מודרנה
צילום: אתר החברה

האם מודרנה היא חברה טובה עם מניה יקרה?

מניית החברה שהצליחה לפתח חיסון לקורונה, זינקה פי 5 מתחילת השנה לשווי של כ-40 מיליארד דולר; האם זה לא מוגזם?
אור צרפתי | (3)

חברת מודרנה MODERNA (סימול:MRNA) דיווחה כי תוצאות מקדמיות בניסוי שלב 3 לחיסון שהחברה מפתחת לקורונה, הראו אפקטיביות של יותר מ-94% במניעת הידבקות בנגיף, במסגרת מה שמנכ"ל החברה, סטפן באנסל (Stephane Bancel) הגדיר כשינוי של כללי המשחק - "game-changer" (לכתבה המלאה)

בתגובה להודעה, מניית החברה זינקה ב-9.7% והיא נושקת ל-100 דולר. המחיר הזה מבטא שווי של כ-40 מיליארד דולר (בהינתן האופציות למניות). העלייה אתמול היא התגובה המידית לתוצאות החיסון, אבל החיסון כבר הזניק את מניית החברה פי 5 מתחילת השנה, והשאלה אם יש עוד מקום לעליות? 

למעשה, המניה קרובה מאוד למחיר היעד הממוצע שקבעו האנליסטים - 100 דולר למניה, כשקצה התחזיות העליון עומד על 136 דולר והקצה התחתון עומד על 88 דולר. מתוך 11 האנליסטים שסוקרים את מודרנה, 9 סיפקו המלצת קנייה. אך הם עשו את זה במחירי מניה נמוכים יותר ועם יעד ל-100 דולר. בתוך מחיר היעד הזה, כבר גלומות התחזיות הוורודות של אישור החיסון. בתוך היעד הזה יש גם הייפ גדול, כי מה לעשות - אנחנו בעיצומה של מגפה ומודרנה הולכת "להציל את העולם" ובמצב כזה - יש הסתערות על המניה.

זה בא לידי ביטוי בקשר שנראה יחסית חלש בין השווי ובין הרווחים הצפויים. מודרנה על פי הערכת האנליסטים תרוויח בשנה הבאה 3.5 דולר למניה (רווח שמבטא מכפיל רווח של כ-28) כשההכנסות יסתכמו ב-5.3 מיליארד דולר. אלו תוצאות מדהימות, אבל האם הן יחזיקו מעמד - אנחנו יודעים על שורה של מתחרות שמפתחות חיסון לקורונה (פייזר וביונטק היו הראשונות). אנחנו יודעים שהחיסון לקורונה יאומץ בחשדנות והססנות. אנחנו גם יודעים שהחברות הראשונות יכולות להגדיר מחירים גבוהים, אבל בהמשך ממש לא בטוח. אנחנו גם יודעים שיש מצב שיצטרכו לפתח חיסונים חדשים ועמידים יותר אם יהיו מוטציות לנגיף. כלומר, יש סיכונים גדולים. מנגד, אנחנו גם יודעים שמודרנה היא מהמובילות בתחום החיסונים בעולם, אז מגפות וצרות אחרות, הן הביזנס שלה, ונראה שזה לא הולך להסתיים מהר.     

מה חושבים במורגן סטנלי

מורגן סטנלי סיפקו מחיר יעד בסיסי של 100 דולר, כאשר בתרחיש אופטימלי ביותר המניה צפויה להגיע אף ל-335 דולר, ומנגד, בתרחיש הגרוע ביותר תתרסק אל אזור ה-17 דולר למניה. כיום, לבית ההשקעות יש דירוג לחברה של ״תשואת יתר״ במדד חברות הביוטכנולוגיה. 

"בסך הכל, אנו מאמינים כי נתונים אלו חזקים ותומכים ב-mRNA-1273 כחיסון הטוב ביותר ל- COVID-19. אנו מצפים לפרסום פרטים נוספים עם סיום המחקר, כולל כל הנקודות המשניות , כגון השפעת החיסון על חולים אסימפטומטיים.״ אמר מתיו הריסון, אנליסט במורגן סטנלי.

גולדמן זאקס (סימול:GS) קבע מחיר יעד של 105 דולר למניות מודרנה והעניק למניה ביולי דירוג "קנייה". פייפר סנדלר (סימול:PIPR) העלה את יעד המחיר שלהם על מניות מודרנה ל -136 דולר מ -134 דולר. באופנהיימר חזרו על דירוג "קנייה" והעניקו מחיר יעד של 108 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

"אנחנו חיוביים לגבי הנתונים המוקדמים ומצפים להמשך התקדמות. אנו רואים בחיסונים לצד מחלות נדירות, כמחוללי הערך העיקריים של מודרנה״ הוסיף הריסון. בתי ההשקעות רואים בהמשך נתונים קליניים חיוביים לצד עמידה בלוחות זמנים כזרזי צמיחה מהותיים,. בנוסף, מעריכי השווי רואים בהצלחת ניסוי ה-CMV כגורם משפיע לא פחות חשוב. CMV הוא נגיף זיהומי נפוץ, והגורם המוביל למומים בילדים. 

מנגד, פגיעה ביעילות או בבטיחות החיסון יגרמו למשקיעים לזרוק במהירות את ״הסחורה״. גורמים נוספים שעלולים לפגוע במחיר היעד הם עיכובים בפרסום הנתונים הקליניים, קשיי ייצור ובמידה ונתוני המחקר של המתחרים יהיו חזקים מן הצפוי. בסוף, יש לזכור שמדובר בחברה הפסדית, אשר נמצאת בשלב המחקר והפיתוח לחמישה מוצרים שונים, שבהם היא תלויה בהמשך חייה הציבוריים. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לא שווה סנט מעל 7 דולר (ל"ת)
    שמאי ומעריך נכסים 17/11/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תמים 17/11/2020 13:07
    הגב לתגובה זו
    מודרנה חברה קטנה אך איכותית יותר מפרייזר
  • 1.
    נא להתעדכן בזמן- פייפר יעד 166 אופנהיימר כבר ביעד 157 (ל"ת)
    17/11/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.