ה-OECD העלה את תחזיות הצמיחה לכלכלה הגלובלית - תתכווץ רק ב-4.5%
הכלכלה הגלובלית הציגה ביצועים טובים מהצפוי, אך היא עדיין בדרך להתכווצות חסרת תקדים. כך לפי הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח - OECD. על פי התחזית הכלכלית העדכנית של ה-OECD, הצפי הינו כי הכלכלה הגלובלית תתכווץ השנה ב-4.5% - מדובר בהעלאת התחזית כלפי מעלה ביחס לתחזית הקודמת של הארגון מחודש יוני אשר הצביעה על ירידה צפויה של 6% בתמ"ג העולמי.
"הירידה בתפוקה העולמית בשנת 2020 קטנה מהצפוי, אם כי עדיין חסרת תקדים ביחס לתקופה האחרונה", נכתב בדו"ח של ה-OECD.
בהמשך, ב-OECD צופים שהכלכלה העולמית תצמח ב-5% בשנת 2021. עם זאת, התחזית "נותרת ברמת חוסר ודאות חריגה", נוכח מגיפת הקורונה.
ענפים שנפגעו באופן קריטי, כמו ענף התיירות, עדיין לא התאוששו לחלוטין מהסגרים וההגבלות שהוטלו מוקדם יותר השנה. מדינות רבות מתמודדות עם התפרצות מחודשת במספר הנדבקים וכתוצאה מכך, הרשויות בעולם עשויות להכריז בשבועות הקרובים על מגבלות חדשות במטרה לרסן את גלי ההדבקה החדשים - מה שיוסיף לחץ נוסף על הכלכלה העולמית.
"התפוקה התאוששה במהירות בעקבות ההקלות באמצעי הסגר ופתיחתם המחודשת של העסקים, אך קצב ההתאוששות העולמי איבד תאוצה מסוימת במהלך חודשי הקיץ", ציינו ב-OECD.
המוסד הפריזאי, גוף בין-ממשלתי שמטרתו לעורר התפתחות כלכלית, הזהירו גם מפני "הבדלים ניכרים" בין מדינות שונות. בעוד סין, ארצות הברית ואזור האירו צפויים לביצועים טובים יותר מהתחזית הקודמת מחודש יוני, תחזיות הצמיחה להודו, מקסיקו ודרום אפריקה החמירו.
- OECD: צמיחה גלובלית תעלה ל-3.2% ב-2025, אך תאט ל-2.9% ב-2026 עקב מכסים בארה"ב
- האירוע שסימל את הצטרפותה של ישראל לקהילה הבינל' והצעד של ארה"ב לבלימת משבר 2008
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
