דראגי עשה את זה: חותך את הריבית בגוש האירו - אבל בורסות אירופה התרסקו

דראגי במסיבת העיתונאים: "רכישות האג"ח יימשכו עד מארס 2017. וגם - פאדיחה ענקית לפייננשל טיימס
מערכת Bizportal | (12)
נושאים בכתבה דראגי

דראגי לא סיפק את הסחורה, והשווקים סערו. נגיד הבנק המרכזי האירופי הודיע היום על הורדת הריבית על הפקדונות בגוש האירו ממינוס 0.2% למינוס 0.3% (כמובן שפל כל הזמנים). הריבית על ההלוואות נותרה ללא שינוי על 0.05%. בנוסף, במסיבת העיתונאים אמר דראגי כי תכנית רכישות האג"ח תימשך עד למארס 2017 (הרחבה בהמשך הכתבה). ועדיין, הבורסות מגיבות בירידות שהוחפרו בצורה דרסטית עם התחלת מסיבת העיתונאים - וההסבר בהמשך.

הייתה גם פאדיחה ענקית לפייננשל טיימס ממש רגעים לפני עדכון הריבית. באתר האינטרנט של גוף התקשורת המכובד הוציאו ידיעה לפיה הריבית תיוותר ללא שינוי (כך לפי מקורות יודעי דבר..). והשווקים הגיבו באגרסיביות לדיווח השגוי הזה. אח"כ הם התנצלו על הבלגן בציוץ שהוציאו בטוויטר - הנה הלינק להתנצלות

תגובות הבורסות (והאירו!): הדאקס התרסק 3.2% לאחר שעלה 0.6% טרם פרסום עדכון הריבית. הקאק שעלה 1.1% צלל 3.2%. המעו"ף עבר לירידה של 0.8%. והאירו עבר מנפילה של 0.5% לעליות 2.5% (המהלך היומי החד מאז 2009!!!) מול הדולר כאשר נראה שלפד' לא תהיה שום סיבה שלא להעלות את הריבית בעוד שבועיים.

ההסבר לירידות (ולראלי באירו): הסוחרים מאוכזבים מכך שדראגי הסתפק בהפחתה של 0.1% בריבית (צעד שהיה לחלוטין מתומחר) ולא נקט בצעד אגרסיבי יותר. חלק מההערכות היו כי דראגי יפחית את הריבית למינוס 0.4%, וזה לא קרה. וזה רק היה הפתיח. בעוד בשווקים ציפו מדראגי להגדיל את היקף רכישות האג"ח ולהודיע כי התכנית תימשך עד ספטמבר 2017, בפועל התכנית לא הורחבה ותימשך עד מארס 2017 בלבד. כלומר נכון לעכשיו שום הזרמת כספים נוספת לשווקים שזה הדבר הקריטי. ולא במקרה השאלה הראשונה שנשאל דראגי במסיבת העיתונאים הייתה - "למה לא הלכתם רחוק יותר??"

דאקס

CAC 40

מדד ת"א 25

ממסיבת העיתונאים

דראגי: "תכנית רכישות האג"ח שעומדת כעת על 60 מיליארד אירו בחודש ואמורה הייתה להימשך עד ספטמבר 2016, תימשך עד מארס 2017 או עד מתי שיידרש. עדיין קיימים סיכונים לאינפלציה בגוש האירו שצפויה לעמוד על 1% בלבד בשנה הבאה, הפחתה מסויימת לעומת התחזית שניתנה בעדכון מחודש ספטמבר". ונציין כי ב-2014 תחזית ה-ECB הייתה לאינפלציה של 1.5% ב-2016. כלומר רק מתרחקים מהיעד (גם בגלל מחירי הנפט).

והשאלה הראשונה שנשאל דראגי: למה לא הלכתם רחוק יותר נוכח הסיכונים אותם אתה מתאר? דראגי השיב: "אנחנו רואים התאוששות מסויימת ברבעונים האחרונים, משלל סיבות שבינהן הירידה במחירי האנרגיה וגם בגלל צעדים שביצעו. השאלה אז הייתה, האם נוכל להגיע ליעד האינפלציה והתשובה הייתה כנראה שלא אבל הצעדים שביצענו בהחלט מובילים לכיוון הנכון ולכן הרעיון היה לעשות יותר מאותם דברים שעשינו".

השאלה השניה, יכול להיות שהשווקים לא מבינים כמה הצעדים האלה אגרסיבים? דראגי - "אני חושב שהצעדים עליהם הכרזנו דורשים זמן הפנמה מצד השוק, ואז נראה כמה הם משמעותיים"

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מצליח 04/12/2015 07:02
    הגב לתגובה זו
    מכיוון שגוש היורו נמצא בהקפאה ארוכה והציבור יושב על כסף נזיל הבנק המרכזי יכריח את הציבור להתחיל בצריכה ובזבוז .אם הציבור לא יתחיל בצריכה מסיבית דראגי ימשיך להוריד את הריבית .כמו כן המגזר העסקי מקבל היום כסף זול כדי לעשות עסקים ולפתוח עוד כדי להוריד את רמת האבטלה לסביבת 5% כדי להכניס את הגוש לפסי צמיחה מואצת .לפי דעתי גוש היורו בדרך הנכונה להתעוררות ויקיצה מהתרדמת .לציבור לא נשארו אלטרנטיבות לחסכון .הבורסה מתרסקת הריבית שלילית והמטבע בשפל אז יאללה צריכה ובזבוז...
  • 9.
    משקיע חכם 03/12/2015 17:52
    הגב לתגובה זו
    שימו לב למקרוקיור, צפויה לחזור לשער 5 בשלב הראשון כרגע 1.7 מחיר בדיחה פחות מכמות המזומנים שם MCUR
  • 8.
    ראובן 03/12/2015 17:15
    הגב לתגובה זו
    קיבלנו רעלי סוף
  • 7.
    השאלה מה יקרה מחר עם דוח התעסוקה ,היום זה סתם . (ל"ת)
    בא 03/12/2015 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צופה אדוק 03/12/2015 16:13
    הגב לתגובה זו
    תראו ציטוט של יוסי פרנק אתמול בערב "קבלו ספויילר- מחר לא תהיה הורדת ריבית...." איזה יהירות..איזה שטויות. אתה לא מבין שיש אנשים שמושפעים מגיבובי השטויות שלך???? מה אתה נביא? אין לך מושג אז עדיף שתשתוק
  • לספוילר 04/12/2015 00:26
    הגב לתגובה זו
    יוסינפרנק פגע כמו ענק בניגוד לכל השוק וגאוני גולדמן.הריבית לא ירדה ( תבין מה ההבדל בין ריבית בנק מרכזי לבין ריבית על פיקדונות .לא היתה הרחבה של התכנית והתוצאות היו בדיוק כמו שהוא העריך-שאפו לאיד שמעט נאד מבינים כמוהו
  • 5.
    הצלף 03/12/2015 15:42
    הגב לתגובה זו
    איך הוא מוריד במקום לעלות הורסים את הכלכלה מכניסים אנשים לסיטואציה לקחת הלוואות ובסוף כולם יקבלו חתול בשק עם העלאות ריבית מטורפות
  • 4.
    לילי 03/12/2015 15:37
    הגב לתגובה זו
    ריבית שלילית תיצור בועת נכסים המשקיעים הראלים לא יהנו מריביתנמוכה יותר מרווחי הריבית של הבנקים יגדלו
  • לא תיצור ,כבר יצרה בועת נכסים גברת לילי . (ל"ת)
    בא 03/12/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טרגי ואלן. הדילרים הכי טובים בעולם בהימורים (ל"ת)
    מהמר 03/12/2015 15:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משחקים רולטה . בואו ניראה איפה יפול הכדור. (ל"ת)
    מהמר 03/12/2015 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יום יבוא 03/12/2015 14:56
    הגב לתגובה זו
    הכל יתגלה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.