אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב
לקראת הדוחות

טסלה עולה ב-4% - האם דוחות טובים יספיקו כדי להמשיך את הראלי?

בוול-סטריט מצפים כעת בדוחות מחר לרווח למניה של 61 סנט על הכנסות של 24.5 מיליארד דולר. לפני כשנה החברה דיווחה על רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.9 מיליארד דולר
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC צפויה לדווח על תוצאותיה מחר ולפי הערכות לא צפוי להיות לה קשה לגבור על ציפיות האנליסטים. עם זאת, יתכן שזה לא יספיק בשביל להרים את המניה והמשקיעים יחכו להכרזות מעניינות מצידו של מאסק. בוול-סטריט מצפים כעת לרבעון השני לרווח למניה של 61 סנט על הכנסות של 24.5 מיליארד דולר. לפני כשנה החברה דיווחה על רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.9 מיליארד דולר.

נפח מכירות ומחירים נמוכים יותר הם הסיבה לירידה הצפויה. טסלה דיווחה כי מסרה ברבעון השני 444,000 רכבים במחיר ממוצע של 42,500 דולר. לפני כשנה זה עמד על 466,000 רכבים במחיר ממוצע של 44,000 דולר. 

למרות זאת, צפי האנליסטים לרווח למניה של 61 סנט נראה כמו רף יחסית נמוך בשביל טסלה, כזה שהיא יכולה לעקוף בלי יותר מדי קושי. הקונצנזוס הסתמך על כך שהחברה תספק רק 420,000 רכבים ברבעון ותחזיות הרווח של וול-סטריט לא נוטות להשתנות יותר מדי בין מועד חשיפת נתון המסירות לבין מועד פרסום הדוחות, כך שזה צפוי לשחק לטובתה של טסלה.

 

ההפתעה ממערכות אחסון האנרגיה

טסלה מכרה הרבה יותר מערכות לאחסון אנרגיה ממה שציפו קודם לכן. החברה פרסה מערכות אחסון של 9.4 ג'יגה וואט שעה ברבעון האחרון, מדובר בשיא חדש כאשר השיא הקודם עמד על 4.1 ג'יגה וואט שעה אליו הגיעה החברה ברבעון הראשון של השנה. לשם המחשה, 9.4 ג'יגה-וואט שעה זה מספיק חשמל כדי להפעיל בערך 10,000 בתים בארה"ב למשך כשנה. 

החדשות הללו כבר כנראה מתומחרות במניה. בכניסה למסחר היום מניית טסלה עלתה ביותר מ-20% החודש ויידרש הרבה יותר מתוצאות טובות ברבעון על מנת שהמניה תמשיך לזנק. סביר להניח שהמשקיעים מחכים לשמוע מה יש למאסק להגיד ומה הוא צופה להמשך. המשקיעים כנראה יחכו לראות אם המנכ"ל צופה שהחברה תצליח להגדיל את נפח המכירות שלה ב-2024.

 

הרכב המוזל של טסלה והרובוטקסי

בשנת 2023 כולה טסלה מסרה 1.8 מיליון רכבים. במחצית הראשונה של 2024 היא מסרה בסך הכל 831,000 כלי רכב, ירידה של כ-7% משנה לשנה. על מנת לעקוף את המסירות של השנה שעברה, טסלה תהיה חייבת להגביר את הקצב. ב-RBC כתבו שבעוד הם יכולים לראות אפשרות כזו בה טסלה תגיד שהיא כבר לא צופה שתצליח להגדיל את המכירות משנה לשנה, הם לא חושבים שזה באמת משנה. האנליסטים יותר מתעניינים במה שמאסק יגיד בנוגע לרכב ה-EV הבא של החברה, שאמור להגיע לכבישים במחצית הראשונה של 2025.

הרכב החדש צפוי להיות מיוצר במפעלים הקיימים של החברה ומחירו אמור להתחיל בכ-25,000 דולר. לפי הערכות, המכירות מהרכב המוזל יעזרו להגביר את הצמיחה ב-2025. עם זאת, המשקיעים עדיין מחכים שהחברה תציג לפחות אב טיפוס.

קיראו עוד ב"גלובל"

מאסק גם עשוי להתייחס לאירוע הרובוטקסי של טסלה, שנדחה לאחרונה. האירוע היה אמור להתקיים בחודש הבא, אך נדחה במספר חודשים, ככל הנראה לחודש אוקטובר. בתגובה מניית טסלה נפלה ביותר מ-8%. על הערה מצידו של מאסק בנוגע למוניות בנהיגה עצמית וכיצד החברה תייצר מהן כסף צפויה לעזור להרגיע את המשקיעים. לפחות כרגע, המשקיעים מצפים כי הרובוטקסי תגיע במספרים קטנים לכבישים כבר במחצית השנייה של 2025.

בעוד טסלה תהיה חייבת להתחיל בקטן, על מנת שתוכל לתקן את הבעיות בגרסה הראשונית במהירות, הצלחה בכך צפויה להגביר את אמון המשקיעים במודל העסקי של רובוטקסי.

החברה צפויה לדווח מחר (שלישי) על תוצאותיה לאחר הסגירה ולאחר מכן מאסק צפוי לענות לשאלות הרבות. חדשות טובות לאחרונה הגיעו גם מצידו של הנשיא המיועד, דונאלד טראמפ, שסיכוייו לחזור לתפקיד הנשיא גברו אמש משמעותית לאחר פרישתו של ביידן מהמירוץ. טראמפ דיבר בחיוב בנוגע למאסק במהלך אירוע במישיגן והבהיר כי הוא לא נגד רכבים חשמליים, למרות שמתח ביקורת על הטכנולוגיה בעבר. כל ריכוך בעמדתו של טראמפ, בנוסף לשבחים למאסק, הם חיזוק חיובי עבור יצרנית ה-EV.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נשמע כמו הימורים ולא מקצועי 22/07/2024 20:36
    הגב לתגובה זו
    קורה את הכתבה ולא מצליח להבין מה המסר שאתם רוצים להעביר לקוראים שלכם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.