מה משקפת תמיכתו האחרונה של פישר במדיניות נתניהו?
את חבילת הצעדים שאישרה ביום שני ממשלת ישראל ברוב קולות, ניתחו מומחים רבים, שהביעו דעות שונות ומגוונות בימים האחרונים. בנקודת המוצא, קשה מאוד לדעת אם תצליח, או תיכשל. אין לכך תשובה ברורה והיא תלויה בהתפתחויות העתידיות בשורה ארוכה של גורמים שונים ומשונים, בארץ ובחו"ל, שישליכו על התנהלותה, יעצבו את מתכונתה ויכריעו לבסוף את תוצאותיה.
לפנינו שתי שאלות:
האם הגדלת שיעורי המס תיכשל, כפי שקרה למדיניות הצנע באירופה? החבילה עלולה להקטין את ההכנסה האישית הפנויה, לכרסם בהוצאות משקי הבית ובהכנסות החברות, לגרור האטה כלכלית נוספת והרעה נוספת בגירעון התקציבי (במונחי תוצר) ולחייב לבסוף קיצוץ נוסף בהוצאות. למעשה, ניקלע למעגל קסמים של קיצוצים והתכווצות.
אולי דווקא אצלנו החבילה תצליח? היא תקטין תחילה את הגירעון בתקציב המדינה, תצמצם את גיוס החוב של הממשלה ותגדיל/תוזיל בדרך זו את ההון הזמין למגזר העסקי, שיגדיל הודות לכך את הוצאותיו ואת התוצר והתעסוקה. בנק ישראל, מצידו, יוכל להגיב לצמצום בהוצאות הממשלה על ידי החזקת הריבית הנמוכה זמן רב יותר ואף להוריד אותה במידת הצורך.
ההבדלים בין הודעות בנק ישראל
לדעתי, נצטרך לתת לחבילת הצעדים החדשה מאה ימים של חסד (לפחות). הנחת העבודה היא כי מתכנניה רוצים בטובת המשק ואזרחיו, גם אם החבילה עצמה יכלה להיות טובה יותר. אך אם מבקשים ראיה לכך שפעולה כלשהי של הממשלה הייתה דחופה וחיונית, ניתן להצביע על שתי הודעות רשמיות של בנק ישראל, שהיו שונות בתכלית הגם שרק שבוע ימים עבר ביניהן.
האחת, הודעת הריבית האחרונה, שנכתבה ב-23.7. בהודעה זו נכתב, בפרק המדיניות התקציבית, כי לאחר פרסום הודעת הריבית הקודמת (הריבית הורדה אז ב-0.25 אחוז), החליטה הממשלה להעלות את יעד הגירעון לשנת 2013 ל-3% תוצר לעומת 1.5% תוצר ביעד הקודם. בהודעה הודגש כי בינתיים, לא התקבלו החלטות על הדרך בה מתכוונת הממשלה לעמוד ביעד זה. לפי לשון ההודעה, ההחלטה על העלאת יעד הגרעון ל-3% והאי ודאות לגבי הסיכויים לעמידה בו מעלות את החשש לשחיקה באמינות הפיסקלית, שהיוותה נדבך מרכזי בהתמודדות המוצלחת של המשק מול המשבר האחרון.
קשה לחשוב על דרך ביקורתית, מתרעמת ונוקבת יותר, בה יכול היה בנק ישראל לשקף את מורת הרוח בקרב תושבי חוץ (שהצביעו ברגליים והיה להם חלק בפיחות המהיר בשערי החליפין של הדולר) וחברות דירוג החוב (שרמזו כי תשקולנה להוריד את דירוג האשראי של מדינת ישראל), מכך שהממשלה מגדילה את צד ההוצאות, בתקופה בה נרשמת האטה עקבית בצד ההכנסות. עם הבחירות הקרבות והולכות, התמהיל הזה היה עוד יותר לצנינים מבחינתם.
כעבור שבוע, ב-30.7, לאחר שחבילת הצעדים הובאה לידיעת הציבור ולקראת אישורה בממשלה, כתב בנק ישראל כי הצעדים הינם הכרחיים להתמודדות עם המצב הכלכלי המסובך. הבנק הבהיר כי בעקבות הבעיות הנובעות מהגירעון הגדול בתקציב, אם הן לא תטופלנה, נמצא עצמנו ב-2013 עם גרעון גדול עוד יותר בתקציב המדינה. בלשון ההודעה, צעדיהם של ראש הממשלה ושר האוצר הינם אמיצים וחיוניים לשיפור המצב התקציבי שלנו ב-2013.
הקילומטר הראשון של המרתון
הסוכרייה הופיעה בסיפא: בנק ישראל ימשיך לנהל מדיניות מוניטארית שתשמור על יציבות מחירים, תתמוך בצמיחת המשק ותשמור על יציבות המערכת הפיננסית. לשון אחרת - בנק ישראל, שחשש מאוד כי יאלץ לעשות שימוש בשוט הריבית כדי לבלום גידול בלתי מרוסן בהוצאות הממשלה וגרעונה, דווקא שעה שהמשך רושם האטה כלכלית, יכול עתה להמשיך לנקוט מדיניות מוניטארית תומכת.
בנק ישראל מגבש את דעותיו והמהלכים, שלהערכתו נחוצים למשק, באופן כלכלי צרוף ונטול פניות. אם חבילת הצעדים גרמה לתפנית כה גדולה בין שתי ההודעות, נראה כי חשיבותה הייתה בעצם נקיטתה בתקופה זו. די סביר כי ניתן היה להימנע מהדוחק והמתכונת המזורזת והמסורבלת בה הוכנה החבילה, אך לפחות לשיטת בנק ישראל, לא היה מנוס ממנה.
אך המלאכה רק בראשיתה. אנו נמצאים בקילומטר הראשון של המרתון מבחינה זו. כעת, לאחר שחבילת הצעדים אושרה, תצטרך הממשלה להציג מדיניות סדורה, עקבית, ברורה ושקופה, כדי שההחלטות הבאות תהייה מאולצות פחות. להחלטות כאלה יהיה סיכוי טוב יותר לשאת פרי.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.