ניר צוק פאלו אלטו
צילום: פאלו אלטו

שוק הסייבר הישראלי לא עוצר: פאלו אלטו במו"מ לרכישת דיג סקיוריטי

שבוע בלבד לאחר הדיווחים על העסקה המסתמנת לרכישת חברת טאלון הישראלית, חברת הסייבר שבבעלות ניר צוק צפויה לרכוש חברה נוספת - דיג סקיוריטי, אשר פיתחה פלטפורמה המאפשרת תגובה בזמן אמת לאיומי דליפת מידע מפלטפורמות ענן תמורת 400-300 מיליון דולר
איתן גרסטנפלד |

חברת הסייבר פאלו אלטו פאלו אלטו נמצאת במשא ומתן לרכישת חברת הסייבר הישראלית דיג סקיוריטי (Dig Security) תמורת 400-300 מיליון דולר. זאת לאחר שלפני כשבוע דווח שהחברה נמצאת גם במשא ומתן לרכישת חברת טאלון (Talon) לפי שווי מוערך של 600 מיליון דולר. במידה ויצאו לפועל שתי העסקאות, המוערכות בהיקף כולל של 1 מיליארד דולר, צפויות לחזק את מעמדה של פאלו אלטו כספקית מובילה של פתרונות אבטחת סייבר מקיפים.

דיג סקיורטי, אשר נוסדה ב-2021 פיתחה פלטפורמה המאפשרת תגובה בזמן אמת לאיומי דליפת מידע מפלטפורמות ענן. בשנה שעברה השלימה החברה סבב גיוס (A) בהובלת קרן SignalFire. זאת על רקע השימוש הגובר מצד ארגונים וחברות רבות בשירותי ענן חיצוניים, אשר עשויים להיות חשופים לאיומי סייבר, עליהם מבקשת החברה להתריע בזמן אמת באמצעות הפלטפורמה שפיתחה.

הדיווח מגיע לאחר שבשבוע שעבר דווח כי החברה קרובה לרכישה של חברת הסייבר הישראלית טאלון, אשר פיתחה דפדפן המאובטחים לארגונים. החברה אשר הוקמה ב-2021 ומעסיקה כיום כ-130 עובדים (85 מהם בישראל), גייסה מאז הקמתה 126 מיליון דולר. הפיתרון של החברה מאפשר לחברות להגן על כוח עבודה מבוזר, הכולל מיקור חוץ רחב ונסמך רבות על שימוש באפליקציות SaaS (תוכנה כשירות). 

שתי העסקאות הצפויות מגיעות על רקע העלייה המתמדת במחיר המניה של פאלו אלטו אשר נעוצה בין היתר בביקוש הגובר לשירותי אבטחת סייבר. בחודש שעבר הפתיעה החברה את המשקיעים עם תוצאות חזקות מהצפוי עבור הרבעון השני של 2023, אותו היא סיימה עם צמיחה של 26% בהכנסות שעמדו על כ-2 מיליארד דולר. בעקבות התוצאות קפצה מניית החברה, והיא נסחרת כעת במחיר המשקף לה שווי של כ-70 מיליארד דולר, אשר ממצב אותה כאחת מחברת הסייבר הגדולות ביותר בעולם.

על פי ההערכות שתי העסקאות יבוצעו לפי שווי גבוה מזה שבו בוצעו הגיוסים האחרונים שלהן. באם יצאו לפועל הרכישות יחזקו את פעילותה של ענקית הסייבר בשני הסקטורים הצומחים. רכישתה של דיג סקיוריטי צפויה לחזק את שירותי אבטחת הענן אותן מציעה החברה, אחד הענפים הצומחים ביותר בסקטור הטכנולוגי. על אף שמדובר בתחום צפוף במיוחד הרכישה הצפויה עשויה לחזק את מעמדה של פאלו אלטו בתחום. מנגד, הפעילות של טאלון נחשבת במידה רבה חדשנית, שכן הרעיון של דפדפן ארגוני מאובטח, המהווה שינוי תפיסתי במסגרתו הלקוחות יישמו שירותים, שנבנו מלכתחילה מתוך מחשבה על אבטחה.

שתי העסקאות הצפויות בהיקף כולל של כ-1 מיליארד דולר, מגיעות בתקופה של עניין רב בחברות אבטחת הסייבר הישראליות הנמצאות בחזית העולמית. רק בשבוע שעבר נמכרה חברת הסטארט-אפ הישראלית ביוניק, המתמחה באבטחה ובקרה של יישומים ארגוניים, לחברת הסייבר האמריקאית קראודסטרייק (CrowdStrike) תמורת 350 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.