אוטובוס באידו
צילום: יוטיוב/BAIDU

באידו קיבלה אישור להפעלה מסחרית של פרויקט האוטובוס האוטונומי שלה

אפולו, חטיבת התחבורה האוטונומית של ענקית האינטרנט מסין, תסיע נוסעים במסלול קבוע שאורכו 10 ק"מ במחוז בו חיים כ-30 מיליון איש. החברה מפעילה כבר בחינם מוניות אוטונומיות בבייג'ינג וסביבתה, ואת החשיפה לנוסעים היא מנצלת לטובת הצגת פרסומות
איתי פת-יה |

ענקית האינטרנט  BAIDU.COM ,  הידועה בתור "הגוגל של סין", אוכלת בתקופה האחרונה מרורים בבית וגם בארה"ב – בסין זה הרגולטור שחושש מגודלן של ענקיות הטכנולוגיה שהופכות ריכוזיות וקוראות תיגר על כוחו של השלטון בתחומים מסוימים, ובאמריקה זו הרשות לניירות ערך שמאיימת למחוק מהמסחר חברות סיניות שאינן עומדות בכללי הדיווח. אחרי כמה "פיקים" וירידות, מאז השיא האחרון בפברואר המניה ירדה בכ-36% בנאסד"ק וכיום היא נסחרת באותן רמות של תחילת השנה, לפי שווי של כ-73 מיליארד דולר.

גם השבוע האחרון מלווה בירידות – אולם אתמול התחזקה המניה בכאחוז ברקע עדכון חיובי: אפולו, חטיבת הרכב האוטונומי של החברה, קיבלה את אישור הרגולטור הסיני, לראשונה במעצמה, להתחיל בשלב המסחרי של פרויקט האוטובוס האוטונומי שלה, שעד כה הופעל במסגרת פיילוט בלבד. האוטובוס ייסע בנתיב קבוע שאורכו 10 ק"מ במחוז צ'ונגצ'ינג בדרום מערב המדינה, שבו חיים 30 מיליון איש.

מטעם החברה מסרו בהצהרה כי "שיתוף הפעולה בין המחוז לבין אפולו עולה כעת דרגה, כששני הצדדים סיכמו על אסטרטגיה משותפת שתעזור לעיר להפוך לבנצ'מארק עבור תעשיית התחבורה החכמה בסין". בעוד שכעת מדובר על אוטובוס שייסע בנתיב האמור, בהמשך יתווספו אליו כלי רכב מסוגים נוספים, וכן שיתוף הפעולה מול הרשות המקומי יבוא לידי ביטוי גם בהקמה של עמדות טעינה ונתיבים ייעודיים נוספים.

בנוסף לפעילות בצ'ונגצ'ינג, לבאידו מיזם רובו-טקסי (מוניות אוטונומיות) שהושק בבייג'ינג אשתקד, בצ'נגשה ובצאנג-ג'ואו, בכולם השירות חינמי (אך דורש הרשמה מראש באפליקציית החברה), ובכולם יש גם נהג מאחורי ההגה למקרה של תקלה.

כמובן שהדבר לא נעשה לשם שמיים. הפעילות הזאת סינרגטית גם לפעילות הפרסום של באידו (כמי שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי הפכה גם לגורם מוביל בשוק הפרסום המקוון) – והחברה משתמשת בחשיפה שלה לנוסעים כדי להציג להם פרסומות ותכנים בידוריים באמצעות תכנה שפיתחה, ועל כך כמובן היא מקבלת תשלום מהמפרסמים.

מי שנמצאת כמה צעדים מאחורי באידו עם פרויקט דומה של אוטובוסים אוטונומיים, היא חברת WeRide שבה משקיעה ניסאן. WeRide השיקה בתחילת השנה פיילוט של הפרויקט במתחם תעשייה שבבעלות המדינה, בדרום גואנגג'ואו.

אגב, WeRide, החדשות האלה של באידו על ההפעלה המסחרית מגיעות במקביל להתקדמות שהראשונה דיווחה עליה אצל המעצמה המתחרה ארצות הברית. הרגולטור במדינת קליפורניה אישור ל-WeRide להעלות לכביש – לא לנתיב ייעודי – את הרכבים האוטונומיים שלה בסאן חוזה. יאמר כי החוק בקליפורניה מציב דרישות נוקשות משחקניות הרכב האוטונומי עבור המבדקים הללו – בין השאר נדרשת התקשרות מול הרשויות המקומיות ואישור מגורמי האכיפה, כיסוי ביטוחי של 5 מיליון דולר וכן ניסיון קודם בבחינת הרכבים בתנאי שטח דומים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד ששתי החברות מציגות התקדמות, גראב, חברת משלוחי המזון, הנסיעות השיתופי והפינטק. האחרונה, שתונפק במיזוג הספאק הגדול בעולם, החלה כבר ב-2016 בבחינות פעילות התחבורה הציבורית האוטונומית שלה, אך דורכת במקום. למעשה, התעשייה הזאת בכללותה ממש לא נמצאת במקום שסין צפתה לה במקור, ובדיעבד נראה כי התחזיות היו מוגזמות למדי. אם התכנון היה שב-2020 למחצית מהרכבים שימכרו במדינה יהיו יישומי נהיגה-אוטונומית כאלה ואחרים, היעד הזה הוזז קדימה בחמש שנים, חצי עשור אם כן, ל-2025.

UBER TECHNOLOGIES למשל, נפטרה בשנה שעברה מפעילות הנהיגה האוטונומית שלה כשמכרה אותה לסטארט-אפ אורורה. זכורה לכל אותה תקרים בה בנסיעת מבחן אוטונומית של אובר, נהרגה אשה בתאונה. ועל אף שהרשויות ניקום את החברה מאשמה פלילית, היא נאלצה להתמודד עם תביעה מצד משפחת ההרוגה.

להבדיל, תביעה אחרת הגיעה מ אלפאבית , החברה האם של גוגל, שהוגשה בטענה לגניבת סודות מסחריים מ-Waymo שגם כן פועלת בתחום הרכב האוטונומי. גם דרכה של Waymo לא בדיוק סוגה בשושנים – המנכ"ל ג'ון קרפטיק התפטר בחודש האחרון. בשנה שעבר הודה בראיון לוול סטריט ג'ורנל כי "יש עוד דרך ארוכה עד שנוכל להוציא את הטכנולוגיה הזאת לעולם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.