אושר: 2,437 יח"ד יוקמו ב-3 מתחמי פינוי בינוי באזורי הביקוש
היום (א') הובאה לאישור ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה הכרזת שלושה מתחמי פינוי בינוי חדשים ברמת גן, אשדוד וראשון לציון. הפרויקטים שאושרו על ידי הקבינט החברתי-כלכלי צפויים להוסיף כ-1,850 יחידות דיור במרכזי הערים (ובסה"כ 2,437 יחידות דיור במתחמים אלו) ולהביא לחידוש ולהגדלת מלאי הדירות החדשות בערים אלו במגדלים מודרניים.
המתחמים שקיבלו את אישור וועדת השרים במסלול מיסוי הם המתחמים הבאים:
מתחם הדקל באשדוד הכולל כיום 150 יחידות דיור ב-9 בניינים אשר יפונו ובמקומם ייבנו 5 מגדלים של 32 קומות עם 675 יחידות דיור חדשות (תוספת של 525 דירות). המתחם ממוקם כחצי ק"מ מחוף הים.
מתחם סלע בראשון לציון הכולל כיום 272 יח"ד ובמקומם ייבנו 1,402 יח"ד בבנייה רוויה (תוספת של 1,130 דירות). מדובר בחלק מתכנית רחבה של כ-51 דונם, אשר נמצאת כבר בביצוע, בשלב הנוכחי של בינוי-פינוי כלומר, ראשית מתבצעת בהדרגה בנייה של הדירות החדשות על שטחים פנויים, ורק לאחר מכן מתבצעים פינוי והריסה של המבנים הישנים - מה שמאפשר בטחון לדיירים עד לסיום בניית דירותיהם החדשות וחוסך את הצורך במעבר לדירות ביניים בשכירות.
מתחם אסף ואביגיל ברמת גן הכולל כיום 170 יחידות דיור ב-21 מבנים, יפונה ובמקומו יבנו 21 מבנים חדשים תוך כדי תוספת של 3-7 קומות לעומת המצב הקיים. לפי התכנית המוצעת ייבנו במקום המתחם הקיים 360 יח"ד חדשות (תוספת של 190 יח"ד למתחם). הבנייה תעשה באמצעות תוספת זכויות מתוקף תמ"א 38/2 (חיזוק מבנים לשם הגנה מפני רעידות אדמה) ותכניות מאושרות קיימות - מה שמאפשר קידום מהיר של התכנית.
שר הבינוי והשיכון, ח"כ אריאל אטיאס, אמר: "מאז התיקון שהעברנו בחוק ובו הורדנו את שיעור ההסכמה הנדרשת לפרויקט פינוי-בינוי ל-66% בלבד מהדיירים בבניין ו-80% במקבץ של בניינים, מורגש שינוי משמעותי בשטח.
פינוי-בינוי זה לעתים הסיכוי היחיד לשנות את איכות החיים והמגורים של התושבים והאוכלוסיות החלשות המתגוררות בשכונות ישנות, והוא מאפשר להם להתחיל חיים חדשים עם רווחה כלכלית וסביבתית בדיור הולם ללא כל עלות נוספת מצידם."
חדש: מאגר שמאי פינוי בינוי
לאחרונה, הוקם מאגר שמאי פינוי-בינוי על ידי משרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם משרד המשפטים. כאשר קיים רוב של דיירים המעוניינים לחתום על העסקה (66% במקבץ של בניינים, ו-51% בכל בניין), הם יכולים לפנות אל יו"ר הוועדה להתחדשות עירונית, עינת גנון, לצורך מינוי "שמאי פינוי ובינוי" אשר תפקידו להכריע בעניין הכדאיות. יו"ר הוועדה תמנה, באופן אקראי, שמאי מתוך רשימת השמאים שנקבעה. השמאי יקבע האם העסקה שהוצעה להם כדאית ובכך יסייע להם בקבלת ההחלטה. באופן זה יוכלו מגישי הבקשה לדעת בוודאות כי השמאי הממונה נטול פניות ויקבע באובייקטיביות האם העסקה המוצעת כדאית עבורם.
כאשר קיים אחוז גבוה של דיירים המעוניינים לחתום על העסקה (80% במקבץ של בניינים, ו-67% בכל בניין), ניתן לתבוע דיירים המסרבים סירוב בלתי סביר בתביעת נזיקין. במרבית המקרים מקורו של הסירוב הבלתי סביר הוא סחטנות - הרצון לקבל יותר מאחרים.
- 3.סילבי 12/06/2013 20:49הגב לתגובה זואולי הישועה הגיעה לשכונות החלשות ,שמין הסתם הם יעזרו לעשירים לקנות דירות יוקרה ,לפיד העניים יפתרו את בעיות המגורים.
- 2.אריה 02/09/2012 12:38הגב לתגובה זושכונת אגרובנק בחולון-קבלנים מתים לעשות פינוי בינוי בלי שקל אחד מהעיריה.רעידת אדמה קלה מעל 6 בסולם ריכטר - וראש העיר יצטרך להסביר לוועדת חקירה מה מנע ממנו לאשר פינוי בינוי בבתי הרכבת ברחובות מיושנים כמו השומרון,שנקר והגליל.
- 1.מתחם נווה (רמת) אליהו בראשון לציון - פנוי בינוי (ל"ת)אליהו נווה 02/09/2012 12:16הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
