באידו קיבלה אישור להפעלה מסחרית של פרויקט האוטובוס האוטונומי שלה
ענקית האינטרנט BAIDU.COM , הידועה בתור "הגוגל של סין", אוכלת בתקופה האחרונה מרורים בבית וגם בארה"ב – בסין זה הרגולטור שחושש מגודלן של ענקיות הטכנולוגיה שהופכות ריכוזיות וקוראות תיגר על כוחו של השלטון בתחומים מסוימים, ובאמריקה זו הרשות לניירות ערך שמאיימת למחוק מהמסחר חברות סיניות שאינן עומדות בכללי הדיווח. אחרי כמה "פיקים" וירידות, מאז השיא האחרון בפברואר המניה ירדה בכ-36% בנאסד"ק וכיום היא נסחרת באותן רמות של תחילת השנה, לפי שווי של כ-73 מיליארד דולר.
גם השבוע האחרון מלווה בירידות – אולם אתמול התחזקה המניה בכאחוז ברקע עדכון חיובי: אפולו, חטיבת הרכב האוטונומי של החברה, קיבלה את אישור הרגולטור הסיני, לראשונה במעצמה, להתחיל בשלב המסחרי של פרויקט האוטובוס האוטונומי שלה, שעד כה הופעל במסגרת פיילוט בלבד. האוטובוס ייסע בנתיב קבוע שאורכו 10 ק"מ במחוז צ'ונגצ'ינג בדרום מערב המדינה, שבו חיים 30 מיליון איש.
מטעם החברה מסרו בהצהרה כי "שיתוף הפעולה בין המחוז לבין אפולו עולה כעת דרגה, כששני הצדדים סיכמו על אסטרטגיה משותפת שתעזור לעיר להפוך לבנצ'מארק עבור תעשיית התחבורה החכמה בסין". בעוד שכעת מדובר על אוטובוס שייסע בנתיב האמור, בהמשך יתווספו אליו כלי רכב מסוגים נוספים, וכן שיתוף הפעולה מול הרשות המקומי יבוא לידי ביטוי גם בהקמה של עמדות טעינה ונתיבים ייעודיים נוספים.
בנוסף לפעילות בצ'ונגצ'ינג, לבאידו מיזם רובו-טקסי (מוניות אוטונומיות) שהושק בבייג'ינג אשתקד, בצ'נגשה ובצאנג-ג'ואו, בכולם השירות חינמי (אך דורש הרשמה מראש באפליקציית החברה), ובכולם יש גם נהג מאחורי ההגה למקרה של תקלה.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמובן שהדבר לא נעשה לשם שמיים. הפעילות הזאת סינרגטית גם לפעילות הפרסום של באידו (כמי שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי הפכה גם לגורם מוביל בשוק הפרסום המקוון) – והחברה משתמשת בחשיפה שלה לנוסעים כדי להציג להם פרסומות ותכנים בידוריים באמצעות תכנה שפיתחה, ועל כך כמובן היא מקבלת תשלום מהמפרסמים.
מי שנמצאת כמה צעדים מאחורי באידו עם פרויקט דומה של אוטובוסים אוטונומיים, היא חברת WeRide שבה משקיעה ניסאן. WeRide השיקה בתחילת השנה פיילוט של הפרויקט במתחם תעשייה שבבעלות המדינה, בדרום גואנגג'ואו.
אגב, WeRide, החדשות האלה של באידו על ההפעלה המסחרית מגיעות במקביל להתקדמות שהראשונה דיווחה עליה אצל המעצמה המתחרה ארצות הברית. הרגולטור במדינת קליפורניה אישור ל-WeRide להעלות לכביש – לא לנתיב ייעודי – את הרכבים האוטונומיים שלה בסאן חוזה. יאמר כי החוק בקליפורניה מציב דרישות נוקשות משחקניות הרכב האוטונומי עבור המבדקים הללו – בין השאר נדרשת התקשרות מול הרשויות המקומיות ואישור מגורמי האכיפה, כיסוי ביטוחי של 5 מיליון דולר וכן ניסיון קודם בבחינת הרכבים בתנאי שטח דומים.
- המתחרה השווייצרית של נייקי ואדידס מפתיעה עם תוצאות מרשימות
- בשורה רפואית - תרופת הכולסטרול של מרק עם תוצאות מרשימות; המניה זינקה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
בעוד ששתי החברות מציגות התקדמות, גראב, חברת משלוחי המזון, הנסיעות השיתופי והפינטק. האחרונה, שתונפק במיזוג הספאק הגדול בעולם, החלה כבר ב-2016 בבחינות פעילות התחבורה הציבורית האוטונומית שלה, אך דורכת במקום. למעשה, התעשייה הזאת בכללותה ממש לא נמצאת במקום שסין צפתה לה במקור, ובדיעבד נראה כי התחזיות היו מוגזמות למדי. אם התכנון היה שב-2020 למחצית מהרכבים שימכרו במדינה יהיו יישומי נהיגה-אוטונומית כאלה ואחרים, היעד הזה הוזז קדימה בחמש שנים, חצי עשור אם כן, ל-2025.
UBER TECHNOLOGIES למשל, נפטרה בשנה שעברה מפעילות הנהיגה האוטונומית שלה כשמכרה אותה לסטארט-אפ אורורה. זכורה לכל אותה תקרים בה בנסיעת מבחן אוטונומית של אובר, נהרגה אשה בתאונה. ועל אף שהרשויות ניקום את החברה מאשמה פלילית, היא נאלצה להתמודד עם תביעה מצד משפחת ההרוגה.
להבדיל, תביעה אחרת הגיעה מ אלפאבית , החברה האם של גוגל, שהוגשה בטענה לגניבת סודות מסחריים מ-Waymo שגם כן פועלת בתחום הרכב האוטונומי. גם דרכה של Waymo לא בדיוק סוגה בשושנים – המנכ"ל ג'ון קרפטיק התפטר בחודש האחרון. בשנה שעבר הודה בראיון לוול סטריט ג'ורנל כי "יש עוד דרך ארוכה עד שנוכל להוציא את הטכנולוגיה הזאת לעולם".

אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם זו הזדמנות?
החברה שחתמה על עסקת ענק עם OpenAI ונחשבת לאחת המובילות של מרוץ הבינה המלאכותית מגלה שהמשקיעים פחות סלחניים: אחרי התחזיות האופטימיות וההשקעות במיליארדים, המניה חזרה לנקודת ההתחלה
מניית אורקל Oracle Corp -3.81% מאבדת היום עוד כ־3% ונסחרת סביב 234 דולר, רמה שמחזירה אותה למחיר שלפני השיא אליו הגיעה בעקבות הזינוק הגדול לפני מספר חודשים, לאחר שהחברה חשפה תחזית שאפתנית לשנים הקרובות, חתמה על עסקה של מאות מיליארדים עם OpenAI והבטיחה להיות כוח מוביל בעידן הבינה המלאכותית. משהו לא מסתדר. הדוחות היו טובים, התחזיות היו חזקות, ובכל זאת המניה איבדה את המומנטום והחזירה את כל העליות.
בספטמבר דיווחה אורקל על רווח של 1.47 דולר למניה על הכנסות של 14.9 מיליארד דולר, צמיחה של 12% בשנה. לא דרמה, אבל אז הגיעה ההפתעה: החברה חשפה צבר חוזים של 455 מיליארד דולר, פי שלושה מהנתון ברבעון הקודם. זה מספר שהדהים את וול סטריט. המניה טסה 36% ביום אחד, וסיימה בשיא של 328 דולר, על רקע ההתרגשות מהעסקה הענקית עם OpenAI - עסקה של 300 מיליארד דולר להשכרת כוח מחשוב בענן לחמש שנים. אבל מהר מאוד התברר שהעסקה הזאת היא גם החוזקה וגם החולשה של הסיפור.
במקביל, נחשף שהרווחיות בעסק החדש הזה נמוכה משמעותית מהצפוי. לפי הדיווחים, שיעור הרווח הגולמי בעסקי השכרת השרתים ל־AI עומד על כ־14% בלבד. ההנהלה ניסתה להרגיע, וטענה במצגת למשקיעים שהרווחיות המלאה לאורך חיי החוזים תגיע ל־35%. זה הרגיע ליום אחד, ואז שוב התחיל המימוש. מאז השיא בספטמבר איבדה המניה כמעט שליש מערכה, מתחת למחיר שבו הייתה ערב הזינוק.
- האם הצמיחה המטאורית של אורקל מגיעה על חשבון הרווחיות?
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ממכונת מזומנים לחברה עתירת הון עם גירעון תזרימי
כדי לספק את החוזים עם OpenAI ויתר השותפות, אורקל נמצאת במהלך בנייה של דאטה סנטרים בהיקף היסטורי. ההשקעות האלה שוחקות את תזרים המזומנים: אחרי שנים שבהן החברה נחשבה ל"מכונת מזומנים" עם רווחיות גבוהה ופעילות רזה, היא הפכה בשנים האחרונות לחברה עתירת הון, עם גירעון תזרימי ברבעונים האחרונים.
וול סטריט שור (גרוק)טאואר קופצת ב-6.5%, טבע ממשיכה לעלות, AMD מזנקת ב-9%; הנאסד״ק יורד ב-0.6%
שלושת המדדים ממשיכים גם היום במגמה מעורבת, אחרי נעילה מעורבת אמש. הנאסד״ק יורד ב-0.6% בהובלת ענקיות הטכנולוגיה, ה-S&P יורד גם הוא קלות, אך הדאו ממשיך במגמה החיובית ועולה ב-0.8%.
הסנאט אישר את הצעת החוק שתסיים את השבתת הממשל האמריקאי שנמשכה 42 ימים - שיא היסטורי (!) והצעת התקציב צפויה לעבור בהמשך היום גם בבית הנבחרים. סיום ההשבתה נותן הקלה מסוימת לשווקים, אחרי שבועות של אי-ודאות בהם נעצרו פרסומים של נתוני מאקרו חשובים. המשקיעים מקווים עכשיו שהחזרה לפעילות של הממשל תאפשר שחרור של נתונים קריטיים ובהם דוח התעסוקה לחודש ספטמבר, נתוני האינפלציה הסיטונאית והמכירות הקמעונאיות - נתונים שצפויים להשפיע על הערכות בנוגע לצעד הבא של הפד׳. בלי נתונים רשמיים, המשק נשען בינתיים על הערכות פרטיות. לפי הנתונים של ADP, המעסיקים במגזר הפרטי בארצות הברית צמצמו במהלך השבועות האחרונים כ-11 אלף משרות מדי שבוע בממוצע. המספר הזה מוסיף סימן שאלה לגבי החוזק של שוק העבודה ויכול להחריף את הדיון סביב הריבית: בעוד חלק מבכירי הפד׳ קוראים להמתין ולבחון את השפעת הורדות הריבית הקודמות, אחרים סבורים שייתכן צורך בהורדה נוספת עוד לפני סוף השנה.
בינתיים גם באג"ח נרשמת יציבות יחסית. התשואה על איגרת החוב ל-10 שנים נעה סביב 4.09%, אחרי ירידה קלה מתחילת השבוע. שוק האג"ח האמריקאי חוזר לפעילות אחרי יום חופש לרגל יום הווטרנים שמצוין ב-11 בנובמבר, ומוקדש לזכרם של כל ותיקי המלחמות בארה"ב, בעבר ובהווה.
בתוך כך, סקטור הטכנולוגיה שוב תופס את הפוקוס. מניית AMD מזנקת ביותר מ-9% אחרי שהמנכ"לית ליסה סו העריכה כי שוק מרכזי הנתונים בתחום ה-AI יגיע להיקף של טריליון דולר עד שנת 2030. סו ציינה כי החברה צופה האצה בקצב הצמיחה שלה בשנים הקרובות, בהובלת ביקוש "שבלתי ניתן לריסון" לשבבי AI. גם מניית אנבידיה רושמת עלייה של יותר מ-1%, אחרי שדיווח שספקית הרכיבים פוקסקון על עלייה של 17% ברווחים השנתיים שלה עודד את המשקיעים בתחום.
- וול-סטריט ננעלה בירוק: הנאסד״ק קפץ ב-2.3%, סולאראדג׳ זינקה ב-13%
- אנבידיה מזנקת 3.2%, TSMC מוסיפה 2%, מאנדיי צונחת 19% - מה עושים החוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״ - בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול
סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
