הצרות ביום שאחרי - האם ישראל תראה הורדת דירוג?
מהדורות החדשות והעיתונים הכלכליים עסקו באחרונה בגירעון בתקציב המדינה בשנה שחלפה, אשר הסתכם בכ-39 מיליארד שקל. האם זה הרבה? אולי מעט? הואיל ולסכום אין משמעות ברורה, במיוחד כאשר גודלו של המשק משתנה (מתרחב, אם נהיה אופטימיים...), נהוג לחלק לאורך זמן את הגירעון בגודלה של הכלכלה. אם נעשה את החשבון הפשוט, במונחי גודל הכלכלה הישראלית, הסתכם הגירעון הממשלתי השנתי ב-4.2%. את זאת, כבר ניתן להשוות לגירעון, שהסתכם ב-2011 ב-3.3% מהתוצר, ואף ליעד שקבע משרד באוצר מבעוד מועד לשנת 2012 - 2% בלבד. כלומר, הגירעון בפועל היה יותר מכפול מהיעד.
בחודשי הקיץ של 2011 עמד תוואי הגירעון על כ-2.7%, כאשר הגירעון המתוכנן עמד על 3%. כלומר, בהחלט בתוואי שהאוצר היה יכול להיות מרוצה ממנו. אולם, מאז השתנו פני הדברים. כפי הנראה, שילוב של כוונות טובות ואולי חשובות, מחד, ומאידך, חוסר יכולת פוליטית להביא לקיצוצים, תוך יצירת סדרי עדיפויות, הגדילו באופן משמעותי את ההוצאה הציבורית.
זרעי הגירעון של 2012 נשתלו בקיץ 2011, בחודשי המחאה החברתית. אלו פרחו בשיא תפארתם, עם פרסום דו"ח טרכטנברג, שעלות הטמעתו הייתה מיליארדי שקלים. בדו"ח, המליצו החברים להרחיב את מדיניות הרווחה (כדוגמת חינוך חינם מגיל 3). מנגד, בכדי לא להרחיב את הגירעון, הציעו, בצורה הוגנת, לקצץ בתקציב הביטחון. בפועל, רק המחצית הקלה מטרכטנברג אושרה - צד ההוצאה. מהקיצוצים הנדרשים הממשלה התעלמה. ובאמת, כיצד אפשר לקצץ בביטחון כאשר האיום עם אירן נמצא על סדר היום הממשלתי?
יתר על כן, המתיחות עם המסתננים בדרום, אשר הפכה גם לבעיה ביטחונית, אילצה את הממשלה להשלים במהרה את בניית גדר הגבול עם מצרים - בחלקה, עלות בלתי צפויה, בפרויקט שעלותו נאמדה בכ-2 מיליארד שקל. לכל אלו יש להוסיף את העלאת שכר המינימום והעלאות שכר למגזרים ציבוריים אחרים, שאושרה על ידי הממשלה. אם לא די בכך, גם מבצע "עמוד ענן" גבה את המחיר שלו, שנאמד בכ-2 מיליארד שקל נוספים.
כישראלי, אני יכול לקבל את העובדה כי הגדלת ההוצאות, שמשמעותה הגדלת מצבת החובות שלי, משמשת למטרות טובות - חינוך והגנה על תושבי המדינה. עם זאת, קשה הרבה יותר לקבל את העובדה, כי לא היה בממשלה אף גורם, אשר יחליט על תעדוף ההוצאות. במלים פשוטות, על מה צריך לוותר. מבחינתם, הכל חשוב, דחוף, נעשה בו-זמנית, וללא צמצום מקביל של ההוצאה. כלומר, לא נעשו שינויים בסדרי העדיפויות. האם באמת הכל חשוב, ולא ניתן לדחות או לצמצם הוצאות אחרות, שאינן סלע קיומנו? די קשה להאמין...
דווקא הקדמת הבחירות היתה אקט של אחריות מיניסטריאלית. או אז, הבין נתניהו כי הוא כבר לא יכול לשלוט על הקואליציה. כפי הנראה, זה הרע במיעוטו, שניתן לחשוב עליו, כאשר לא ניתן לקבל החלטות. הבעיה היא שאת המחיר כבר שילמנו. החוב של כל אזרח בישראל גדל בכ-5,000 שקל בשנה האחרונה, ואם ניקח את "מגזר העובדים", הסקטור אשר רק הוא משלם מיסים בישראל ומונה 3.3 מיליון עובדים, אזי על כל עובד רובץ חוב נוסף של כ-12 אלף שקל.
קברניטי המשק נוטים להבליט את הישגי כלכלת ישראל ביחס לצרות של המדינות המפותחות בעולם. כידוע, על רקע המשבר הפיננסי העולמי של 2008, גדלו בצורה ניכרת הגירעונות במדינות רבות בעולם. את התוצאה ראינו ביוון, פורטוגל ואפילו בספרד וארה"ב, אשר "שילמה" באוגוסט 2011 באבדן דירוג החוב המושלם 'AAA', על ידי Standard & Poor s. המדינות הבינו כי הדבר החשוב ביותר הוא להחזיר את אמון המשקיעים בהן על ידי הפחתת שיעורי הגירעון. ולראיה, בכל המדינות, בוודאי בחשובות שבהן, נרשם ב-2012 גירעון הנמוך מאשר 2011. בישראל של 2012 קרה ההיפך.
לא משנה מי ראש הממשלה שייבחר. צריך להיות לו ברור שהצרה הפיסקאלית הגדולה עוד לפניו, ולא אחריו. אנחנו, בנק ישראל ומשרד האוצר צופים ששיעור הצמיחה (ללא הגז הטבעי, שרק משפר את נתוני הצמיחה, אך לא תורם לתעסוקה) ב-2013 יהיה נמוך מאשר ב-2012. משמעות הדבר היא פוטנציאל ממשי לעלייה בשיעור האבטלה וכפי הנראה, גם לעלייה נוספת בגירעון.
סוכנויות הדירוג מוכנות לסבול גירעון קרוב ל-4% כאשר הוא זמני - נניח, שנה אחת. גירעון שכזה, שנה אחר שנה, זו כבר אופרה אחרת. מבחינתן, זו התדרדרות של האמינות הפיסקאלית. הסוכנויות לא ימתינו. הן יגבו מחיר, בדמות הפחתת דירוג החוב. התוצאה תהיה עלייה מיידית בריביות שהמדינה תשלם על ההלוואות שתיקח (בעת הנפקת איגרות חוב).
אסור להנהגה הישראלית להגיע למצב שכזה, במיוחד בשנה שלאחר הבחירות. לכן, על הממשלה הבאה לעשות כל שיידרש כדי שלא נגיע בסוף 2013 לדרך ללא מוצא. כלומר, עליה להביא את גודלו של הגירעון לרמות מתקבלות - כ-3% מהתוצר, לכל היותר. רק כך ניתן יהיה להשיב את מידת האמינות של המדיניות הפיסקאלית חזרה. אל דאגה, כמעט בכל דרך שהממשלה תבחר, אנחנו נידרש לשלם את המחיר...
- 2.הקלקלן הבכיר ביבייהו תודה לך אפס מעופש! (ל"ת)Dor 22/01/2013 14:09הגב לתגובה זו
- 1.ממחר משלמים יותר... (ל"ת)זה שיקחו ממנו 22/01/2013 13:53הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.