במי כדאי להשקיע: הגעת חייזרים או שלום במזה"ת?

עידו צביקל, מנהל קשרי יועצים במיטב, מציג את הבורסה לאירועים פוליטיים, כלכליים וחברתיים. איך היא עובדת והאם כדאי להשקיע בה?
עידו צביקל | (5)

ישנה הרגשה שהמשקיעים בשוק ההון עוקבים בתקופה האחרונה ביתר שאת אחר מדורי החדשות ופחות אחרי מדורי הכלכלה. ממשבר החובות באירופה שמאיים לזעזע את האיחוד האירופי ועל הדרך לסחוף את כל העולם, הפיכות האביב הערבי שגרמו לחוסר יציבות ברחבי המזרח התיכון ועד איום הגרעין האירני - ישנה תחושה ששוק ההון מושפע יותר ממשברים פוליטיים וחברתיים מאשר מעוד דו"ח מוצלח יותר או פחות של חברת אפל. השאלה היא האם ישנה דרך להתגונן מפני משברים בלתי צפויים אלה?

בבורסות הקונבנציונאליות קיימים מספר רב של חוזים עתידיים שניתן לסחור בהם, אך רק בורסה אחת מאפשרת לייצר חשיפה לחוזים על אירועים פוליטיים ברחבי העולם, ממתקפה באירן ועד קריסת האיחוד האירופי.

בורסת החוזים העתידיים intrade נוסדה בשנת 99' באירלנד. היא מאפשרת לסחור בחוזים עתידיים על אירועים שונים בדגש על אירועים פוליטיים כלכליים וחברתיים. התחום היחידי בו קיים איסור לקיים מסחר הוא ספורט. במבט ראשון מדובר באתר הימורים רגיל המאפשר לך להמר על תוצאות של אירועים שונים בעולם, אך ישנו הבדל גדול בין הימור לבין קניית חוזים דרך intrade - ההבדל טמון בעובדה שבאתר הימורים המפעיל קובע יחס להימור והמהמר מתחרה מול המפעיל, כאן הסיפור שונה לגמרי.

בבורסה המדוברת עוסקים במסחר רציף על החוזים השונים כאשר קנייתם או מכירתם מתבצעת בין המשקיעים עצמם, זהה ליתר זירות המסחר המוכרות לנו. שערי החוזים מושפעים כאמור פחות ממצב המשק ויותר מהנאום האחרון של נתניהו באו"ם או מהביצועים של אובמה בכנס הבחירות האחרון בפלורידה.

איך זה בדיוק עובד?

מדובר באופציה עם תאריך תפוגה מוגדר שמאפשר לסוחר לפתוח פוזיציית לונג או שורט. מחיר האופציה נע בטווח של 10 ד' (100% הסתברות) עד 0 ד' (0% הסתברות), תוך מסחר רציף המאפשר קנייה ומכירת חוזים במהלכו. ניקח לדוגמא חוזה שמעורר עניין רב בתקופה האחרונה - תקיפה של ישראל או ארצות הברית על אירן. כיום, פתוחים 3 חוזים כאלה: הקצר, ל-12/12 והארוך ל-12/13. בתקופה האחרונה מחירי אותם חוזים נפלו, נכון להיום המשקיעים לא צופים תקיפה בשנה הקרובה אך החוזה של 12/13 נסחר עדיין בהסתברות של 50%. עיקר הנפילה בחוזים התרחשה לאחר נאומו של נתניהו בעצרת האו"ם בחודש שעבר.

על פי עקרון דומה נסחרים חוזים לגבי נפילתו של בשאר אסד, פרישה של מדינות מהגוש האירופי או תקיפה צבאית אמריקנית בצפון קוריאה. הימור או השקעה?

השאלה הגדולה היא האם האתר הוא מכשיר רציני או סתם אתר הימורים במסווה של זירת מסחר לגיטימית. בשורה התחתונה מדובר בהימורים ולא בהשקעה מבוססת, אולם חשוב לזכור שגם רכישת אופציות חשופות בשוק המניות הם סוג של הימור. השאלה הגדולה היא איך אתה המשקיע מתייחס למכשיר - האם רכישת חוזה ארוך כהגנה מפני תקיפה באירן או כביטוח מפני קריסה של גוש האירו הם הימור כאשר מנגד אתה מחזיק בשוק המניות סחורה שעלולה להיפגע במצב שאירועים כאלה אכן יקרו?

התשובה לשאלה מורכבת אך אני אישית מאמין, כי משקיע עם ראש פתוח יבין ששימוש באופציה לרכישת הגנות עשויה לתת ערך נוסף לתיק ההשקעות שלו. אחרי הכל רק בשנה האחרונה הסבירו המשקיעים בשוק את הפחד שלהם מכניסה לשוק לסיבות שונות, החל ממשבר החובות בגוש האירו, דרך המתיחות מול אירן בנושא הגרעין ואפילו התנדנדות כסאו של אסד בסוריה. תארו לעצמכם כיצד היה נראה תיק ההשקעות שלכם כשהוא כולל הגנות מפני אותם חששות באופן ישיר.

העולם על פי intrade

הרשו לי להציג את העולם ע"פ ציפיות המשקעים בשנה הקרובה. בשנת 2004 כאשר כל הפרשנים הכתירו את קרי כמנצח הגדול בבחירות לנשיאות בארצות הברית, בחוזים בוש הוביל, כך גם קרה במציאות ומאותה מערכת בחירות גם הפרשנים בארצות הברית נותנים משקל למסחר על הבחירות.

הבחירות בארה"ב : לפי המצב כרגע אובמה הולך לקחת את הבחירות אך בקרב צמוד.

האיחוד האירופי : המצב פחות טוב וכרגע החוזים על פרישה של מדינה מהגוש עד סוף שנת 2013 עומדים על 50%.

אסד : המצב שלו פחות אופטימי כאשר החוזים כרגע צופים 66% שהוא לא ישרוד את שנת 2013

ישראל : חוזה שפוקע ב-31 לדצמבר 2012 לגבי הסכם שלום בין ישראל לחמאס נסחר כיום באופן מפתיע בשער 0.15 ד', כאשר במקביל חוזה על הגעה של חייזרים לכדור הארץ עד סוף שנת 2013 נסחר כרגע בשער של 0.7ד'... מעניין.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחד שיודע 29/10/2012 16:44
    הגב לתגובה זו
    או אה מה קרה צביקל ראש צוות בנק הפועלים הבא
  • 3.
    פופא 29/10/2012 16:36
    הגב לתגובה זו
    אין לך מה לדאוג כי בפעם האחרונה שראיתי משווק שלהם כותב משהו זה היה בגל גפן ...
  • 2.
    חבר 29/10/2012 13:41
    הגב לתגובה זו
    צביקל עוד מעט יהיה בבית
  • 1.
    מעוז 29/10/2012 12:32
    הגב לתגובה זו
    מעניין מהם ציפיות המשקיעים בINTRADE לגבי הסוגיה הבאה: מתי צביקל יהיה אנליסט ראשי?
  • צביקל כול להיות נציג שרות בלחץ (ל"ת)
    צריך פיס 29/10/2012 21:47
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.