במי כדאי להשקיע: הגעת חייזרים או שלום במזה"ת?
ישנה הרגשה שהמשקיעים בשוק ההון עוקבים בתקופה האחרונה ביתר שאת אחר מדורי החדשות ופחות אחרי מדורי הכלכלה. ממשבר החובות באירופה שמאיים לזעזע את האיחוד האירופי ועל הדרך לסחוף את כל העולם, הפיכות האביב הערבי שגרמו לחוסר יציבות ברחבי המזרח התיכון ועד איום הגרעין האירני - ישנה תחושה ששוק ההון מושפע יותר ממשברים פוליטיים וחברתיים מאשר מעוד דו"ח מוצלח יותר או פחות של חברת אפל. השאלה היא האם ישנה דרך להתגונן מפני משברים בלתי צפויים אלה?
בבורסות הקונבנציונאליות קיימים מספר רב של חוזים עתידיים שניתן לסחור בהם, אך רק בורסה אחת מאפשרת לייצר חשיפה לחוזים על אירועים פוליטיים ברחבי העולם, ממתקפה באירן ועד קריסת האיחוד האירופי.
בורסת החוזים העתידיים intrade נוסדה בשנת 99' באירלנד. היא מאפשרת לסחור בחוזים עתידיים על אירועים שונים בדגש על אירועים פוליטיים כלכליים וחברתיים. התחום היחידי בו קיים איסור לקיים מסחר הוא ספורט. במבט ראשון מדובר באתר הימורים רגיל המאפשר לך להמר על תוצאות של אירועים שונים בעולם, אך ישנו הבדל גדול בין הימור לבין קניית חוזים דרך intrade - ההבדל טמון בעובדה שבאתר הימורים המפעיל קובע יחס להימור והמהמר מתחרה מול המפעיל, כאן הסיפור שונה לגמרי.
בבורסה המדוברת עוסקים במסחר רציף על החוזים השונים כאשר קנייתם או מכירתם מתבצעת בין המשקיעים עצמם, זהה ליתר זירות המסחר המוכרות לנו. שערי החוזים מושפעים כאמור פחות ממצב המשק ויותר מהנאום האחרון של נתניהו באו"ם או מהביצועים של אובמה בכנס הבחירות האחרון בפלורידה.
איך זה בדיוק עובד?
מדובר באופציה עם תאריך תפוגה מוגדר שמאפשר לסוחר לפתוח פוזיציית לונג או שורט. מחיר האופציה נע בטווח של 10 ד' (100% הסתברות) עד 0 ד' (0% הסתברות), תוך מסחר רציף המאפשר קנייה ומכירת חוזים במהלכו. ניקח לדוגמא חוזה שמעורר עניין רב בתקופה האחרונה - תקיפה של ישראל או ארצות הברית על אירן. כיום, פתוחים 3 חוזים כאלה: הקצר, ל-12/12 והארוך ל-12/13. בתקופה האחרונה מחירי אותם חוזים נפלו, נכון להיום המשקיעים לא צופים תקיפה בשנה הקרובה אך החוזה של 12/13 נסחר עדיין בהסתברות של 50%. עיקר הנפילה בחוזים התרחשה לאחר נאומו של נתניהו בעצרת האו"ם בחודש שעבר.
על פי עקרון דומה נסחרים חוזים לגבי נפילתו של בשאר אסד, פרישה של מדינות מהגוש האירופי או תקיפה צבאית אמריקנית בצפון קוריאה. הימור או השקעה?
השאלה הגדולה היא האם האתר הוא מכשיר רציני או סתם אתר הימורים במסווה של זירת מסחר לגיטימית. בשורה התחתונה מדובר בהימורים ולא בהשקעה מבוססת, אולם חשוב לזכור שגם רכישת אופציות חשופות בשוק המניות הם סוג של הימור. השאלה הגדולה היא איך אתה המשקיע מתייחס למכשיר - האם רכישת חוזה ארוך כהגנה מפני תקיפה באירן או כביטוח מפני קריסה של גוש האירו הם הימור כאשר מנגד אתה מחזיק בשוק המניות סחורה שעלולה להיפגע במצב שאירועים כאלה אכן יקרו?
התשובה לשאלה מורכבת אך אני אישית מאמין, כי משקיע עם ראש פתוח יבין ששימוש באופציה לרכישת הגנות עשויה לתת ערך נוסף לתיק ההשקעות שלו. אחרי הכל רק בשנה האחרונה הסבירו המשקיעים בשוק את הפחד שלהם מכניסה לשוק לסיבות שונות, החל ממשבר החובות בגוש האירו, דרך המתיחות מול אירן בנושא הגרעין ואפילו התנדנדות כסאו של אסד בסוריה. תארו לעצמכם כיצד היה נראה תיק ההשקעות שלכם כשהוא כולל הגנות מפני אותם חששות באופן ישיר.
העולם על פי intrade
הרשו לי להציג את העולם ע"פ ציפיות המשקעים בשנה הקרובה. בשנת 2004 כאשר כל הפרשנים הכתירו את קרי כמנצח הגדול בבחירות לנשיאות בארצות הברית, בחוזים בוש הוביל, כך גם קרה במציאות ומאותה מערכת בחירות גם הפרשנים בארצות הברית נותנים משקל למסחר על הבחירות.
הבחירות בארה"ב : לפי המצב כרגע אובמה הולך לקחת את הבחירות אך בקרב צמוד.
האיחוד האירופי : המצב פחות טוב וכרגע החוזים על פרישה של מדינה מהגוש עד סוף שנת 2013 עומדים על 50%.
אסד : המצב שלו פחות אופטימי כאשר החוזים כרגע צופים 66% שהוא לא ישרוד את שנת 2013
ישראל : חוזה שפוקע ב-31 לדצמבר 2012 לגבי הסכם שלום בין ישראל לחמאס נסחר כיום באופן מפתיע בשער 0.15 ד', כאשר במקביל חוזה על הגעה של חייזרים לכדור הארץ עד סוף שנת 2013 נסחר כרגע בשער של 0.7ד'... מעניין.
- 4.אחד שיודע 29/10/2012 16:44הגב לתגובה זואו אה מה קרה צביקל ראש צוות בנק הפועלים הבא
- 3.פופא 29/10/2012 16:36הגב לתגובה זואין לך מה לדאוג כי בפעם האחרונה שראיתי משווק שלהם כותב משהו זה היה בגל גפן ...
- 2.חבר 29/10/2012 13:41הגב לתגובה זוצביקל עוד מעט יהיה בבית
- 1.מעוז 29/10/2012 12:32הגב לתגובה זומעניין מהם ציפיות המשקיעים בINTRADE לגבי הסוגיה הבאה: מתי צביקל יהיה אנליסט ראשי?
- צביקל כול להיות נציג שרות בלחץ (ל"ת)צריך פיס 29/10/2012 21:47הגב לתגובה זו
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

