רונן קרסו
צילום: יוראי ליברמן

תעשיית התיירות לא תצא מהמשבר בקרוב - אז למה הממשלה נותנת לה לקרוס?

במשך חודשיים מנהלים משרדי הממשלה דיונים עם אל על, ישראייר, התאחדות המלונות, סוכני הנסיעות ואתרי התיירות. בפועל - דבר לא קרה; זו עלולה להיות בכייה לדורות
רונן קרסו | (8)
נושאים בכתבה תיירות

אולי זה מזג האוויר האביבי הניבט מהחלון, אולי זהו גרף הנפגעים מהווירוס שמתחיל 'להשתטח', אולי הקלת מגבלות הסגר. אבל אני מתחיל לחוש את הרוח האופטימית הגוברת בימים אלו. כמו בסרט פוסט אפוקליפטי, ניצולי האסון מביטים קדימה, ורואים את האור בקצה המנהרה.

אבל מה יהיה ברגע שבו נצא אל האור? מי ייצא קודם, מי ייצא אחריו, ומה יהיה הנוף שיהיה לנגד עינינו ביום שבו נחזור, פחות או יותר, לחיי שיגרה? לצערי, אני רחוק מלהיות אופטימי.

הענף שבו אני פעיל מזה שנים רבות, ענף התיירות, היה ראשון הנפגעים מן הצונאמי שהביא עימו הווירוס שהגיע מסין. ראינו בעיניים כלות איך הטיסות מתבטלות בזו אחר זו, בתי המלון נסגרים, הגבולות נאטמים ונמל התעופה המרהיב שלנו, שהיה הומה אדם בכל ימות השנה, הופך ל'פיל לבן' שומם ונטוש. ההזמנות ירדו בהיקפים של 95% ונאלצנו, בכאב רב, להוציא לחל"ת, או לפטר, כמעט את כל העובדים בענף.

 

אצלנו איש אינו מאמין שנצא מן המשבר תוך ימים או שבועות. גם חודשים הם עניין לאופטימיים. ברור לי שבנסיבות הקיימות, וכל עוד לא יפותחו חיסון או תרופה לנגיף, כשם שהיינו הראשונים להיפגע מן המשבר, כך נהיה האחרונים לצאת ממנו. השיקום יבוא בהדרגה, וייקח זמן רב.

בארה"ב הוזרמו 2 טריליון דולר לשוק מתוכם 25 מיליארד דולר כמענק לחברות התעופה, על מנת לשמור את התעשייה עם הראש מעל המים. ממשלת גרמניה הכריזה על תוכנית סיוע של 750 מיליארד אירו.

כך עשו גם מרבית מדינות אירופה. הממשלות הללו מבינות כי אם יקרסו החברות בענף, ישתלטו על התחום גורמים אחרים, ובעיקר - חברות ענק מחו"ל, התחרות תיעלם, והמחירים ימריאו לשחקים. ענף תיירות ללא תחרות יהיה בשורה רעה מאד לאזרחי מדינת ישראל שהיא אי מבודד בתוך מרחב לא סימפטי, ושעבור תושביה הנסיעות לחו"ל במחירים עממיים היו כאוויר לנשימה.

 

בכל יום שעובר, עוד ועוד חברות קורסות, והופכות את מלאכת השיקום העתידית לקשה יותר. בטווח הארוך – המשמעות תהיה אובדן מקומות עבודה, איבוד מקורות הכנסה ממיסים למדינה, הכנסת עשרות אלפי עובדים לאבטלה ממושכת, ושוק שיהיה תלוי בחברות תיירות ותעופה זרות. זו עלולה להיות בכיה לדורות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אני מאמין גדול בעתידו של ענף התיירות. אני מאמין כי תוך שנה-שנתיים נשוב לראות את המוני בית ישראל יוצאים לנפוש, בארץ ובחו"ל, גודשים את בתי המלון, ונהנים שוב מיעדי התיירות שמעבר לים. אני משוכנע כי גם התיירים ישובו לישראל, ועוד נראה מיליוני תיירים פוקדים מדי שנה את האתרים הנפלאים שיש לנו כאן בארץ הקודש.

אבל, כדי שנגיע ליעד הזה כשאנו ניצבים על רגלינו-אנו, נדרשת הנהגה כלכלית שתדע להוביל אותנו כך שנצלח את התקופה הקשה. אנו שומעים את הקולות בדבר 'אסטרטגיית היציאה', ולמען האמת – אני לא רואה בהנהגה הישראלית שום התייחסות רצינית, שבאמת מבינה את עומק המשבר. במשך חודשיים מנהלים משרדי הממשלה דיונים עם אל על, ישראייר, התאחדות המלונות, סוכני הנסיעות ואתרי התיירות.

בפועל - דבר לא קרה.

מדינת ישראל, משרדי התיירות, האוצר והתחבורה חייבים להפסיק לגרור רגליים. יש לסייע לחברות התעופה, התיירות ובתי המלון באמצעות מענקים והלוואות לטווח ארוך, כפי שנעשה במרבית מדינות העולם. כך ניתן יהיה להגיע ל'יום שאחרי' כשתעשיית התיירות לא רק תתקיים, אלא גם תתרום תרומה משמעותית לתנופה הכלכלית של המדינה ולרווחת אזרחיה.

הכותב הינו רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הולידייס וסגן יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אלון 27/04/2020 01:35
    הגב לתגובה זו
    ישראל היא יבואנית שירותי תיירות נטו (מעט תיירים והמון ישראלים שנוסעים לחו"ל). בשבוע הבא נפתחים הצימרים, ואחריהם בתי המלון. אין השנה לימודים אםקטיביים, אז זה אומר עונת חופשות ארוכה מהרגיל (אין משמעות אם תצא לחופש ביוני או באוגוסט). ואין נסיעות לחו"ל... מה שאומר שתיירות הפנים הולכת לחגוג (ישרוטל, דן, פתאל) וכך בכל אירופה. תחרות נמוכה יותר, ולכן ריווחיות גבוהה יותר. לגבי סוכני הנסיעות, זאת גם ככה תעשייה מתה. חבל, אבל זה לא משהו שאנחנו לא יודעים כבר עשור.
  • 6.
    זיו 23/04/2020 14:57
    הגב לתגובה זו
    לאיש לא איכפת ממכם. הממשלה עצמה היא לא מסוגלת להתנהל תראה מי שר הבריאות, לא בגלל שהוא חרדי אבל בגלל שאין לו שום מושג בבריאות עבר על הכללים חלה הכניס את מנכל המשרד לבידוד..
  • 5.
    אנונימי 23/04/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    לדעתי עדיף שיסגרו. לא צריכים שרך עודף. מי שלא עומד בתנאי השוק דינו להיסגר. ובעיקר סוכני נסיעות לתיירות מחול לישראל. בחול ישנם חולים רבים. אין לנו צורך לשלם לחברות התיירות שייבאו חולים מחול ושוב להיכנס לסגר טוטאלי. עדיף שלא ישוקמו .ובטח לא על חשבון משלם המיסים.
  • 4.
    מדהים 23/04/2020 14:13
    הגב לתגובה זו
    מממנים אתכם כשהכל רגיל ואתם גוזרים רווחי ענק כל הזמן עכשיו כשקשה רוצים שניתן לכם כסף
  • 3.
    גיל 23/04/2020 14:09
    הגב לתגובה זו
    משום מה תיירות מתפש כלוקסוס.ייקח זמן עד שיגיעו לענף
  • 2.
    משקיע 23/04/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
    מי שלא גמיש וזז מהר לא ישרוד. כל מי שעוסק בתיירות תרבות ועסק של התקהלות חייב לסגור לחפש עבודה אחרת ולפתוח שיהיה אפשר להתקהל שוב. זה יכול לקחת שנים
  • ט 23/04/2020 19:50
    הגב לתגובה זו
    כן אתה צודק אנשים ישארו רק בבית לא ינפשו לא ילכו לראות הופעות לא יהנו מכלום רק אוכל ושירותים לך תשקיע בנייר טאולט
  • 1.
    ניר 23/04/2020 13:12
    הגב לתגובה זו
    הכתבה חשובה, ברור שיש כאן חיי אנשים, עסק שבנו בשתי ידיים, כסף ואולי גם גאווה, אבל בוא נסתכל כלכלית, ככל שהמשבר הזה יעמיק, ויתארך, יותר ויותר אנשים יראו את התחתית, עסקים יסגרו, יותר מובטלים וחדלי פירעון פרטי ועסקי. אם המדינה תתחיל לחלץ חברות, מי יקבע מי כן ומי לא? אם עלאל תקבל סיוע, למה לא ישראייר וארקיע, אם פתאל לקבל סיוע, למה לא צימרים בצפון? איפה זה יעצר? אי אפשר לתת כסף יש מאין לכולם וללא הגבלה. בסופו של דבר משהו יקרוס, או העסקים או המדינה (וזה קורה גלובאלית). נכון שהתגובה בישראל איטית ולוקה בחסר משמעותית בעולם. אבל בישראל כמו בישראל, נקרא עוד בעתיד איך פישלו גם בזה
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.