"יהיו שלושה רבעונים קשים לכלכלה העולמית, אל תצפו לירידת ריבית תוך שנה"
לאחר דוחות ענקיות הטכנולוגיה בשבוע שעבר, השבוע הפד', הבנק המרכזי האמריקאי, צפוי שוב להעלות את הריבית כדי לנסות ולצנן את האינפלציה. השאלה היא כמובן בכמה. החוזים העתידיים על החלטת הריבית של הפד, ביום רביעי הקרוב בשעה 21:00 שעון ישראל, מצביעים כעת על עליה של 0.75% לטווח של 3.75% עד 4%. השאלה היא כמובן מה צפוי בהמשך. בינתיים להעלאות הריבית לוקח זמן להשפיע על האינפלציה ולצנן אותה וזו עדיין רושמת רמה גבוהה של 8.2%. השאלה היא האם לאחר העלאת הריבית הקרובה הפד' 'ייקח פסק זמן' כדי לראות את השפעת העלאת הריבית או שגם בדצמבר הוא ימשיך להעלאות אותה. תרחיש אפשרי הוא שתהיה העלאה נוספת אך איטית יותר בהחלטת הריבית של חודש דצמבר.
גם בבנק השוויצרי לומברד אודייר סבורים כך. סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי אומר כי: "הפד עדיין לא יכול להרשות לעצמו שינוי מדיניות. אנו צופים העלאת ריבית נוספת של 75 נקודות בסיס בנובמבר, ו-50 נקודות בסיס בדצמבר, כשבשיאה תגיע הריבית ל-4.5%. ציפיות השוק להורדת הריבית ברבעון השלישי של 2023 נראות לנו פזיזות מדי. הדו"ח החדש של קרן המטבע הבינלאומית חיזק את דעתנו, כשקרא לבנקים המרכזיים "להישאר במסלול", והזהיר מפני חזרה למצב שהיה בשנות ה-70, כשהפד הקל את המדיניות המוניטרית בטרם עת.
בהתייחסות לריבית באיחוד האירופי שעלתה ביום חמישי ל-2% - לשיא של יותר מעשור, אומרים בלומברד אודייר שהשוק לא מאמין לבנק המרכזי: "העלאת הריבית אישרה כי אנו רק בתחילת הדרך ושיהיה צורך בהידוק מדיניות נוסף בחודשים הקרובים. ה-ECB יחזור לקצב העלאות ריבית מדוד יותר בדצמבר, עם עלייה של 50 נקודות בסיס, שתוביל לריבית שיא של 2.25%, מעט מעל הטווח הנייטרלי. למרות זאת, השווקים מצפים לשיעור ריבית סופי של כמעט 3%", כך לדברי סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק.
לדבריו, "תחזית האינפלציה לגוש האירו השתפרה מעט עם ירידת מחירי האנרגיה ולחץ מוגבל על שכר העבודה, אך סיכוני המיתון נותרו גבוהים עקב נתוני פעילות כלכלית חלשים במיוחד. כשה-ECB יעדכן את תחזיתו המקרו-כלכליות בדצמבר, אנו מצפים כי יוריד את תחזית הצמיחה עוד יותר ויחזיר לשולחן את ציפייתו להגעה ליעד אינפלציה של 2% עד 2025, אמירה שתטען באופן נחרץ לטובת הפסקת העלאות הריבית ב-2023. התייחסותה של הנגידה לפער בין ההידוק המוניטרי להשפעתו על הכלכלה תהיה חלק חשוב בהחלטות הידוק עתידיות. ריבית סופית של 2.25% עשויה להספיק ל-ECB כדי להתקרב ליעד האינפלציה של 2% עד 2025, שאולי אף יהיה נמוך יותר עם שימוש בהידוק כמותי מסוים."
- הבינלאומי בצמרת - דיסקונט בתחתית; לאומי ומזרחי מאכזבים
- דיסקונט מתעקש לספק ריבית נמוכה לחוסכים בפיקדונות - 3.5% בלבד לפיקדון לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל תצפו לירידת ריבית כבר ברבעון השלישי של 2023
מונייה כי ציפיות השוק להורדת ריבית ברבעון השלישי של 2023 פזיזות מדי. בבנק ממליצים להוריד בהדרגה את רמות הסיכון: "אנו מאמינים שהכלכלה העולמית עומדת בפני שלושה רבעונים קשים – אינפלציה גבוהה ומתמשכת לא מותירה הרבה ברירה לבנקים מרכזיים ברחבי העולם ובראשם הפד ואלו צפויים העלות את הריבית בצורה אגרסיבית, על כן מיתון יהיה בלתי נמנע: המדיניות המוניטרית המגבילה תאט את הצמיחה, תחליש את שוק הדיור והעבודה, ובסופו של דבר תחזיר את האינפלציה לשליטה אבל אנו רק בתחילת התהליך, זאת בזמן שהמשקיעים ממתינים בכיליון עיניים לשינוי מדיניות של הפד, שיקל את המדיניות ויוביל לעליות חזקות בנכסי סיכון".
אז מה צריך לעשות בתיק ההשקעות לדברי הבנק?
- 2.מיקליס 30/10/2022 16:14הגב לתגובה זוביותר וזה שרוסיה וכל העולם הלא מערבי הכריז מלחמה על הדולר, היורו, הליש"ט והיואן, המערב זה 15% מאוכלוסיית העולם ולכולם נמאס מהמערב והסנקציות שלהם, היום אין למערב מה להציע לעולם וכשזה המצב שום דבר לא יחזיר את המצב למה שהיה עד שהמערב לא יבין שהוא צריך להגיע להסדר עם רוסיה כי לפתוח חזיתות בו זמנית מול רוסיה, סין ,סעודיה ואחרות זה לא טעות אלא התאבדות
- 1.לא מאמין למי שטועים רוב הזמן (ל"ת)ג'ף 30/10/2022 12:48הגב לתגובה זו
- ג'ון לג'ף 30/10/2022 16:20הגב לתגובה זולוקח את הדברים שלהם והופך אותם 180 מעלות. בדיוק ההפך וכך מצליח בול.
- זו עלית הריבית האחרונה השנה ! ואולי גם לשנים הבאות (ל"ת)דוד 30/10/2022 14:42הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
