"ב-2018 תהיה רכבת קלה שתצא מפ"ת לת"א, הקו הירוק יושק ב-2021"

כך אמר הבוקר מנכ"ל נט"ע ב"מה בוער" בגלי צה"ל. מומחה לתחבורה - "ההשקעה ברכבת תחתית וקלה מיותרת ויקרה"
לירן סהר | (5)

כבר ארבעה עשורים שממשלות ישראל מבטיחות שאוטוטו תוכלו לנסוע ברכבת קלה מפתח תקווה לתל אביב תוך פחות מ-15 דקות, אך הישראלים למודי האכזבות מגיבים בספקטיות.

היום (ד')הונחה אבן הפינה השלישית לרכבת הקלה במעמד שר התחבורה ישראל כץ, זאת לאחר שביום א' החלה לבצע קידוחי ניסיון לקו הירוק של בכיכר רבין וברחוב הדסה בתל אביב.

יצחק זוכמן, מנכ"ל נט"ע, אמר הבוקר בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל כי לפי לוחות הזמנים ב-2018 תהיה רכבת קלה שתצא מפתח תקווה דרך תל אביב עד לבת ים, חלקה עילית וחלקה תחתית.

"ב-2021-2022 יפעל גם הקו הירוק, בעוד שנתיים נקבל את האישור הסטטוטורי", אומר זוכמן. "מסלול הקו יתחיל בחולון, דרך רחוב אבן גבירול בתל אביב ואז יתפצל לזרוע להרצליה פיתוח וזרוע מזרחה לכיוון אוניברסיטת תל אביב עד לאזור עתידים ברמת החי"ל."

עמירם סטרולוב, מומחה בניהול אסטרטגי ובפיתוח מערכות תחבורה, אמר בתוכנית כי ההשקעות ברכבת קלה וברכבת תחתית מיותרות וגבוהות פי 10 עד פי 100 מהשקעה במערכות של אוטובוסים - "אם יתנו לאוטובוסים את אותה זכות דרך בכבישים כמו לרכבת הקלה הם יספקו את אותה התפוקה בעלות הרבה יותר נמוכה. הזמינות, המהירות והגמישות של אוטובוסים רבי קיבולת עדיפות כדי לכסות את גוש דן הרבה יותר מהר."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ברק יור 16/01/2013 12:19
    הגב לתגובה זו
    תרגום: אם לא יהיו מכוניות על כבישים האוטובוסים יסעו יותר מהר. איזו חוכמה!
  • 4.
    לא פלא שהתראיין לתוכנית " מה בוער" - אולי ב2018 , 2025 (ל"ת)
    הלו זה רדיו 16/01/2013 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד העם 16/01/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
    ישראל כץ "מנהיג התחבורה" וביבי " מנהיג חזק " כפי שהם קראים לעצמם, משאירים את ישראל בפיגור של עשרות שנים אחרי מדינות כמו קאטר, מצרים, טורקיה ויוון.
  • 2.
    אוי. טעות בחילוף מספרים. הכוונה ל-2081 (ל"ת)
    נוסע 16/01/2013 10:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סוחר27 16/01/2013 10:36
    הגב לתגובה זו
    40 שנה כדי להקים רכבת קלה! בסין, לעומת זאת, רכבת קלה על מסילה באורך של 560 ק"מ לוקח לבנות שנתיים וחצי. תחי מדינת המושחתים!
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).