על מה שמסתתר במרתפי הבורסה בתל אביב, ב'יתר'...

עידו צביקל, מנהל קשרי יועצים מיטב בית השקעות, מתייחס ליוקרה, המוניטין והייחוס של מדד יתר 50. למה מפללת הבורסה בת"א ומה קורה בפועל?
עידן צביקל | (5)

כאשר מדברים על שוק המניות בתל אביב, נקודת הייחוס של רוב האנשים היא המדדים המובילים. מבחינת הציבור בורסת תל אביב מתחילה במדד תל אביב 25 ונגמרת במדד תל אביב 100, עם פזילות קטנות למדד הגז והנפט שמככב בכותרות העיתונים בשנים האחרונות.

אולם מה מסתתר במדדים האחוריים של בורסת תל אביב, או ליתר דיוק במדד היתר 50 - אותו מדד שהונפק בכדי לתת זרקור על המניות הקטנות בתל אביב אך שימש יותר כתחנת מעבר זמנית בין מדדי המניות המובילים למרתפי מדד המאגר של המניות הקטנות.

מה דרוש בכדי להבין את הסיפור מאחורי מדד היתר? בשנים האחרונות הוא מפציע אחת לכמה חודשים בעליות או בירידות בולטות רק בכדי לחזור ולהיות לא יותר משורה בעיתונים הכלכליים מתחת לאחים הגדולים והחשובים יותר תל אביב 25 ותל אביב 100.

תחנת הרכבת של אחד העם

מדד היתר מורכב מ-50 החברות הגדולות ביותר בתל אביב שלא נכנסו למדד תל אביב 100. אך במקום להיות מדד יציב, בשנים האחרונות הוא מתנהל יותר כמו תחנת רכבת למניות שרכבו על טרנדים שונים. ב-2007 זה היה הנדל"ן, ב-2009 עם הביומד וב-2010 עם חברות הגז והנפט.

תופעה זו באה לידי ביטוי גם בעדכוני המדדים. כאשר מספר המניות היוצאות ונכנסות במדדים הגדולים בבורסה לרוב נמוך, היו מקרים שקרוב לחצי ממניות מדד היתר נכנסו או יצאו ממנו בעדכון בודד.

קשה להמריא בלי דלק

בעיה נוספת שמכבידה על המדד היא בעיית הסחירות. חלק גדול ממניות המדד נסחרות במחזורים נמוכים ביותר . כאשר אני כותב נמוכים ביותר, אני מתכוון שבחודש האחרון יותר מחצי ממניות המדד הגיעו להיקפי מסחר מגוחכים של פחות ממאה אלף ש' ליום. אם אתם מאמינים במשפט שהדלק של המניה הוא המסחר, ברור מדוע מדד היתר נשאר מאחור לאורך השנים האחרונות ביחס לשאר המדדים בתל אביב.

אם אלו הם פני הדברים, מה יכול להיות מעניין במדד שסובל מחוסר יציבות מבחינת החברות המרכיבות אותו ולא מעורר עניין אצל המשקיעים בשוק שמצביעים ברגליים ופשוט לא קונים את המניות המרכיבות אותו.

החלום של קברניטי הבורסה מתגשם בקטן

עוד מתחילת העשור הנוכחי חלמו מנהלי הבורסה המקומית על בורסה חכמה שתתבסס על חברות הייטק וביומד שיונפקו בישראל וימכרו לכל רחבי העולם. משבר הייטק בתחילת העשור ונפילת חברות הביומד בשנים האחרונות גנזו, לפחות זמנית את החלום, ומדדי המניות המובילים בבורסה עדיין מורכבים מחברות נדל"ן, בנקאות, ביטוח ושירותים, כאשר חברות הגז והנפט נכנסו גם הן למגרש של הגדולים.

אבל החלום לא נעלם לחלוטין, הוא מתקיים מתחת לאף במדד היתר. נכון להיום יותר מ-50% ממשקל המדד מורכב מחברות מסקטורים אלה, ובניגוד לשנים קודמות הפעם מדובר בחברות שהגיעו לבשלות ומכירות (קומפיוגן , אבוגן, רדויזן, קמהדע ובבילון) שהן חמש החברות עם המשקל הגדול ביותר במדד, וכבר עברו את שלב החלום. הן מוכרות וחלקן אפילו מוכרות הרבה.

כמו כן, עת בודקים את החברות האחרות במדד, נתקלים בחברות מוכרות במשק (אל על, המלט, מעברות, על בד וסקופ). מכאן עולה השאלה, האם מדד היתר מגיע לנקודה מעניינת לאחר תקופה ארוכה של תנודתיות חדה הן מבחינת החברות בו והן מבחינת התשואה בהרכב הנוכחי שלו? מצד שני צריך לזכור שעדיין מבחינת תפיסה והיקפי מסחר, מדד היתר הוא מקפצה למדדים הגדולים יותר, ונתפס על ידי רוב המשקיעים כמדד לאוהבי סיכון שמהמרים על חברות עם פוטנציאל גבוה וסיכון בהתאם, למרות שבהרכבו הנוכחי המדד מגלם הרבה יותר מתפיסה פשטנית זו. רק הזמן יגיד האם יתחילו לקחת את המדד המדובר ברצינות או שהוא ימשיך להיות תחליף לשולחן הימורים בחסות בורסת תל אביב.

מדד היתר 50 כולל משקל במדד וחלוקה לתחומי פעילות

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מפרגן לבחור מוכשר שעוד נשמע עליו! (ל"ת)
    ליאור 16/04/2012 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עידו שולט! (ל"ת)
    אתוש' 16/04/2012 11:57
    הגב לתגובה זו
  • פ 16/04/2012 14:53
    הגב לתגובה זו
    כתוב היטב!
  • 1.
    SEM 16/04/2012 10:57
    הגב לתגובה זו
    העסקה הממוצעת ביתר נמוכה מאד ככה שאין סיבה לסוחרים להיכנס העמלה לוקחת את רוב הרווח
  • סקירה מקצועית, פשוט כיף לקרוא. (ל"ת)
    עידו צביקל המלך! 16/04/2012 11:30
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.