שווה את הסיכון? המניה שממציאה את עצמה מחדש
קוקה קולה (KO) עוברת טרנספורמציה ענקית שחשוב לתת עליה את הדעת. יצרנית המשקאות הגדולה בעולם מוצאת את עצמה בצומת דרכים בגלל הדור המודע לבריאות, שתר אחרי חלופות בריאות יותר ממשקאות מוגזים.
אין ספק שלקוקה קולה יש תוכנית לטפל במצב, אבל האם המאמצים האלה דווקא מאטים את השינוי? האם היא הצליחה לקזז באופן סדיר את הירידה בעסקי הסודה שלה, או שהדרך למטרה שלה ארוכה יותר ממה שהמשקיעים רוצים לחשוב? ומה עושה קוקה קולה במיוחד כדי לעשות תפנית מלאה ממצבה הנוכחי?
כיצרנית המשקאות המובילה, קוקה קולה צריכה להמציא מחדש את עצמה במהירות או להסתכן בלאבד את התואר "חברת המשקאות הגדולה ביותר" שלה. למרבה המזל, קוקה קולה דוחפת את עצמה חזק בכיוון הנכון, וזה אירוני כי קוקה קולה בוחרת בדרך אגרסיבית ליצירת עתיד שבו היא מוכרת את המשקה קוקה קולה כמה שפחות ועל כך אסביר בהמשך.
בארבע השנים האחרונות, ההכנסות של קוקה קולה ירדו. גם ברבעון השני דיווחה החברה על ירידה חדה של 16% בהכנסות. אבל אם תסתכלו מקרוב, תוכלו להבין כי הירידה בהכנסות היו בעיקר בגלל ההחלטה של קוקה קולה לחדש את זיכיון הבקבוק שלה, וגם אל לשכוח את הדולר החזק (שהספיק להיחלש לאחרונה).
- מערכת הגרפים והסריקות המובילה בישראל עכשיו בזמן אמת
- האם אנו נמצאים לפני ירידה במדד ת"א 125?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קוקה קולה ללא ספק מעדיפה לחתוך את הסיכון על ידי יציאה מייצור הבקבוקים כפי שהיא לא רוצה להילחם באש בשני הקצוות.
מתוך הדוח השנתי של החברה
קוקה קולה צריכה להתרכז בבניית תיק מוצרים שיכולים לענות על הצרכים של הדור הנוכחי. ההחלטה לחדש את זיכיון פעולות ייצור הבקבוקים תקטין את הסיכון ותאפשר לחברה ייצור בעלויות נמוכות יותר לאורך זמן ולהתרכז בעבודה ללא החשש להתמקד בעוד תחום תחרותי. אם זו המטרה, אז קוקה קולה כבר טועמת הצלחה, אם כי קצת איטית לטעמי. אסביר.
פתרון בעיית המשקאות המוגזים
קוקה קולה אינה החברה היחידה המושפעת מירידה במכירות המשקאות המוגזים. היריב הגדול ביותר של קוקה קולה, PepsiCo, עומד בפני בעיה דומה. "כמות המשקאות הקלים המוגזים ירדה ב-0.8% ב-2016, ירידה שחדה פחות מאשר ירידה של 1.2% ב-2011 וירידה של 0.9% ב-2014, על פי דו"ח חדש על מגזר המשקאות מטעם חברת Digest הירידות החדות ביותר הן בדיאט פפסי (ירידה של 9.2%) ודיאט קוקה-קולה (ירידה של 4.3%), כאשר הן הפסידו את נתח השוק שלהן בשנה שעברה, למרות שכל אחת מהן עדיין מדורגת בין עשר המשקאות הקלים הפופולריים ביותר שנמכרו בארה"ב".
אוכלוסיית הצרכנים לא בהכרח רואה גרסאות של המשקאות הפופולריים ביותר בעולם כמו קולה זירו כחלופות בריאות. עקב עובדה זו קוקה קולה החליטה להוציא גרסה שנקראת קולה זירו סוכר. הגרסה הזו קיבלה עדכון גם בעיצוב וגם במתכון וניתן היה לראות כי השינוי הצליח מחוץ לארה"ב הרבה יותר מאשר בארה"ב.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
הבעיה האמתית היא כי קוקה קולה נלחמת בירידה של מכירות המשקאות המוגזים הכוללת על ידי המצאה מחדש בכל פעם. דיאט קולה הוביל לקולה זירו, אשר עכשיו עובר שינוי לקוקה קולה זירו סוכר. מצד אחד, זה עוזר לה לקזז את הירידה, אבל זה גם מאט את ההתאוששות הכוללת של החברה בחזית המשקאות.
תחום ההתמקדות האמיתי צריך להיות במקום אחר, שבו יש כבר סימני חיים. באופן אירוני, הניצוץ החדש בתיק המשקאות של קוקה-קולה הוא "משקאות קלים", או אם נדייק קו המשקאות הלא מוגזים.
במהלך הרבעון השני, הנפח האורגני גדל ב-3%. אתם עלולים להיות מופתעים לדעת כי בחמש השנים האחרונות, למרות האטה במכירות המשקאות המוגזים, קוקה קולה הצליחה להגדיל את נפח אריזות השישיות והרביעיות של משקאות שאינם מוגזים כפי שמתואר בשקף שצירפתי (unit case). הצמיחה היא איטית על ידי סטנדרטים של קוקה קולה, אבל היא עדיין מצליחה לשמור על צמיחה למרות תנאי השוק הקשים.
אם מסתכלים על אחוז המשקאות המוגזים מסך המכירות הכולל של אריזות השישיות והרביעיות - רואים בשקף שהצגתי כי הוא ממשיך לנוע נמוך יותר. אם 78% מכלל נפח האריזות היה בשנת 2008, משקאות מוגזים עכשיו מהווים רק 72%. באופן ספציפי, מכירות המשקאות המוגזים כבר יורדות בהתמדה במהלך השנים האחרונות בארצות הברית, עד כדי שפל של 30 שנה בשנת 2016.
משמעות הדבר היא כי הצמיחה במשקאות העדינים (הלא מוגזים) מתחילה לכסות את הירידה במכירות מוגזים, ובכך מצליחות לדחוף את נפח האריזות לשטח חיובי. "בשנת 2016, החברה הציגה יותר מ-500 מוצרים חדשים ברחבי העולם להציע לאנשים יותר אפשרויות מאשר אי פעם בעבר. זה כמעט שני מוצרים השיקה ביום!" הודיעה קוקה קולה לעיתונות.
מדובר בנקודה משמעותית המספקת אינדיקציה ברורה מאחר ובקוקה קולה יש מחשבות על איך משנים את הגרף ומחפשים בנרות מקור לצמיחה אגרסיבית יותר - אבל אי אפשר לשכוח כי 72% מסך המכירות הנוכחיים מגיע מתחום המשקאות המוגזים, אשר ירדו רק 6% בשמונה השנים בין 2008 ל-2016. זה רק אומר שצמיחה עבור תחום המשקאות הלא מוגזים הולכת להיות איטית עד כאב, אבל זה יהיה כדי לשמור על מספר הצמיחה של קוקה קולה מעל רמת האפס.
קוקה קולה אינה בורחת מבעיית הסודה שלה, אך מאמציה עם משקאות מוגזים הולכים להאט את הצלחתה בחזית המשקאות הלא מוגזים. הירידה בהכנסות קשורה יותר להחלטה להתרחק מפעולות הבקבוק, וגם כוחו של הדולר לא עוזר. נפח מכירות האריזות גדל, אם כי לאט, אבל זה הולך וגדל על כוח של משקאות לא מוגזים ולאו דווקא במשקאות המוגזים בה קוקה קולה עדיין השולטת.
השקת שני מוצרים ביום נראה נהדר על הנייר, אבל עלייה של 3% בנפח אורגני של האריזות הוא רווח אמיתי מאוד. כאן קוקה קולה צריכה להגדיל את המיקוד שלה לדעתי מה שלוקח את ההנהלה הנוכחית של החברה להיתלות על עץ בו מצד אחד מצופה ממנה לשמור על נתח שוק המשקאות המוגזים אך מחד לזנוח פעילות שעד כה נותנת לה סיבות לאופטימיות וזאת דרך המשקאות הלא מוגזים.
את מסקנותיי לגבי אחזקה במניה אחלק לשניים. במידה ואתם מחזיקים בה מימים ימימה הייתי ממשיך לסווג את ההשקעה כהשקעת דיבידנד טהורה בו החברה על אף הפחדים לאיבוד נתח שוק תשמור על הכוח שלה בזירת המשקאות הכוללת וכי דיבידנד של 3.2% בשנה הוא לא עניין של מה בכך.
במידה ואתם מעוניינים להיכנס כעת למניה לצורך השקעה ארוכה הייתי ממליץ לכם לחפש אחזקות אחרות כדוגמת UPS משבוע שעבר. החברה מחד עדיין שומרת על נתח שוק אבל הסיכוי לתשואה הונית הולך וקטן וכי במקרה הכי טוב המניה תלך הצידה בטווח שבין 40 ל-47 דולר. במידה ואכן המניה תרד חזרה לטווח של 40 דולר ייתכן ואז יהיה אפשר לחשוב על הכנסת המניה לתיק הדיבידנדים.
הטבלה המצורפת סוקרת את האנליסטים ואת תחזית הרווח שלכם. ניתן לראות כי 21 אנליסטים שסוקרים את קוקה קולה לא רואים יותר מדי מקום לצמיחה ביחס לשנה שעברה.
מתוך YAHOO
כל זאת לא מוריד מהעובדה כי המניה נסחרת בתוך תעלה ארוכה של טרנד חיובי שרק ממחיש את כוחה בעולם ההשקעות שלמרות ירידה מתמדת בתחום הכי משמעותי שלה היא עדיין מצליחה לגשר על הירידות עם שמירה על הדיבידנד הכה מפורסם שלה שהכניס אותה לרשימת הדיבידנד aristocrats עליה ארחיב בשבוע הבא.
מתוך בורסה גרף
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 6.אנונימי 13/09/2017 10:42הגב לתגובה זווזה בלשון המעטה. מזכירה לי את IBM ועוד כמה ממותגי העבר.
- 5.עברית שפה קשה.. 07/09/2017 09:35הגב לתגובה זוהתכנים של הכתבה מעניינים, אבל מרוב שגיאות פשוט אי אשר לקרוא אותה. נראה כמו תרגום סימולטני מאנגלית שאיש לא טרח לעבד לעברית.
- 4.מוטי 07/09/2017 08:31הגב לתגובה זותמשיך כך .הרבה בריאות..
- 3.תודה לשניכם (ל"ת)מוטי כהן 06/09/2017 16:15הגב לתגובה זו
- 2.עמית 06/09/2017 14:10הגב לתגובה זותודה.
- 1.גדעון 06/09/2017 12:04הגב לתגובה זונהנה לקרוא אותך ואת שלמה גרינברג . ממש משלימים אחד את השני בכתיבה , אשמח אם תתייחס לחברות התעופה באחד מהמאמרים הבאים שלך

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה
כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש
הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל.
הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).
מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים.
האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות.
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
- ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.