במי כדאי להשקיע: הגעת חייזרים או שלום במזה"ת?
ישנה הרגשה שהמשקיעים בשוק ההון עוקבים בתקופה האחרונה ביתר שאת אחר מדורי החדשות ופחות אחרי מדורי הכלכלה. ממשבר החובות באירופה שמאיים לזעזע את האיחוד האירופי ועל הדרך לסחוף את כל העולם, הפיכות האביב הערבי שגרמו לחוסר יציבות ברחבי המזרח התיכון ועד איום הגרעין האירני - ישנה תחושה ששוק ההון מושפע יותר ממשברים פוליטיים וחברתיים מאשר מעוד דו"ח מוצלח יותר או פחות של חברת אפל. השאלה היא האם ישנה דרך להתגונן מפני משברים בלתי צפויים אלה?
בבורסות הקונבנציונאליות קיימים מספר רב של חוזים עתידיים שניתן לסחור בהם, אך רק בורסה אחת מאפשרת לייצר חשיפה לחוזים על אירועים פוליטיים ברחבי העולם, ממתקפה באירן ועד קריסת האיחוד האירופי.
בורסת החוזים העתידיים intrade נוסדה בשנת 99' באירלנד. היא מאפשרת לסחור בחוזים עתידיים על אירועים שונים בדגש על אירועים פוליטיים כלכליים וחברתיים. התחום היחידי בו קיים איסור לקיים מסחר הוא ספורט. במבט ראשון מדובר באתר הימורים רגיל המאפשר לך להמר על תוצאות של אירועים שונים בעולם, אך ישנו הבדל גדול בין הימור לבין קניית חוזים דרך intrade - ההבדל טמון בעובדה שבאתר הימורים המפעיל קובע יחס להימור והמהמר מתחרה מול המפעיל, כאן הסיפור שונה לגמרי.
בבורסה המדוברת עוסקים במסחר רציף על החוזים השונים כאשר קנייתם או מכירתם מתבצעת בין המשקיעים עצמם, זהה ליתר זירות המסחר המוכרות לנו. שערי החוזים מושפעים כאמור פחות ממצב המשק ויותר מהנאום האחרון של נתניהו באו"ם או מהביצועים של אובמה בכנס הבחירות האחרון בפלורידה.
איך זה בדיוק עובד?
מדובר באופציה עם תאריך תפוגה מוגדר שמאפשר לסוחר לפתוח פוזיציית לונג או שורט. מחיר האופציה נע בטווח של 10 ד' (100% הסתברות) עד 0 ד' (0% הסתברות), תוך מסחר רציף המאפשר קנייה ומכירת חוזים במהלכו. ניקח לדוגמא חוזה שמעורר עניין רב בתקופה האחרונה - תקיפה של ישראל או ארצות הברית על אירן. כיום, פתוחים 3 חוזים כאלה: הקצר, ל-12/12 והארוך ל-12/13. בתקופה האחרונה מחירי אותם חוזים נפלו, נכון להיום המשקיעים לא צופים תקיפה בשנה הקרובה אך החוזה של 12/13 נסחר עדיין בהסתברות של 50%. עיקר הנפילה בחוזים התרחשה לאחר נאומו של נתניהו בעצרת האו"ם בחודש שעבר.
על פי עקרון דומה נסחרים חוזים לגבי נפילתו של בשאר אסד, פרישה של מדינות מהגוש האירופי או תקיפה צבאית אמריקנית בצפון קוריאה. הימור או השקעה?
השאלה הגדולה היא האם האתר הוא מכשיר רציני או סתם אתר הימורים במסווה של זירת מסחר לגיטימית. בשורה התחתונה מדובר בהימורים ולא בהשקעה מבוססת, אולם חשוב לזכור שגם רכישת אופציות חשופות בשוק המניות הם סוג של הימור. השאלה הגדולה היא איך אתה המשקיע מתייחס למכשיר - האם רכישת חוזה ארוך כהגנה מפני תקיפה באירן או כביטוח מפני קריסה של גוש האירו הם הימור כאשר מנגד אתה מחזיק בשוק המניות סחורה שעלולה להיפגע במצב שאירועים כאלה אכן יקרו?
התשובה לשאלה מורכבת אך אני אישית מאמין, כי משקיע עם ראש פתוח יבין ששימוש באופציה לרכישת הגנות עשויה לתת ערך נוסף לתיק ההשקעות שלו. אחרי הכל רק בשנה האחרונה הסבירו המשקיעים בשוק את הפחד שלהם מכניסה לשוק לסיבות שונות, החל ממשבר החובות בגוש האירו, דרך המתיחות מול אירן בנושא הגרעין ואפילו התנדנדות כסאו של אסד בסוריה. תארו לעצמכם כיצד היה נראה תיק ההשקעות שלכם כשהוא כולל הגנות מפני אותם חששות באופן ישיר.
העולם על פי intrade
הרשו לי להציג את העולם ע"פ ציפיות המשקעים בשנה הקרובה. בשנת 2004 כאשר כל הפרשנים הכתירו את קרי כמנצח הגדול בבחירות לנשיאות בארצות הברית, בחוזים בוש הוביל, כך גם קרה במציאות ומאותה מערכת בחירות גם הפרשנים בארצות הברית נותנים משקל למסחר על הבחירות.
הבחירות בארה"ב : לפי המצב כרגע אובמה הולך לקחת את הבחירות אך בקרב צמוד.
האיחוד האירופי : המצב פחות טוב וכרגע החוזים על פרישה של מדינה מהגוש עד סוף שנת 2013 עומדים על 50%.
אסד : המצב שלו פחות אופטימי כאשר החוזים כרגע צופים 66% שהוא לא ישרוד את שנת 2013
ישראל : חוזה שפוקע ב-31 לדצמבר 2012 לגבי הסכם שלום בין ישראל לחמאס נסחר כיום באופן מפתיע בשער 0.15 ד', כאשר במקביל חוזה על הגעה של חייזרים לכדור הארץ עד סוף שנת 2013 נסחר כרגע בשער של 0.7ד'... מעניין.
- 4.אחד שיודע 29/10/2012 16:44הגב לתגובה זואו אה מה קרה צביקל ראש צוות בנק הפועלים הבא
- 3.פופא 29/10/2012 16:36הגב לתגובה זואין לך מה לדאוג כי בפעם האחרונה שראיתי משווק שלהם כותב משהו זה היה בגל גפן ...
- 2.חבר 29/10/2012 13:41הגב לתגובה זוצביקל עוד מעט יהיה בבית
- 1.מעוז 29/10/2012 12:32הגב לתגובה זומעניין מהם ציפיות המשקיעים בINTRADE לגבי הסוגיה הבאה: מתי צביקל יהיה אנליסט ראשי?
- צביקל כול להיות נציג שרות בלחץ (ל"ת)צריך פיס 29/10/2012 21:47הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
