תורת האיתותים של שוק ההון מצריכה איזון בין הציבורי לעסקי

אלדד אברהם, מנכ"ל E.A Investment banking ומומחה ליעוץ וליווי עסקי לחברות ולמשקיעים בתחום המיזוגים והרכישות, על הצורך באיזון וכללים ברורים במעברים בין הציבורי לעסקי
אלדד אברהם | (6)

את החובה לאותת לפני כל סטייה מנתיב הנסיעה אנו מכירים היטב מלימודי התאוריה ובנהיגה המעשית והיומיומית שלנו. כל הרעיון באיתות הוא לסמן לסובבים אותנו שאנו מתכננים לבצע שינוי בנתיב שלנו ויש להיזהר. זה מסוג האיתותים שאנחנו עושים בגלוי - אנו רוצים שהנהגים מסביבנו יראו את האור המהבהב המודיע לכל על השינוי.

אני רוצה לספר לכם על איתות שקיים כל הזמן ללא הפסקה עם אור חלש שלא מפסיק להבהב, אבל כזה שאתם לא יכולים ולא צריכים להבחין בו. אני מדבר על איתותים דו צדדיים שעוברים בין המגזר הציבורי לעסקי ללא הפסקה.

המגזר העסקי אוהב לקלוט אל חיקו פקידים בכירים מהשירות הציבורי שהיו בעמדות בכירות ובעלות השפעה עסקית ורגולטורית. אותם בכירים, שרובם מאוד מוכשרים, משתלבים בתפקידים במגזר העסקי.

המגזר העסקי מאותת לרגולטור - הזהר! אתה עומד לסטות מן הדרך שתוציא אותך מהמסדרון שיוביל אותך לכסף הגדול. אני לא חושב חס ושלום שאותם פקידים בכירים או חברות במגזר העסקי הם מושחתים, אלא השיטה שמאפשרת מעבר חד, בוטה ומכוער היא המושחתת. כל נער באוצר - פקיד, רגולטור , וכל מי שיש לו כוח סמכות והשפעה על העולם העסקי, מסתכל כל היום היכן הצליח עמיתו למגזר הציבורי להשתלב ולהתחבר לכסף הגדול ואז הוא מבין את האיתות.

לא יכול להיות שיום אחד מישהו הוא המפקח על הבנקים ולמחרת מתפקד כיו"ר בנק או למשל אחראי על יוקר המחייה ולמחרת בכיר ברשת קמעונאית גדולה. אני לא רוצה לפרט את שמותיהם של כל הפקידים שעברו מהציבורי לפרטי - מדובר באנשים איכותיים ומקצועיים שמתחבאים מאחורי שיטה שמאותתת להם כל הזמן כי כדאי להיזהר מלסטות מהנתיב.

הבעיה העיקרית היא השיטה שמאפשרת לאותת כל הזמן, ולא האנשים. צריך לקבוע כללים ברורים לגבי תקופות צינון באופן כזה, שנצליח להחזיר את האמון ברגולטור - שכל החלטה שלו היא משמעותית עבור כל אזרח במדינה.

מצד שני, יש להיזהר מלייצר כללים נוקשים מדי, שימנעו מבחורינו המוכשרים לרצות להגיע למגזר הציבורי. יש למצוא את האיזון הנכון בין הרצון שהפקידות הבכירה במגזר הציבורי תהיה הטובה והמקצועית ביותר, בו בזמן שיהיו כללים ברורים שיאפשרו מעבר שקוף של פקידים לאותו מגזר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אני רואה חשיבות רבה שתהיה תנועה דו צדדית מהעסקי לציבורי. הרי מדובר בעולמות תוכן שיונקים זה מזה ומושפעים ותלויים אחד בשני. לסיום, תמשיכו לאותת.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חירטוט 16/12/2014 08:02
    הגב לתגובה זו
    כתב מלל רדוד, שלא חידש בשיט, ואפילו ברמה נמוכה. מה הערך במה שהיועץ הזה ניסה לחדש לנו? הכל ידוע וברור, לא מבין למה מעלים כתבות נחותות כאלו.
  • 3.
    חייבים צינון של שנה לפחות (ל"ת)
    יוסי 15/12/2014 21:22
    הגב לתגובה זו
  • סמי 16/12/2014 09:22
    הגב לתגובה זו
    מינימום. 3 שנים קבלת תפקיד מהציבורי לעסקי.
  • ובמה הם יעבדו בתקופת הצינון? בקיוסק? (ל"ת)
    צביקה 16/12/2014 13:30
  • 2.
    ועוד היית שמרן בניסוח ,, מסכימה ב100% (ל"ת)
    ליאת 15/12/2014 20:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איזה תמים עדין וילדותי אתה... (ל"ת)
    אחד 15/12/2014 16:12
    הגב לתגובה זו
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.