אוטובוס באידו
צילום: יוטיוב/BAIDU

באידו קיבלה אישור להפעלה מסחרית של פרויקט האוטובוס האוטונומי שלה

אפולו, חטיבת התחבורה האוטונומית של ענקית האינטרנט מסין, תסיע נוסעים במסלול קבוע שאורכו 10 ק"מ במחוז בו חיים כ-30 מיליון איש. החברה מפעילה כבר בחינם מוניות אוטונומיות בבייג'ינג וסביבתה, ואת החשיפה לנוסעים היא מנצלת לטובת הצגת פרסומות
איתי פת-יה |

ענקית האינטרנט  BAIDU.COM ,  הידועה בתור "הגוגל של סין", אוכלת בתקופה האחרונה מרורים בבית וגם בארה"ב – בסין זה הרגולטור שחושש מגודלן של ענקיות הטכנולוגיה שהופכות ריכוזיות וקוראות תיגר על כוחו של השלטון בתחומים מסוימים, ובאמריקה זו הרשות לניירות ערך שמאיימת למחוק מהמסחר חברות סיניות שאינן עומדות בכללי הדיווח. אחרי כמה "פיקים" וירידות, מאז השיא האחרון בפברואר המניה ירדה בכ-36% בנאסד"ק וכיום היא נסחרת באותן רמות של תחילת השנה, לפי שווי של כ-73 מיליארד דולר.

גם השבוע האחרון מלווה בירידות – אולם אתמול התחזקה המניה בכאחוז ברקע עדכון חיובי: אפולו, חטיבת הרכב האוטונומי של החברה, קיבלה את אישור הרגולטור הסיני, לראשונה במעצמה, להתחיל בשלב המסחרי של פרויקט האוטובוס האוטונומי שלה, שעד כה הופעל במסגרת פיילוט בלבד. האוטובוס ייסע בנתיב קבוע שאורכו 10 ק"מ במחוז צ'ונגצ'ינג בדרום מערב המדינה, שבו חיים 30 מיליון איש.

מטעם החברה מסרו בהצהרה כי "שיתוף הפעולה בין המחוז לבין אפולו עולה כעת דרגה, כששני הצדדים סיכמו על אסטרטגיה משותפת שתעזור לעיר להפוך לבנצ'מארק עבור תעשיית התחבורה החכמה בסין". בעוד שכעת מדובר על אוטובוס שייסע בנתיב האמור, בהמשך יתווספו אליו כלי רכב מסוגים נוספים, וכן שיתוף הפעולה מול הרשות המקומי יבוא לידי ביטוי גם בהקמה של עמדות טעינה ונתיבים ייעודיים נוספים.

בנוסף לפעילות בצ'ונגצ'ינג, לבאידו מיזם רובו-טקסי (מוניות אוטונומיות) שהושק בבייג'ינג אשתקד, בצ'נגשה ובצאנג-ג'ואו, בכולם השירות חינמי (אך דורש הרשמה מראש באפליקציית החברה), ובכולם יש גם נהג מאחורי ההגה למקרה של תקלה.

כמובן שהדבר לא נעשה לשם שמיים. הפעילות הזאת סינרגטית גם לפעילות הפרסום של באידו (כמי שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי הפכה גם לגורם מוביל בשוק הפרסום המקוון) – והחברה משתמשת בחשיפה שלה לנוסעים כדי להציג להם פרסומות ותכנים בידוריים באמצעות תכנה שפיתחה, ועל כך כמובן היא מקבלת תשלום מהמפרסמים.

מי שנמצאת כמה צעדים מאחורי באידו עם פרויקט דומה של אוטובוסים אוטונומיים, היא חברת WeRide שבה משקיעה ניסאן. WeRide השיקה בתחילת השנה פיילוט של הפרויקט במתחם תעשייה שבבעלות המדינה, בדרום גואנגג'ואו.

אגב, WeRide, החדשות האלה של באידו על ההפעלה המסחרית מגיעות במקביל להתקדמות שהראשונה דיווחה עליה אצל המעצמה המתחרה ארצות הברית. הרגולטור במדינת קליפורניה אישור ל-WeRide להעלות לכביש – לא לנתיב ייעודי – את הרכבים האוטונומיים שלה בסאן חוזה. יאמר כי החוק בקליפורניה מציב דרישות נוקשות משחקניות הרכב האוטונומי עבור המבדקים הללו – בין השאר נדרשת התקשרות מול הרשויות המקומיות ואישור מגורמי האכיפה, כיסוי ביטוחי של 5 מיליון דולר וכן ניסיון קודם בבחינת הרכבים בתנאי שטח דומים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד ששתי החברות מציגות התקדמות, גראב, חברת משלוחי המזון, הנסיעות השיתופי והפינטק. האחרונה, שתונפק במיזוג הספאק הגדול בעולם, החלה כבר ב-2016 בבחינות פעילות התחבורה הציבורית האוטונומית שלה, אך דורכת במקום. למעשה, התעשייה הזאת בכללותה ממש לא נמצאת במקום שסין צפתה לה במקור, ובדיעבד נראה כי התחזיות היו מוגזמות למדי. אם התכנון היה שב-2020 למחצית מהרכבים שימכרו במדינה יהיו יישומי נהיגה-אוטונומית כאלה ואחרים, היעד הזה הוזז קדימה בחמש שנים, חצי עשור אם כן, ל-2025.

UBER TECHNOLOGIES למשל, נפטרה בשנה שעברה מפעילות הנהיגה האוטונומית שלה כשמכרה אותה לסטארט-אפ אורורה. זכורה לכל אותה תקרים בה בנסיעת מבחן אוטונומית של אובר, נהרגה אשה בתאונה. ועל אף שהרשויות ניקום את החברה מאשמה פלילית, היא נאלצה להתמודד עם תביעה מצד משפחת ההרוגה.

להבדיל, תביעה אחרת הגיעה מ אלפאבית , החברה האם של גוגל, שהוגשה בטענה לגניבת סודות מסחריים מ-Waymo שגם כן פועלת בתחום הרכב האוטונומי. גם דרכה של Waymo לא בדיוק סוגה בשושנים – המנכ"ל ג'ון קרפטיק התפטר בחודש האחרון. בשנה שעבר הודה בראיון לוול סטריט ג'ורנל כי "יש עוד דרך ארוכה עד שנוכל להוציא את הטכנולוגיה הזאת לעולם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 0.85%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


אווטר דיסני
צילום: פוקס

״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות

345 מיליון דולר בסופ״ש הראשון שמים את דיסני בראש גלובלית, אבל 88 מיליון דולר בצפון אמריקה פותחים פער מול הציפיות בדיוק כששנת הקופות נכנסת ליישורת האחרונה

ליאור דנקנר |

ברקע לסוף השבוע הזה, דיסני The Walt Disney Co 1.02%   פותחת עוד שבוע מסחר כשהמניה לא מדביקה את קצב מדד ה-S&P, ובשוק ההון בוחנים כל נתון דרך הדוחות הרבעוניים והשיפור ברווחיות לאורך 2026. בתוך זה, ״אווטאר״ הוא לא רק מותג קולנועי, אלא עוד מנוע שמזיז הכנסות בין רבעונים ומחבר בין אולמות, סטרימינג, פארקים ומרצ׳נדייז.

סרט ההמשך ״אווטאר אש ואפר״ של וולט דיסני ואולפני ״המאה ה-20״ נפתח במקום הראשון בקופות בעולם עם הכנסות מוערכות של 345 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון. מחוץ לארה״ב וקנדה נרשמות הכנסות של 257 מיליון דולר עד יום ראשון, נתון שממשיך את הדפוס של המותג שבו רוב הכסף מגיע משווקים בינלאומיים.

בצפון אמריקה התמונה פחות חלקה. הסרט מכניס 88 מיליון דולר על פני 3,800 אולמות בארה״ב וקנדה, בעוד הציפיות בשוק נעו סביב 110 עד 135 מיליון דולר לסוף שבוע פתיחה. הפער הזה מגיע בדיוק בתקופה שבה האולפנים צריכים דחיפה חזקה לסיום הרבעון הרביעי ולהתקרבות ליעד שנתי של 9 מיליארד דולר בקופות.


הרבעון הרביעי תחת לחץ והפער מהיעד נשאר גדול

במצטבר עד יום ראשון, ההכנסות בקופות בצפון אמריקה עומדות על כ-8.4 מיליארד דולר, עלייה של 1% לעומת אותה נקודה בשנה שעברה. לפי הספירה הזו נשארים עוד 10 ימים לשנת הקופות, והמרחק מ-9 מיליארד דולר הוא בערך 600 מיליון דולר, כשהלוח צפוף במיוחד עם הרבה סרטים חדשים וכמה כותרות חזקות שממשיכות לרוץ.

במקביל, ההערכות בשוק לרבעון הרביעי הופכות זהירות יותר. לפי חישובים שמסתובבים בענף, הרבעון בדרך לסיים בירידה של לפחות כמה אחוזים בודדים לעומת שנה שעברה. כדי להגיע להערכה של כ-2.5 מיליארד דולר ברבעון, נדרש זינוק של יותר מ-965 מיליון דולר בשבועיים האחרונים של השנה, קצב שמשתמע ממנו צמיחה שנתית של 59% בתקופה קצרה מאוד.