מי הן המרוויחות השקטות ממהפכת הרכישות באינטרנט?
לא צריך להיות גאון כדי להבין ששנת 2020 הייתה שנת מפנה. כמעט כל אספקט בחיינו עבר שינוי כלשהו. הכול עבד על ספידים. טרנדים הואצו ולא משנה אם לשלילה או לחיוב. הנפט לדוגמה, שכבר שנים מדברים על ירידת קרנו, ספג מהלומה שממנה כנראה לא יתאושש. הנפט אמנם לא יעלם, אבל אפשר להניח שהאבות המייסדים של ענקיות הנפט ההיסטוריות, כמו רואיל דאטצ' של (RDS) או בריטיש פטרוליום (BP), מתהפכים בקברם עם הידיעה שהחברות היקרות שלהן נמצאות עמוק בהשקעות של אנרגיות מתחדשות.
מנגד, טרנד הרכישות באינטרנט, שגם כך היה בעלייה מתמדת בשל התחזקות המסחר המקוון בעשור האחרון - בשל מהפכת המובייל, שהפכה בפשטות את האמרה "קנייה בקליק" למציאות - שברה שיאים.
הסקטור הזה קיבל זריקת אדרנלין, כשהציבור, גם המבוגרים שמתקשים להתסגל לטכנולוגיות חדשות, נאלץ להתאים את עצמו למציאות שבה הליכה לסופרמרקט מהווה סיכון בריאותי. מכירות האונליין בארה"ב לבדה הגיעו ב-2020 לכדי 800 מיליארד דולר, עלייה של 32% ביחס לשנה שלפני.
ואיך מגיעות אלינו החבילות הללו? ניחשתם נכון, אריזות קרטון. כמו הלוגו המחייך של אמזון (AMZN) וכמו החיוך שלנו כשאנו מקבלים חבילה שציפינו לה, תעשיית הקרטון, שנחשבת לתעשייה תומכת, מרוויחה בכל פעם שמישהו מאתנו מזמין חבילה באינטרנט.
- הנתח של סוחרי היום ישנה את השוק? גם בג'יי.פי מורגן חשבו - וטעו
- חשיפה: הסודות שמאחורי סיפורי ההצלחה של גיבוש שייטת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תעשיית הקרטון הגלובלית תצמח ב-8% בשנה
עד כמה התעשייה הזו גדולה? ההערכות הן שב-2014 התעשייה הגלובלית הכניסה 500 מיליארד דולר. כשהרכישות המקוונות מוערכות בקרוב ל-5 טריליון דולר ב-2021, התחזיות מעודדות כשעד 2025 קצב הצמיחה השנתי הממוצע (CAGR) של התעשייה מוערך ב-8% בשנה. אגב, התעשייה הזו מגיעה עם תג מחיר של 15 מיליארד עצים בשנה, רק שהתעשייה ממחזרת עד 7 פעמים כל קרטון כדי לנסות ולמזער פגיעה סביבתית.
בארה"ב לבדה ישנם למעלה מ-1,900 עסקים בתחום שבהם מועסקים קרוב ל-140 אלף בני אדם, כשבין ינואר לאוקטובר של 2020 החברות האמריקאיות הכניסו למעלה מ-67 מיליארד דולר, לפי הדו"ח של IBIS World report.
התעשייה הזו, לשמחת ראשיה, עובדת בתפוקה מלאה. מנהל חברת ג'ורג'יה פסיפיק, שמייצרת פולפה ומוצרי נייר לתעשיית הקרטון, אמר לוושינגטון פוסט שהמפעל שלו עובד ב-100% תפוקה. חברת אינטרנשיונל פסיפיק (IP), הגדולה ביצרניות הקרטון בארה"ב, ייצרה ב-2020 2.7 שורט טון – שורט טון, או טון קצר, שווה לכ-0.91 טון מטרי – של מוצרי אריזה. עלייה של 2% ביחס ל-2019.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בכל שנה אחרת, התעשייה בארה"ב מכוונת לחודש ספטמבר, אז מגיע הפיק של הרכישות לקראת הרבעון האחרון והגדוש באירועי מכירות של השנה. ב-2020, בין יוני לאוקטובר משלוחים ארוזים הגיעו לנפח שיא של 3.2 מיליארד מטר רבוע בכל חודש.
"בהתבסס על הדאטה שמגיעה עד 1999, מדובר בשיא שלא היה כדוגמתו", אמר ג'ורג' סטאפוס אנליסט מבנק אוף אמריקה (BAC) שעוקב אחרי התחום. "בשנה רגילה, חודשיים כאלה זה המון. 5 חודשים? אף אחד לא האמין לזה".
אבל ארצות הברית היא לא הסיפור היחיד פה. מה שימשיך לתרום לצמיחת הרכישות באינטרנט הוא בעיקר מעמד הביניים המתחזק בסין ואזור מזרח אסיה והפסיפיק באופן כללי. מול ה-300 מיליון אמריקאים שמשתמשים באינטרנט כיום, יש 900 מיליון סינים וכוח הקנייה שלהם מתחזק מרבעון לרבעון. כשמכניסים פנימה את יפן, דרום קוריאה, אינדונזיה ויתר המדינות באזור, התמונה נהיית קצת יותר פרופורציונלית.
מהן המניות המעניינות בתחום בארה"ב
יצרנית מוצרי האריזה ראנפאק (PACK) עלתה ב-12 החודשים האחרונים מרמה של 7.9 דולר למניה, לרמה של 15.9 דולר, עלייה של כ-100%. מדובר בחברה קטנה יחסית עם שווי שוק של קצת למעלה ממילארד דולר.
חברת קראון הולדינס (CCK) שמייצרת גם אריזות מאלומניום ועוד, עלתה השנה בכ-34% מרמה של 71 דולר לרמה של 100 דולר. שווי השוק שלה עומד על 13.5 מיליארד דולר.
גם חברת IP, אותה הזכרנו מגיעה לשווי של למעלה מ-19 מיליארד דולר והמניה שלה קפצה השנה ב-14% לרמה של 50 דולר למניה.
מניית פאקג'ינג קורפ (PKG) עלתה מרמה של 105 דולר לרמה של 142 דולר, עלייה של 36%, ושווי שוק של 13.5 מיליארד דולר.
בכל מקרה העלייה בביקושים צפויה להמשיך לתמוך בתעשייה. אנחנו עדים לזה לפי העלייה של 50 דולר במחיר הטון המטרי לנייר בחודשיים. בחודש נובמבר האחרון, הנציגה הישראלית הבכירה בתחום, נייר חדרה – שנשלטת על ידי קרן פימי (59.6%) – קפצה ב-9% ביום אחד הודות לחדשות הטובות האלה. לפחות עבורה. בכלל, ב-12 החודשים האחרונים המניה הוסיפה 23.5%.
- 4.הייקון מערכות הנסחרת בתל אביב מספקת מערכות לתעשיית 18/01/2021 11:39הגב לתגובה זוהייקון מערכות הנסחרת בתל אביב מספקת מערכות לתעשיית הקרטון
- 3.הייקון מערכות שנסחרת בתל אביב מספקת מערכות לתעשיית 18/01/2021 11:38הגב לתגובה זוהייקון מערכות שנסחרת בתל אביב מספקת מערכות לתעשיית הקרטון
- 2.משקיען 18/01/2021 08:06הגב לתגובה זוכמו חנות מכולת שכונתית
- 1.אופיר 17/01/2021 08:26הגב לתגובה זומדוע העלתה אמניר את מחיר הפינוי ב 40% ב 2020 ?
- אולי כדי להרוויח יותר,ממה שהם מרוויחים... (ל"ת)אולי כדי ל 17/01/2021 09:38הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
