המחאה החברתית הביאה להבטחות סרק - והפערים בחברה רק מתעמקים

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, דן בפערים בחברה הישראלית בכלל ומשכורות העתק של הבכירי במשק - כיצד נוכל למנוע את הכשלון?
אורי גלאי | (2)

לפני שלוש שנים יצא הציבור הישראלי לרחובות בקריאה לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים וצדק חברתי. המחאה החברתית, שהחלה ממחירי הקוטג' הגבוהים, סחפה את ההמונים ונדמה היה שמשהו בתודעה של הציבור הישראלי משתנה. נראה היה שהאדישות הבלתי נסבלת של האזרח הישראלי הממוצע נסדקת עם ההבנה שלא הכל גזירה משמיים, ואפשר להוביל לשינוי.

מספר הבטחות הסרק של הדרגים הפוליטיים ושחיקת המחאה הספיקו כדי להחזיר את הציבור לביתו והמחאה דעכה באותה מהירות בה ניצתה. מחיר הקוטג' ירד במתינות לזמן קצר לפני ששב לעלות וכך גם מוצרים בסיסיים אחרים. גם מחירי הנדל"ן המשיכו להאמיר והותירו ציבור רחב ללא יכולת לרכוש דירה למגורים. וועדת טרכטנברג התמסמסה לה לאיטה והשפעתה על יוקר המחייה שולי וזניח.

למרות כשלון המחאה החברתית אחד הנושאים שעלו לסדר היום, וממשיך להעסיק את הציבור והפוליטיקאים בכנסת, הוא העמקת הפערים בחברה הישראלית ומשכורות העתק, שמושך רובד מצומצם של בכירים במשק ובתעשיה.

אולם, למרות המודעות הגוברת לנושא, הרעה החולה של משכורות עתק הולכת ומחריפה. לאחרונה עלה לכותרות אישור שכרו של אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס. דירקטוריון חברת הביטוח מבקש לאשר חבילת שכר של 41 מיליון שקלים במשך 4 שנים. גם מנכ"לי הבנקים זוכים לחבילת תגמול נדיבות של מיליונים בשנה.

בכל המקרים, אולי למעט מספר חריגים בודדים, מאושרים הסכמי השכר על ידי הדירקטוריון ואסיפת בעלי המניות. המוסדיים, שחלקם נמצא בניגוד עניינים מובנה בהצבעות, מצביעים בעד אישור חבילות שכר אלה בשם העמיתים בקרנות הפנסיה והגמל. פועלם של המוסדיים אילץ לאחרונה את הרגולטור להתערב ולקבוע מגבלות שכר, שמעבר להן לא תוכר ההוצאה למס הכנסה.

כמו כן, זימן הרגולטור דירקטורים בחברות לתשאול בנוגע לאופן וסיבות אישור חבילות השכר. מעניין לשמוע כיצד מצדיקים שכר של 41 מיליון שקלים למנכ"ל, מוכשר ככל שיהיה. המוסדיים שסולדים בדרך כלל מהתערבות הרגולטור בנושאים אלה, מאלצים לעתים בעצם התנהלותם את אותה התערבות.

אך כמו לכל דבר בחיים יש שני צדדים למטבע. מהצד השני יש גם סיבות שבעטיין מגיע למנהלים חבילות תגמול נדיבות, כאלה שיאפשרו להם להתמקד ביצירת ערך לבעלי המניות. המנהלים הבכירים בדרך כלל מביאים עמם ניסיון רב ויכולת אמיתית ליצור ערך לחברה ולבעליה. פיתוח תחומים חדשים, התייעלות, רווחיות וכו' מהווים סיבה ראויה לתגמול גבוה. בנוסף חוקי האכיפה המנהלית שקבעו קנסות עתק ואחריות אישית של מנכ"לים בחברות, ללא יכולת לבטח או לשפות את המנהלים, גם הם עילה לתגמול גבוה למנהלים כפיצוי על הסיכון האישי שלוקחים. הסיכון בו נמצאים המנהלים גבוה וחסר פרופרוציה לרוב להיקף ההכנסה של המנהל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הייתי שמח לראות שילוב של משכורות מכובדות ומתגמלות למנהלים, אך ברמות שאינן מנקרות עיניים ומנותקות מהביצועים והתרומה הישירה של המנהלים. הייתי מעוניין לראות יותר צניעות בדרישות השכר של המנהלים ויותר אחריות של הדירקטוריונים המאשרים את חבילות התגמול. הלוואי שהייתה יותר ציונות מצד בעלי החברות עם חלוקת שלל שוויונית יותר בקרב כלל עובדי החברה. בהסתכלות ארוכת טווח התרומה של התנהלות כזו על הכלכלה היא אדירה. ברור שהדרישות שלי מעט תמימות, ובעידן הקפיטליסטי בו אנו חיים קשה לראות את שינוי המגמה. אבל אולי, כל פעם בצעד קטן, נוכל לשנות את המגמה ולהפוך לחברה שוויונית יותר ולו במעט.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עובדים מייצרים ערך 16/06/2014 16:28
    הגב לתגובה זו
    כדאי ללמוד דקדוק לפני שכותבים לקהל הרחב... לא מכיר מנהלים שמייצרים ערך, בטח לא בשוק ההון. מכיר עובדים שמייצרים ערך על ידי עבודה קשה, לא ע"י משחקים באקסל ופאוור פוינט
  • 1.
    י 16/06/2014 16:25
    הגב לתגובה זו
    של צפון תל אביב מה הפלא שהניבה תוצאות כל כך עלובות. שבו לכם בשקט, ותמשיכו לעשוק את העם, אולי באיזה שהוא שלב ימאס לאלו שמרוויחים 1500 דולר בחודש ומשלמים שני דולר על קופסת גבינה ואז נראה את הבעירה האמיתית....
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.