האופציה הדולרית - רווח על גבו של המטבע האמריקני

רונן קפלוטו, מנהל השקעות קרנות אג"ח מגדל שוקי הון
רונן קפלוטו | (9)

באופן היסטורי אין בשוק האג"ח הקונצרני הישראלי אפשרויות רבות להשקעה הצמודה לשער דולר אשר נושאות תשואה סבירה. להוציא את שלל תעודות הסל המעניקות למשקיע אפשרות להשקעה הצמודה לשער הדולר בתוספת ריבית זעומה הנגזרת משיעור ריבית הליבור, קיימות בשוק שמונה סדרות אג"ח קונצרנית דולריות בלבד.

אחת המעניינות שבהן וגם הסחירה ביותר, היא סדרה א' של התעשייה האווירית, המדורגת AA ע"י מעלות. מבלי להיכנס כעת לניתוח מפורט של החברה (על אף שניתוח כזה רלוונטי וחשוב), על פניו תוספת התשואה על אג"ח ממשלתית כ"כ זעומה ואינה מצדיקה כלל השקעה באגרת. האג"ח בעלת מח"מ של 1.36 שנים ונושאת ותשואה לפדיון של 2.05% ברמה שנתית - גבוה במעט מהתשואה לפדיון באג"ח הממשלתית העומדת על כ-2%.

למרות זאת, הזדמנות מעניינת

ניתוח לעומק מבנה האיגרת מגלה כי בעת הנפקתה, עמד שער הדולר על 4.14 ש' לדולר, מכאן נגזר שער הבסיס. על פי תנאיי התשקיף תוצמד האיגרת לשיעור השינוי בשער הדולר, כאשר מתחת לשער זה (כמו היום ובתקופה האחרונה) מתבטלת ההצמדה והאג"ח הופכת לאג"ח שקלית לכל דבר. חשוב להדגיש, ההצמדה היא חד כיוונית ופועלת משער הבסיס הנקוב ומעלה בלבד, וזאת לטובת המשקיע בלבד. ממש כאופציית CALL.

כעת ננתח את האיגרת ע"פ מודל בלק ושולס המשמש לתמחור אופציות, וננסה להבין את הפוטנציאל הגלום בה:

נתוני הבסיס לחישוב הינם: שער הדולר הנוכחי: 4 ש' לדולר

מחיר המימוש (מחיר הבסיס בהנפקה): 4.14 ש' לדולר כאמור.

סטיית התקן (הסטייה ההיסטורית בשוק): 7%.

זמן לפדיון : 1.36 שנים או לחלופין כ-500 יום.

חישוב שווי האופציה ע"פ כל הפרמטרים לעיל מראה ששווי האופציה שקול לפרמיה בגובה של כ-2.5%. מחיר האיגרת בשוק כ-99.5 אג', כלומר בניכוי הפרמיה עומד המחיר ה"נקי" של האיגרת על כ-97 אג' בלבד, הגוזר לה תשואה שקלית של מעל ל-4%, מרווח מכובד ביותר בהשוואה לאג"ח של מנפיקים בעלי סיכון דומה, בגובה של כ-1.9% מהאג"ח השקלית הממשלתית במח"מ זהה, פיצוי הולם לסיכון לכל הדעות. לשם השוואה, אג"ח של כיל מעניקה תשואה של 2.5%, וזו של בנק אגוד - 2.85% בלבד.

בנוסף קיימת כמובן אפשרות נוספת לרווחי הון גדולים יותר בהנחה ששער הדולר ימשיך ויעלה משמעותית מעל השער הקובע, כשמנגד קיים סיכון שהאופציה תפקע מחוץ לכסף, במקרה זה ויתר המשקיע, בדיעבד, על הפיצוי בגין סיכון המנפיק.

לסיכום, למי שמעריך שפני הדולר צפונה ומחפש השקעה עם פוטנציאל רווח וסיכון מוגבל יחסית, תעשיה אוירית אגח א נותן פתרון השקעה מצוין.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מעניין , ונכון.... (ל"ת)
    צחי ק 18/07/2012 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מעניין מאד (ל"ת)
    זיוו 18/07/2012 14:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    היית צריך לתזכר לפני 3 חודשים שחרית ה $ (ל"ת)
    בוקר טוב אליהו 18/07/2012 14:07
    הגב לתגובה זו
  • תכלס עכשיו אתה נזכר (ל"ת)
    רן 18/07/2012 18:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בבורסה - יש גם אופציות שקל/דולר שהינם סחירות מאוד. (ל"ת)
    lepxii 18/07/2012 13:06
    הגב לתגובה זו
  • רונן 18/07/2012 13:29
    הגב לתגובה זו
    האופציות בבורסה סחירות רק למועדי הפקיעה הקרובים . מעבר לחודש אוגוסט לא ניתן בפועל לסחור עליהן
  • 3.
    אהבתי (ל"ת)
    הפרעוש 18/07/2012 12:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    Like - interesting (ל"ת)
    Elad 18/07/2012 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תותח (ל"ת)
    דידו 18/07/2012 11:14
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.