מדוע למנות למשרד האנרגיה מנכ"ל עם כוכבית?

גיא בן סימון | (1)
נושאים בכתבה דלק קבוצה

כלכלה מבוססת על אמון. אם אין אמון - אין כלכלה. או יותר נכון, יש כלכלה אבל לתת בה אמון זה משול לאמונה עיוורת בנתוני הצמיחה של סין, הכל בערבון מוגבל. מה שמאפשר קיום של כלכלה בריאה זו מערכת חוקים סדורה שלפיה אפשר לפעול ולהשיג מטרות משותפות, אך נראה כי הממשלה הנוכחית שוברת כל שיא אפשרי בכל הנוגע לבחינת גבולות של חברה מתוקנת, וגוררת יחס 'בערבון מוגבל'.

בסביבה פוליטית מהסוג הסחטני די מובן שלציבור קשה להאמין לטהרת הכוונות של מקבלי ההחלטות. זה התחיל הסופ"ש עם חוק חופש הביטוי שאיפשר לנתניהו להצטייר כלוחם חופש על חשבון אקוניס, בכך שהתנגד לחוק, עובר דרך רצונו של שר הכלכלה אריה דרעי לסגור את הכלכלה הישראלית בשבת (משחקי הליגה לכדורגל, או תצוגת חברות ישראליות בהולנד), ונמשך עם המינוי של שאול מרידור למנכ"ל משרד האנרגיה.

בעולם בו שר האוצר שלך מנוע מלהתעסק בנושא הגז על רקע ניגודי עניינים, מה זה כבר למנות מנכ"ל משרד אנרגיה עם ניחוח לא שונה בהרבה? הרי גם ככה הכלבים ינבחו והשיירה תעבור לכיבוי השריפה הבאה, ובעוד מספר חודשים כשמנכ"ל משרד האנרגיה החדש, מרידור, יצטרך לקבל החלטה שנוגעת במקרה ליצחק תשובה, הוא יצטרך שלא לחשוב על אחיו שעובד עבור משרד עורכי דין אגמון ושות' המלווה את שותפויות הגז נובל אנרג'י וקבוצת דלק.

אז אומרים שמרידור חתם על הסכם ניגוד עניינים כדי שהמקרה הנ"ל לא יקרה, אך נותר לשאול מדוע ההליך הזה לא שקוף והאם נגמרו האנשים המוכשרים במשק בכדי שניאלץ למנות למשרד האנרגיה מנכ"ל חמוש בניגוד עניינים כמו חגורת נפץ רגיזה במרכז שולחן דיוני מתווה הגז? לגבי השאלה השנייה, סביר שלא. יש מספיק אנשים מוכשרים לתפקיד. אז נותרת השאלה האם המינוי יפגע באמון של הציבור שגם כך מתערער נוכח ספינים וחוסר היכולת של מקבלי ההחלטות לקחת אחריות. 

אם כבר על אחריות עסקינן, כאשר שר האוצר ושר הבינוי מתחמקים מההצבעה על מתווה הגז, הרבה יותר קל לקבל את ההתחמקות של דרעי מאחריות כאשר גילגלו לפתחו את הסמכות לעקיפת הממונה. אז ברגע שכבר אין ציפיות - הרבה יותר קל לספוג את האכזבות. אגב אכזבות, קשה שלא לשכוח את הממונה על ההגבלים עסקיים לשעבר, זו לפני גילה, הגברת רונית קן שמכהנת היום כדירקטוריות בחברות הדלק. כעת נותר לראות מי ימונה לתפקיד הממונה על ההגבלים הבא, ואז נשכח את עניין מנכ"ל האנרגיה הזה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    Hadshen 12/09/2015 21:17
    הגב לתגובה זו
    מינוי של מנכ"ל מנוטרל נח לכבוד השר הד"ר שטיניץ.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.