אפקט המע"מ: אחרי ההתנפלות על דירות בגלל העליה במע"מ - ביוני נרשמה צניחה של 21% במספר העסקאות

במשרד האוצר מעריכים שביטול הפטור ממס שבח למשקיעים היה בין הגורמים שתרמו לירידה החדה ברכישות המשקיעים
אבי שאולי | (5)

השקט שאחרי הסערה: אחרי הטירוף שנרשם בתחום הנדל"ן בחודש מאי בגלל שרוכשי דירות רצו לחסוף את העלייה במע"מ - בחודש יוני נרשמה ירידה חדה של 21% במספר העסקאות בהשוואה לרמות השיא שנרשמו בחודש הקודם.

עם זאת מסקירה חודשית של משרד האוצר עולה כי בהשוואה ליוני אשתקד נרשמה עליה של 12% המתרכזת בפלח השוק של דירות חדשות. זאת על רקע שיווק פרויקט חדש בהיקף רחב בישוב קציר-חריש.

מי שהובילו את הגידול החד ברכישות בחודש מאי, המשקיעים ומשפרי הדיור, היו גם אלו שהובילו את הירידה במספר העסקאות בחודש יוני, עם שיעור ירידה זהה של 30% (בהשוואה לחודש מאי).

משקל המשקיעים בסך העסקאות ירד ב-2.5 נקודות אחוז, בהשוואה לחודש הקודם, והן בהשוואה ליוני אשתקד. הירידה החדה ברכישות המשקיעים חלה דווקא על רקע המשך הפחתת הריבית ע"י בנק ישראל. הריבית הבסיסית עומדת היום על 1.25%.

בחודש מאי נרשמה עלייה חדה בשיעור של 32% במספר העסקאות בהשוואה לחודש הקודם. סך הדירות שנרכשו עמד על 12.4 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר של עסקאות לפחות בעשור האחרון. רכישת דירות חדשות זינקה ב-64% בהשוואה לחודש הקודם, בעיקר על רקע הקדמת רכישות לפני העלאת המע"מ בתחילת יוני.

במשרד האוצר מעריכים כי פרסום הצעת ההחלטה לביטול הפטור ממס שבח למשקיעים, במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2014-2013, היה בין הגורמים שתרמו לירידה החדה ברכישות המשקיעים. אמנם, מכירות המשקיעים רשמו ירידה חדה בחודש יוני, אולם זו נרשמה לאחר עליה רצופה של שלושה חודשים בשיעור מצטבר של 70%.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זיו 14/08/2013 08:26
    הגב לתגובה זו
    לא נותרה ברירה למשקיעים (+ הציבור) הם יעלו את הביקוש וידחפו את מחירי שוק הנדל"ן למעלה. בסביבה של ריבית נמוכה (ויורדת) והדפסה סיטונית של כסף אין לחוסכים ומשקיעים ברירה אחרת. לא נראה לי שפרופסורים לקלקלה יודעים איך לנהוג במצב כזה אגב הם לעולם לא ידעו (כלכלה זה מדע לא מדויק). בסופו של דבר כנראה שהחגיגה תיגמר, המשק יספוג זעזוע רציני כשיכנס למיתון ואבטלה. אז הבועה תתפוצץ לכולם בפרצוף.
  • 4.
    כל יום כותרת אחרת - שגעתם את הציבור!!!! (ל"ת)
    רוני 13/08/2013 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תזהרו=האוצר דמגוגיה לפראייר=בועה50%פיצוץ=מיתון קשה!!!!! (ל"ת)
    קיים היצע גדול מוסתר 13/08/2013 20:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שוב דמגוגיה בלוף לפראייר=בועה50%פיצוץ=מיתון2013-17! (ל"ת)
    ממשל,אוצר=שקרנים 13/08/2013 20:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יחכו הרבה זמן 13/08/2013 13:49
    הגב לתגובה זו
    כשהדולר יהיה 10 שקלים.
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.