וול סטריט
צילום: iStock

סגירה מעורבת בוול סטריט ברקע למבול של דו"חות

עונת הדו"חות נמצאת בשיאה. פייסבוק ומייקרוסופט דוחפות את מדד הנאסד"ק, אך 3M התרסקה ב-12.9% ושלחה את הדאו גונס לירידות. הלחץ של הדולר נמשך. אפל איבדה 1%, בואינג טיפסה ב-2%, טסלה נפלה 4.4%
עמית נעם טל | (16)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת. ברקע למסחר, עונת הדו"חות בוול סטריט נמצאת בשיאה ומשפיעה על החברות המדווחות. במקביל, הלחץ של הדולר בשווקים נמשך ברקע למצוקת נזילות חריפה במערכת הבנקאית בעולם. השווקים המתעוררים ממשיכים להיות פגיעים במיוחד.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%      

עונת הדו"חות בוול סטריט נמצאת בימים אלו בשיאה. מניית מייקרוסופט (סימול:MSFT) עלתה ב-3.4% והפכה לחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר, כאשר היא נסחרת כעת מעל לרף הפסיכולוגי של טריליון דולר. החברה דיווחה אמש על הכנסות של 30.6 מיליארד דולר ברבעון האחרון, גידול של 14% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי של 8.8 מיליארד דולר, עלייה של 19% בחישוב שנתי.

ענקית הרשת החברתית פייסבוק (סימול:FB) זינקה ב-5.8% לאחר שהצליחה להכות אמש את התחזיות המוקדמות. החברה דיווחה על הכנסות של 15.08 מיליארד דולר, גידול שנתי של 26%. בנוסף, מספר המשתמשים הפעילים באופן חודשי באתר החברה הפתיע לטובה (לכתבה המלאה).

מניית קונצרן 3M (סימול:MMM), המהווה כ-5.59% ממדד הדאו ג'ונס, התרסקה ב-12.9% והעיבה על המסחר. החברה מדווחת על ירידה של 4.8% בהכנסות בחישוב שנתי. בנוסף, החברה חותכת את התחזיות להמשך 2019 (לכתבה המלאה).

הצרות ביצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) ממשיכות להצטבר, כאשר החברה דיווחה על הפסד של 702 מיליון דולר ברבעון האחרון. מניית החברה הגיבה בירידה של 4.4%  (לכתבה המלאה).

מניית חברת המשלוחים UPS (סימול:UPS) נפלה ב-8.1% במסחר תנודתי לאחר שהחברה דיווחה על רווח נקי של 1.11 מיליון דולר, לעומת 1.35 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה הסתכמו ב-17.16 מיליארד דולר, נמוך מהצפי המוקדם.

קיראו עוד ב"גלובל"

חברת התעופה סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV) עלתה ב-0.7% לאחר שהחברה דיווחה על רווח של 387 מיליון דולר, או 70 סנט למניה.

עונת הדו"חות בוול סטריט צפויה לרשום הערב שיא נוסף כאשר ענקית הקמעונאות אמזון (סימול:AMZN) וחברת אינטל (סימול:INTC) יפרסמו את הדו"חות לאחר סגירת המסחר.

במקביל לעונת הדו"חות בוול סטריט, מצוקת הנזילות בשווקים ממשיכה להחריף. כפי שציינו בימים האחרונים, ריבית ה-EFFR (הריבית האפקטיבית בשוק) עלתה בימים האחרונים לשיא של 2.44% נק', 4 נקודות מעל ריבית ה-IOER (הריבית שהפד' משלם על הרזרבות של הבנקים), כאשר הדרישה לביטחונות ממשיכה לעלות. מדובר בחדשות רעות במיוחד עבור סקטור הבנקאות, ובפרט לבנקים הקטנים בארה"ב שצריכים להשיג כעת הון בתשואה גבוהה יותר. 

נתוני ה-ECB שהתפרסמו אמש הצביעו כי הבנק נאלץ להלוואות לבנקים המקומיים 3.7 מיליארד אירו בהלוואה לטווח קצר במטרה לעמוד בדרישות הרגולטוריות (לכתבה המלאה).

הדולר אינדקס (סימול:DXY) הוא הוא המרוויח העיקרי מהתהליך, כאשר הוא מזנק כעת לשיא מאז מאי 2017. השווקים המתעוררים ממשיכים להיות פגיעים במיוחד: הלירה הטורקית נפלה הערב בעוד 1.2% ונסחרת קרוב לרמה של 6 לירות לדולר. הרובל הרוסי מאבד כעת 0.8% מול המטבע האמריקני. הפזו הארגנטינאי קרס הערב ב-3.3%, וזאת לאחר שנפל אמש ב-3.6% לשפל כל הזמנים. היואן הסיני נחלש ב-0.3% מול המטבע האמריקני לרמה של 6.75 יואן לדולר. האירו נסחר כעת ברמה של 1.11 דולר לאירו. המגמה בשוקי המט"ח משפיעים גם על השקל הישראלי, שנחלש לרמה של 3.63 שקלים לדולר. 

גרף הדולר אינדקס בשנתיים האחרונות: פורץ דשדוש ברקע למצוקת הנזילות בשוק

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    רק רק אך ורק למעלה 25/04/2019 19:00
    הגב לתגובה זו
    חייבים להדפיס עוד.מחלקים כסף למי שבעליות.
  • ולמי שלא בעליות לא מחלקים? (ל"ת)
    היי גולם 25/04/2019 22:52
    הגב לתגובה זו
  • כמה אתה חופר (ל"ת)
    חפש חיים 25/04/2019 22:46
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מייק 25/04/2019 18:57
    הגב לתגובה זו
    איזה בלוף כל המסחר במטח
  • 8.
    רקרק רק רק למעלה 25/04/2019 18:47
    הגב לתגובה זו
    בורסה נותנת כסף אמיתי.תתעוררו זה עידן המחשב.כל הכסף זורם אך ורק לבורסה.אך ורק למעלה.לא יעזור לכם כלום.
  • כן יעזור לכם כלום (ל"ת)
    לטומטום 25/04/2019 22:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ראשל ליבקין 25/04/2019 17:34
    הגב לתגובה זו
    אבל כולם שקרנים אף אחד לא אמר את האמת מה באמת יקרה אפילו אם ידע את האמת והוא באמת לא ידע את האמת ולא ידע כלום
  • 6.
    שמול 25/04/2019 17:29
    הגב לתגובה זו
    ואפילו שאף אחד מאיתנו לא מושקע באמריקה המלכה אנו מרוויחים כולם באחד העם בצירון וטבע ופריגו ורציו המלכה שיש לה גז ונפט בטריליוני דולאים
  • 5.
    לא מספיק שיש מליאארדים בחשבון צריך טיפת שכל ואין לכם (ל"ת)
    לאקדמאים 25/04/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
  • נכון אחינו..צודק 100 אחוז.. כל מילה בסלע.. (ל"ת)
    אקדמאים 25/04/2019 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שלמה 25/04/2019 16:43
    הגב לתגובה זו
    חידה או ברוח הימים האלה קושיה-מי אמר לא יהיו שיאים חדשים
  • 3.
    כסף על הריצפה 25/04/2019 16:43
    הגב לתגובה זו
    שתתפוצצו מקנאה ויום לפני היום של אתמול הבאתי איזה ששמאות עשרים שקל אחרי מס. אני מליונר אחים משלי
  • 2.
    גורביץ, זה לא בושה להגיד "טעיתי הניתוח טכני לא שווה" (ל"ת)
    אלין 25/04/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
  • שלמה 26/04/2019 11:24
    הגב לתגובה זו
    הדאקס ראשון ליפול-חחחח
  • 1.
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 25/04/2019 16:30
    הגב לתגובה זו
    כמו שהובהר והוברר..הרי DJIA לא יגיע לשער3457.98...וזאת על ציר הזמן בארבע שנים ושמונה חודשים הבאים עלינו ואלינו... במקרה קיצון עלול המדד בסבירות 11.78% לגעת ב 3266.87...!!!
  • לפרופסור? 25/04/2019 18:41
    הגב לתגובה זו
    לברנד.תפסיק למכור אתה מדבר מברנד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.