור איטי

בוסטון דיינמיקס (בבעלות יונדאי) מובילה עם Atlas, הרובוט היחיד שכבר יכול לשחק בכדור ולרוץ 2.5 מטר לשנייה. גרסה חשמלית מלאה נכנסה ב-2025 למפעלי יונדאי בג'ורג'יה. מחיר משוער: 140 עד 150 אלף דולר. זמינות מסחרית החל מ-2026. הרובוט מצוין בסביבות מורכבות, אבל עלות התחזוקה גבוהה ומגיעה לכ-20% ממחיר הרובוט בכל שנה.