ממלחמת יום כיפור ועד קרטל אופק - השינויים בשוק האנרגיה

יוסי ישראל, מנהל מחלקת המחקר בתכלית, מתייחס למתרחש בשוק האנרגיה בעולם - על נסיקתן של כלכלות המערב וירידתן של מדינות ערב
יוסי ישראל | (3)

הכלכלה העולמית נמצאת על סף מהפכת אנרגיה, מהפכה שצפויה להוביל מספר מדינות מפותחות ובראשן ארה"ב - מתלות גדולה בייבוא אנרגיה, לעצמאות אנרגטית ואפילו יצוא אנרגיה - מדובר בתהליך שצפוי להוביל לירידת מחירים משמעותית בשוק האנרגיה מחד, ולתרום לצמיחה הכלכלית של המדינות הרלוונטיות מאידך. ובהתאם, גם לצמיחה הגלובלית, לצד פגיעה משמעותית בעיקר במדינות ערב.

אומת ההיי טק הישראלית מונה כ-8 מיליון איש, ונהנית היום מתוצר של כמעט 250 מיליארד דולר. אם נשווה אותו למדינות ערב השכנות, הרי שהתוצר הישראלי גבוה יותר מזה של לוב, סוריה, לבנון וירדן יחד, המונות פי 5 תושבים מישראל (כ-40 מיליון איש), או לחילופין נמוך במעט מזה של מצרים, המונה לבדה 84 מיליון תושבים. עם זאת, מספר מדינות ערב נהנות מתוצר גבוה יותר ביחס לכמות התושבים, כמו למשל קטאר, איחוד האמירויות או סעודיה, שכידוע מתבססות על מכירת נפט ואף יצרו שושלת של שייחים שהתעשרו מכך. מה שצפוי לקרות בשנים הקרובות, עשוי, לדעתי, להיות משמעותי מאוד לכמה מדינות מפותחות, אך לא פחות למדינות ערב שיסבלו מירידה משמעותית בהכנסות.

בשנים האחרונות נמצאו ברחבי העולם דרכים חדשות להפקת דלקים ממקורות שאינם קונבנציונליים, כגון פצלי שמן ופצלי גז, חולות נפט, מתאן הידריט ואנרגיה מתחדשת. פצלי שמן הם סוג של נפט מוצק בצורת סלע השוכן במעמקי האדמה. פיתוח חדש מאפשר להפיק מאותם פצלים את השמן ולשאוב אותו מהאדמה. פצלי הגז הם הגז הטבעי אשר לכוד בתוך השכבות של פצלי השמן. לגבי חולות הנפט, בניגוד לנפט המוכר ששוכן במעמקי האדמה וצריך לשאוב אותו, הוא נמצא על פני האדמה ומעורבב עם חול ומים, אך רק שיטת השאיבה וההפקה שלו שונה. מתאן הידריט הוא גביש קרח שכלוא בתוכו מתאן, שהוא גז טבעי.

זה מספר שנים שתפוקת הפצלים עולה באופן עקבי. ההערכות הן, כי מפצלי השמן בארה"ב ניתן להפיק כמות נפט שתספיק לעולם כולו למשך עשור. הן מתעתדות שבתוך 5 שנים בלבד תהפוך ארה"ב מיבואנית הנפט הגדולה בעולם ליצואנית. כמו כן, גם סין נהנית מפצלים בהיקף גדול, אך סובלת ממספר בעיות בהפקת הדלקים. בשלב זה ההפקה מינורית, וקשה להעריך כמה זמן ייקח לפיתוח המחצבים.

בקנדה ישנם שלושה מרבצים של חולות נפט, המוערכים בכ-1.7 טריליון חביות, שהן שוות ערך לכל רזרבות הנפט המוכחות בעולם, אך מבחינה כלכלית משתלם להפיק רק כמות מוגבלת מהן. הערכות משנת 2007 דיברו על כ-10% מהכמות הקיימת, אך היום מדברות על כמות גדולה יותר. סביב איי יפן התגלו מרבצי ענק של מתאן, שעל פי הערכות ניתן להפיק מהם כמות גז שתספיק למשק היפני ל-100 שנים, ובגרמניה תופס תחום האנרגיה המתחדשת נתח של 20%-40% מתצרוכת האנרגיה במדינה וקצב השימוש גדל.

מהפכת האנרגיה אותה הזכרתי אמנם נובעת מהפיתוחים הטכנולוגיים וממציאת מאגרים חדשים במדינות מפותחות, אך לא רק - יש לקחת בחשבון כי מפיקות הנפט הגדולות שמאוגדות תחת קרטל "אופק", מבינות את השינויים הצפויים ועל כן מחירי האנרגיה יחלשו לפי ראות עיניי מוקדם מהצפוי. בשנים הראשונות של הקרטל הוא היה חסר משמעות, אך הכל השתנה בשנות ה-70 כשארה"ב החלה לייבא נפט.

כשפרצה מלחמת יום כיפור, הפעיל הקרטל אמברגו על מכירת הנפט ומחירו זינק מרמה של 3 דולרים ל-12 ד' לחבית, וזו הייתה הפעם הראשונה שהקרטל השפיע במכוון על המחירים. כבר כיום מבינים בארגון את העתיד להתרחש, לכן כל החברות מעוניינות להגדיל את ההיצע במטרה למקסם רווחים. במצב כזה, להערכתי יציבות הקרטל מתערערת ולמדינות יש תמריץ "לבגוד" ולהפיק כמות גדולה יותר מהמכסה שמתיר הארגון.

מחיר הנפט צפוי לרדת לאורך זמן, הן בשל המעבר העולמי לפיתוח דלקים ממקורות לא קונבנציונליים, שיגדיל את ההיצע, והן בשל קרטל אופק. הדבר ישפיע לחיוב על התעשייה העולמית וכמובן על רוב המדינות המפותחות, שבראש ובראשונה ייהנו ממחירי אנרגיה זולים יותר. בהמשך, מדינות כמו ארה"ב, יפן, קנדה, גרמניה וסין צפויות להגיע למעמד של עצמאות אנרגטית, כלומר הפחתת עלויות הייבוא ורווחים מייצוא אנרגיה שכמובן יתרמו לצמיחה שלהן. כמו כן, מדינות ערב יפגעו משמעותית מאיבוד נתח משמעותי ממקור ההכנסה העיקרי שלהן.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תומר 01/09/2013 15:33
    הגב לתגובה זו
    ממנהל מחקר בתכלית היה מצופה ליותר
  • 2.
    כתבה מעניינת מאוד, ניתוח מבריק. (ל"ת)
    אריה 01/09/2013 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דניאל 01/09/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
    אני מעוניין להתייחס לארה"ב בלבד (ואולי לפצלי שמן ככלל). כל הנאמר בכתבה נכון, אכן התגלו בארה"ב פיצלי שמן בכמות גדולה מאוד אשר תוכל לספק את כל הצריכה המקומית ותאפשר ייצוא מהמדינה. דבר שלא התאפשר בעבר. אולם, הפקת נפט באמצעות פצלי שמן יוצרת זיהום אוויר מסיבי אשר מסב נזק כבד לסביבה. לאחרונה הועלתה ביקורת רבה על ההפקה הנ"ל ולדעתי בית המחוקקים בארה"ב מעוניין לתת על כך את הדעת. אני מודע לכך שהאמצעים השתכללו אבל עדיין....האם לדעתך הזיהום הנ"ל יכול לגרום להפסקת ההפקה?
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.