photos

מריאן: "הקמת בניין של 120 קומות פה היא בעייתית - בגלל דרישות המדינה"

כך אומר יו"ר איגוד המהנדסים בראיון ל-Bizportal לרגל הקמת הפורום הישראלי לגורדי שחקים. "אין ספק שמגדלים בני 30-50 קומות יהפכו לסטנדרט בארץ" - צפו בתמונות המגדלים הגבוהים בעולם
לירן סהר | (11)

במשך שנים רבות נחשב מגדל שלום בתל אביב לגבוה ביותר בישראל, ועד לזינוקן המטאורי של נסיכויות הנפט במפרץ הפרסי בשנות ה-90 גם במזרח התיכון. אולם כיום, כשסוקרים את קו הרקיע של תל אביב, המגדל בן 34 הקומות המתנשא לגובה של 120 מטר, נחבא בין מגדלים גבוהים בהרבה.

האם בניינים בני 30 קומות ומעלה יהפכו להיות הסטנדרט בישראל מעוטת הקרקעות? כבר כיום, בערים דוגמת הוד השרון, חדרה ואפילו באר שבע בניינים בני למעלה מ-20 קומות אינם דבר נדיר. מאחר והניסיון בתחום בישראל עדיין מועט בהשוואה לעולם, הקים לאחרונה איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות את הפורום הישראלי לגורדי שחקים ללא כוונות רווח, כשלוחה של ה-CTBUH, המועצה העולמית לבנייה לגובה. להקמת הפורום סייעו מ"מ יו"ר האיגוד מהנדס ישראל דוד שמשמש כנציג CTBUH בשראל והאדריכל גיל שנהב שנבחר לעמוד בראש הפורום הישראלי.

בראיון ל-Bizportal מסביר דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים, את האתגרים שבבנייה לגובה ומפרט את התמורות שנראה בתחום בשנים הקרובות:

נראה בישראל מפלצות ענק של יותר מ-100 קומות כמו בדובאי ובשנחאי?

"הבנייה לגובה היא מאוד יחסית, גורד שחקים בן 50 קומות בגובה של 250 מטר נחשב לגבוה בתל אביב, אך לממוצע בניו יורק ובשנחאי, היכן שבונים כיום מגדל בגובה של 600 מטר. ישנם מקומות בעולם בהם בנו אייקון ענק שתרם לפיתוחה של עיר ושינה אותה בקואלה למפור, בירת מלזיה הקימו את הפטרונס טאוורס לפני הבום הכלכלי באזור, הם הפכו לסמל של הצלחה ושגשוג. ייתכן וגורם עסקי ירצה להקים כאן מגדל סמל של למעלה ממאה קומות כדי למשוך תשומת לב, אך לא נראה לי שמדובר בתופעה שתהפוך לגורפת."

מדוע לא מקימים בניינים בני 50-60 קומות גם במעגלים החיצוניים של תל אביב כשיש מצוקת קרקעות כל כך חריפה?

"נושא הבנייה לגובה צריך להיות מטופל ברמה המוניציפאלית, באם המושבות בפתח תקווה ניתן 'לזרוק' בניין של 50-60 קומות, אך זה לא יהיה נכון מבחינה תכנונית וניצור כאוס תשתיות. צריך לתת את האיזון הנכון, אנחנו לא ניו יורק בה ניתן לצופף את הקרקע, בנייה לגובה היא לא רק מתיחה של הבניין, צריך לדאוג גם לאיכות הבניין ולאיכות האזור."

"אבל אין ספק שאנחנו רואים התפתחות בנושא פעם בניינים בני 8-15 קומות נחשבו לגבוהים ואין ספק שנראה בניינים בני 30-50 קומות גם בערי הלוין של תל אביב. בשכונת עיר ימים בנתניה יש גם בניינים בני 25-30 קומות, היכן שהקרקע תתייקר נראה יותר בניינים גבוהים."

לא בעייתי להקים מתחמי מגורים ענקיים כשתשתית התחבורה מפגרת ב-30-40 שנה?

"בנייה לגובה צריכה להיות מתוכננת ברמה הכוללת, חייבים להתאים לחניה ולתחבורה. הייתי שותף לפרויקט בטורונטו לבניית מגדל של 120 קומות הכולל 860 דירות. אם הייתי רוצה להקים מגדל כזה בישראל הייתי צריך לדאוג לכמעט 2,000 מקומות חניה כי המדינה דורשת שתי חניות על כל דירה. אנחנו בונים כיום על תב"ע שתוכננה לפני כ-15 שנה כאשר השיקולים התכנוניים היו אחרים לגמרי, רק להעביר את התב"ע לוקח 10 שנים."

כיום מגדלי המגורים הגבוהים פונים למעמד העליון, אנחנו נראה זליגה גם למעמד הביניים?

"בטווח המיידי בונים לפי תוכניות של שנים אחורה, במקומות עם ערכי קרקע גבוהים, צריך לזכור שעלות הבנייה מוערכת בכ-30% מעלות הדירה וההתייקרות בבנייה לגובה אינה דרמטית. בתוכניות המתוכננות היום צריך להעלות את גובה הבנייה וזה אכן קורה. בנייה לגובה היא חלק מהפתרון עבור הזוגות הצעירים, אך זה לא מתאים לכל מקום כי במקומות מסוימים עשוי להיווצר סלאמס."

לדעתך ניתן להפחית את דמי הניהול הגבוהים העשויים להגיע לאלפי שקלים בחודש?

"הגובה בפני עצמו אינו מעלה את עלות התחזוקה, מצד אחד המערכות המתוחכמות דוגמת המעליות והספלינקרים ושומר יקרים משמעותית בגורדי שחקים, מנגד ככל שהצפיפות יותר גדולה העלויות יותר זולות ומתחלקות בין 200 דירות במקום 20. אני לא מאמין שדמי הניהול יהיה גבוהים יותר ממה שמשלמים בבניינים בני 15-20 קומות באם המושבות בפתח תקווה. צריך לזכור שהאוכלוסייה המתגוררת במגדלי היוקרה דורשת שירותים יקרים בהרבה שלא יתקבלו בבניינים המיועדים למעמד הביניים."

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בנימיני 13/10/2012 20:55
    הגב לתגובה זו
    לא חסרים בישראל שטחים לבניה. יהודה ושומרון, הגליל והנגב משוועים לתוספת אוכלוסיה יהודית. בשומרון רוב השטח לא מאוכלס, ורק שיקולים פוליטיים מלוכלכים מונעים מיהודים לעבור לשם ובכך לשחרר את הלחץ במרכז הארץ
  • 7.
    סנדו 13/10/2012 17:03
    הגב לתגובה זו
    תומך בבניה לגובה בערים גדולות, וגם לאסור כניסה לעיר עם רכב פרטי. פתרון של P&R (חנה וסעה בתחבורה ציבורית) או אופניים. כל מי שרוצה לגור בעיר שיגור בגורד שחקים, ויסע באופניים.
  • 6.
    נועם 13/10/2012 13:49
    הגב לתגובה זו
    תראו איך נראים גורדי השחקים של קהיר או כל מדינת עולם שלישי לבנטינים כמו שלנו, זו תהיה בכייה לדורות
  • אין ברירה וצריך לחנך את החוליגנים. (ל"ת)
    13/10/2012 16:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עופר 13/10/2012 13:48
    הגב לתגובה זו
    ללא רכבת תחתית והפסקת השימוש ברכבים החיים כאן יהפכו לגיהנום
  • 4.
    משה 13/10/2012 13:44
    הגב לתגובה זו
    כל הערסים יעשו על האש במרפסות ויהרסו את החיים
  • 3.
    עמוס 13/10/2012 13:43
    הגב לתגובה זו
    למה שלא יקימו מגדלים בני 50-60 קומות למעמד הביניים? זוגות צעירים לא צריכים את כל הפאר שמוסיפים לכל מגדלי הפלצנים במגדלי יו, אפשר לבנות קצת יותר צנוע אך איכותי
  • 2.
    ניר 13/10/2012 13:38
    הגב לתגובה זו
    ולהפסיק עם הטמטום הזה שנקרא תמ"א 38, רק פינוי בינוי
  • יהויכין 14/10/2012 11:06
    הגב לתגובה זו
    תמא 38/3 היא פינוי בינוי לכל דבר וענין
  • בדיוק אבל פה עם של מפגרים (ל"ת)
    13/10/2012 16:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שרון 13/10/2012 13:36
    הגב לתגובה זו
    מקטרים שאין שטחים וממשיכים לתת לבנייני השיכון המבחילים בלב הערים להתקיים, להרוס ולבנות מחדש גורדי שחקים בכל מרכזי הערים, כך לא תהיה מצוקת דיור ומצוקת קרקעות, לאסור בנייה נמוכה
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים -1.95%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.