מה מקפיץ את מחיר הנפט לשיא של יותר משנה?

אריה גורן, , אנליסט תחום סחורות ב-Bizportal, מתייחס למצבם הנוכחי של שני סוגי הנפט המובילים וכדאיות ההשקעה בהם
אריה גורן | (1)

מחיר הנפט הגולמי הוסיף לעלות גם בשבוע שעבר, שבוע שני ברציפות. מחיר החוזה העתידי המוביל לחודש אוגוסט של הנפט מסוג ברנט עלה בשבוע האחרון ב-5.44% ל-107.72 דולר לחבית, ומחיר החוזה המקביל של הנפט הטקסני עלה ב-6.90% - העלייה הגדולה ביותר מבין כל הסחורות בשבוע שעבר - ל-103.22 דולר לחבית. זהו מחירו הגבוה ביותר של הנפט ב-14 החודשים האחרונים. ההפרש בין מחיר הנפט מסוג ברנט לנפט הטקסני הצטמצם מ-23.18 דולר לחבית ב-8 בפברואר השנה ל-4.50 דולר לחבית במסחר ביום שישי האחרון.

נפט מסוג ברנט, המופק מבארות בים הצפוני בעיקר ע"י נורווגיה ובריטניה, משמש אמת מידה לכ-65% מעסקות הנפט העולמיות. לעומתו הנפט הטקסני, המופק בדרום ארצות הברית ובמפרץ מקסיקו, ונחשב לאיכותי במיוחד ומשמש אמת מידה בעיקר לעסקות הנפט בארצות הברית - מדינה הצורכת כמעט רבע מצריכת הנפט העולמית.

הגידול בביקוש לנפט בעקבות השיפור בכלכלה האמריקנית, התבטא בעלייה במספר המשרות החדשות שעלה ל-195 אלף בשבוע שעבר לעומת ציפיות לעלייה בשיעור של 165,000 משרות חדשות - מהווה לאחד הגורמים לעלייה התלולה במחיר הנפט. ארצות הברית היא צרכנית הנפט המובילה בעולם. במהלך 2012 היא צרכה 20.7% מצריכת הנפט העולמית.

גורם נוסף לעלייה במחיר הנפט היה החשש שבעקבות המהומות במצרים יעלו לקשיים במעבר מיכליות הנפט בתעלת סואץ ובהזרמת הנפט בצינור המוביל נפט ממפרץ סואץ לים התיכון. לפי משרד האנרגיה האמריקני, כמות נפט של 2.24 מיליון חביות ביום עברו מהים האדום לאירופה ולארצות הברית ב-2011 בצינור ובמיכליות העוברות בתעלת סואץ. בשלב זה לא נרשמו בעיות במעבר האוניות בתעלה, וביום שישי האחרון הפליגו בתעלה 28 מצפון לדרום ו-17 אוניות מדרום לצפון.

גם הדיווח שייצוא הנפט מהים הצפוני יקטן בחודש הבא הביא לעלייה במחיר הנפט מסוג ברנט. לפי סוכנות הידיעות הפיננסיות בלומברג, יצוא הנפט של ארבעת הסוגים העיקריים מהים הצפוני, המהווים את מדד הייחוס של נפט ברנט, והוא צפוי לרדת ל-754,839 חביות ביום בחודש אוגוסט בהשוואה ליצוא של 851,613 חביות ביום בחודש יולי.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר עליות. מדד הסחורות CRB של תומסון רויטרס/ג'פריס, עלה בסיכום שבועי ב-1.9%. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בנפט?

בישראל נסחרות תעודות הסל הבאות על הנפט, "תכלית נפט" ו"קסם נפט", שתי תעודות הסל משקיעות בחוזים עתידיים על נפט מסוג ברנט. באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בנפט טקסני ובנפט מסוג ברנט בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל United States Brent Oil Fund נסחרת כמניה לכל דבר בבורסת ניו יורק בסימול BNO. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים על נפט מסוג ברנט. דמי הניהול הם 0.91% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.

קרן הסל הסחירה ביותר לנפט והפופולרית מאוד, United States Oil, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול USO. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים על הנפט הטקסני. דמי הניהול הם 0.40% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.

קרן הסל לשורט כפול על הנפט, ProShares UltraShort DJ-UBS Crude Oil, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SCO והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הנפט ירד ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.95% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.

קרן הסל הממונפת לנפט, ProShares Ultra DJ-UBS Crude Oil, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UCO, התשואה של קרן סל זו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הנפט, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הנפט יעלה ושואף למנף את רווחיו. דמי הניהול הם 0.95% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.

*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גל 08/07/2013 19:13
    הגב לתגובה זו
    אם אתה כבר עושה טבלת אחוזים אז אולי תצרף לזה טבלת נוספת של מחירים לכל מוצר הא מה אתה אומר על זה? תחשוב על זה
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.