
חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
איך החברות הישראליות יכולות להתמודד מול החרם והאם הוא כל כך משפיע?
מהאופן בו היצואניות הישראליות מתנהלות, רובן בעלות חשיפה נמוכה מאד לחרמות אירופאיות. חלק מהיצואניות הישראליות עובדות בתצורת OEM. חלקן חברות בנות של חברות בינלאומיות. חלקן עובדות בתצורת White Label. מעטות מאד מוכרות לצרכן הסופי, זאת כנראה גם כתוצאה מההבנה ההיסטורית שיש להתחמק מחרמות שבאות אלינו כגלים לאורך השנים, ע"פ עצימות הסכסוך מול הפלסטינאים.
האירופאים, כמו גם מדינות אחרות, יודעים גם יפה מאד להתעלם ולעצום עין כאשר הם ממש זקוקים לתוצרת הישראלית. רואים זאת לא רק בתעשיות הביטחוניות אלא אפילו ביצוא האבוקדו. הסחורה הישראלית מהווה כ-20% מסך המכירות של הפרי באיחוד האירופי והמכירות עוד גדלו בזמן המלחמה. דוגמא דרמטית בהרבה קיבלנו מחתימת ההסכם בסך 35 מיליארדי דולרים עם הגז הישראלי למצרים. המצרים היו מוכנים להיות מהראשונים להחרים אותנו לו רק יכלו.
מעבר לעניין "הפסיכולוגי" כאשר חלק מהישראלים והמדיה לוקחים קשה את עמדת "הילד הדחוי של הכיתה", אותה אי נעימות שאנו חשים על כך שלא אוהבים אותנו בעולם או אפילו שונאים אותנו, השאלה היא ברמה הפרקטית כיצד זה בא לידי ביטוי עיסקי ועד כמה מזה באמת משפיע על חיינו, על חוסננו ועוצמתנו כאומה?
ארבעה סוגי חרמות
אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר כלכלי שניסה לאמוד את ממדי הבעיה. למעשה האמידה הזו היא על גבול הבלתי אפשרי כי לעיתים נדירות ניתן לדעת מי לא עשה איתנו עסקים מסיבות אנטי-ישראליות או אנטישמיות. ואין מדובר רק החל מה-7 לאוקטובר אלא מאז ומעולם.
- החרם הטורקי ישפיע? בז"ן: "לא צופים פגיעה מהותית"
- האם תעשיית החרם על ישראל עובדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חרמות על ישראל מתחלקות לדעתי בעיקר ע"פ ארבעת הנושאים הבאים, לפי סדר חשיבותם: חרם ביטחוני, חרם כלכלי/עסקי, חרם אקדמי, חרם תרבותי.
כוותיק בעולמות ניהול הסיכונים הפיננסיים והגיאו-אסטרטגיים, החשוף מאד לסקטור העיסקי הישראלי ברמת המיקרו, במסגרת עבודתי בחברת חיסונים פיננסים מזה 30 שנה, כתבתי בעבר מספר טורים המתייחסים לנושא החרמות. בנוגע לחרם ביטחוני - למיטב הבנתי הבעיה היא מבחינתנו מינורית הן ביצוא - היצוא הביטחוני בכלל גדל מסוף 2023 בכ-14% (בעיקר לאירופה) והן ביבוא הביטחוני – כ-98% ממנו מגיע מאז תחילת המלחמה מארה"ב ורק כ-2% מגרמניה. מיתר המדינות היבוא הביטחוני אפסי.
זה לא שאין בעיה. יש כעת מספר ממשלות אירופאיות השוקלות האם לרכוש ציוד ביטחוני ישראלי. ממה שהבנתי הן מחכות לסיום המלחמה. בנוסף, קיים אמברגו ממספר מדינות באירופה על חלפים מסוימים, שגורם לפגיעה במהירות הייצור כאן בישראל, אך הכל פתיר ויש לתעשיות הביטחוניות מסלולים חלופיים.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
חוקרים ישראליים שקראו להחרים את ישראל מוחרמים בעצמם
בנוגע לחרם אקדמי - הבעיה מטרידה ויהיו לה השלכות עתידיות. מדובר בירידה שמוערכת בכ-10% עד 20% במוכנות לפרסם מחקרים אקדמיים של חוקרים ישראליים, בעיקר במדעי החברה והרוח ובניסיונות לפגוע בשת"פ של תוכנית הורייזן האירופית – ניסיונות שבינתיים כשלו לחלוטין.
הבעיה הכי גדולה היא שבמקרים לא מעטים לא מעוניינים כיום בקבלת חוקרים ישראליים לאקדמיות בחו"ל ובעיקר שיציגו את מחקריהם בפני במות בינלאומיות. באופן פרדוכסלי, אפילו יש מביניהם שקראו בעולם להחרים את ישראל...
בטווח הקצר ההשלכות של בעיות אלו מינוריות ברמה המקרו-כלכלית. ברור שהדכדוך באקדמיה מצוי בשיא כל הזמנים, אך מניסיון העבר רוב הגל העכור הזה ייעלם תוך זמן מסוים לאחר שהמלחמה תיפסק.
לגבי חרם תרבותי הבעיה קשה, אך ברמה הפרקטית השפעתה על הכלכלה הישראלית - מינורית. נראה שהחשש העיקרי כיום בקרב הציבור הוא בנוגע לחרם כלכלי/עסקי.
עד כמה חשופות חברות ישראליות לחרם אירופי?
נתחיל בפחדים מפני חרם אירופי כולל. מציע להוריד את הפחד הזה מהשולחן. כדי שמהלך יקרה יש צורך באישורן של כל 27 המדינות החברות באיחוד האירופי. אפילו אם אחת תתנגד, המהלך לא עובר. יש לנו 7 עד 8 מדינות ידידות אירופאיות שלא מוכנות בכלל לשמוע על כך.
מה לגבי חרם אירופי פרטני? להערכתי כ-95% מהחברות הישראליות מצויות למעשה "מתחת לרדאר" או שהן בעלות חשיפה נמוכה מאד לסיכון זה וזאת ממספר סיבות (השונות מחברה לחברה):
המוצר או השירות שלהן מהווה רכיב קטן בתוך "מוצר בתהליך" או "מוצר מוגמר" של חברות שאינן ישראליות, ובהרבה מקרים מדובר בהסכמי OEM
המכירה מתבצעת בתצורת B2B ולא מיועדות לצרכן סופי. לחברות עסקיות שיקולים קרים בלבד מה עוד שהטלת חרם הוא אירוע המצריך אישור של הרבה מקבלי החלטות בחברה הרוכשת ומקטין מאד את הסיכון הזה
היותן של חברות ישראליות רבות חברות בנות של חברות בינלאומיות גדולות וידועות. בהייטק הדבר בולט במיוחד - מעל 430 חברות זרות פעילות בישראל ומייצאות מכאן
קשה "לסמן" את המוצר הישראלי, מכיוון שהוא עובר דרך סיטונאים ומתווכים
על המוצר הסופי לא כתוב Made in Israel וגם אם כן, לא באופן בולט
חברות ישראליות רבות מוכרות חלק ניכר משירותיהן או תוצרתן תחת שמות מותג של חברות בנות שלהן בארצות היעד, שקשה לקשר אותן עם ישראל
חלק מהמכירות הן בתצורת White Label
בחלק מהמקרים הפסקת התקשרות מהווה סיכון משפטי מבחינת החברה האירופית.
התוצאה של כל אלו היא חשיפה ישראלית נמוכה ברוב המקרים. בנוסף, העובדה שהחברות הישראליות פועלות בענפים רבים מאד, בתחומי נישה, במגוון רחב של מוצרים ושירותים מקשה מאד על מטילי החרמות לסמן ענף ספציפי.
קיים גם מצב הפוך, בעיקר בתעשיות הביטחוניות או בסייבר בו המוצר או השירות הישראלי מבוקשים באופן מיוחד, דווקא כי הם ישראליים.
קיים אפילו מצב שלישי בו על אף שהמוצר מגיע מישראל, הביקוש כה גדול עד כי מתעלמים משיקולים "מוסריים". תשאלו את יצואני האבוקדו. ישראל אחראית לכ-20% מכל האבוקדו הנמכר בכל אירופה אך הפרוגרסיביים האירופאיים הדואגים לבריאותם ורוצים את הסופר-פוד, מצליחים להתעלם מבעיות "מוסריות" במקרה זה. המכירות אפילו גדלו בזמן המלחמה, כי נוצר מחסור באירופה לפרי.
מה לגבי אלו שחשופות?
ברור שקיימת בעיה לא פשוטה. להלן מספר דרכים, שברור שאינן קלות ליישום, לצמצם אותה:
למקד את ההתפתחות העתידית של מוצרי ושירותי החברה בתחומי נישה, White Label ו-OEM
לנסות לייצר שותפויות או לקבל חסות של חברות רב לאומיות חזקות
למקד מאמצי שיווק בארצות האדישות ברובן לתופעת "האנטי ישראליות", כגון דרום מזרח אסיה. התמקדות זו מתיישבת גם עם היותו של האזור מנוע הצמיחה העתידי של הכלכלה הגלובלית
על אף הגאווה הלאומית, להצניע במידת הניתן את היותנו ישראלים.
מה החשיפה של היבוא לישראל?
בתחום היבוא העניינים פשוטים יותר והנזק מינורי. תופתעו או שלא, אך רוב הסחורה הטורקית מוסיפה להגיע לישראל בדרכים עוקפות דרך בולגריה, איטליה ואפילו ירדן. למעשה, על כל ספק שפתאום "לא מתאים" לו לעבוד עם ישראל, לא חסרים אחרים שמתאים להם ועוד איך. גם כאן מדובר ללא ספק ב"כאב ראש" תפעולי מבחינת היבואנים אך הכל פתיר.
ד"ר אדם רויטר – יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"
- 16.אנונימי 08/09/2025 17:59הגב לתגובה זוthank your positive words . nice to hear someone that does not follow the negative but can see beyond
- 15.מתישהו ישראל תקרוס או שזה יחזיק בצורה כזאת לנצח 08/09/2025 15:08הגב לתגובה זותן תשובה
- 14.רויטר תקרא את הכתבה של קידר 08/09/2025 12:52הגב לתגובה זומשקיעים מוציאים כספים מישראל כי הסיכון גובר או מסיבות אתיות. אי אפשר למנוע החרמות של מוצרים ישראליים עי הצרכנים בעולם.
- פפפ 08/09/2025 16:48הגב לתגובה זוהאישה ...אל תישכח לשים עליה סדין שחור כמובן ...ותוכלו שווארמה בעמידה בגלל שאין קניון ...תהנה.
- 13.בא 08/09/2025 11:51הגב לתגובה זופירוד ושינאה בעם ישראל ...מי שעובד בשביל מפלצות הוא מפלצת...ולכן דינו גיהנום...קבלו 1000000 שנה.
- רמי אמזלג 08/09/2025 18:22הגב לתגובה זומפגינים למען גיוס כל האברכים החרדים הפרזיטים לצהל
- נחמיה 08/09/2025 13:37הגב לתגובה זומנסים להגן על המנהיג החולה והכושל
- 12.בא 08/09/2025 11:47הגב לתגובה זווהם משפיעים על בוחרי הציבור באירופההגיע זמן טיפול בקטאר....הקטר של האיסלם הגיהדיסטי מהמאה השביעית!! !
- 11.קפלניסט 08/09/2025 09:40הגב לתגובה זולמען גיוס כל האברכים הפרזיטים לצהל למרות התנגדות נתניהו הכושל.
- 10.קיפי 08/09/2025 08:45הגב לתגובה זוהכל טוב לקנות רק תוצרת ישראל
- 9.בני 08/09/2025 08:26הגב לתגובה זואו פירוק התנחלויות מיותרות בשומרון
- 8.דודי אלוש 08/09/2025 08:10הגב לתגובה זובנימין נתניהו ינצח את האויב מבחוץ..ואז היהודים יתפנו לטפל בסרטן הקפלניסטי.אנחנו מחכים ליום פקודה..
- 7.מנחם 07/09/2025 21:34הגב לתגובה זונהדר הלוואי עוד..
- אלגזירה 08/09/2025 11:45הגב לתגובה זואחמד מסתכל רק אלגזירה.....מה עם להגיד רצח עם .שכחת מה מלמדים אותך שם 24 שעות ביממה
- פפפ 08/09/2025 11:41הגב לתגובה זוברצועה של 45 קילומטר בין הים לירדן....בטהרן המצב מצויין ...חחח...המשטר שם מרעיב את האזרחים .
- אנונימי 08/09/2025 08:17הגב לתגובה זואחלה אחמד אתה. אתה בטח חושב שלא כל העזתים נאצים. לך תתחתן עם אחד.
- 6.אנונימי 07/09/2025 20:11הגב לתגובה זולא לקנות מהם פשוט
- אנונימי 07/09/2025 23:13הגב לתגובה זולנו כאן הם מוכרים במחיר כפול
- 5.קונילמל 07/09/2025 18:11הגב לתגובה זורק להתפלל לאדושם ולכן חשוב להתחנף להנהגה החרדית.
- דוקטור לאהבלים 09/09/2025 19:04הגב לתגובה זושמאל זו לא דעה פוליטית זו מחלה
- יסכה 08/09/2025 00:03הגב לתגובה זומושחת
- רפואה שלמה קפלניסט (ל"ת)אנונימי 07/09/2025 22:02הגב לתגובה זו
- חיים 07/09/2025 19:28הגב לתגובה זושימשיכו לבזוז
- 4.המודיע 07/09/2025 18:09הגב לתגובה זורק מזרח אירופה ובראשה פולין יכולות להנהיג כלכלית את כל אירופה מדינות עם צמיחה גבוהה אוכלוסיה איכותית ונקיות ממוסלמים
- 3.יי 07/09/2025 17:44הגב לתגובה זואירובה נמצאת בנסיגה כוללת. ילודה נמוכה הגירה של אוכלוסיה יותר אלימה ופחות יצרנית ירידה בבטחון האישי שתקרין גם על התיירות. הוצאות בטחון גדלות משמעותית. אנחנו צפויים להיות חשופים למשבר איטי ומתמשך של מדינות שוקעות שיהפכו לעולם שלישי
- 2.בדרך לחרם בינלאומי אם תימשך המלחמה הכושלת הפוליטית (ל"ת)אנונימי 07/09/2025 17:43הגב לתגובה זו
- גנרל כושל בפנסיה חגיגה 09/09/2025 19:07הגב לתגובה זוהמציאות שתופחת על פניהם של חולי השמאל מטריפה אותם לאט לאט . בקרוב הם יוזמים קפיצות ראש מעזראלי לרגל המצב
- 1.שורוקו 07/09/2025 16:26הגב לתגובה זושילכו לחפש אין כמו ארץ ישראל

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
