במקום להוריד מיסים, הנה 4 אפשרויות טובות
עצוב היה לקרוא את דו"ח בנק ישראל האחרון המזהיר את הממשלה מפני שימוש במיליארדים העודפים בתקציב לצורך הורדת מיסים. לפי בנק ישראל, הורדת המיסים תביא לא רק לקריסה אפשרית של שוק הדיור, אלא גם לפגיעה ממשית בכלכלת ישראל, במערכת הבנקאית ובשוק ההון.
לדאבוני אין זו הפעם הראשונה שממשלות בישראל נוקטות בקו פופוליסטי על מנת לסבר את רצון הקהל הרחב. חלוקת "מתנות" בדמות הטבות מס מהתקציב היתה מאז ומתמיד נוסחה שחצתה מפלגות ואישים פוליטיים, משמאל ומימין כאחד.
אולם כיום, יותר מתמיד, ודווקא משום שכלכלת ישראל מצויה במצב סביר יחסית למרבית כלכלות העולם, יש מקום להשקיע את המיליארדים העודפים הללו במנועי צמיחה אמיתיים שיעודדו את הכלכלה הישראלית, ובתוך זה יאוששו את שוק הדיור המקרטע.
כיום, למשל, נערי האוצר מתבשמים בתכניות דוגמת מחיר למשתכן והסכמי גג. זה שמחיר למשתכן לא נוחל הצלחה, יודע כבר כל אחד. ולגבי הסכמי הגג, ספק רב אם ההשקעה האדירה אכן תביא מאות אלפי ישראלים לפריפריה, היכן שאין עבודה ואין תשתיות מספקות של מוסדות ציבור.
- ניו מד עולה ב-3% בעקבות הראיון בביזפורטל; השוק מחק את הירידות
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקום זאת הייתי מציע לממשלה ללכת על 4 זרועות השקעה מרכזיות:
1. השקעה בתשתיות תחבורה, כולל רכבות מהירות לכל מקום. נכון שבשנים האחרונות שר התחבורה דוחף פרויקטים רבים, אולם אין בכך די. חסרה , למשל, תשתית רכבות בצירי רוחב שיגיעו לכל עיר קטנה ולכל אזור התיישבותי בפריפריה ויקשרו אותם בנוחות ובמהירות עם המטרופולין. כנ"ל לגבי מערכות היסעים המוניות המודרניות, כפי שמקובל בעולם המערבי המפותח.
2. השקעה במרכזי תעסוקה גדולים בפריפריה, זאת תוך דגש על הייטק ותעשיות עתירות טכנולוגיה. אין ספק שנקודת התורפה כיום של הסכמי הגג, הינה היעדר מקומות עבודה איכותיים וזמינים. עובדה זו תגרום למאות אלפי ישראלים להתלבט אם בכלל ברצונם לעקור לפריפריה, ואלה שכן יעקרו, יצטרכו ברוב המקרים לבלות שעות ארוכות בכבישים, מה שיגרום כמובן להוצאה אדירה למשק הישראלי.
3. השקעה בתכנית התחדשות עירונית ארצית מקיפה, הן באזור הביקוש במרכז והן בערי הפריפריה. מבדיקה שערך משרדי קיים פוטנציאל לכ-800-900 אלף דירות כאלו. מדובר לא רק בעתודת דירות אסטרטגית משמעותית. מדובר גם בעלויות נמוכות לאין שיעור, לעומת עלויות הסכמי הגג המחייבים פיתוח תשתיות שאינן קיימות ומוסדות ציבור שחסרים.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
4. קידום, בתיאום עם העיריות והרשויות המקומיות במרכז הארץ, של תבע"ות גדולות למגורים. כיום, אזכיר, אין לעיריות תמריצים מספקים לכך ובמקום זאת הן מעדיפות לקדם נדל"ן עיסקי, משרדים ומסחר, כל זאת משום שהן מקבלות ארנונות הגבוהות, זאת לעומת תגבולים נמוכים בהרבה על בנייה למגורים. משום כך, ובמיוחד באיזור המרכז, תוכניות ענק רבות למגורים תקועות, או שלחלופין אורכות שנים רבות.
לפרוטוקול: בשונה מהפחתת מיסים, שזה כמובן צעד מיידי ופופולרי, מדובר בהצעות לטווח הבינוני והארוך. הציבור הרחב אולי לא יכיר בתועלת שלהן בטווח הקרוב. אבל, וזה אבל גדול, זהו בדיוק ההבדל הקטן בין מדיניות פופוליסטית קצרת טווח לבין אסטרטגיה כלכלית לאומית וחפה מכל שיקול מפלגתי או פוליטי כזה או אחר. אני מצפה שדווקא ראש הממשלה, כמי שהצליח מאוד בעשור הקודם להוציא את כלכלת ישראל מן המיצר, יתערב כ"מבוגר האחראי" ויראה לנערי האוצר את הדרך הנכונה לניווט כלכלת ישראל אלי חוף מבטחים.
- 2.עצה בשבילך 30/03/2017 21:21הגב לתגובה זולחכם יחשב
- 1.גיא 30/03/2017 16:39הגב לתגובה זובכיס של השמאים

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.