כצפוי: הריבית באירופה עולה ב-0.75% ותעמוד מעתה על 2%
הבנק המרכזי האירופאי (ה-ECB) החליט היום להעלות הריבית בגוש האירו ב-0.75% כך שתעמוד מעתה על 2%, הריבית על הפקדונות עולה גם היא באותו שיעור ותעמוד מעכשיו על 1.5%. מדובר בהחלטה שהייתה צפויה לאור האינפלציה הגבוה באירופה שהגיעה ל-10% בספטמבר. אירופה נכנסת לחודשי החורף וחוששת ממשבר אנרגיה משמעותי בעקבות החרמת ספקית האנרגיה המרכזית - רוסיה - כסנקציה על פלישתה לאוקראינה,. אבל אם עד לפני כמה ימים כולם דיברו על מחסור, אז באופן מפתיע - פתאום מתברר שיש עודף. סביר שהבנק ייאלץ להמשיך להעלות את ריבית נוספות מצד הבנק המרכזי באירופה על מנת לדכא את האינפלציה המשתוללת ביבשת.
הבעיה של הבנק האירופאי היא שבניגוד לארה"ב, באירופה יש אמנם מדיניות מוניטרית (כסף) אחידה, אבל מנגד כל מדינה מנהלת מדיניות פיסקאלית (ממשלה) שונה. כל המדינות מושפעות בצורה דומה מהעלאת הריבית אבל אצל כל מדינה המצב שונה לגמרי - יש מדינות חזקות יותר כמו גרמניה ומנגד מדינות פחות טובות כמו יוון. המשמעות היא שאצל כולם הפגיעה בגלל עליית הריבית תורגש, אבל מדינות חלשות יותר ייקלעו למיתון הרבה יותר מהר מאשר המדינות החזקות. האבטלה בחלק מהמדינות גבוהה מאוד ואצל אחרות היא יותר נמוכה. מהבחינה הזו - כאב הראש של הבנק האירופי גדול יותר מאשר בארה"ב או בישראל.
התוצאה היא שהבנק המרכזי האירופאי נמצא בפיגור ניכר אחרי שאר הבנקים המרכזיים בעולם לאחר שהחל להעלות את הריבית מאפס רק לפני כ-3 חודשים. לשם השוואה, הפד' האמריקאי החל להעלות את הריבית כבר בחודש מרץ וכעת היא עומדת על כ-3.25% עם אינפלציה מעט נמוכה יותר של כ-8.2%.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה לגבי המאזן ותוכנית ה-TLTRO?
הריבית כצפוי עלתה אך המשקיעים מתעניינים גם בשני גורמים נוספים, זאת בזמן שהיבשת ממשיכה להתקרב למיתון כלכלי. השאלה הראשונה היא מתי יתחיל הבנק לצמצם את המאזן שלו כחלק מההידוק הכמותי וכיצד זה ישפיע על הלוואות הכספים של הבנקים במדינות השונות המרכיבות את האיחוד. נזכיר שבניגוד לארה"ב, באירופה יש אמנם מדיניות מוניטרית (כסף) אחידה, אבל מנגד כל מדינה מנהלת מדיניות פיסקאלית (ממשלה) שונה.
ה-ECB הכריז על שינוי הריבית לבנקים והקשחת תנאים לבנקים בתוכנית TLTRO (פעולות מימון מחדש ממוקדות לטווח ארוך יותר – פעולות של מערכת היורו אשר מספקת למוסדות האשראי השונות ביבשת מימון). ה-TLTRO מאפשר לבנקים האירופאים תנאי הלוואות נוחים יותר, בזמן שהבנק רצה שהבנקים יזרימו יותר כסף לציבור. כעת זה משתנה.
ומה לגבי צמצום המאזן?
נדמה כי בהתאם לצי הכלכלנים, הבנק מכריז בינתיים על תוכנית לצמצום המאזן שלו. אולי זה יקרה בחודש דצמבר, אז רבים מהם מעריכים כי ה-ECB יכריז על צמצום של כ-28 מיליארד יורו (27.75 מיליארד דולר) בכל חודש בממוצע.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
האינפלציה מאלצת את הבנק לפעול מהר יותר מהרצון או התכנון שלו
כזכור, האינפלציה באירופה הגיעה ל-10% בספטמבר, גידול מ-9.1% בחודש שקדם לו ומעל לתחזיות לאינפלציה של כ-9.1%. המדד הצביע גם על כך שהגידול במחירים החל לחרוג ממזון הכרחי ומחירי האנרגיה אל כל שאר הענפים שנמדדו בתוכו.
מחירי האנרגיה עלו בכ-40.8% מאז החודש המקביל, גידול של קרוב ל-3% לעומת המדד באוגוסט, שהסתכם אז ב-38.6%. מחירי המזון, האלכוהול והטבק עלו גם הם ב-11.8% בחודש ספטמבר, זאת לעומת 10.6% בחודש אוגוסט.
בתוך כך, אינפלציית הליבה – אשר לא כוללת בתוכה את מחירי המזון והאנרגיה, עלתה בכ-4.8% בלבד, כאשר באוגוסט עמד המדד לאינפלציה זו על כ-4.3%. מדד זה מוביל אנליסטים רבים לגרוס כי המצב הכלכלי ביבשת יחמיר בחודשים הקרובים לפני שישתפר. הבנק האירופאי המרכזי נאלץ לדאבונו להתמודד עם הפערים הכלכליים הללו, בד בבד בזמן שהם רואים את הכלכלה מאטה לנגד עיניהם. בתוך כך, כלכלנים רבים במדינה צופים – לפחות ביבשת אירופה – מיתון עד סוף השנה הקרובה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
