חוזים עתידיים על ת"א באירופה: שינוי תפישה במסחר המקומי
טרוניות רבות נשמעו במהלך השנה האחרונה כלפי הנהלת הבורסה בת"א מצד גורמים שונים בעלי זיקה לשוק ההון. עיקרן מתייחס לנזילות ההולכת ומדלדלת בשוק המקומי, ולקושי של חלק מהשחקנים בשוק לפעול בניירות ערך מבלי להשפיע על מחירם בצורה ניכרת.
כאשר קיימות סוגיות טעונות שיפור הדורשות טיפול מצד בכירי הבורסה, יש מקום להעלותם בפומבי ולדרוש את תיקונן, אך ההגינות מחייבת גם להגיד מילה טובה על פתרונות מעשיים הננקטים על ידי גורמים אלה, גם אם אינם מושלמים.
במהלך חודש דצמבר פרסמה הבורסה הודעה בנוגע לחתימה על הסכם שיתוף פעולה עם בורסת Eurex מקבוצת דויטשה בורסה בפרנקפורט. Eurex הינה אחת מהבורסות המובילות בעולם במסחר בנגזרים עם מחזור מסחר שנתי של מעל מיליארד אופציות וחוזים עתידיים.
במסגרת שיתוף הפעולה, יחלו להסחר ב-Eurex חוזים עתידיים נקובים בדולר על מדד ת"א 25 במהלך המחצית הראשונה של 2014. מדובר בצעד אשר אם ישווק נכון למשקיעים זרים ומקומיים, יכול לטמון בחובו השלכות חיוביות על היקף המסחר בבורסה המקומית ושינוי תפישתם של הפעילים הזרים בשוק הישראלי.
בהיבט על זמינות המסחר למשקיעים, שעות הפעילות בחוזים הקיימים ב-Eurex הן מ-08:30 ועד 23:30 שעון ישראל. משמעות הדבר, כי תתאפשר חשיפה לשוק המניות הישראלי בימים ב'-ה' עבור משקיעים בארץ ובחו"ל במשך כ-15 שעות ביממה. תפתח האפשרות להגיב לאירועים והתרחשויות בארץ ובעולם הצפויים להשפיע על המדד בארץ גם בשעות בהן כבר לא מתקיים מסחר בתל אביב.
המסחר בחוזים יתפקד כמעין After market עבור הפעילים המקומיים, והם יוכלו לפעול גם בשעות הערב בהן מתקיים מסחר בארה"ב. אלה יוכלו להגיב לדוגמא להודעות הריבית של הבנק הפדרלי המתפרסמות אחת לכחודש בשעות הערב בהן השוק המקומי כבר אינו פתוח. כיום, הסוחרים נאלצים להמתין לבוקר שלמחרת הודעות שכאלה כדי לפעול בשוק.
כמו כן, המסחר בחוזים באירופה יכול לעורר את המסחר בחוזים עתידיים בבורסה בת"א ולמשוך שחקני ארביטראז' שינסו לנצל פערי מחירים שיפתחו בין החוזים בימים בהם יתקיים המסחר בחפיפה בשתי הבורסות. הנהלת הבורסה מנסה כבר שנים לקדם את המסחר בחוזים בבורסה המקומית ללא הצלחה. צעד שכזה, אם יצליח, יהווה את הפריצה הגדולה.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
ישנם משקיעים זרים הנרתעים כיום מלהשקיע בשוק המקומי, עקב הפרוצדורה הכרוכה בכך והחשש מנזילות נמוכה. משקיעים אלה ירגישו ככל הנראה בטחון רב יותר להיחשף לשוק המניות המקומי דרך החוזים הנסחרים באירופה.
העובדה כי החוזים יסחרו בדולרים יכולה לעורר גם את המסחר בחוזי שקל / דולר בבורסת CME בארה"ב. מסחר המתנהל כיום במחזורים נמוכים מאוד. גופים מתוחכמים המעוניינים להיחשף שקלית למדד ת"א 25 דרך החוזים באירופה ולנטרל את החשיפה לדולר, בשעות בהן המסחר במט"ח בארץ דליל יחסית, יוכלו לעשות זאת דרך החוזים ב-CME.
למרות נקודות האור הרבות הקיימות בהסכם עם Eurex, אין להתעלם מהמגרעות הקיימות בו. העובדה כי הבורסה מנסה לעודד מסחר עקיף בארץ דרך בורסה בחו"ל, כמוה כמיקור חוץ וניסיון להיעזר באחרים כדי לפתור בעיה מקומית. כמו גם, קיים החשש כי הגולם יקום על יוצרו והמסחר בחוזים באירופה יהיה כל כך מוצלח, שמשקיעים זרים, הפועלים כיום בשוק המקומי, יעדיפו להעביר חלק מפעילותם למסחר בחוזים ב-Eurex. כך בהפוך על הפוך, רצון לפתור את בעיית הנזילות עלול להביא דווקא להחרפתה.
על הנהלת הבורסה מוטלת עכשיו המשימה להקדיש מאמצים גדולים בשיווק המהלך כלפי פנים וחוץ כדי שלא יהיה מדובר בבלון ניסוי כושל. במקום שהשיווק ידגיש את היתרונות הגלומים בהשקעה בשוק הישראלי דרך הבורסה בישראל, הוא יצטרך להתמקד דווקא ביתרונות ההשקעה בשוק הישראלי דרך בורסה זרה.
בסופו של יום ייתכן כי המהלך ישרת יותר את המשקיעים המקומיים מאשר את המשקיעים הזרים. בעולם הגלובלי בו אנו חיים היום, תעשה טוב הבורסה אם תמקד את מאמציה בלמשוך משקיעים זרים לפעול ישירות בת"א - הרווח מכך יהיה של כולם.
- 1.חזי החוזה 13/06/2014 06:51הגב לתגובה זועל מדד שנסחר ביום ראשון, והחוזה העתידי מושבת באותו היום ? חלמאות.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.