וול סטריט ירידות סוחר
צילום: iStock

דלק לא מפסיקה ליפול - המניה ירדה 50% מתחילת השנה; האג"ח בתשואה של 9%

מניית דלק ממשיכה לאבד גובה ויורדת לשפל של 11 שנים (חצי שנה אחרי גילוי תמר) - כאילו לא גילו את לוויתן, כאילו לא פיתחו את תמר; הסיבה - ירידת מחיר הנפט, המינוף הגבוה, והחשש מההשקעה באיתקה שנרכשה ב-1.5 מיליארד דולר, וכנראה שווה... פחות  
נושאים בכתבה נפט תשובה

לאחר ששנת 2019 הייתה חלשה לבעלי המניות של דלק קבוצה 0.01%  - הפסידו אחוזים בודדים בעוד השוק זינק, שנת 2020 נפתחה בסערה - השלמת עסקת מכירת מניות השליטה בהפניקס תמורת 1.57 מיליארד שקל והתחלת הזרמת הגז (והכסף) ממאגר לוויתן גרמו למניית החברה לזנק ב-28% בתוך מספר ימים. מאז, האופטימיות של תחילת השנה התפוגגה במהירות. מניית החברה השלימה צניחה של יותר מ-48% מהשיא.

התפתחות מחיר מניית דלק קבוצה ב-3 השנים האחרונות

החולשה בדלק קבוצה מתרחשת במקביל ללחץ מכירות כבד בשוק הסחורות בעולם בחודשיים האחרונים. מחיר הנפט נפל בימים האחרונים מתחת לרף הפסיכולוגי של 50 הדולרים לחבית (WTI נסחר כרגע תמורת כ-45 דולר לחבית).

במקביל, מחיר הגז ירד מרמה של 2.9 דולר למיליון יחידות תרמיות בריטיות (Btu) בנובמבר האחרון לרמה של כ-1.7 דולר בלבד בימים האחרונים. החששות מפגיעה נוספת בשוק התעופה העולמי בעקבות נגיף הקורונה, עשויים להוריד את הביקושים עוד יותר במהלך התקופה הקרובה. ובכלל - האטה עולמית מביאה לרוב לירידה במחירי הנפט והגז.

על רקע הדברים, נרשמות היום ירידות שערים חדות באג"ח של קבוצת דלק אשר נסחרות כעת בתשואות לפדיון של עד 9%.

אם זה לא מספיק, נזכיר כי הדוחות האחרונים של הבנקים בארה"ב הצביעו כי הסקטור הפיננסי מוריד חשיפה לסקטור מחשש לפשיטות רגל בתחום, כלומר עלויות המימון של החברות בתחום מתחילות לעלות.

החולשה במחיר המניה מתרחשת למרות שהחברה תומכת במחיר המניה בחודשים האחרונים ע"י רכישה באופן כמעט יומי של מניות החברה בהיקף של 4-6 מיליון שקל. (ליום). החברה הודיעה באוקטובר האחרון על תוכנית לרכישת מניות בהיקף של 100 מיליון שקל. ביום חמישי האחרון החברה השלימה את מסגרת תכנית הרכישה העצמית שלה, בהיקף של 100 מיליון שקל והחברה עדיין לא הכריזה על תוכנית רכישה חדשה.

האם החברה תודיע על תוכנית רכישות חדשה? סימן שאלה גדול

בכנס המשקיעים האחרון של החברה, הציגה קבוצת דלק את האסטרטגיה ותזרים מזומנים עתידי מרשים (לשנה הקרובה ולעוד שנתיים - בזכות גידור של מחירי הנפט על עסקת איתקה).

האסטרטגיה של החברה כוללת הנפקה של חברת איתקה בבורסה בלונדון במהלך 2020. אתיקה מרכזת את פעילות הנפט של החברה בחו"ל כשלאחרונה רכשה את את פעילות הנפט בים הצפוני.

קיראו עוד ב"גלובל"

מדובר על חברה שרשומה בדוחות דלק בכ-1.5 מיליארד דולר וההערכות הן שההנפקה תהיה בשווי של קרוב ל-2 מיליארד שקל. אבל מבדיקה שעשינו בביזפורטל, בהינתן מחירי הנפט העתידיים שישליכו על הערכת השווי של מאגרי הנפט, השווי עלול להתכווץ משמעותית - כל ירידה במחיר הנפט משפיעה פי כמה וכמה (בגלל המינוף) על שווי איתקה ועל שווי דלק - אז תעשו חשבון ותגלו שאיתקה כבר שווה משמעותית פחות. באופן גס, מינוף החברה גורם לכך שכל ירידה באחוז של מחירי הנפט והגז, מורידים את שווי החברה בלפחות פי 3.

 

מעבר לכך, לנוכח ההתרחקות של הבנקים מהסקטור בחודשים האחרונים והאירועים האחרונים בשוק הסחורות, קשה לראות איך החברה מצליחה להנפיק את החברה הבת בהצלחה, מבלי להתפשר משמעותית על המחיר שגם כך ירד.

בנוסף, החברה טענה בכנס כי היא מצפה לא רק לשרת את חובותיה אלא גם להקטין את החוב בצורה משמעותית בשנים הקרובות דרך פירעונות מוקדמים בזכות התזרימים מאיתקה (150-200 מיליון דולר).

תגובות לכתבה(38):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 28.
    דווקא מספר פעמים כתבתי דברים בניגוד לדברי הכתב והם פורס (ל"ת)
    א 03/03/2020 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    לפי הניתוח 02/03/2020 19:45
    הגב לתגובה זו
    מחר המנייה צריכה לעלות 10 אחוז, אחרי שהיום הנפט קופץ מעל 5 אחוז! ברור שלא, הצץתיאוריה עובדת בכיוון אחד מאחר והניתוח מופרך, אין כלכלה בהתנהגות של המניה בחודש האחרון. מקווה שהתגובה תתפרסם.
  • 26.
    לא מפרסמים תגובות שמוכיחים הפוך מהמיתון של הכתב המכובד? חבל (ל"ת)
    למה 02/03/2020 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    הנפט עולה ב2.5 אחוז ומניעת דלק יורדת ב2.5 אחוז, מפריך את כל התיאוריה שלך! (ל"ת)
    ברגע זה 02/03/2020 18:14
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    מושקע 02/03/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    בזול. יש לו מאגר גז גדול, יכול להיות שינוי משמעותי במחיר המניה בשנים הקרובות, בפרט אם מחירי הנפט והגז יתייצבו.
  • 23.
    חדרתי 02/03/2020 10:04
    הגב לתגובה זו
    בסוף תשובה הוא המרוויח הגדול תעשו את החשבון שלכם ולא של תשובה אסדת הגז מול ביתי עובדת ומרוויח מיליונים
  • 22.
    תשובה 02/03/2020 09:55
    הגב לתגובה זו
    נאמר כאן למשקיעים שוב ושוב, להדיר השקעותיהם מהמהמר תשובה. שוב ושוב הוא מהמר ועושה טעויות נוראיות. בזמנו הוא כבר כמעט נפל כמו חברו דנקנר, אולם ניצל ברגע האחרון בגלל הנפט שהתגלה בישרמקו. קבוצת דלק עלולה לרדת למחיר של 10,000 נקודות(!).זהירות
  • 21.
    מר 02/03/2020 09:09
    הגב לתגובה זו
    שלם את חובותיך באג"ח נדלן ויאמינו לך בהמשך
  • להזכירכם 02/03/2020 12:52
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים זוכרים לו איך התנהג עם אגח ומניות דלק נדלן המוסדיים שכחו...
  • 20.
    בשוק שכחו את הגידורים? הלכו רחוק מדי... (ל"ת)
    ' 01/03/2020 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    שיתחייב להחזיר חובות 01/03/2020 19:36
    הגב לתגובה זו
    אגח דלק נדלן.
  • 18.
    רבותי מדו ר כאן בשורטיסטים גדולים שמפילים טת המניה (ל"ת)
    דודו 01/03/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    יוסי 01/03/2020 19:16
    הגב לתגובה זו
    בסוף תשובה יצא בהצעת רכש בשער ריצפה[בגלל ידיים חלשות שזורקים המניות בכל מחיר צריך אורך רוח עד ששער הנפט יעלה מחירו היום לא סביר
  • 16.
    שופר 01/03/2020 19:09
    הגב לתגובה זו
    שניהם שותפות בפרוייקטים העיקריים- 'תמר וליוותן'. נובל עלתה ביום ו' ב5% ואילו דלק מתרסקת. מישהו אוסף בזול אגב לחץ על הנייר...
  • 15.
    שלום 01/03/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
    הירוד וללא תימוכין של הכתב, מזמין אותך להביט שנה אחורה כשהנפט היה במחיר היה 30 עד 35 דולר המנייה היתה מעל 800! איך אתה מסביר את זה? ולמה הניתוח שלך לא עבד שם? כתב יקר, קורה משהו לא תקין בכל המסחר הזה שלא קשור לכלכלה, כל זה עבודה של שורטיסטים מושחתים שמשחקים בקזינו בבורסה. אין שום הצדקה לירידה יומית ממוצעת של 5 אחוז במשך שבועיים. רק לא מובן לי שאף אחד מהרגולטורים לא בודק, וכרגיל תשובה שותק כמו דג.
  • משקיע 02/03/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    שורטיסט לא יעשה סתם שורט אם לא יהיה לו סיכוי להרוויח.הסיבה לשורטים הכבדים היא.כנראה שהם יודעים שמשהו רע יקרה .אם לא הלונגיגסטים היו גוברים בעליות .
  • 14.
    אם 01/03/2020 18:44
    הגב לתגובה זו
    יחזיר את החובות בדלק נדלן,שמו הטוב יחזור.
  • 13.
    לא נותן שקל לחולרה הזה. שימות לבד. (ל"ת)
    v 01/03/2020 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    1 01/03/2020 18:27
    הגב לתגובה זו
    בתוך כמה שנים! הפקה של 60 אלף חביות ביום. עלות הםקה 18 דולר, גם עם מחיר נפט יחסי נמוך עדיין מדובר רווחים יפים מאוד של מאות מליוני דולרים בשנה.
  • 11.
    דודאברהםandjelכהן 01/03/2020 18:21
    הגב לתגובה זו
    הוא יודע לעשות תספורות, חבל לכם על הזמן
  • 10.
    דוד 01/03/2020 17:37
    הגב לתגובה זו
    גישה מאוד חובבנית של הכתבים. לבחון את איתקה, עסקה לשנים רבות, לפי שער הנפט הנוכחי באמצעו של משבר הקורונה, זה פשוט לא רציני. יש חששות, אבל אין שום סיבה לקבוע שכנראה העסקה מפסידה. מה גם שמדינות אום" לא יתנו למחיר הנפט להמשיך לרדת, וגם, החח ממייר מסויים לא ישתלם להפיק בכלל בארה"ב. שוטה גם לציין מה המצב המזומנים של נחברה והצפי לשנתיים הקרובטת. בשורה תחתונה, אתר שמכבד את עצמו מצופה ממנו להשקיע קצת יותר בהכנת הכתבה.
  • 9.
    אזרח פשוט 01/03/2020 17:27
    הגב לתגובה זו
    גוף גדול החליט לנקום בתשובה שלא הסכים לתת לו הנחה בגיוס כספים עבור חברת הבת. כל השאר חרטה
  • 8.
    יש דיבורים שהמדינה רוכשת מניות של הגז בכמויות (ל"ת)
    בנק ישראל 01/03/2020 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כל העשירים מחיפה ועד קיסריה מתנקמים בו- מרעיל אותם (ל"ת)
    יוסי 01/03/2020 17:21
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ותשוסה 01/03/2020 17:10
    הגב לתגובה זו
    כמו גג
  • 5.
    מחיר הדלק יעלה. המדינות המפיקות פשוט יקטינו תפוקה (ל"ת)
    ממי 01/03/2020 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מטורףףף 01/03/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    ליויתןן מוכר במאות מיליונים
  • זה מחיר בארה"ב וזה לא רלוונטי למזרח התיכון מישהו יסביר? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/03/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
  • אז מה יוצא מזה? (ל"ת)
    מוכר מוכר אבל בהפסד 01/03/2020 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צקר 01/03/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
    היתר זה קשקשת
  • גידרה לשנתיים 01/03/2020 17:57
    הגב לתגובה זו
    אם המחיר של 3$ יהיה הפסדי עבורם, מה יקרה כאשר המחיר ירד ל1$? חברת החשמל כבר קנתה מטענים של גז נוזלי במחיר סביב 3$, וככל שמחיר ירד היא תוכל לקנות עוד יותר בזול - במקום לקנות מתמר ולויתן.
  • 2.
    שמוליק 01/03/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
    הגז מלוויתן זורם ויזרום עוד 30 שנה. החוזים חתומים ואין קשר למחיר הגז מלוויתן לשום דבר שקורה בעולם. איתקה מגודר.
  • חוזר ואומר מישהו מפיל את שוק הגז!!! (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/03/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
  • עלגוריטמים..ככה יפה יותר (ל"ת)
    roza 01/03/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
  • כן בטח 01/03/2020 17:56
    הגב לתגובה זו
    וכל משלחת גז מחו"ל פירושו פחות קניות מתמר ולויתן. החוזים גם לא נחתמו במחיר קבוע ל30 שנה. וזה אומר שלא תהיה ברירה להוריד במחיר שעלול להפוך את ההפקה ללא כדאית אחרי הגדלת ההיטלים של ששינסקי. הערכה שלי היא שמחיר הגז ימשיך לרדת בחוזים, והפחד שלי בתור מחזיק מניות של חברות הגז הוא שהן יכנסו למילכוד - לא יוכלו להפסיק את ההפקה בגלל ההשקעות שכבר בוצעו ויפסידו בגלל ההיטלים על כל קוב של גז שיפיקו.
  • 1.
    איש 01/03/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
    האיש מחק את הכסף של כולם.מקווה שהוא יזכר לנצח בתור האפס שמחק את הכסף של כולם פעם אחר פעם.מצא גז והפסיד הכל היש יותר אפס כישלון מהאיש הזה.פשוט החברה הולכת לפשיטת רגל.תשובה הפסיד לכולם שוב את הכסף.
  • תשובה שותק! (ל"ת)
    למה! 01/03/2020 22:01
    הגב לתגובה זו
  • דודאברהםandjelכהן 01/03/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    אפיקורס ומתכחש אבל מתפלל לצידקתך, אין לי פועל אחר להשתמש בו , אז אני שווה ערך למתפלל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.