כצפוי: הריבית באירופה עולה ב-0.75% ותעמוד מעתה על 2%
הבנק המרכזי האירופאי (ה-ECB) החליט היום להעלות הריבית בגוש האירו ב-0.75% כך שתעמוד מעתה על 2%, הריבית על הפקדונות עולה גם היא באותו שיעור ותעמוד מעכשיו על 1.5%. מדובר בהחלטה שהייתה צפויה לאור האינפלציה הגבוה באירופה שהגיעה ל-10% בספטמבר. אירופה נכנסת לחודשי החורף וחוששת ממשבר אנרגיה משמעותי בעקבות החרמת ספקית האנרגיה המרכזית - רוסיה - כסנקציה על פלישתה לאוקראינה,. אבל אם עד לפני כמה ימים כולם דיברו על מחסור, אז באופן מפתיע - פתאום מתברר שיש עודף. סביר שהבנק ייאלץ להמשיך להעלות את ריבית נוספות מצד הבנק המרכזי באירופה על מנת לדכא את האינפלציה המשתוללת ביבשת.
הבעיה של הבנק האירופאי היא שבניגוד לארה"ב, באירופה יש אמנם מדיניות מוניטרית (כסף) אחידה, אבל מנגד כל מדינה מנהלת מדיניות פיסקאלית (ממשלה) שונה. כל המדינות מושפעות בצורה דומה מהעלאת הריבית אבל אצל כל מדינה המצב שונה לגמרי - יש מדינות חזקות יותר כמו גרמניה ומנגד מדינות פחות טובות כמו יוון. המשמעות היא שאצל כולם הפגיעה בגלל עליית הריבית תורגש, אבל מדינות חלשות יותר ייקלעו למיתון הרבה יותר מהר מאשר המדינות החזקות. האבטלה בחלק מהמדינות גבוהה מאוד ואצל אחרות היא יותר נמוכה. מהבחינה הזו - כאב הראש של הבנק האירופי גדול יותר מאשר בארה"ב או בישראל.
התוצאה היא שהבנק המרכזי האירופאי נמצא בפיגור ניכר אחרי שאר הבנקים המרכזיים בעולם לאחר שהחל להעלות את הריבית מאפס רק לפני כ-3 חודשים. לשם השוואה, הפד' האמריקאי החל להעלות את הריבית כבר בחודש מרץ וכעת היא עומדת על כ-3.25% עם אינפלציה מעט נמוכה יותר של כ-8.2%.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה לגבי המאזן ותוכנית ה-TLTRO?
הריבית כצפוי עלתה אך המשקיעים מתעניינים גם בשני גורמים נוספים, זאת בזמן שהיבשת ממשיכה להתקרב למיתון כלכלי. השאלה הראשונה היא מתי יתחיל הבנק לצמצם את המאזן שלו כחלק מההידוק הכמותי וכיצד זה ישפיע על הלוואות הכספים של הבנקים במדינות השונות המרכיבות את האיחוד. נזכיר שבניגוד לארה"ב, באירופה יש אמנם מדיניות מוניטרית (כסף) אחידה, אבל מנגד כל מדינה מנהלת מדיניות פיסקאלית (ממשלה) שונה.
ה-ECB הכריז על שינוי הריבית לבנקים והקשחת תנאים לבנקים בתוכנית TLTRO (פעולות מימון מחדש ממוקדות לטווח ארוך יותר – פעולות של מערכת היורו אשר מספקת למוסדות האשראי השונות ביבשת מימון). ה-TLTRO מאפשר לבנקים האירופאים תנאי הלוואות נוחים יותר, בזמן שהבנק רצה שהבנקים יזרימו יותר כסף לציבור. כעת זה משתנה.
ומה לגבי צמצום המאזן?
נדמה כי בהתאם לצי הכלכלנים, הבנק מכריז בינתיים על תוכנית לצמצום המאזן שלו. אולי זה יקרה בחודש דצמבר, אז רבים מהם מעריכים כי ה-ECB יכריז על צמצום של כ-28 מיליארד יורו (27.75 מיליארד דולר) בכל חודש בממוצע.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
האינפלציה מאלצת את הבנק לפעול מהר יותר מהרצון או התכנון שלו
כזכור, האינפלציה באירופה הגיעה ל-10% בספטמבר, גידול מ-9.1% בחודש שקדם לו ומעל לתחזיות לאינפלציה של כ-9.1%. המדד הצביע גם על כך שהגידול במחירים החל לחרוג ממזון הכרחי ומחירי האנרגיה אל כל שאר הענפים שנמדדו בתוכו.
מחירי האנרגיה עלו בכ-40.8% מאז החודש המקביל, גידול של קרוב ל-3% לעומת המדד באוגוסט, שהסתכם אז ב-38.6%. מחירי המזון, האלכוהול והטבק עלו גם הם ב-11.8% בחודש ספטמבר, זאת לעומת 10.6% בחודש אוגוסט.
בתוך כך, אינפלציית הליבה – אשר לא כוללת בתוכה את מחירי המזון והאנרגיה, עלתה בכ-4.8% בלבד, כאשר באוגוסט עמד המדד לאינפלציה זו על כ-4.3%. מדד זה מוביל אנליסטים רבים לגרוס כי המצב הכלכלי ביבשת יחמיר בחודשים הקרובים לפני שישתפר. הבנק האירופאי המרכזי נאלץ לדאבונו להתמודד עם הפערים הכלכליים הללו, בד בבד בזמן שהם רואים את הכלכלה מאטה לנגד עיניהם. בתוך כך, כלכלנים רבים במדינה צופים – לפחות ביבשת אירופה – מיתון עד סוף השנה הקרובה.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)