מפנים את שדה דב: "יוקמו כ-12 אלף יח"ד שיקלו על מצוקת הדיור בתל אביב"

כך אמרו היום שר הבינוי והשיכון ושר התחבורה הצעת ההחלטה להקמת צוות היגוי שיגבש את פינויו של שדה התעופה בתל אביב
לירן סהר | (10)

צעד משמעותי בדרך לפינוי שדה דב. ביום א' יגישו שר התחבורה, ישראל כץ ושר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס הצעת החלטה להקמת צוות היגוי בינמשרדי שיגבש המלצות לפינוי שדה התעופה.

על פי הצעת ההחלטה שיגישו השרים כץ ואטיאס יפונה שדה התעופה האזרחי במתחם שדה דב. שאר המתחמים שבשדה יפונו בהתאם ללוח הזמנים שיקבע על ידי ועדת ההיגוי של הפרויקט. בראש צוות ההיגוי יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה והוא יכלול את מנכ"ל משרד התחבורה, מנכ"ל משרד הביטחון, מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל והממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר. הצוות יוקם עד ל-31 בינואר 2012.

המתחם משתרע על שטח של כ-1,300 דונם, כ-800 דונם מתוכם הם שטח צבאי. לדברי אטיאס, "פינוי המתחם יאפשר להקים במקום כ-12 אלף יחידות דיור. מדובר בעתודות הקרקע הגדולה ביותר באזור גוש דן שתשמש לבניית אלפי יחידות דיור לטובת הזוגות הצעירים. בכוונת מינהל מקרקעי ישראל להאיץ את התכנון ולכלול בפרויקט יחידות דיור של דיור בר השגה. כמו כן, בכוונתי לאשר בפרויקט אחוזים גבוהים לטובת יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך והשכרה מפוקחת בהתאם להחלטות האחרונות של מועצת רשות מקרקעי ישראל."

צוות ההיגוי יפעל לאיתור שדה תעופה חלופי שיוכל לקלוט את כל הפעילות האווירית והקרקעית המתבצעת כיום בשדה דב ובכללם הובלת נוסעים במטוסים גדולים וקטנים, טיסות הדרכה ואימונים של התעופה הכללית וכן את פעילות מכוני הבדק שבשדה. משרד האוצר הונחה להגיש את המלצותיו בדבר קביעת ההסדרים הכספיים מול כל הגורמים הפועלים בשדה דב כולל משרד הביטחון, משרד התחבורה, רשות שדות התעופה ומינהל מקרקעי ישראל, תוך שמירה על כדאיות כלכלית לפינוי. הצוות יגיש את ממצאיו והמלצותיו לממשלה עד ל-31 בדצמבר 2012.

במסגרת תוכניות הממשלה להגדלת היצע הדיור בישראל בכלל ובאזורי הביקוש בפרט הוחלט להטיל על מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) לקדם במשותף עם עיריית תל אביב תכנון שיכלול בין השאר בניית דירות ודיור בר השגה לצעירים ומשפחות.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    19/09/2012 10:23
    הגב לתגובה זו
    לא נותנים לבנות 7 קומות בבנינים בני 3 קומות אין פינוי בינוי במקום זה עושים טלאי ללא חניה . מטומטם מי שלא יוצא לרחובות או תובע את העירייה הבזיונית.
  • 5.
    מוכרים אותנו בטחונית אסור לפנות את שדה דב (ל"ת)
    ליאת 10/01/2012 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יעל 10/01/2012 15:14
    הגב לתגובה זו
    תמי מפנים אותו ?
  • 3.
    ממתין 10/01/2012 15:06
    הגב לתגובה זו
    הדירות בנוסף ל 10 שכבר ירד ול 15 שירד השנה
  • מזקני השבט 10/01/2012 16:51
    הגב לתגובה זו
    אפילו הנכד שלך לא יזכה לראות את הפרוייקט הזה מתרומם. המתנה נעימה......
  • 2.
    חזון אחרית הימים (ל"ת)
    עמית 10/01/2012 13:45
    הגב לתגובה זו
  • " אחרית הימים" ? אתה אופטימי חסר תקנה..... (ל"ת)
    עוד ספין מיני רבים 10/01/2012 16:50
    הגב לתגובה זו
  • אביבית 10/01/2012 15:13
    הגב לתגובה זו
    באמת חזון אחרית הימים נראה אם יתממש ומתי???????????????????
  • 1.
    רק בודדים יתעשרו 10/01/2012 13:43
    הגב לתגובה זו
    עדיין זיהום אויר נוראי מרידינג. את רידינג צריך לפנות. קודם. בעלי קרקע בגוש הגדול גם לא משלמים מיסים קיבלו פטור מהמדינה. גם מקבלים אחוזי בניה גבוהים לפי איך שהם מצליחים להשפיע בעיריית תל אביב וגם ניוד זכיות בשדה דב. כולה קנו בגרושים מגרש לפני 50 שנה רווחים של מליון דולר על 300 מר שקנו. וזה לא יעזור לאף אחד חוץ מהם
  • יוסי ארן 11/01/2012 11:59
    הגב לתגובה זו
    מה נראה לך? שבמדינת ת" א יסכימו לתחנה פחמית? מה זה פריפריה?
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.