פגעה בתחרות: האיחוד האירופי קנס את אפל בכ-2 מיליארד דולר
אפל נקנסה ביותר מ-1.8 מיליארד יורו (1.95 מיליארד דולר) על ידי הנציבות האירופית, בעקבות "כללים פוגעניים של חנות אפליקציות" שלה לספקי שירותי מוסיקה בסטרימינג.
בהחלטה נכתב כי, "הנציבות מצאה שאפל הטילה הגבלות על מפתחי אפליקציות, שמונעות מהם ליידע את משתמשי iOS (מערכת ההפעלה של אפל, ע"ג) על שירותי מנוי מוזיקה חלופיים וזולים יותר (מאפל מיוזיק, ע"ג), שזמינים מחוץ לאפליקציה ('הוראות נגד היגוי'). זה לא חוקי לפי חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי".
נציבת התחרות והדיגיטל של האיחוד האירופי, מרגרת' וסטגר, אמרה שאפל, "ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי" כמפיצת אפליקציות מוסיקה בסטרימינג, והוסיפה שלצרכנים אירופאים אין "בחירה חופשית היכן, איך ובאילו מחירים לקנות מנויים לשירותי מוזיקה בסטרימינג".
אפל מסרה בתגובה כי החלטת הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, התקבלה למרות "כישלונה לחשוף ראיות מהימנות כלשהן לפגיעה בצרכנים, ומתעלמת מהמציאות של שוק משגשג, תחרותי וצומח במהירות". החברה מסרה בהצהרה שמפתחי אפליקציות "מתחרים במגרש שווה" בחנות האפליקציות של אפל. הנציבות פתחה בחקירת הגבלים עסקיים רשמית בנושא ב-2020, לאחר שספוטיפיי הגישה תלונה נגד אפל בשנה הקודמת.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- אמאר סוברמאניה עובר לאפל - במשימה להוציא אותה מהשיתוק הטכנולוגי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהודעת ספוטיפיי נטען כי אפל דרשה מחברת שירותי המוסיקה השוודית ומספקי תוכן אחרים לשלם עמלה של 30% על רכישות שבוצעו באמצעות מערכת התשלום בתוך האפליקציה של אפל, בעוד שבשירות שלה, אפל מיוזיק, לא היה צריך לשלם את העמלה. ספוטיפיי גם טענה שאפל מנעה ממנה לשתף מידע על עסקות מנוי עם לקוחות שמשתמשים באייפון.

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל
בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח
האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"
מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה.
בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ
חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה.
לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”. עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.
