טורקיה מפתיעה עם העלאת הריבית ל-25%

ממשלת טורקיה מפתיעה ומעלה את הריבית מעל למצופה בניסיון לרסן את האינפלציה. הבנק המרכזי מאותת שהוא מוכן לעלות שלב בקרב על האטת האינפלציה כאשר הריבית הקודמת על עמדה על 17.5% והצפי היה עליה ל-20%. הלירה הטורקית מזנקת לאחר ההודעה
רוי שיינמן | (12)

הבנק המרכזי בטורקיה מוכן לקרב. היום הוציא הבנק הודעה על העלאת הריבית לרמה של 25%, וזאת כשהריבית הקודמת עמדה על 17.5% כשהצפי היה העלאה לרמה של 20% לפי סקר שביצע רויטרס.

בהודעה שפרסם הבנק נאמר ש"הוחלט להמשיך במדיניות המוניטרית הקשוחה במטרה לרסן את האינפלציה בהקדם האפשרי ובכדי לעצור את ההידרדרות בהתנהגות המחירים". שיעורי הלירה הטורקית ביחס לדולר וליורו  דולר / לירה טורקית 0% זינקו לאחר ההודעה.

Ministry of the Presidency. Government of Spain ארדואן

נשיא טורקיה רג'ב ארדואן. צילום Ministry of the Presidency. Government of Spain

שיעורי האינפלציה האחרונים אילצו את הבנק המרכזי לשנות את צפי האינפלציה שלו לסוף השנה מ-22.3% ל-58%. הבנק ציין בהודעה היום שהוא מצפה ש"שיעור האינפלציה יעמוד בחלק העליון של התחזית עד סוף השנה". האינפלציה בטורקיה אומנם הייתה בירידה החל מאוקטובר 2022 מרמה של 85%, אך קפצה בין החודשים יוני ליולי של השנה מ-38% ל-48%. בהודעה הבנק ייחס את העלייה באינפלציה לביקושים פנימיים גדולים, שערי החליפין, רגולציית המס ושחיקת המשכורות.

המשבר הכלכלי בטורקיה והפיחות של הלירה הטורקית הוא לא דבר חדש. על רקע פרסום תוצאות הבחירות האחרונות בהן ניצח רג'יפ טאיפ ארדואן עם 52% מהקולות, הלירה הטורקית ירדה לשפל של מעל 20 לירות לדולר. לאחר בחרותו ארדואן המשיך כמנהגו בהתמודדות עם האינפלציה והוריד את הריבית ועל כך נקראו טענות רבות - באינפלציה נלחמים עם ריבית גבוהה אשר מרסנת את הכלכלה, ריבית נמוכה רק תתמרץ את המשק ותדחוף את המחירים למעלה. ואכן ביוני האחרון מינה נשיא טורקיה ארדואן את הבנקאי לשעבר חפיצה גאי לנגיד הבנק, באיתות על מעבר מהמדיניות המוניטרית השמרנית של הורדת הריבית עם עליית שיעור האינפלציה. מאז המינוי הבנק המרכזי כבר הודיע על שתי העלאות ריבית כולל זו האחרונה.

חוסר היציבות בתקופת הבחירות תרם למצב הכלכלי העגום, משקיעים מתרחקים מחוסר יציבות כמו מאש. למרות שבעשור הראשון לשלטונו של ארדואן הכלכלה הטורקית צמחה לעיתים בקצב של 10% בשנה והייתה לאחת מ-20 הכלכלות הגדולות בעולם והגדולה ביותר מבין הבמדינות המוסלמיות. אך בגלל הפניית המשאבים בעיקר לפרויקטים של בניה (איסטנבול אפילו הייתה במקום השני בכל אירופה במספר גורדי השחקים) ללא פיתוח של תעשיות אחרות, היא נשארה תלויה מאוד בהשקעות זרות.

בנוסף, אחת הגורמים המשמעותיים ביותר למצבה של טורקיה הוא הגירעון המסחרי, כלומר טורקיה מייבאת הרבה יותר משהיא מייצאת. בשנים 2014 ו- 2017 טורקיה ייבאה בסכום שגבוה בכ- 55 מיליארד דולר מהסכום שבו ייצאה, וב-2016 הגירעון המסחרי עמד על 25 מיליארד דולר. כאשר מדינה נמצאת במצב כזה שנים על גבי שנים, התוצאה היא פשוט איבוד של הון.

קיראו עוד ב"גלובל"

יחסי החוץ שלה גם כן השפיעו על שער הלירה הטורקית. ב- 2018 ממשל טראמפ שקל להטיל מכסים על טורקיה על רקע סכסוך עם המדינה שפלשה לאפרים שבסוריה. ב- 2019 וב- 2020 סוריה חוותה סכסוכים נוספים באזור הים התיכון שנועדו לממש את חזון "המולדת הכחולה" על ידי הרחבת השטח הימי של סוריה, כשבאותה שנה התיירות, שמהווה חלק גדול מההכנסות של טורקיה, כמעט ונמחקה כתוצאה ממגפת הקורונה. בעקבות ההתפתחויות האלו, בין השנים 2012-2020 אחוז האבטלה גדל מ- 8% ל- 14%.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מקיאוולי 24/11/2023 13:57
    הגב לתגובה זו
    מאחר וארדואן חבר לשונאי ישראל והעם הטורקי תומך בחמאס הגיע הזמן לנתק את היחסים עם טורקיה שמרויחה מיחסיה עם ישראל ומתנהגת בכפיות טובה.
  • 6.
    ברכה 19/09/2023 16:50
    הגב לתגובה זו
    . קח את ביבי מר הכלכלה העולמי שינהל לך את הברדק . טוב לך וטוב לנו .
  • 5.
    כלכלן 11/09/2023 23:05
    הגב לתגובה זו
    טורקים טיפשים אכלו את הפתיון של הורדת הריבית עד הבחירות - זהו שבערך ב 10 שנים הבאות ארדואן לא באמת צריך אותכם . חוץ מזה ריבית 25% לא נורא ב 100% זה יכאב יותר - טיפשים שבחרתם בו כבר אמרתי
  • 4.
    גדליה 24/08/2023 16:22
    הגב לתגובה זו
    פשוט מאד שיעשו מה שעושה הנגיד פה כלומר כל מוצר שעולה מחירו לא ניכנס לחישוב המדד ורק מוצרים שמחים ירד יכנסו לתחשיב והרי לכם מדד מינוס וזו אמת לאמיתה שנקראת המצאה ישראלית
  • 3.
    בקרוב בישראל בחסות כנופיית הדיקטטורה (ל"ת)
    כלכלן 24/08/2023 15:42
    הגב לתגובה זו
  • קונילמל 24/08/2023 23:13
    הגב לתגובה זו
    ויחזור לחלק כרטיסים אדומים וכל מי שלא חושב כמותם יישלח לעיירות הפיתוח.
  • איציקו 24/08/2023 17:00
    הגב לתגובה זו
    העניין מוצא ונלעס מכל הכיוונים . לך חפש הגדרות חדשות להתעסק בהן
  • אומרים אלו שהיו נגד מתווה הגז (ל"ת)
    ישראל שלנו 24/08/2023 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ממשלה לא מעלה ריבית (ל"ת)
    מושיקו לויקו 24/08/2023 15:38
    הגב לתגובה זו
  • אתה צודק , הבנק המרכזי אחראי לריבית (ל"ת)
    אבי 24/08/2023 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אם ארדואן היה יודע על איזה אחוז אמסלם משתולל,היה נזהר.. (ל"ת)
    לירי 24/08/2023 15:31
    הגב לתגובה זו
  • יעקב ל 24/08/2023 17:32
    הגב לתגובה זו
    סע לתורכיה,טיפש
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.