וירוס הקורונה, תושבים ממתינים לרכבת
צילום: China News Service
ראיון

"הורגים חתולים וכלבים וכועסים על השלטונות"; תמונת מצב מהשטח - ראיון עם תושבת סין

א' חיה בישראל וחזרה לא מזמן מסין. היא מתארת את אווירת הבלבול והפחד, את חוסר האונים בערים הנמצאות בהסגר ואת השינוי ביחס כששומעים שהיא מסין
ארז ליבנה | (13)
בלבול וכעס. כך ניתן לכנות את הלך הרוח של תושבים רבים בסין לאור התפרצות וירוס הקורונה, כך לפי א', ישראלית-סינית הגרה בישראל - שמפחדת להזדהות - וחזרה בתחילת החודש שעבר מביקור בסין. היא נמצאת בקשר יומיומי הדוק עם משפחתה וחבריה מבייג'ינג ומהעיר צ'ינגדאו, שבמזרח סין ומספרת על התחושות ועל הפחד של הישראלים מהיותה סינית.   היא מספרת שכמו הגרפים שרואים בבורסה, כך ניתן לראות מגמות בתגובות של האנשים ברשתות החברתיות המובילות בסין. זה התחיל בפחד. עבר לבלבול. משם לשיעמום והומור ועכשיו עברנו לכעס. אבל על דבר אחד אי אפשר להתווכח – חוסר הוודאות. כרמת המאקרו, כך רמת המיקרו.   בגלל שיש לה טלפון סיני, היא מקבלת לא רק עדכונים מהאנשים שם אלא גם מהרשויות בסין. היום בצ'ינגדאו החזירו את התחבורה הציבורית, כשכרגע היא מופעלת בחינם. עם זאת, העסקים יחזרו שם לפעילות רק ב-14 לחודש. כרגע לא ברור מה קורה עם המחוזות האחרים.    "רוב האנשים יושבים על הגגות של הבניינים ומדברים בין בניין לבניין, כשפעם בשבוע יוצאים לקניות בסופר וחוזרים מהר הביתה", היא מספרת. "אנשים מפחדים מהכול. לא יודעים איך הווירוס עובר, אז לא משתמשים במזגנים.   "אנשים גם התחילו להרוג כלבים וחתולים, כי לא יודעים מה מפיץ את המחלות. זה הכול מפחד, מנסים לעצור את זה, אבל לא ברור כמה זה עוזר", היא אומרת. "יש לי חברה שחזרה מסין לא מזמן והביאה לי חבילה. הלכתי לקחת אותה, אז כשבאתי היא שמה לי את החבילה וסגרה לי את הדלת בפנים, כי היא מפחדת".   מה המצב בערים? "אנשים מותשים. הערים הפכו לערי רפאים. זה רצון של האנשים לעזור. הם מנסים לעזור גם באינטרנט. אנשים עושים ספורט בבית ומשתפים את זה. סינים בכל העולם שולחים מסכות וכסף, כדי לנסות ולעזור. יש גם מורים שמעלים סרטים לילדים איך להתמודד עם המצב", היא אומרת.   מאמינים שם לשלטונות? "זה תלוי מי. דווקא המבוגרים, שעוד זוכרים את המפלגה הקומוניסטית פחות מאמינים. הצעירים יותר מאמינים לנתונים שמפרסמים. מי שנתקל בשלטונות ובמשטרה הסינית, פחות מאמין. אז זה באמת תלוי. יש כאלה שחושבים שזו מזימה של המערב וכדי שביל גייטס ימכור תרופות".   "גם הסיפור של הרופא שהתריע על ההתפרצות בתחילת ינואר מאוד מכעיס אנשים. לקחו אותו לתחנת משטרה ואמרו לו שהוא יודע שהוא מפיץ שקרים ומערער את היציבות של הציבור. בסוף הוא מת. אנחנו יודעים שהממשלה משקרת. והשלטונות יודעים שאנחנו יודעים שהם משקרים – אבל הם ממשיכים לספר את השקרים שלהם".   ומה לגבי יחס כלפייך – מרגישה שינוי ביחס? "כן. יש שינוי. אחת השכנות שלי שאלה אם אני מווהאן (העיר בה התפרצה המחלה). אותי זה מצחיק. אבל חזרתי כבר לפני חודש ואני בסדר. יש לי חברה בארצות הברית, שברגע שהנהג המונית שלקח אותה שמע שהיא סינית, אמר שתפסיק לדבר אתו ופתח את כל החלונות ברכב. אין מה לעשות, אנשים מפחדים". הנה כמה תמונות וסרטים שיוצאים מסין: מרססים את העיר ווהאן פיתרונות להדבקה מלחימים דלתות בבניינים, כדי שאנשים לא יצאו מפנים בכוח אזרחים שחשודים כנגועים במחלה טירוף ברחובות מל"טים משטרתיים מפטרלים ברחובות ומלווים זקנה לביתה 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    הגענו בישראל למקום ראשון בהדבקות בקורונה. כבוד (ל"ת)
    BB אלוף העולם 11/09/2020 23:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מומחה לקנוניות 11/09/2020 16:08
    הגב לתגובה זו
    עבר במוטציה במעבדה סינית שיוכל להדביק אנשים והשתחחר בטעות
  • 8.
    [email protected] 10/02/2020 07:24
    הגב לתגובה זו
    תגובות הממשל הסיני מעידות על כך שמישהו יודע טוב מאד מה קורה. האם אין תאונת עבודה במפעל לייצור אמצעי לחימה ביולוגיים? התגובות, ההתארגנות, הסתרת האינפורמציה על ידי הממשל הסיני מובילים למסקנה כזו. מזכיר במידה רבה את צ'רנוביל. מקווה שטועה אבל....
  • 7.
    בסוף מתברר שסין זו מדינת קאקא (ל"ת)
    מחלקת הביוב 10/02/2020 06:57
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נופיק 09/02/2020 21:27
    הגב לתגובה זו
    סין ספקית הנשק העיקרית לאירנים וחיזבאללה. מאחל לסינים חורבן והרס.
  • 5.
    שי.ע 09/02/2020 19:28
    הגב לתגובה זו
    אי הודאות הורג את האנשים..אם לא ימצאו תרופה,יכול להיות שזה ימותת את סין לגמרי
  • 4.
    כריש 09/02/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
    תנפחו תנפחו זה טוב לרייטינג
  • 3.
    נראה שרוצים להקפיץ את מחיר הזהב (ל"ת)
    ע 09/02/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיכה 09/02/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
    אבל אוכלים עטלפים ? תנובה יכלה להאכיל חצי סין
  • תנובה יכולה בקושי להאכיל שכונה בעיר וואהן (ל"ת)
    נועם 09/02/2020 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דן 09/02/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    כאוס לפננו ....
  • די להדליק את כל העולם פוקסי (ל"ת)
    איתמר 09/02/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
  • אבי 09/02/2020 16:28
    זה מסכן שכנראה מכר את התיק שלו או שיושב על פוטים וחושב שדרך כמה תגובות חוזרטת ונשנות באתר, הור ישפיע על המסחר בבורסות העולם. כאילו הוא מחכה לקטסטרופה בכדי שירוויח כמה שקלים
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.